Alla inlägg under november 2010

Av Emilie - 28 november 2010 13:48

Fast jag har inte gjort klart min adeventsljusstake ännu, ska köpa saker till den imorrn, på Ullared.Igår kväll var jag, Lukas och farmor och hälsade på farfar, han ligger på sjukhuset med gallsten stackarn. Men idag fick han äntligen besked att de skulle operera bort den. Efter sjukhusbesöket åt vi pizza allihopa. Under dan var Fidde och Bettan i stan så jag bad dem köpa rullgardin till Lukas eftersom vi aldrig själva kan komma ihåg att ta måtten på fönstret innan vi åker in. Så nu står den ute i hallen, tack så mycket! Nu ska den bara komma upp med.Idag har vi åkt lite pulka med grannarna och senare i eftermiddag när Lukas sovit klart ska vi åka till farmor och fika lite. Sen åker vi hem lagom till att tomten kommer till julskyltningen. Vi måste ju öva så Lukas inte blir rädd för Tomten på julafton.Imorgon är det som sagt Ullared som gäller, tisdag sista dan på småfolket för mig och på onsdag är det kört då är det back to work. Men Anders var snäll, jag fick bestämma själv hur jag ville jobba 7-15 el 8-16. Lätt som en plätt att jag valde 7-15. Dags att hoppa in i duschen!Ha en fortsatt mysig advent!

Av Emilie - 27 november 2010 11:25

Som vanligt har jag löst melodikrysset, sen råkade jag inte stänga av webradion och efter melodikrysset är det Barnaministeriet. Idag handlar det om en pojke(13år) som dog i våras i ett 30 m högt ventilationsschakt vid Slussen, Sthlm. Han hade betalt 200 för att nån skulle visa honom hur man kom dit, Urban Exploring tror jag det hette. Men det var ju ganska mycket snö i våras så han trillade ner istället för klättrade ner. I programmet hör man han syster berätta, oh shit va lipigt! Så nu byter vi ämne.Igår jobbade jag, jag var riktigt ovillig att åka där på eftermiddan. Men när man väl är där är det ju trevligt. Kan ju inte säga att jag fick nån julstämning. Dom är så himla tråkiga det här sällskapet som kommer varje år. Dom är så långdragna och man får höra fler Gud, Herren och Konungen än man gör på ett helt år. Men som vanlgit fick jag tid att göra klart nästa års hotellbokning. Vi har ju bara 8 rum så vi använder oss bara ev Excel blad. Så där ska läggas in datum och ordnas lite. I fredags var vi och badade som vanligt. Vi fick sällskap av Ola och Elsa. Elsa är totalt orädd för vattnet. Helt galen. Men Lukas är inte långt efter nu. Igår simmade han omkring med sina puffar jätte mycket, om jag tog tag i honom nån gång fick jag en kram sen ville han iväg igen. Jag hade tänk lägga in en bild här men det blev nåt knas för de knapprna finns inte med nu. Får göra ett nytt inlägg med det.Lukas fick en clementin innan vi åkte hem från badet. Han åt inte ens upp hela, så det åker nog ner en del vatten i magen när han badar. När vi kom hem höll han på att somna de sista sekunderna och vara nära att somna när jag bar in honom, men så fick han syn på Tösen och piggnade till lite. Tur var väl det, för att få av honom alla kläderna när han sov hade inte vart lätt. Sen tog det en liten stund så somnade han.Men sen sov han bara 45 minuter. Inte så lyckat, han var skiiiit trött. Men sen kom farmor och farmors bror, Då piggnade han till lite. Richard och Lukas har sovit hos Fidde och Bettan inatt. Richard och Fidde ville gå på Pubafton på Järnsvägshotellet. Så då fick Lukas sova där hemma medan dom gick iväg och Bettan var hemma. Jag fick ju sova i lugn och ro med, det var skönt. Ska se om jag kan få tag på dom nu. Efter 3 sms kom jag på att Richards batteri nog är slut. Ha en underbar helg. Detta väder går ju inte att klaga på!Blå himmel, solsken och lagom med snö.Inte som hemma hos mamma, dom bor inte så långt från Mullsjö som har mest snö i mellan och södra sverige 73 cm. Helt galet.

Av Emilie - 25 november 2010 12:57

jag får nog elda lite här hemma.

Igår blev äntligen min nya kökshylla klar, som vi köpte saker till på Ikea i helgen.

Jag har laserat den med svart lasyr. 3 ggr på varje sida så det tog lite tid. Men nu så, och den kom upp smidigt med. Väggen känns med komplett nu.

Sen att det inte var så mycket böcker att sätta där som jag trodde. Fast då fick jag möjlighet att flytta ut orkideerna från Lukas fönster. Ska bara köpa nya krukor till dom. 3 vita får det bli och en dag ska även väggarna i köket målas vita.


Före:  

Efter:


  det kanske inte syns på bilden hur bra det "completed" väggen och rummet, men det blev toppen.


Igår var jag och Lukas ute och gick med Tösen, det var inte lätt!

När vi kom hem skulle vi ta en provpromenad med pulkan med.

 

Det var lite för kort snöra på pulkan så Tösen fick dra istället. Det gick jättebra, jag höll så klart i kopplet med. Tills vi kom till skolan med gungor och rutschkana. Då ville han inte sitta kvar längre. Så resten av promenaden hem blev inte hlet lätt, Lukas ville knappt bli buren så han ålade som bara den och ville absolut inte sitta i pulkan. När vi till slut kom hem var han iiiiis kall om händerna så det hade nog ganska stor del i protesterna med.


Efter hans middagslur så fick han bada medans jag duschade.

Efter badet blev det kammning och jag klippte även av nån cm på luggen för den lade sig alltid i ögona på honom nu.

Snygg raggar lugg det blev va??

 

Men jag har lovat att han ska bli klippt innan jul. Fast då blir det upp till Richard att ordna det. Jag vill inte klippa honom själv nämligen, vill att han ska ha en "riktig" frissyr.


Jag fick även ta ett kort på hans finger igår. På hans lilla sårskorpa. På långfingret syns inget men på pekfingret gick ju blåsan sönder så där blev det lite sårigt.

 

Jag har precis smaskat i mig några hemmagjorda pepparkaksälgar.

Köpte dock degen, men vi bakade ju dom själva iaf. Dom blev lite mörka men det smakade inte bräntm och de som blev lite ljusare blev inte helt hundra klara. Så dom skulle nog se ut så.


Nu ska jag tända brasan och plocka upp lite juldekorationer. Här behövs lite lampor!


Av Emilie - 23 november 2010 20:28

 

Man får ju passa på när dte finns lite fredagsmys rester. Richar är på väg hem med lite kex till osten med :)       Nej han gick inte bara för att köpa kex till mig.

Sitter som vanligt och kollar på tv, idag är det I form med Anna Anka :)


Idag vaknade Lukas vid 7.30, jag var inte riktigt vaken så vi mös ner oss i sängen och somnade på 2 sekunder båda två. Sen vaknade vi vid 9...oops!

10 börjar småfolket 9.48 hade Lukas pyamas, och åt sista mackbitarna, jag tog sista klunken av min frukost. Det har ju snöat en del och bilen behövde skottas.

Nä vi hann inte, vi var nog där 10 över, men dom hade inte hunnit börja med sångstunden ännu. Vilken tur för oss.

Efter det köpte vi lunch till pappa och mös lite med honom på jobbet.

Under tiden Lukas sov passade jag och Lisabeth på att göra lite pepparkakor och misslyckades ännu några gånger med mintkyssar, nu ger jag upp!

När Richard kom hem fick han skotta, så vi klädde på oss och gick ut och provade pulkan. Fast Richard tog över pulkåkningen och jag skottade det sista runt bilen. Det tar ju lång tid att klä på oss båda så han hann ju nästan klart.

Av Emilie - 22 november 2010 23:25

...men det kan ju vara skänt för er ibland.


Har jobbat idag, sover så sjukt dåligt när det är så sällan. Drömmer hela tiden, vaknar för minsta lilla....

Men snart är min tid som hemma mamma över.

Nästa onsdag är det dags, jag kan inte fatta!

Så nu är det inte många Småfolket kvar.

Jag ska jobba på fredag kväll igen. Då är det julbordspremiär. Inte fullt julbord men en liten variant med stammisar. Nåt gäng som är med i nån gospel grupp eller nåt sånt. Dom är läskigt ûber religiösa. En annan gång dom var hos oss och hade middag och möte så hade dom nån där som talade i tungor och helade typ med handpåläggning. Jag blir då inte ens förvånad längre.

Men men, dom är väldigt trevliga och drickar ju inte heller så man slipper fyllan.


På måndag ska jag åka till Ullared, äntligen.

Jag har försökt övertala min syster ett tag att hon ska ta ledigt och följa med, och till slut gjorde hon det.

Så slipper man krångla med Lukas som ska äta med jämna mellanrum och gärna sova sådär 1,5 timme för att kvällen ska bli dräglig. Så tack igen Sofie!

Jag får dock köra hela vägen själv dit och hem, då vi möts där. Liten lätt omväg för henne från Göteborg annars. Men det ska jag nog överleva.

Nu ska jag sova, fast först blir det lite korsordslösning eftersom jag vart så duktig och läst ut min bok nu som var på 700 sidor nånting. Så stolt över mig själv. Och bara på några månader, har aldrig hänt förr. Det tackar jag Marian Keys för.


Gonatt på er och ta det lugnt i snön!


Av Emilie - 20 november 2010 22:38

Gårdagens snö låg kvar imorse så det vara bara att bege sig ut och busa.

Lukas vaknade ju dock inte förrän 21.20

Vid tio hade vi familjefrukost, myspys. Samtidigt som jag löste melodikrysset.

Efter det vid 11 klädde vi på oss och gick ut. Grannarna var ute med, så vi fick passat på att ge Jeppan hans födelsedagspresent.

Tösen fick lekt av sig med.

Det åktes tefat och Richard skottade trappan med Lukas snöskyffel eftersom vår gick sönder förra vintern.

Strax innan Lukas skulle ha lunch, kom vi på idén att vi kanske skulle kunna åka till stan och köpa en ny skyffel.

Men Lukas behövde sova middag, så vi frågade såklart farmor och farfar om han fck vara där. Och det fick han så klart.

Vi passade även på att gå in på IKEA och köpa en hylla till Lukas rum, till alla hans böcker och en hylla till alla mina kokböcker till köket.

Det kanske kommer bilder imorrn, eller när de nu kommer upp.

Givetvis hamnade det lite fler saker i vagnen. Lite smått och gott.

Det blev middag på McDonalds, just det åk gärna dit och ät nästa helg, då skänks 10% av försäljningen till Ronald McDonald, som är guld värt, det vet vi ju, det har vi provat!

När vi kom hem till farmor och Lukas, farfar var på hockey, så var det nedsläckt, förutom två irrande ficklampor.

Det roligaste just nu, att lysa med ficklampor.Dom hade även gjort skuggdjur i taket inne i sängn som Lukas hade gillat riktigt mycket.


Ikväll har jag knepat ihop en önskelista till Lukas. Det fanns en riktigt bra sida för det, tro det eller ej... www.onskelista.se man kan göra en lista, maila ut till alla man känner för, och dom kan bocka av vilken present dom tänkt köpa.

Om du tänkt köpa julklapp till Lukas och inte fått listan, säg till så skickar jag en länk.


Lite bilder och filmer från dagen:


 



Lukas är ganska bra på att dona runt här hemma, han höll på med kopparna ganska länge innan jag började filma


Av Emilie - 19 november 2010 23:16

Jag älskar våra fredagsförmiddag när vi åker och badar, Lukas med.

Idag hade vi sällskap av Lisabeth. Det gillade Lucke med, dom plaskade och skvätte så bra på varann.

Idag lyckades Lukas hålla sig vaken hela vägen hem, men jag fick knappt i honom nån mat, han hade nog svalt en hel del.


Jag har förgäves försökt ta kort på Lukas fingrar, på hans just nu dunderblåsor. Men han säger inget så han verkar inte besväras av dem.

Och den andra handen syns inget på så det kan nog ha vart så att jag skrämde honom när han höll på att ta på stekpannan, så han blev rädd och började gråta.

Vem vet??


Det som mer är bra med fredagar är att Richard kommer hem så tidigt, 13.20

Vi har städat idag och ätit tacos, det gillar lilleman med. Vi har försökt lägga Lukas, vilket inte gick så bra, så vi åt lite ost, Lukas åt massor, och vi drack vin och tittade på idol. Sen bajsade Lukas, vilket förklarar att han inte ville sova. Efter det gick det ganska så snabbt att natta honom.


Imorgon har vi inga planer, förutom att gå in till grannarna, innan dom får gäster, och ge Jesper en lite present, han fyller 2 imorgon.

Just det, vi ska nog slänga lite sorterat skräpå med, tidningar och kartong och så... Kan va gott, det står ganska så mycket där nere nu. Så vi blir klara med den där källaren nån gång med.


Här har det även snöat lite idag, ser ut att vara lite lagom med snö, har inte vart ute ikväll. Nu ska jag nog äta upp de sista Tom & Jerry kexen och gå och läsa min bok. Vi har ju haft sällskap de senaste 2 nätterna så då har det inte blivit något läst. Snart är den slut, tur att det är jul snart ;)

Glöm inte lösa melodikrysset imorgon! Det är väldigt bildande!!

Trevlig helg!


Lukas tog en påse och började packa ner lite leksaker, vi trodde han skulle flytta hemifrån. Eller så villa han ge dom till Jesper istället för presenten som låg i kassen innan.


Tro inte att han börjar bli långhårig!!! det går ju bara precis sätta upp med hårklämma :)

 

Lukas tittar på Batman, nån skrek till och sen gjorde han det hur många gånger som helst...och ja det ser jättebra ut med vinflaksan jämte honom :)

Av Emilie - 18 november 2010 20:02

exakt, idag var det under min vakt.

Under middagslagningen idag stod Lukas osm vanligt vid vasken på en stol.

Han fixar och donar med lite allt möjligt som ligger i och runt vasken.

Sen helt plötsligt vänder han sig om och sträcker sig och tar tag i stekpannan som är varm. Alltså i själva pannanm inte handtaget.

Skrik! Gråt! Än en gång in i vattenstrålen, men efter väldigt kort stund slutade han skrika och började leka med nåt som låg där och började vispa runt med diskborsten, så det var nog inte så illa som jag befarade.

Än så länge syns inget heller, så det kanske inte gick så illa. Vi får se imorgon.

Han har inte visat några tecken på att det gjort ont ännu.


Under tiden jag var ute och red ikväll så gick Richard och Lukas och häsade på Fabro Fidde & Bettan. Lukas blev visst helt galen här hemma när Richards sa att dom skulle gå till Fidde. Men så var inte Fidde hemma. När väl Fidde kom hem sprang Lukas ut i hallen och kramade om honom. Jag tror han gillar sin farbro Tidde.


Nu hemska/bra program på tv Byggfällan och Lyxfällan

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards