Alla inlägg under april 2011

Av Emilie - 27 april 2011 22:15

Varför ska det vara så nedrans krångligt att åka på semester???

Först ska man skrapa i varje hörn och panta burkar för att ha råd.

Man ska hya bil, som inte kan lova vilken bil det blir.

Vi vill ta med vår bilstol eftersom det inte finns något säkert alternativ i europa. Det är dessutom mycket billigare att ta med den på Ryanair än att hyra en på Hetz.

Men vill man fråga Ryanair nåt så måste man ringa england. Jag vill ju fråga hur dom behandlar en bilbarnstol. Dom bör ju handskas varsamt med dom ändå.

Inte slängas omkring som väskor. Och dessutom får de bara väga 20 kg, men ingenstans får jag reda på var vår stol väger. Nä då måste vi ta ut vår och väga den, smidigt!!!!

I sökandet efter vikten hittade jag en lista vart stolen passar, i vilka bilar.

Vilket ökar på kostnaderna något när vi ska hyra bil eftersom de bara är godkända i framsätet i småbilar, men där kan man ju inte ha den eftersom där är airbagen. När man hyr bil så blir man inte lovad den utan den eller en liknande, vad händer om stolen inte får plats i den då???


ÅÅÅÅH jag bli galen!!!!

dessutom måste jag räkna ihop/tänka ut hur mycket bagage man ska ha med sig, eftersom det måste fyllas i när man bokar flyg på Ryanair....


Nån som har nån erfarenhet???


Min stackars lilla hjärna....

Och vilken träningsverk det börjar smyga på i låren, är heeelt stel.

Gonatt!


Av Emilie - 26 april 2011 20:54

Men nu e jag trött. Var ute och sprang innan. Tog 2,5:an på Grönelund.

Inkl. backarna from hell. Det gick inte fort uppför backarna. Men som tur var var Tösen hungrig så jag fick lite draghjälp. Men nu är hon lika däckad som jag :)


Jag sprang totalt 1,5 km, innan har jag bara sprungit 1 km, och det lätt nedför. Nu i terräng och 1,5. Gissa om jag känner mig duktig.

Jag vet att det är ganska kasst resultat, men jag har aldrig sprungit för som träning. Så jag är supernöjd. Tyvärr så när jag kom tillbaka till bilen igen så stod där ett fotbollslag som skulle börja träna. Gissa om det var pinsamt. Här kommer fläskberget som pinat sig runt 2,5 an på 20 minuter. Daller och gupp på hög nivå :)


Helgen har varit helt toppen. Familj och vänner, sol, strålande sol och varmt väder, dessutom 4 dagars helg. Vad mer kan man önska??


Lukas sprang in på dagis idag, jätteglad att få komma tillbaka dit. Det gick även smidigt att hämta honom.


Nu ska jag se på Desperate Housewives. Och idag ska jag inte somna.


Av Emilie - 21 april 2011 22:30

Orkar inte egentligen blogga just nu, men en sista kraftansträngning idag :)


Igår var det storshopping på Maxi som stod på schemat. Gjorde ett par andra ärenden med, och vi var INTE ensamma i stan direkt.

Vi åt middag på McDonald, tillsammans med typ 20 andra barnfamiljer. Lukas gillade absolut sina nuggets, åt upp alla, en del pommes och alla äppelbitar. Och drack sitt vatten som var "kallt"som han faktiskt sa.


Det blev lite sent vi lämnade stan strax innan 20, så Lukas var lite trött men dagis sugen ändå.


Vi hade det jättelugnt på jobbet idag, som väntat. Jag hatar det. Inget att göra...jag blir toookig.


Richard jobbade bara till 12, så han passade på att städa övervåningen innan han hämtade Lukas vid 15 tiden. Jag handlade lite till och åkte till systemet innan jag kom hem. Sen var det bara att ta tag i nedervåningen. Har hållt p åresten av dagen/kvällen med det.


Lukas har säkert kissat 10 ggr på golvet. Han behövde luftas p.g.a jätteskavet allan av blöjan. Det måste vara när han har Up & Go blöjor, som kasar ner lite. Han är skavd på insidan av låren och runt snoppen, stackarn.

Så nu blir det bara vanliga blöjor för honom.


Påskhelgen är fullsmockad med planer.

Imorgon till 11 kaffet kommer Mojje och hans tjej, som bor i sthlm och väntar barn till hösten, hans bror Stefan och hans tjej och hennes 2 barn. Tänkte baka bullar till dom på förmiddagen. Efter lunch kommer Sofie &  Jamie. Lukas längtar!

På eftermiddan/kvällen ska jag rida, eftersom jag inte hann idag. Vi ska även flytta hästarna till sommarbetet. När jag kommer hem blir det grillning tror jag.

Lördag morgon börjar med kosläpp kl. 10 i Stjärnebo, där hästarna finns :)

Då följer nog även Lukas kusiner med, 2 av dem har kommit ner från Karlstad. Dom längtar Lukas också efter.


På eftermiddagen blir det hela storfamiljen på knytis påskbuffé.

Hela Richards familj och min.Det ska bli himla trevligt!


På söndag firar vi Lukas kusin Ebba som fyller år snart.

Fast då åker vi till Vaggeryd och gör det. På måndag vet jag faktiskt inte vad vi ska göra. Kanske passa på och njuta av ledigheten :)


Glad påsk på er. Här ska det däckas i soffan, jag är trött nu!

Av Emilie - 18 april 2011 22:21

det blev varken film, chips, godis el mys. Jag la ifrån mig datan och somnade. Vaknade vid 22 och väckte en sovandes Richard, men vi somnade båda två snart igen och vid 00 var det säng dags.


Söndag förmiddag spenderade jag med ida & Johan som snart gifter sig. Vi tittade på deras festlokal, Årås Kvarn. Det kommer bli toppen!!! längtar


När jag kom hem hade Lukas och Richard ganska nyligen vaknat och resten av dagen/kvällen spenderades ute. Vi grillade och åt ute på altanen. Fläskfilé med våra dillgräddkokta potatisar. (små färskpotatis/halverade större potatisar 0,5 liter grädde, massa dill salt och peppar och in i ugnen, passar till ALLT!)


Idag har Richard varit hemma med Lukas. Vi tog en säkerhetsdag hemma för att säkerhetsställa friskheten :) 

Lukas hade däckat i soffan kl 11. Med två halvätna kex, en i varje hand.

Så när jag kom hem vid 15.30 så hade dom vart ute sen 14 och vi gick inte in förrän 17.30 för att få ihop lite mat. Det blev hemmagjord potatissallad med rostbiff. Smaskens!


Jag övertalade Richard att byta däcken, vi har ju haft dubbfria så då måste man ju inte byta på en gång som med dubbar. Men jag glömde påminna Richard om att han skulle kolla mönstren innan han bytte. Så vi ska nog byta tillbaka till vinterdäcken igen, för sommardäcken var inte helt ok. Det blev inte jättemycket ogjort arbete eftersom Richard hade satt vinterdäcken på fel håll och behövde byta sida.


Nu kommer bilderna i omvänd tidsordning, men det får ni stå ut med.


Idag när jag kom hem gick Richard och Lukas omkring med varsin skottkärra.


Snart serveras rabarberpaj och rabarberkräm. MMMM!!!
 


Lukas körde lite gympa efter maten, stackars Tösen fick ställa upp som redskap


 
Det bästa med att sitta på altanen, men kan bara luta sig tillbaka efter maten och vila lite :)    

halsar vatten, kolla in alla min plant projekt i bakgrunden, på golvet :)
 
Lammen har blivit stooora
 

I söndags testade Lukas att ställa upp sina saker i soffan, som jag gör när jag brukar dammsuga ordentligt. 


Tack och hej, leverpastej! 

Av Emilie - 16 april 2011 20:00

Sa dom inte att det skulle bli varmt i helgen??


Jaja, vi hade ju en ganska trevlig dag utomhus ändå.

Lukas vaknade kl. 7. Men jag låg nog kvar till 7.40 innan han lyckades få upp mig, han låg hos mig inatt eftersom Richar inte var hemma. Så han gick upp en sväng kom tillbaka och låg och mös och sen gick en sväng igen och sen till slut när jag orkade öppna ögona så satt han jämte mig och sa väkdigt glatt och piggt "Hej!"

Så vill jag vakna varje dag!


vi åt frukost till Ring så spelar vi. Idag var det Anne Lundberg som var programledare, jag älskar hennes program Landgång. Men hon var inte riktigt lika bra på Ring så spelar vi, som Lisa Syrén.


Vi löste även Melodikrysset idag, då hade Lukas lugnat ner sig lite så det gick bra.Kl 11 hade vi bestämt att vi skulle hjälpa Carnia vid sommarbetet, att sätta upp trådarna till staketet. Det gick ju sådär eftersom Lukas nu var trött och hungrig. Jag glömde vår vagn, men orkade inte vända eftersom Carina tagit upp sin gamla barnvagn dit som vi kan använda. Den ville han ju absolut i ens sitta i. Dessutom blev han omringad av alla barnen, 5 st. Så han började stortjuta. Sen fick jag bära honom hela tiden, nästan, så vi blev mer sällskap än hjälp. Men vi fick fika ändå.


14.30 var vi nog klara, så då åkte vi och hämtade pappa Rille i Vaggeryd. Innan vi kommit halvvägs genom Skillingaryd sov Lukas som en stock, somnade utan tumme t.o.m

Trots total sömn på ca 30 minuter så har han vart superpigg ikväll.

Vi har ätit pizza, vilket det åkte ner massor. Och nu försöker richard natta honom. Det borde inte vara några problem, men det låter som han inte är helt hundra med på det.


Idag hade Lukas förresten ingen feber ocg verkade lite piggare än i går kväll. Skönt. Men snoret det bara öser ner.... :)


Nu ska här mysas med godis, chips och påskmust, film och Richard när han väl kommer ut igen.


Av Emilie - 15 april 2011 18:33

 


Lukas fredagsmyser lite, med sin favorit blandning: russin, cornflakes och vindruvor. Och lite feber och snor som niagara. Vi har laddat tv-rummet med toa rulle, för det forsar verkligen ut snor.


I morse tog vi vår fredags duach/bad. Det var några veckor ser sist det blev av. Det gillade han i alla fall. Han stollade sig som bara den där i sin balja, han försökte ligga på mage och simma, det var lite trångt, men kul.


Efter det åkte vi iväg till PLantskolan och träffade Kajsa och Majsan. Som jag red hos förr, när jag väntade Lukas senast, sen efter det har jag aldrig haft tid.

Vi köpte med lite plantor hem, så trappan har blivit påskfin. Ska ta kort imorrn när det är soligt igen. Vi köpte även lite grönsaksfrön. Körsbärstomater, nån knasig gurka, lite bönor och sallad. Det kommer nog Lukas gilla i år.


I veckan var vi hos farmor och farfar och testade deras nya bubbel badkar.


 

Han blev jätterädd när vi satteigång bubblet. Men när han fått komma ut och tittat och känt på det en stund så ville han hoppa i igen. Titta va skummigt det blev :)


  Pappa var med först. Men det tog sån tid och fylla upp, eftersom det var nåt knas med proppen så varmvattnet tog slut innan vi hann märka det.

Så Richard hoppade ur badet igen. Men Lukas gillade det. Man kunde traska runt, upp och ner för den lilla kullen i mitten. Leka med delfinerna och så.


Trevlig helg på er!

Av Emilie - 11 april 2011 21:49

Vi har spenderat helgen hos mamma och pappa. Det har ju varit underbart väder, så en riktig toppenhelg blev det. Men den kunde avslutats lite bättre.


Vi kom ju dit redan 11.30 tiden för att kunna äta lunch och sova där i lugn och ro.

Medan Lukas sov tog jag med mig hundarna runt "lilla rundan" och gick mig genom skogen, för där va så klabbigt och snöigt på sina ställen och ojämt. Men sen sprang jag "hela" vägen hem, när jag kom ut på grusvägen.


På eftermiddan minns jag inte riktigt vad vi gjorde, tror vi gick ut en sväng. Kollade läget och hälsade på alla djur. Mamma kom hem från jobbet efter kl 16 så då grejade hon i stallet vi tvättade av utemöblerna och mamma släppte även ut de "gamla" lammen och den tackan, så dom äntligen fick njuta lite av det härliga vårvädret. 


Lördag morgon begav jag, Lukas och Sofie oss in till stan, Jönköping. Det skulle inhandlas fisk på torget för en supergod fiskgryta vi skulle äta. Därifrån promenerade vi neråt stan och tog några besök där med. Vid 12 åkte vi till Maxi för att handla det sista. På vägen hem somnade Lukas, tyvärr är det ju bara 20 min hem till mamma och pappa, men jag hoppades kunna flytta honom sovandes till vagnen, med icke. Han tittade till när jag flyttade honom och fick syn på hästarna och kom och tänka på Bää också.

Dom får nog hålla hårt i honom på dagis när fåren släpps i fårhagen här i samhället, inte långt från dagis.


Sen eftermiddag fick Lukas sova en kvart extra så han skulle orka med middagen på kvällen.


Söndag morgon vaknade jag vid 6.30 och fick skynda på till toa.

Sen fortsatte jag så till sen eftermiddag. Fy fabian!

Vi konstaterade att det måste ha varit någon sorts matförgiftning eftersom ingen annan var dålig. Så att köra hem oss båda på söndagen var inte ett alternativ, koncentrationen var ju inte dirkt på topp. Men natten blev lugn i alla fall och i eftermiddags kunde vi äntligen åka hem.


Under tiden Lukas sov ville mamma ha lite hjälp att hålla den nykastrerade pållen för att kolla såren. Och när jag kom ut så hade tt lamm precis fötts och under tiden vi höll på kom nr. 2. När jag och Lukas skulle åka hem kikade vi till dom då var där ännu en. Så himla söta. Det tog dom inte många minuter innan dom på vingliga ben fösöker hitta mat. Men det gick la sådär. Vingligt och en mamma som slickar en torr hela tiden och en annan att bråka med om att får plats. Jag får nog ringa imorgon och kolla så allt gått bra :)


På väg hem plockade vi upp pappa på jobbet, vi åkte och köpte glass. Det var ju ändå soligt och 18 grader ute. Resten av eftermiddan spenderades ute, vi grillade fläskfilé, smaskens.

Tyvärr hann Lukas bli för trött för att kunna äta ordentligt. Han hade småätit lite innan, så det går nog ingen nöd på honom.


Imorgon blir det arbete och dagis som vanligt för vår del.



Lukas drog med Sofie hundra ggr fram och tillbaka mellan fåren och hästarna.
 


Nu fick dom äntligen komma ut. Dom två vända mot kameran är så söta med samma "vita" nos

 


Jag och Lukas tog en promenad med vagnen för att kolla omgivningarna, mamma och pappa bor så fint där uppe på kullen

 


Efter det tog vi en promenad i fårhagen och testade att klättra på stenarna och hoppa ner från dom. Riktigt skoj! Man kunde sitta och vila på dom med. Där i övre vänster hör ligger Charlie och kolla läget. Han och Wilma har ett hål i fårstaketet som dom kommer igenom. Men Tösen är ju typ dubbelt så stor, minst så hon fick vänta utanför.

 


Cool sittstil va??


Vi hjälpe mormor i stallet idag...



De tre nya medlemmarna, den vita till vänster är det senaste tillskottet, lite knasig stil på benen, men allt stod rätt till, dom ser ut så :)

 


På trappan i solen med glass, gissa om han blev nöjd när han snek till sig båda våra glassar :)   


Ännu en kort vecka för mig, känns ju helt klart som söndag idag, men icke!

Godnatt!

Av Emilie - 6 april 2011 22:21

Idag var det vanlig arbetsdag igen.

Lukas hade lite svårt att somna igår, det gick ganska fort men han sov inte så tungt, så jag fick söva om honom när jag försökte lägga ner honom. 

Kl. 5.10 vaknade Lukas, åter igen hade han svårt att somna om. Det tog minst 30 minuter, jag gick och la mig igen, det regnade och jag var INTE sugen på promenad med Tösen. Så hon fick trädgårds promenad lite senare :)


Tur var väl det för strax efter jag lagt mig vaknade Lukas igen. Så in till vår säng. Han somnade till slut och jag med i nån sekund, innan jag vaknade igen. Så på jobbet idag var jag sjuuukt trött.


Sen när det väl var dags för Lukas att vakna så var det lögn att få liv i honom. Jag bytte blöja, satte på honom strumpor och byxor, men när vi kom till tröjan vaknade han till minsann.


Han hade nog saknat dagis, för han tyckte det var kul att komma tillbaka. Han är så söt när vi kommer dit, jag klär av honom ytterkläderna och sen håller han upp sin hand och vill hålla mig i handen, som "kom nu mamma så går vi in".

Innan jag gick så fick jag massa kramar och vink. Pigg och glad.

Och glad när jag hämtade honom med. Jag har ju lärt mig att det inte ger nåt att stressa hem utan när han är redo att gå hem så går han mot sin avdelning igen.


Annars ikväll har vi inte gjort så mycket. Lukas var ganska trött och somnade ganska smidigt, för Richard.


Igår var vi ju på Småfolket, det var kul. Men det märktes på Lukas att det var länge sen. Han satt väldigt nära i knät och vågade precis i slutet av sångstunden röra lite på sig. Han vågade inte göra några rörelser. Här hemma gör han ju alla rörelser glatt till alla sånger.

Vi fick även träffa Jessica och Judit. Kul att se dem, det var länge sen.

Alla barnen växer och utvecklas så mycket.

Lukas var inte så fikasugen, men han viste ju vad som fanns i rummet jämte: rutchkana!!! han ville så gärna gå dit men vågade inte själv, men Judit följde med honom och då gick det bra. Så himla söta var dom när dom gick iväg ihop.


När vi kom hem var det lunchdags och han hade ätit upp strax efter 12 och tanken var att göra som i måndags att hålla honom vaken till 13 när han kunde äta sin medicin. Men det gick ju sådär 12.30 däckade han i mitt knä. Han satt jämte mig först, lutade lite mer, och lite mer. Sen Låg huvudet i mitt knä och jag kunde inte låta bli att gosa honom i håret så han säkert somnade.


Nu är det strax dags för sömn, först de sista minuterna av Of The Map.

Imorgon är det torsdag, ridtur, sen e det helg!!!

Gonatt!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards