Alla inlägg under december 2010

Av Emilie - 28 december 2010 17:48

Det är så härligt att vara hemma båda två.

Man får liksom lite gjort här hemma.

Exakt vad säger jag inte :) Det får vänta tills det e klart... :)

Får se om systra mi gillart. Det gäller nämligen mest vårt gästrum.


Idag har vi även späckat nyårsmiddagen.


Välkomst snack:

små krustader med räkröra och avokado, samt bubbel


förrätt:

gratinerad hummer med vitlök och toast


varmrätt:

lammsadel, med vitlök och örter, potatisgratäng och rödvinssås


efterätt:

Jamies chokladtryffel tårta.


Om vi orkar mer sen så blir det väl lite chips och godis med. Jag har ju gjort lite Rocky Road idag.

Till 12 slaget blir det såklart bubbel.


Det lär spelas spel och i övrigt blir det nog bara så där härligt trevligt som när man umgås med syskon och sambor. Jag längtar faktiskt.

Champagnen ligger på kylning, eller ja...mousserande.

Hummer är i frysen. Lammet likaså. Så nu är vi så gott som redo. Förutom städningen då. Det tar vi kanske imorrn.


I övrigt idag har vi knappt gjort något. Tvättat 2 maskiner.

Tagit sovmorgon till 9 och ätit scones till frukost, tomt i skåpen imorse.


Just det fick även efterfrågat nybakta frallor till frukost på lördag, så det får det ju bli, eftersom det är så himla gött. Kalljäst deg som blir klar i ett nafs.


På nyårsdags kvällen kommer mamma hit och är barnvakt och vi åker på bio. Narnija 3D så klart.

Vi fick nämligen biobiljetter av mamma och pappa i julklapp inkl. barnvakt.

Sånna julklappar gillar jag :)


Imorgon kanske vi ska ta oss utanför dörrarna med Lucke med. En liten promenad med Tösen och pulkan kanske.


Nu ska jag och Lukas laga middag, köttfärslimpa får det bli.

Vilket matinlägg det blev :)


Trevlig kväll!

Av Emilie - 27 december 2010 23:02

Idag tog vi ett redit julbad.Jag, Richard, Lukas. Henke(r:s storebror) hans tre döttrar Ebba, Linnéa och Tilda. Rs syster Fia. Och några andra var där med :)Oj så roligt de hade barnen. Lukas stortrivdes.Henkes 2 yngsta döttrar är så roliga. Den äldre av dem, Linnea är väldigt försiktig av sig. Men Tilda, henne e det fart på. Hon försökte hela tiden smita över till stora bassängen och fick till slut då storasyster Ebba var där och hoppade. Tilda var inte sämre hon, hon tog några skutt på svikten och hoppade i.När Linnea skulle testa gick hon fram, kikade ner och gick snabbt tillbaka igen :) Efter badet skulle vi hämta julklapprna från dan innan hos Richards föräldrar, Lukas höll på att somna på den korta biten hem dit. Så vi tog en macka där innan hemfärd och tur var väl det för Lukas somnade som en stock på vägen hem. Han sov ganska länge kanske 2h så han var lite omöjlig att söva ikväll. Men till slut så...Under eftermiddan har vi plockat och donat rejält här hemma.Vi ska ju ha lite nyårsmiddag här hemma så då är det bäst att städa :)Funderar över menyn, det är svårt.Vi är överens om färska räkor. För att det är så jäkla gött. Men ska vi ha det till lite nattamat, eller som förrätt, en gammal hederlig räkcocktail. Varmrätt blir nog lammsadel. Det har vi en i frysen, och så kan nog sofie ta med en (eller vad säger du?) eftersom vi är 6 så räcker ju inte en. Då får jag inviga min nya filékniv som jag fick i julklapp :)Efterrätt?? hmm nåt chokladigt är ju aldrig fel. Men läste innan nåt recept på nån champagne sorbet. Som lät väldigt gott. Men jag vet inte om jag kan nöja mig med en så lätt efterrätt. Jag vill ju gärna ha något som stillar sockersuget efter maten. Så man slipper ha massa godis efteråt...Vi får väl se helt enkelt vad vi kommer fram till. Gott ska det bli iallafall.

Av Emilie - 26 december 2010 22:16

Det var längesen jag skrev, och jag minns inte allt vi gjort sen sist.

Men nu tänker jag berätta om vår jul och givetvis lägga upp massa bilder.


Jag  jobbade i onsdagen 7-20 typ. Härligt! Det flöt på bra under dagen med alla utskick och julbordsgäster. Men det var ju efter lucnh det värsta kom.

Jag hade ju en del pappersarbete att ta tag i och när jag var klar med det så ståg det ut såhär i ena matsalen

 

När vi väl var klara var denna matsal välfylld och i stora salen var där ett antal bänkar och massa bröte. Fy fabian va grejer man har i ett restaurangkök.

Anledningen till detta är ju att golvet skulle bytas i hela köket eftersom det är bakfall, snett och väggar som hänger från taket istället för att stå på golvet.


När jag kom hem sov redan Lukas han hade somnat 19.15 Eftersom dom skippat middagsluren. Dom hade tid på BVC kl. 13. Bra knasig tid om jag får säga vad jag tycker, men ändå.

Lukas är nu typ 83 cm lång och väger 10,5 kg ungefär.

Han följer sin kurva jättebra. Dessutom blev dom lite impade av allt han talande. Nu när han kan säga "där är..." mamma/papa/tösen ja det mesta som han hittar på.

Det var även dags för vaccination.

Han fick den i armen denna gången. Han satt och tittade på när dom sprutade honom och richard var helt hundra på att hanskulle börja gråta men då sa han helt plötsligt "Brrrr" sköterskan var visst kall om handen.

Den lille gullungen!


I torsdags var jag och Lukas hos Carina (hon jag rider hos) vi fikade lite och bytte julklappar med Ellen och Lovisa. Efter det begav jag mig ut och red. En iskall men härlig tur.

När jag kom hem började vi packa. Det tog ju sin lilla stund. Och vi hade en del ärenden innan vi kunde bege oss.

Vi har firat julen hemma hos mina föräldrar. Och idag kom vi hem efter att ha stannat en sväng hos Sara först och sen ätit middag och julmyst med Richars familj.

Julafton gick i matens tecken. Vi har alltid som himla mycket mat på julbordet. Alla är väldigt matglada och vi har gärna så mycket som möjligt.

Vid lunchtid skulle Kim(lillebror) och Anna åka hem till henne så vi bytte julklappar med dom.

Lukas blev riktigt nöjd. En verktygslåda som man kunde vända på och då blev det en verktygsbänk, där man kunde hamra i spikar och skruva ner skruvar.

 

Vid 13 kollade vi på "Trolltyd i tomteskogen" Vid 15 var det såklart Kalle. Lukas gillade det.

Därefter påbörjades matlagningen och framplockandet.


Efter maten var det dags för julklapparna.



Lukas hög blev såklart störst :)

Och första paketet ville han knappt släppa taget om.


Inte jättebra bild, men det var tre bilar som gick att sätta ihop med magneter i ett tåg typ. Nu försöker han sätta ihop alla möjliga sorters fordon.


Sen blev det många fler. HV tröja, potta och en riktigt skoj sak. Den framför honom, man lägger de fyra bollarna högst upp och slår ner dom i hålen med en klubba/hammare sen åker dom i banan neråt. Den var riktigt skoj!


Juldagen spenderade vi delvis ute. Vi tog ett familjefoto allihopa. Och ett på vår lilla familj. Ska lägga upp det nån dag kanske.



Det åktes lite snowracer efter Tösen. Nu när vi fått tag i en riktig släde så ska det provas oftare.


Pappa tyckte det var dags att skotta hönshuset


Jag åkte även och träffade Ida med familj. Vi gick en promenad med vovvarna och pratade bröllop eftersom hon ska gifta sig i maj och jag fick äran att vara tärna :) Nu har de först inbjudningarna skickat ut så nu är det snart dags och det är snart maj.



Ikväll komme tomten till farmor och farfar

Jag tyckte att han såg lite läskig ut så ni förstår kanske minen :)


Men han vågade gå fram och ta emot sina paket.




Denna stora fina röda var från kusinerna i Karlsta. 


Ett trumset. He loved it!!

Kan hända att man lånar det nån gång.


Lite senare under kvällen lekte han och kusinerna med farmors smink :)

Fint va??

                               

Lukas var helt tokig i sina kusiner. Han har inte träffat dom på ett tag. Dom kramades och kramades hela tiden. Och busade hela tiden.

Lukas kom och tittade till oss ibland så vi var kvar.


Nu ska jag njuta va lite julhelgs film på tv :)


Hoppas alla har haft en lika underbar och härlig helg som vi.


God Jul & Gott Nytt År!


Av Emilie - 19 december 2010 14:12

Ni kan väl inte ha missat detta under hela veckan som gott. Det bästa på hela året. det är sååå fängslande, jag kan inte sluta lyssna/titta.
Dygnet runt hela veckan har 3 P3 programledare lett detta. Dom är inlåsta i en "glasbur", i år i Malmö, utan fast föda och väldigt lite sömn sänder dom detta program.
I år samlar dom in pengar i kampen mot handel med barn.
Så himla bra initiativ av Sveriges Radio.
Man kan lätt som en plätt skicka sms och skänk 50 spänn och alla som skänker pengar får önska en låt. Så hela veckan lång har endast önskemusik spelats. Det är kul, det blir så bra blandning.


Dom passerade just 10 000 000 så jäkla bra!


I veckan har det inte hänt så himla mycket. Jag har ju jobbat.
Fasen det är ansträngade att jobba asså.
Vi var inne i stan i onsdags på Ikea och Maxi, det var inte så himla mycket folk ändå. Det var acceptabelt.
Igår var jag inne i stan hos Linda som flyttat dit, det var jag Linda, Linda och Sara. Vi gjorde massa julgodis, åt julmat och spelade Uno. Vi behövde få upp energin efter all mat och Uno var det spel som fanns :)


Nu ska vi se här om jag tagit några foton i veckan...



På Ikea hittade Lukas en stor korg med gosedjur, och Ikeas gosedjur har jätte stora gosiga lappar och då åker tummen in :)


      

Lukas hade hämtat sina stolar och satt med oss vid tvn. Han har nu börjat smila upp sig inför kameran.


Pappabus!

Provar lite olika möjligheter till vantar. Och vårens mössa


Vem behöver tröja???


       

Så här bra gick det för mig när jag pysslade ihop 2 pepparkaks hus hemma hos Linda igår. Allt bara trillade ihop bara jag tittade på dem. Men efter en stund tog jag mod till mig och fick ihop det riktigt bra. Glömde dock ta kort på det färdiga kortet.


Häromdan när jag skulle åka hem från jobbet fick jag ytterliga bevis på vilka grymt mogna arbetskamrater jag har...

             

Av Emilie - 14 december 2010 16:15

Lukas testar sin skyffel och pappa testar mobilbloggning :-D

Av Emilie - 13 december 2010 22:32

Helgen har vi spenderat bl.a i Göteborg.
I lördagskväll var vi på Liseberg. Där är så himla fint nu på julen. Lukas somnade på vägen dit, vid 18 tiden. Han var så himla trött så jag lät honom sova. Han fortsatte att sova när jag satte honom i vagnen och jag väckte honom inte förrän vi kommit in. Han såg måttligt imponerad ut. Men efter en stund ville han komma upp, så det fick han. Då tyckte han att det var mycket roligare. Strax efter att han kommit upp kom vi till alla djuren, det var skoj.
Vi hjälpes åt alla att bära på honom.

 

Han tyckte allt möjligt var skitskoj. Helt plötsligt bara skrattade han till. 

Åt karuseller, åt basketbollar som kastades. Ja allt möjligt.

Sen hade visst helgens alla pepparkakor, russin och clementiner satt sina spår.

Det blev en hel del pruttande, som man kände väl när man bar honom.

Men Richard fick nog de värsta konsekvenserna under söndagen. Man kan ju inte säga att det luktade hallon här hemma.

Vi besökte även Tomteverkstan. Med massa tomtar som rörde påsig.

Jah tänkte att det var bra att öva på tomten på det viset. Men jag är ganska så säker på att han kommer bli rädd för tomten.


Vid 21 tiden var det dags att bege sig hemåt för mig och mamma. Vi skulle ju båda jobba under söndagen.Ett givet stopp på McDonalds i Borås blev det såklart. Strax efter vi lämnade Borås somnade Lukas. Och inte förrän kvart i tolv var vi hemma. Jag var sååååå jävla trött sista biten på vägen hem.


På söndagen skulle jag få lite sovmorgon, så Richard tog Lukas, det tog lite tid innan jag kunde somna om och innan jag hann så ringde mobilen. Chefen trodde inte jag skulle hinna med allt om jag började vid 11. Så det var bara att gå upp. Tur var väl det, och oj vad rätt han hade. Jag hann precis när jag började vid 10.

Vi hade julbord. Jag smakade på lite rökt lax och inkokt lax och några godisbitar. Är inte sugen på julmat alls.


När jag kom hem åt vi pizza och vid 18 kom farmor, farfar och fabro Fidde & Bettan på lite adventsfika. Mycket trevligt. Men jag var så himla trött så Richard fick stå för värdskapet.


Måndagen kunde ju börja på trevligare sätt. Tandläkardags.

Jag har inte så himla ont av att gå till tandläkaren. Jag skulle fixa två gamla fyllningar som lossnat. En i vänster överkäke och en i under höger käke. Så jag var ju bra avdomnad. Kunde ju knappt äta. Så till slut mådde jag illa på jobbet för jag var så hungrig. Jag hade inte velat jobba ihop med mig idag. fan vilket humör jag var på. Jag fick i mig lite yoghurt iaf. Det hjälpte, men lunch var inte heller lätt. Inte förrän 12.30 släppte det. Nu är jag öm i hela munnen eftersom det var långt in på båfa sidor som han grejade. Så nu kan jag knappt äta för det. Det isa sjukt mycket i ena tanden dom fixade och på andra sidan har jag sånna sår. Bra bantingkur!


Under eftermiddan så intog Lukas en av sina favoritplatser i köket

 

Sen hjälpte han även mig att sortera upp besticken som var rena i diskmaskinen

  Jodå, han vet precis hur jag vill ha det :)


Isöndags morse när jag skulle åka till jobbet var dte lite lätt soligt här hemma

  Jätteskoj att åka och jobba då!


Ha de gott!

Jag ska försöka sova nu.

Av Emilie - 10 december 2010 07:03

Lukas somnade på 5-10 minuter igår och det var innan 20.

Vilken lycka!


Ni anar inte hur skönt det var och hur utvilad jag kände mig under kvällen, och imorse när klockan ringde 5.40 var jag faktiskt någorlunda pigg.


Man klarar ju sig en kväll med att inte sova normalt men igår kunde han inte stå emot tröttheten.


Igår var jag ute och red, och såg lite längre fram på vägen att det stod två bilar och att där var människor runt dem. Fråga mig inte vad de gjorde, jag gissar på hemligt kärleksmöte :) Trodde först att den ena bilen var i diket, men där var visst en möteplats där som han stod på.

Pinsamt dock att jag bara skulle rida en lite bit till och sen vända, på den vägen och rida hem igen :)


Jag var riktigt trött och inte så sugen på att rida, men det är alltid lika skönt när man väl kommit upp i sadeln.


Idag åker vi till min moster och jag ska spendera helgen med Lukas, det ska bli skönt, han ska få extra många kramar. Och även spendera lite tid med släkt, det är ju alltid trevligt.


Trevlig helg på er.

Nu ska här förberedas inför julbordet på söndag.

(fördelen med att börja 6.30-man kan blogga lite på jobbet innan de andra kommer)

Av Emilie - 8 december 2010 22:18

Vilken jobbig period vi är inne i nu.Igår somnade Lukas till slut vid 22 efter 2 timmars försök.Fy sjutton, för det orkar jag inte nu när jag jobbar.Idag samma visa. Inte ett dugg trött vid 20 tiden när vi tyckte det var dags. Så jag satte på Astrid Lindgrens Jul, som vi fick av Ica, tack tack! så himla mysig DVD med massa klipp från alla möjliga filmer med jultema. Man får sån julkänsla. Lukas ligger snällt jämte mig hela filmen och suger på sin tumme och jag trodde han somnat flera gånger, för det gjorde ju jag. Men nejdå. Helt plötsligt så sätter han sig upp och vill iväg och busa. *suck*Strax innan 22 gick vi och borstade tänderna för det glömde pappa vid pyjamas tajm. Sen in i gungstolen och efter några minuter sov han som en stock. Så fort han bestämt sig för att han vill somna så somnar han direkt. Precis som sin far!Idag vaknade dom ändå 7.30 för att vi skulle fösöka få honom att bli trött på kvällen, men icke. Frågan är om han orkar vara vaken hela dagen, utan middagslur. Det tvivlar jag på. Idag sov han ändå bara mellan 13-14. Hoppas det ordnar upp sig snart det här. För jag pallar inte ha honom vaken hela kvällarna när jag behöver nån timmes lugn, ensam i soffan med mina tv-serier.Idag gjorde det inte så jätte mycket eftersom Telia var så himla geniala.Dom la in en uppdatering under kvällen så man var tvungen att uppdatera sin box, typ vid 18 tiden, när hela Sverige kollar på tv. Vilket också betyder att alla gör det samtidigt och försöker starta sina boxar samtidigt. Gissa om det gick bra???Näe det gjorde det inte. Nu äntligen vid 22 fick vi igång den igen. Lagom till Hell's Kitchen finalen. Missade dock Greys Anatomy. Så nu blir det nedladdning av den.På fredag åker jag och Lukas till Gbg, vi ska laga julmat, som vi gör varje år. Tyvärr så ska jag jobba söndag middag, julbord. Så vi måste åka hem lördag kväll. Dessutom ska vi hinna träffa Jamies föräldrar och gå på Liseberg på lördagkväll, så Lisette vi hinner nog inte träffa dig denna gång. Tyvärr! Men jag ska försöka få med mig Lukas i mellandagarna och träffa alla. Nu fokus på tv. Bilder kanske kommer efter helgen. Antagligen!Gonatt!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards