Alla inlägg under mars 2011

Av Emilie - 31 mars 2011 22:27

Jag hatar honom!!!

och nä han heter inte Auschwitz, men nästan. Alla som besökt honom tycker så med.


Lukas var lite extra gnälli imorse. Men det brukar han vara efter att han varit sjuk ocj ska till dagis. Men strax innan kl 14 ringde dom från dagis, han hade nästan 40 graders feber. Så det var bara att byta om och åka.

Stackarn!

Han var helt väck. Maggan sa till mig att jag borde åka direkt ner ttill vårdcentralen så nån fick tittat på honom. Sagt och gjort, men givetvis satt alla på möte just då. Hon lade in oss i sköterskans telefonlista så hon skulle ringa 15.30-16 tiden. Hon i "receptionen" kunde nämligen inte boka tid hos läkarn, utan bara en sköterska. Men hon ringde sen så småningom och efter en del prat så sa hon att det fanns en tid om 10 minuter. Så det var bara att kissa och klä på oss, och ändå åkte vi 16.02 Men det spelade ju ingen roll. För vi fick vänta till 16.25 innan han kom...och vem var det som stod där i korridoren och tog emot oss....jo doktorn from Hell!!!

Jag har besökt honom en gång själv för några år sen, Richard har besökt honom och Fidde, alla hatar honom.


Vi fick komma in i ett läskigt otroligt sterilt och opersonligt rum. Som jag tyckte var läskigt. Så fort han satte sig mittemot oss och tittade på Lukas så började han stortjuta. Han tyckte inte Lukas såg så sjuk ut.


HALLÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!


Lukas satt helt "bortkopplad" i mitt knä med helt tom blick och han säger så. Och vad vet han om hur Lukas ser ut annars. Normalt sitter han knappt still och tjötar konstant.


Sen skulle han försöka lyssna på honom. Gick jättebra när Lukas skrek som en tok. NOT!

Sen kollade han i hans öron och japp Öroninflamation.

Han sa i allt skrik att han ordnar pencilin kur och att vi skulle komma tillbaka om tre månader och sen gick han. Han sa nåt om nässpray med.


Så fort vi kom ut ut rummet slutade Lukas skrika och jag frågade igen vad han hade sagt, inte så lätt att uppfatta det när man sitter och är jätte orolig för sin son och knappt hör vad han säger. Gick därifrån helt tårögd.

Kunde han inte ta sig nån mer minut och höra på allt som Lukas haft det senast, och kolla upp honom ordentligt???


Nästa gång jag eller Lukas ska till nån läkare så kommer jag vägra ta tiden om det är hos honom. ALDRIG IGEN!!!


Blir helt gråtfärdig bara jag skriver om det. Himla dumma doktor.

Det är väl inte mitt eller min sons fel att han var sen och inte kände för att bli sen hem...


Annars ikväll har jag varit ute och riditm det var lite blött.

När jag kom hem satt Lukas jämte mig i soffan och jag pratade med mamma i telefon. Lukas satt med ryggen mot mig och lutade mot ryggstödet. Och kurade in sig under min arm, och där somnade han. Efter vi lagat en sen middag och ättit bar Richard in honom till sin säng. Vi får se hur länge han kan sova.


Jag hade ju stora planer inför imorgon. Besiktiga bilen och shoppa stövlar, jacka till Lukas och lite mat inkl. hundmat. Sara skulle följt med oss också.

Vi måste iaf besiktiga bilen. Funderar på att åka in igen på lördag och få allt gjort. Vi får se hur det bli...



Lilleman hemma hos farmor och farfar härom dan. Så snygg i stora mössan, brillor och det bästa...fingervantar. Snygg snordetalj med :)

 
  Man tager vad man haver, och Lukas gillar ju verkligen sin hund.



  Jag fick visst med mig en liten kompis till jobbet idag, Tur att det är Lukas extra kanin och inte är helt beroende av den


Så här gott sov han i soffam. Min stackars lilla bebis! 

Av Emilie - 31 mars 2011 06:30

Nu är det torsdag morgon, och 3:e morgonen med snö denna veckan.

Som försvinner innan man kommer hem från jobbet. Är inte det lite onödigt??

Det började innan när jag var ute med Tösen, usch!

Nu får det vara nog!


Richard var hemma med Lukas måndag tisdag efter all feber han hade i helgen.

Lukas hade även jätte blöj skav när han kom hem i torsdags, som nu är små sår skorpor lä'ngst med blöjkanten, så dom är lite svår läkta. Men med magiska Aloe Vera Gel har det gått lite bättre de senaste dagarna.


Igår fick Lukas gå till dagis. Vi var lite sena eftersom jag ville kolla läget med honom på morgonen. Så när vi kom hade dom precis börjat äta, där satt 4 barn. Den ena snorigare än den andre. Känns ju bra!


Igår var vi och hälsade på farmor och farfar, dom behövde hjälp att bära in sitt nya bubbelbadkar. det kan hända att vi hälsar på det nån gång i framtiden.

När jag hämtade Lukas och frågade om vi skulle åka hem, fick jag det vanligt svaret, "nej" men då fuskade jag och sa att vi skulle åka till farmor så sa han "calle" (farfar) kaka.

Det talar ju för sig själv. Han vet att det oftast blir kaka hos farmor. :)


Vi har börjat fundera på om Richard ska börja jobba ständig eftermiddag en tid framöver. Han jobbar då 13-23 typ, mån-tors. Det skulle ge mindre dagistid. Jag kan jobba 7-15, Richard tjänar mer och vi har 3 dagars helg allihopa.

Vi är än så länge bara i de första tankarna på detta. Vi får se hur det går.

Jag rider ju t.ex så då måste det lösas med olika barnvakter på något vis. För ska jag vara hemma själv 4 kvällar så kan jag nog behöva ha den ena för mig själv.  Det ger ju mer möjlighet att kunna åka iväg långhelger, när man kommer iväg redan fredag förmiddag.

Ja som sagt, vi klurar på det. Långt ifrån klart ännu.


Nu ska jag göra vår smoothie och väcka trött nissen Lukas.

Håll tummarna för sol idag!

Av Emilie - 26 mars 2011 20:09

Idag har vi varit ute mkt. Först var vi ute 12-13.30 och donade i trädgården.

När vi gick in och fick syn på vad klockan var så blev det snabblagning av lunch till Lukas. Han åt och sen fick han sova en liten stund.

Under tiden åkte jag och handlade för vi hade planerat att åka ut och grilla lite korv och pinnbröd. När jag kom hem hade (Lukas) farmor kommit. Så hon fick också följa med ut. Även Fidde och Bettan skulle med ut i solen. 

När Mia gick och väckte Lukas så tyckte hon att  han var varm. Men jag trodde bara det var efter han sovit med kläder och mitt täcke. Så vi packade klart och gav oss iväg.

Lukas har varit ganska gnällig idag och har helt plötsligt sagt "aj aj aj". Men vi har inte blivit vidare kloka på vart det har varit aj aj.

När vi kom hem fick han bli lite nakenfis och då kände jag va varm han var. Vid pyjamas tajm tog vi tempen och vid 38.5 slutade vi och tog en alvedon istället.

Han somnade ganska snabbt med. Men efter en dag ute hade han nog gjort det ändå.


Snart är det earth hour, men jag hoppar nog det delvis idag. Jag kan tänka mig släcka ner, men tvn får nog vara på. Jag tittar ju på Smartare än en femteklassare. Vilket ingen verkar vara.

Jag köpte även lite chips idag, får se om det blir nåt av den varan sen, ihop med lite zingo.


Hoppas ni haft en lika bra dag som vi.

Av Emilie - 25 mars 2011 12:37

Vem kan missa den underbara dag...våffeldagen.

Bestämde mig även för att våfflorna blir det sista i allt godis/kak ätandet den senaste tiden. Nu får det bli disciplin igen, inte super mega jätte hårt, men inte som på den senaste tiden. Nu kan jag ju även komma ut ordentligt och röra på mig. Vilket hjälper.


Idag hade vi en plan, att Lukas skulle sova tidigt för att vi ska till Vaggeryd när Richard kommer hem. Han ska klippa sig och sen ska vi till Richards föräldrar och äta våfflor. Även Lisabeth och Fredrik skulle komma dit, så då blir Lukas extra glad.

Lukas vaknade jätteledsen 6.45, men somnade om, men vaknade vid 7 igen.

Som tur var, för jag hade glömt av planen.

Vi tittade på tv, åt frukost. och sen begav vi oss ut. Jag hade ju p-piller att hämta ut på apoteket. Så vi började traska neråt, men då kom jag på att oj va e klockan, har dom ens öppnat. Hon var nio och dom hade öppnat. Vilken tur!


På väg dit gick vi förbi biblioteket så jag tänkte att vi kunde gå dit sen och låna lite bäcker kanske. Men dom öppnade inte förrän 10. Så vi tog en omväg och gick hemåt. När vi kom hem kollade vi om våren var på väg, och det var den.


   

Så vi stannade ute en stund till.


Vi lekte lite runt trädet på "Vändplanen" som gav gatan dess namn. En lind.

Och då kom ett packe fåglar och flög förbi 


  Nästan ingen snö kvar nu. Här ligger det länge, skuggsidan och högen från taket. Den klarar sig nog några dagar till.

Ihelgen blir det till att rensa all hundskit som vi samlat på oss i vinter. När Tösen var sjuk och vi inte ville smitta resten av kvarterens hundar så vi höll oss hemma. Kanske ska ta en titt på att klippa ner doft jasminen lite med. Har för mig att man ska göra det innan knoppning, och där är inga ännu.

Ska googla lite.


Just det, planen. 10.30 gick vi in igen, han åt några tuggor lunch, ute på altanen. Sen var det sovdags och mycket riktigt somnade han 11.10 Perfekt, så nu ska jag gå och väcka honom så vi är redo när pappa Rille kommer om 20 minuter.


Trevlig helg på er, hoppas det blir fint väder med :)

Av Emilie - 23 mars 2011 22:15

Ingen lön i världen skulle få mig att jobba på försäkringskassan.

Vi är lagom trötta på dom, vi har idag fått de första pengarna från dem sen Lukas var sjuk första gången. Det var i månadsskiftet jan-feb. Nu är det snart april liksom. Jag skulle också fått pengar, det ska ta 30 dagarn men idag var dag 35, så då ringde jag. Ja då hade dom gjort nåt stickprov och skulle kontakta min arbetsgivare för att se så jag var hemma då. Jag sa att ja det är jag som öppnar posten och det har då inte kommiy nåt dit, svaret blev att ja ibland ringer dom. Men herregud. Vill dom göra nåt stickprov får dom la göra det i så pass god tid att det inte drabbar mig. Vad fick jag för svar. Att hon skulle anteckna att jag efterfrågat mina pengar. Bra!!!

Ungefär lika bra som telia kvinnan jag pratade med hela dan på jobbet igår. Hon satt och läste i sina papper om hur man skulle göra, men hon fattade inte att modemet var paj, jag fick ingen rektion alls av det genom att trycka på reset knappen. Tur för dom att det kom fram ett nytt modem idag.


Anyway.... Vad har vi gjort de senaste dagarna...inte så mycket.

Försökt umgås med Lukas så mycket som möjligt. Man har inte många timmar ihop nu för tiden. 30 minuter på morgonen och från 16.30 -20 på kvällen, om vi inte lyckas hinna få honom i säng tidigare.

4 timmar 4 dar i veckan. Usch. Tur vi har tre hela dagar ihop.

4 timmar varav 1 av dem är bråk och oenigheter. Skoj!!

Nä! Men det är väl 2 års trotsen som kryper på. Tidigt in i den och förhoppningsvis tidigt ur den, så vi kan få vår goe Lukas hos oss hela tiden.


I bilen har vi ett par 3D bio glasögon som Lukas gillar :)


 

Natten mellan lördag och söndag vaknade Lukas och fick komma in till oss, Richard sa att han hade sovit oroligt sen och legat och vridit och vänt. Jag märkte inget för en gång skull. Så nu vet Richar hur det känns :)

Det syns knappt på Lukas frilla att han sov oroligt.

 


Så efter frukost tog jag och Lukas en promenad med Tösen, på typ 1,5 timme.

Det var härligt i solen. Solbrillorna på.

Nej han fick inte gå hela vägen, jag hade vagnen med.

 

Förresten tog jag en första springtur imorse. Det tog bara 20 min istället för 30. Traskade la på lite bättre på vägen upp :)

Kändes bra, orkade hela vägen. Ganska skönt nu när man kan springa i soluppgång. De dagar den syns. Vi får väl se hur det känns imorrn.


Godnatt!

Av Emilie - 19 mars 2011 21:59

Ja idag är det lördag, en liten stund iaf.

Vad har vi då gjort idag???

Lukas vaknade prick 6.15 idag med. Skoj!

Idag var det iaf min tur att få sova vidare.

Vid 8 vaknade jag av att Richard sitter ute i soffan och sjunger...höööögt. Försöker sig även på opera....nä det var inget vidare.


Men skoj hade dom haft iaf.


Under förmiddan gjorde vi nog inte så himla mkt. Jag löset ju melodikrysset, och Lukas satt på köksbordet med mig och tittade på haren som kom på besök.

Efter det var det ju dags för lunch, för Lukas då. Och sova middag.

Under tiden Lukas sov tog jag med mig tösen på promenad i det fina vädret.

Vi gick runt Atilla. Tog typ 50 minuter, trodde det skulle ta längre tid.

När jag kom hem påbörjade städningen och tvättningen.

Lukas hade ju typ inga mer rena kläder, som passar då.


Tvn bjöd på skidskytte, trevligt!


Jag gjorde lite fruktsallad åt oss som Lukas också smaskade i sig, fast de sista bitarna var roliare att lägga fram och tillbaka mellan tallriken och vattenglaset.

 

Va tusan gjorde vi sen??? städade la lite till och kanske kollade på lite skidskytte till.


Richard skulle ge sig på en promenad för att köpa cigg, vågat tyckte jag eftersom han inte var riktigt 100 ännu efter magsjukan, men innan det testade han sitt headset och radion. Lukas fick också testa...


  Han diggade det, men gissa om han såg fundersam ut när jag ringde Richards mobil och pratade och sjöng för honom.

Han fattade inget.


Nu ikväll innan läggdags fick Lucke bli lite nakenfis. Det gillar han.

Kolla vad bad ass look han fick till när han skulle åka på sin bil


 

Innan han gick och lade sig så rörde vi ihop en kladdkaka. Som mamma kunde ha och mumsa på, och få dåligt samvete över :)


Shit happens, och min vikt lär det inte hända nåt med förrän jag kan ut och springa igen och ge mig in i det helhjärtat.

Jag provade springe en liten bit på promenaden idag. Det gick inge vidare. Jag hade lite för mycket kläder på mig för det med, i solen.


Nu ska jag kolla på Tropic Thunder och ta en bit kladdkaka med glass.


Av Emilie - 18 mars 2011 11:48

Ja, inatt kom det 10-15 cm snö...kul!

eller inte, jag var ganska nöjd med det vi hade, torra fina vägar.

Jaja, bit ihop, det kommer en vår.


Lukas var rejält snorig igår och började hosta så p.g.a det och snön så stannade vi hemma idag.

Eller ja, jag hade ju tid hos barnmorskan 9.30 så dit fick vi ju åka, man måste ju se till att man inte får några med illbattingar på ett tag :)


Var sak har sin tid :)


Jag ringde även läkarn imorse så jag fick lite ordentlig hostmedicin till Lukas.

Jag har ju "hunnit med en del" eftersom Lukas vaknade 6.15 imorse.

Hur pigg som helst, men när jag tog upp honom och gick mot vår säng blev han besviken. Jag sa till honom att det är natt fortfarande även om det inte ser ut som det, han klurade lite på det och la sig ner, men det hjälpte inte i längden. Han var hungrig, han åt inte så mkt på kvällen nämligen.


Efter barnmorskan skottade vi lite, och sen efter det blev det lunch för lukas 10.40 tiden typ. Lite tidigt kanske men tänkte att det var lika bra. 11.20 sov han. Så vi får se hur resten av helgen blir.


Hostmedicinen verkar ha hjälpt iaf. Har inte hört honom en gång sen han fick i sig den. Först ville han inte ha efter att smakat, men efter maten gick den ner och han ville ha mer. Det känns ju bra.


Nu har jag massa saker att göra egentligen; tvätta städa diska skotta klart. Men det är ju för jäkla tråkigt.

Skulle gärna baka något med, men då måste man ju äta upp det med och det borde jag ju inte. Richard lär inte äta det eftersom han nu är magsjuk.

Jag hoppas att det bara var hans lunch igår som smakade knasigt som inte var riktigt bra, istället för att det är riktig magsjuka så vi andra blir smittade igen.


Annars i helgen har vi inga planer, nån pulkatur kanske.

Trevlig helg på er.

Av Emilie - 17 mars 2011 22:04

8 saken om mig då....


oj det var svårt ....


  • Jag ser fram emot alla bebisar som kommer i sommar, känner flera som ska få barn under sommar/hösten. Längtar efter lite bebisgos!!!

  • Ett liv utan hästar är inget liv, enligt mig.

  • Jag vill inte ha det mer moderiktigt och stylat hemma för jag orkar ALDRIG städa tillräckligt för att det ska se så där fint ut. Städa är livets onda, speciellt när man jobbar med att bl.a göra det.

  • När jag var yngre och bodde hemma hade jag "min egna" galopphäst som jag tränade ihop med mamma. I slutet av ett riktigt träningspass slog tanken alltid mig att hoppa av i farten hellre än att orka  få stopp på hästen som gärna fortsatte galoppera.

  • Jag älskar att kolla på tv och film, men tycker sällan att något är dåligt. Det finns ju alltid något bra i en film.

  • Jag älskar att baka, mest för att dona och fixa, smaka på smeten men visst är resultatet alltid trevligt. Det bästa är när det är kalasdags, då bakar jag gärna fleeeera sorters kakor och tårta. Eller när vi har nattgäster och jag gör nybakade (kalljästa) frallor till frukost.

  • Jag träffade Richard när jag var 15 år, han var 22. My one and only. Vi har varit tillsammans 11,5 år nu. Och jag börjar bli gammal. Jag fyller 27 i juni, har barn, hus, hund, kombi...då ska man tydligen vara gammal men känner mig som 15 fortfarande.

  • I sommar ska vi åka på den bästa semesterresan nånsin tror jag.
    Till Italien med 7 andra par, som är familj/släkt på något vis. Lukas ska ju givetvis med. Vi har hyrt ett fiiint hus med pool, egen terass och grillplats osv. Kolla in här

Sådär ja, det var la 8, vad tyckte ni om det då??

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards