Alla inlägg under januari 2011

Av Emilie - 29 januari 2011 14:20

Nedrans förkylning!


Ikväll skulle jag och Richard ha åkte till Marina och Ola, dom har lite inflyttningsfest med MASSA folk och sen bär det av till stan, men jag kommer aldrig orka, så jag stannar hemma :(

Det är bäst så. Mamma skulle ha varit barnvakt men hon kommer ner ändå.

Jag hade ju tänkt att köra själv ikväll då eftersom det sparar ganska mkt pengar eftersom jag ändå ska jobba imorrn, men när jag dessutom är förkyld; snorig, halsont och tung i huvudet så kommer jag inte orka stå ut med massa fyllisar.


Eftersom jag inte litar på att Richard kommer kunna dricka lagom mängd alkohol ikväll får Lukas vara ett par timmar hos Carina och barna. Så han får busa av sig lite, testa om han är redo för dagis. Jag hade en tjänst innestående efter att jag tog stallet igår, bäst att utnyttja på en gång :)


Idag vaknade jag av mig själv kl 9. De andra två låg och sov så gott i sängen.

Lukas vaknade nån gång inatt och ville inte bli lugnad. Såg innan idag att han antagligen bitit sig eller nåt då det var blodfläckar i sängen. Stackarn!


Kl. 10 väckte jag Lukas. Han somnade ganska sent igår.

Vi var i stan igår, åkte hemifrån 10.10 och kom hem 15.30 typ.

Han sov bara ca 30 min på väg hem. Men verkade rätt pigg ändå.

Jag hittade ett par jeans till Lukas, med resår vid fötterna och snörning i midjan, tog bara stl 80, dom var lagom långa till nu. Det är ju lite lättare när han e med så man kan prova på en gång.

Jag köpte upp mina HM pengar äntligen. Hittade inga byxor där dock.

Så det blev ett superlångt linne, vitt. En blus/topp i två olika färger, vit och mörkgrå. Samt en tunn tröja med breda muddar, speciellt längst ner så den ska sitta åt lite och pösa sig i magen.

Däremot hittade jag ett par byxor på Lindex, ett par baggy jeans, men såklart fanns det inte rätt storlek. Och inte nere på stan heller, men som tur var fanns dom på nätet så dom e beställda.


När vi kom hem plockade vi upp pappa Rille som var och skulle handla på systemet och sen skulle vi hämta släpet på Richards jobb för vi skulle hämta Richards föräldrars badkar som nu skulle få flytta ut. Dom ska göra om sitt badrum. Och vi kan behöva ha nåt att bada/duscha i när vi väl får tummen ur att göra iordning vårt.

Vi stannade såklart på middag hos Richards föräldrar, jättegott som vanligt :)

Och innan vi åkte därifrån så var klockan strax efter 21. Hem och lämna av badkaret och hyvelbänken vi även fick. Lämna tillbaka släpet och när Richard gick ur bilen för att koppla av det såg jag i spegeln att Lukas tumme precis trillade ut efter att han somnat. Tokungen. Giveivis så vaknade han till i blöjbytet, det var tyvärr tvunget. Men då kunde han äta lite gröt somnade gott sen. Så det var därför han sov så länge idag hans somnade mnog inte förrän 22.30 tiden. Näe nu måste vi vända rätt på dygnet igen innan det är dags för dagis.


Oj...mycket text  nu :)


Trevlig helg!

Av Emilie - 27 januari 2011 20:39

Det måste har varit värsta natten nånsin, delvis för mig.

Jag har inte sovit en hel natt sen i fredags. Jag vet Malin att du knappt aldrig gör det... :) Det tär på krafterna. Under kvällen igår kunde Lukas inte somna om efter ha sovit en timme kanske. Han sa bara aj aj aj. Han har nämligen en förkylningsblåsa i varje kind, som han typ tuggar på. Vilket gör gaaanska ont.

Igår fick jag en snabb blick och han har värsta köttsåret i ena kinden. Konstigt att han inte vill äta eller kan sova när han ligger på sidan.

Jag gick och la mig tillsammans med Lukas och han däckade på en gång. Men vid 1 vaknade han igen och höll p åmed sitt krånglande. Han kan inte hitta nåt bra sätt att ligga på, snurrar runt. Sätter sig upp för att dyka ner för att ligga på min axel och det kan ni ju räkna ut att det gör ganska ont. Till slut kröp han ner från sängen och fortsatte med sitt "aj aj aj" och grät och hade sig. Och jah var bara sååååå trött så jag fixade inte att hjälpa honom. Inte för att det gick heller. Han gjorde precis lika dant när han inte kunde sova på kvällen.

Så då kom Richard, han satt och spela data fortfarande.


Jag somnade ganska fort och sov som en stock till kl 7.

Ni anar inte tacksamheten jag kände att Richar hade sovit i soffan med honom.


Tydligen hade Lukas krånglat halva natten sen. Richard kunde inte lägga ner honom, han vaknade direkt så fort R försökte. Vid 5 somnade Richard. Lukas sov iaf till och från. Men hade sovit en halv film, som Richar mätte det i.

Tack och lov för filmkanaler :)


Jag ringde hem efter vi ätit lunch och då hördes den gamla goa Lukas i bakgrunden. Det har han varit hela eftermiddan och kvällen med. Så underbart.

Han har ätit okej med frukost, lunch och kvällsgröt. Så 3 godkända mål idag. Mycket mycket bra!


Och somnade kl. 20.30 Tipp topp!!


Imorgon är jag äntligen ledig. Då ska vi fara till stan och köpa nåt fint åt mig och en massa mat. Richard fick mer lön än vi trodde idag. Han plockade ut all semester och alla timmar han hade sparat. Så äntligen slipper vi snåla så man blir tokig.

Vi ska till Maxi och fylla frysen full med kött och fisk. Så man kan börja planera middagarna igen.


Trevlig kväll.


Nu tar jag ett glas cola till :) för att fira snart 3 veckors frihet från överätande av socker. Ingen träningsverk efter min 1km gå 1km spring runda i veckan. Och ett kilo minus på vågen i veckan. Jippie!

Av Emilie - 25 januari 2011 22:21

Jag är heeelt veckoblind. Trodde det skulle vara lättare att hålla reda på dagarna när man jobade, men icke!


Idag har Lukas haft en jobbig dag, och Richar med. Han var ledsen i typ 1,5 h. Han är lite extra känslig nu när han e sjuk och så sov han bara 20 minuter så det var ju mindre lyckat.

Inatt har jag sovit lite bättre, men jag hoppas på bästa natten inatt. Än så länge sovar Lukas i sin egna säng. Hoppas hoppa!

Han ligger ju och hostar och gnyr och jag vaknar för minsta lilla. Sen vaknar han till och kryper upp(trillar runt) och vill ligga nära/på mig. Gärna på min axel, eller arm och om han inte kan det så kryper han upp i min armhåla. Men han är lite gosig ändå :)


Annars är Lukas mycket piggare, han busar runt ganska mycket. Han har en ny favorit, på Youtube. Bä bä vita lamm, eller lilla bä som vi kallar det :)

Först tittar man lite på det, sen byter man till Gummibjörn och sen hoppar man fram och tillbaka på alla olika videor på Youtube. Filmade lite på galenpannorna här hemma innan ikväll.





Troligtvis blir vi hemma med Lukas hela veckan. Han snorar och hostar ju fortfarande. Han har inte haft feber varken idag eller igår. Det känns ju skönt.

Imorgon är han garanterat hemma, men sen känns det onödigt att gå dig halvbra en dag innan det är lediga fredag. Funderar på att åka till stan på fredag och förhoppningsvis hitta nåt att ha på mig på lördag.


Godkväll!

Av Emilie - 23 januari 2011 16:13

Som vi anade blev det en spännand natt.


Igår eftermiddag åkte vi till Richards föräldrar för att äta lite nybakt frallor. Jag höll på att ångra mig strax innan vi åkte eftersom Lukas bara sovit 40 minuter och började bli riktigt slö och grinig. Men vi åkte och jag försökte få honom att somna på vägen man han somnade inte riktigt.

Väl där hemma åt han en liiiiten ostskiva, ingen mat men glass gick bra. Men inte allt på tallriken.

Han sov 2 x 30 minuter kanske. Vi stannade nämligen på middag med :)


Så vi kom väl hem vid 22 tror jag. Lukas somnade på några sekunder.

Jag provade först att ha honom i sin säng, upphöjd och med kudde. Men han vaknade efter en stund och var helt igentäppt. Så Jag gick och hämtade honom och försökte hitta nåt skönt sätt att sova på med honom hos mig.

Det var INTE lätt.

Vid 2 kom Richard och skulle lägga sig, dom fick "sova" i soffan, medans jag sov ett par timmar till. Sen blev det vakt byte strax efter 4.

Det är nämligen lättare att sittsova i soffan än sängen.


Först kollade jag lite på tv medans Lukas sov, men stängde av och försökte sova lite med. Och det gick ganska bra faktiskt.


Jag vaknade vid 9.30 men Lukas sov till och från till11 tror jag hon var. Då hämtade vi pappa. Vi åt lite frukost. Sen var han vaken till 13.30 kanske. Sov 1 h i vår säng, uppstöttad. Efter det har han sovit till och från, men kanske 1 h i sträck nu.


Han blir inte alls lika täppt i halsen nu idag, så jag hoppas natten blir bättre.


Vi har läst lite och han har krupp. En inflamation i halsen strax under stämbanden, så det låter mycket värre och täppt i halsen än vad det är. Det svullnar i halsen om man ligger plant ner så det är halvsittandes, sittandes som gäller. Och det märks jättetydligt.

Imorgon tar Richard premiär på vab dagarna. Vi får se hur vi delar upp resten av veckan.


Idag är det bara massa skidor och skidskytte på tv, så jag är nöjd som får sitta i soffan hela dan :)

Av Emilie - 22 januari 2011 11:41

Ja idag verkar Lukas lite piggare.

Inatt vid kvart i 5 ungefär fick Lukas värsta host attacken och började sen ropa på oss och när jag kom in så fick han en till, jätte äckligt, han kunde ju knappt andas, men bara jag fick upp honom lättade det. Jag satt med honom en stund tills hans somnat, men han vaknade så fort jag la ner honom igen. Och kunde inte riktigt somna, så han fick följa med in i sängen och då somnade han ganska snart.

Han sov till halv nio ungefär, då fick Richard ta honom så jag kunde sova ifatt lite.


Men kl 10 var det ju dags för melodikrysset  så då fick jag ju gå upp, det kan man ju inte missa.


Tack och lov snöade det nån cm inatt så vår tomt slipper se ut som en dalmatinder efter Tösens sjuktid. Inte så fräsht. Det blir till att städa upp lite bara snön tinat bort. När det nu blir...


Lukas verkar som sagt lite piggar idag. Han busar runt mycket mer än igår.

Men nu har näsan satt fart så det verkar som vi får premiär på Vård av sjukt barn nästa vecka, spännande:)

Mellan lekstunderna så kommer han till soffan och gosar ner sig i sin kudde och alla nallar och gosar han tagit med ut.

Just nu sitter han och kastar sin kudde på mig :)


Ha en trevlig lördag! Fint väder är det ju iaf.


En av Lukas lekstunder igår, som jag tidigare nämnt så gillar han att dra ut sin spis och krypa in i där bakom. Vid det här tillfället så sat han där bakom och donade och sorterade. Om ni inte tror mig så kolla närmare, det sticker ut en fot till vänster om spisen :)

 

För en liten stund sen kom han och mös in sig i soffan :)

 

Av Emilie - 22 januari 2011 00:21

Alvaboden.se har barnkläder från bla Geggamoja, Name It, Carlsteins, Alfons Åberg och ekologiska barnkläder från bla Maxomorra. Dom har barnskor från bla Pippi. Alvaboden.se säljer även inredningsgrejjor till barnrummet med bla gardiner från Micki och Alfons Åberg samt då olika leksaker från 0 månader och uppåt.

Jag tävlar hos mammatillknut om en kartongbok från alvaboden.se,

tävla här du oxå!

Av Emilie - 21 januari 2011 23:40

Då har Skillingaryds viruset drabbat Lukas.

Han har varit telativt slö/gnällig idag. Jag har inte tagit tempen, på riktigt.

Jag tog bara med öron mätaren, den visar typ 1 grad under, så då vet jag på ett ungefär vad han har. Den sa 37 så då har han ju "bara" typ 38.


Ökar det kollar jag nog mer exakt imorrn.


Han har inte varit nån storätare idag. Mest vindruvor, russin och lite sånt.

Så länge han äter är jag glad. Köpte hem glass för säkerhetsskull.


Han har lullat runt lite här som vanligt, men sen så kommer han och sitter i soffan och halvsomnar imellan åt. Så vi har inte gjort så mycket idag. Jag fick tvättat två maskiner och torkat av badrummet. Dammsugning får bli imorrn.

Jag fick äntligen duschat sen med. Har aldrig känt mig så ren :)


Jag och Richard sa att det skulle bli skönt med en helg utan planer. Men snart efter så sa vi båda att vi troligtvis skulle bli uttråkade lördag förmiddag och jag börjar redan bli det, därför sitter jag här :)


Vi ska försöka dona lite i källaren imorrn i alla fall. Jag ska nog ta en sväng med Tösen nu, lagom till att träningsverken släppt taget om kroppen. Ska helt klart stretcha bättre nästa gång :)


Jag hoppas på lite sömn i natt i alla fall. Lukas somnade fort vid 20, men han ligger och hostar och gnyr imellanåt. Hoppas han kan sova hela natten i alla fall. Så han får lite energi imorgon. Richard ville ju så gärna ta med honom på innebandy imorrn, eller var det bandy??? strunt samma!. Vi får se hur det går med det.


Ha en trevlig helg allihopa.

Kram

Av Emilie - 21 januari 2011 11:07

Här kommer ett litet blogg tips.

Min syster har precis startat en ny blogg om att planera bröllop.

Besök den vetja!


http://planera-brollop.blogspot.com/

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards