Alla inlägg under maj 2011

Av Emilie - 29 maj 2011 20:13

Nu bloggae jag så ofta att jag inte hinner ta några nya bilder på skrutt, men ni vet ju att det kommer nån dag sen, en himla massa bilder.


Dagen har varit jättebra.En riktig mors dag.

Jag fick lite sovmorgon och väcktes av jordgubbar och melon på sängen. Ihop med lite ljuvligt doftande syréner.

Lukas var på riktigt bushumör och jordgubbar va visst toppen.

När vi ätit upp och vaknat till lite passade jag på att ringa min egna allra bästa mamma. Bästa tiden att nå henne är nog då, vid 9 tiden. Då har hon kommit in från stallet efter att gett hästarna frukost. Och innan hon hunnit börja med nåt nytt projekt för dagen.

Just nu tar ju hästarna en hiskelig massa tid. Två stycken som ska tränas och tävlas med. Just nu är planerna Oslo på torsdag för att få en godkänd i startboxarna, Göteborg på söndag med den samma häst och sen till Oslo igen på torsdagen för att starta den andra. Där imellan ska de ju åkas och tränas med dem, för det har hon inget bra ställe hemma där hon kan gå riktigt fort. Det är ett evigt farande. Och därimellan ska det jobbas och tas hand om gården. Ja, hon har lite mycket att göra så här års :) Förhoppningsvis ska det ju betala sig det här farandet med hästarna.


Tillbaka till mig. Vid 10 åt vi frukost ihop. Vi slöade mest runt här hemma. Gick ut och lekte lite med grannnen. Gick in för att sova för inget passade. De har ju järnviljor i den här åldern och de är inte de givmildaste barnen de här två.

Dom vill alltid ha samma sak.


Det tog dock en timme att söva honom och att vi båda låg med honom i sängen.

Under tiden han sov passade jag på att springa en tur i skogen med Tösen.

Det var visst lite längre än min vanliga tur men jag sprang typ 1,5 km i ett kör.
Min vanliga runda är ju 2 km, varav jag går den första uppför alla backar och sen springer jag hem nerför. Nu i veckan när jag gjorde det sist kunde jag nog säga att jag sprang hela vägen, lite snabbare än min vanliga halvfartsjogg.

Kul att det ger lite resultat. Synd att det inte på vågen bara.


Jag tittade på Desperate Hosewives som jag missade i veckan. Ihop med Lukas osm vaknade. Sen slängde jag ihop den supergoda sockerkakan med vinbärsmaräng. Innan det var dags för middag hos Richards föräldrar.

Fidde offarde sig och körde så jag kunde dricka lite vin. Fidde och Lisabeth var också med på middagen.

Nu kom vi hem för en timme sen, jag har plockat och donat lite och känner mig redo inför den nya veckan.


Hoppas alla ni andra mammor också har haft en bra dag.

Kram

Av Emilie - 28 maj 2011 20:09

Jag är ju, som ni kanske vet medlem i buzzador.

Som medlem får man erbjudnaden att testa på olika saker för att sen lämna ett omdöme. Nu senast fick jag erbjudande om att testa www.loppi.se

en sida där man kan köpa/sälja/auktionera barnartiklar.

Min första tank var, åh va kul. Jag har varit lite intresserad av den sidan. Men nu hade jag väldigt svårt att skiljas från alla våra saker.

Dessutom väntas ju 2 kusiner som kan behöva saker framöver.

Så jag bestämde mig i alla fall för att lägga ut ett par skor.

Ett par vi fick när Lukas föddes som vi aldrig hann använda. Tyvärr.

Först när jag la in annonsen krånglade det lite, men andra gången gick det lätt som en plätt. Det verkar vara en bra sida det jag har sett, Tyvärr så finns det ju redan en väldigt stor sida för att sälja saker på som dominerar, även en sida för auktioner. Så det blir kanske svårt att slå ner dom från första platsen. Men det är ett bra alternativ.


HÄR hittar ni min annons


Är ni intresserade av Buzzador är det bara att kika in här glöm inte ange mitt buzzadornamn om ni registrerar er "bumman"

Av Emilie - 28 maj 2011 08:52

 

Igår visade tv4 I am Sam. Jag kan inte minnas att jag sett det, jag har säker det för länge sen. Fy va bra den va.

Och oj vad jag lipade.

Det jobigaste var nog att den inte var slut förrän 2.30 Men jag kunde inte sluta titta. Den var värt det!

Idag vaknade Lukas dessutom strax innan 7, vi somnade om lite i vår säng, max 30 min dock. Än så länge känner jag mig inte så trött men det kommer la sen.


När vi kom upp och gjort frukost och satte oss i soffan för att äta var det repris av Djursjuhuset på svt1. Det var massa mu och hästar så vi tittade vidare.

Bl.a var det en häst, i Indien, som hade jätteskador på båda framhovarna, den ena gav den andre när den har varit fastbunden. Programledaren blev så himla illa beröd av det, det var lite jobbigt att se faktiskt. Här är det ju snabb avlivning för sånt. Men gör man så i Indien så förlorar folket förtoendet för veterinärerna och går inte alls. Utan ägaren själv måste få inse att det är dags.

Den skadan har ju dessutom inte skett på ett par dar.

Dom pumpade hästen full med smärtstillande och gjorde rent ocg bandagerade. Nästa dag kom ägaren tillbaka och hade insett att det behövdes en avlivning.


Nu är Lukas trött igen, han halvligger här i soffan med trötta ögon. Nu ska vi titta på Disneydags.


Hej svejs...

Av Emilie - 27 maj 2011 22:44

Idag var det sista gången på badet i vaggeryd.

Det var lite i sista sekund jag bestämde mig för att åka. Men jag ångrar det inte.

Lukas har ju varit lite snorig och dan denna veckan, men nu har vi tömt gångarna ordentligt :)

Han var helt tokig i badet idag. Det var dessutom extra många där idag nu när det var sista gången.

Bl.a var en mamma där som var där när vi var där sist.

Hennes son och Lukas hade rutchkane race. Dom bara åkte och åkte och åkte.

Puffarna på armarna är ju toppen. Lukas såg att den andre pojken inte behövdes tas emot av hans mamma så då fick inte jag ta emot Lukas heller. Det behövdes visst inte heller märkte vi. Puffarna gjorde att han inte hamnade under med huvudet alls. Förutom en gång när han kom lite långt bak när han åkte. Så han kom i vattnet nästan liggandes. Med det spelade ju ingen roll, det blev ett par hostningar och sen på det igen.

Synd att det var sista gången nu när vi kommit in i det så bra.


Duschen gick också jättebra. Han kan stå med en av handduscharna medans jag duschar av mig. Han sprang även och tryckte igång alla duscharna.


Med oss idag var även Frida med Siri. Frida som är HÖGgravid.

Hon är beräknad 4/6 allså om en vecka.

Det får mig att tänka på underbaraste Therses som också är beräknad snart. Tror det var 6/6, men jag gissar på 8/6, på min födelsedag :)

Förhoppningsvis kan vi träffa dom midsommarhelgen som vi firar hos mormor.Så man få gosa med lite bebis. Sist hon hade bebis, Cornelia som är lite mer än 3 nu så vågade jag inte hålla henne. Det var PRE Lukas. Nu vill jag gosa, jag är redo :)


När Richard kom hem från jobbet åkte jag till mitt jobb. Vi hade ett möte med ett brudpar, dom ska ha sin fest hos oss nästa lördag, 4/6. Det ska bli kul att få jobba på lite bröllop nu. Ska försöka fota lite med så jag kan piffa upp hemsidan lite på jobbet.


När jag kom hem igen bar det av till stan. Vi skulle ha hämtat sand till Lukas sandlåda. Men släpet på Richards jobb hade nog inte klarat det. Dessutom hade vi inte hunnit, för dom stänger kl 16 och jag åkte från jobbet 15.30

Men vi fick köpt lite annat vi behövde :)


Imorgon är melodikrysset på High Chaparrall, synd att det ska bli skitväder bara. Inte för att jag hade tänk åka, men jag ska lyssna och lösa.

Trevlig helg gott folk!

Av Emilie - 25 maj 2011 19:27

Nu har jag äntligen återhämtat mig efter en dunder bra helg.

Jag somnade kl. 20 igår och hade satt klockan för att inte missa Desperate Housewives, men det hjälpe inte, jag däckade om direkt. Och när jag väl vaknade var det ingen idé att se slutet, så jag hoppas på att jag har tid att se reprisen.

Imorgon ska Lukas och barnen på avdelningen ut på utflykt. På en lite längre promenad till skogen skulle jag tro. Så då har vi bakat bullar idag så han får en bulle med sig ut.


Åter till helgen. I fredags hade massa ärenden i stan på vägen. När vi väl kom ut till mamma och pappa så åkte vi vidare allihopa, förutom Tösen till lokalen, Årås kvarn. Där skulle dukas och stökas.

Lördag morgon började hos frisören kl. 9.

Jag och Ida skulle frissas. Jag ber i förväg ursäkt till Ida för bilden som kommer, men jag kunde inte låta bli.

Frisören var helt underbar. Det är inte många frisörer som förstår sig på mitt hår, men det gjorde den här, tack och lov. SYnd att han är så långt bort.

Det tog honom 2 timmar att rulla, upp båda våra hår, torka 45 och sen göra bådas frisyrer. Helt galet duktig och snabb.

Vi hämtade blommorna vägg i vägg, sen bar det hemåt för lunch och sminkning. Tack Sofie för hjälpen.

Klänningen åkte på och fotografen kom.

Kl 16. stod vi redo för en vigsel utomhus, i relativt soligt väder, lite kyliga vindar men det överlevde vi.

Vi minglade och sen bar det inåt för en enastående underbart god middag.

VRÅLGOTT! och rödvinet till varmrätten är nog min nya favorit. Synd att det inte finns på vårt system jämt.

Vid 2 tiden började jag bli vrååååltrött. Och eftersom jag ville få lite sömn så tog jag mig ner till vandrarhemmet och gick och la mig. Men oh så onödigt. Jag sov knappt inget alls den natten. Tänk vad mycket jag kunnat hjälpa Ida dåren som bara sov 2 timmar den natten, för hon var uppe och plockade och donande halva natten och morgonen.

Kl 11 var det nämligen brunch hemma i "byahuset" i hembyn. Så det var inte läge att ligga och sova halva dan.

Jag var jättetrött och halvsliten efter att ha blandat champagne, vitt vin rött vin, baileys och småsmuttar på richards drinkar.


Sitter och kollar på 4 bröllop och störtryser när tjejen kommer och går in...


På brunchen kom Lukas ihop med Sofie och Jamie. ÄNTLIGEN!

hur ska vi klara oss en hel helg på semestern när det är bröllopsdags i Karlstad och Lukas ska vara hemma??

Lukas gillade brucnhen, han sprang omkring och stollade sig hela tiden.

Som tur var så blev han trött efter ett par timmar och vi åkte hem så vi fick sova lite middag.

På söndagen var mamma och tävlade i GBG det gick jättebra. Hon kom två, men hade vunnit om inte jockeyn sovit i starten och hamnade nästan liggandes på ryggen på hästen när dom sprang iväg ur startboxarna.


Nu blir det bilder....sorry Ida



upprullad och upptuperad...


men så fina de blev...

  fotografen jobbade på :)



Lukas var väldigt intresserad av presentöppningen på söndan :)

          

Av Emilie - 17 maj 2011 21:03

 

Lukas tokar sig med sitt fake skratt ihop med pappa


Springer runt med skottkärran, på favvo rundan runt Linden på vädplanen


Mina planterings kragar...med fjolårets gräslök
 

Hallonbuskarna växer lite vart dom vill

 

Vinbär verkar det bli gott om i år

  Lukas tokar sig, med sin favvoblomma i handen

Maskrosen...tur vi har gott om dom 
  äppelblomma   något nytt som växer vid dammen, har jag tur är det en fin växt som spridit sig från grannen  en stor favorit i trädgården, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter nu, fina blå blommor ni ska få se...   en av två tulpaner som lever än   rabarber!   päronblomma   mina tre fruktträd på rad. äpple, plommon, päron   den andre tulpanen   jordgubbslandet blommar som aldrig förr, blir det hemmagjorda till midsommar tros?   rhodendenron blommar ut   vår lilla hörna vid trappan, jag gillar perenna växter   shersminen kommer snart, luktar sååå gott   syrénen lika så   dammen i sin helhet   äppelträdet verkar ge många äppelpajer i år :)  

Richard gillade inte att jag la upp alla bilder, men nu är det klart :)

det tog visst all bandbredd vi hade


imorgon är det dagis/jobb igen

Av Emilie - 17 maj 2011 09:45


Idag har Lukas "nya" byxor på sig. Dom har legat ganska länge i hans byrå, sisådär 6 månader kanske, om inte mer. Köpte dom i höstas/vintras, utförfäljning av sommarkläderna på H&M. Stl 86.

Resår i midjan och vid fötterna, precis så han behöver ha. Och lite coola sömmar samt bakfickor.

Tröjan kommer från Cellbes. En av Lukas favoriter efersom det är Brumbrum på. Samt ett pat Hajstrumpor från Gekås.

Blöjan kommer från Libero och är den nya supertunna sorten. Den gillar vi.

På tal om blöjor så har Ica för nån vecka sen återupttagit sitt extrapris. Fast nu måste man handla för 300 tror jag det var. Och det gör man ju oftast. Så får man köpa ett paket blöjor för 99:-

Om ett tag tar vi en tripp till jobbet och hämtar lite mat. För det var så rackarns god mat, så det vill jag inte missa. Nötfärsbiffar med saltrostad färskpotatis och tzatziki. Fast vi hämtar bara mat för pappa ville med ha :)

Han var hemma på frukost för en liten stund med. Eftersom han vaknade när han skulle börjat för fem minuter sen. Typiskt Richard!!!

Ha en trevlig grå dag :)

Av Emilie - 16 maj 2011 22:38

Ja idag har Richard vabbat.

Till bådas förtjusning.

Richard var lite sliten efter helgen och Lukas med.

Så dom har spenderat dagen i soffan, till största delen.

När jag kom hem vid 15.30 hade Richard precis väckt Lukas för tredje gången.

Lukas sov i soffan ihop med Richard. Helt plötsligt hade Lukas satt sig upp satt in tummen i mun och sen somnat sittandes, vilket gjorde att han trillade framåt, men fortsatte sova :)

Sen efter ett tag väckte Richard Lukas, samma sak då, han satte sig upp, in med tummen och den dunk, så somnade igen men denna gången föll han åt sidan mot Richards arm.

Tredje gången väckte han honom strax innan jag kom hem, så då höll han sig vaken.


Han har knappt ätit idag, nu ikväll när jag kom hem vid 21.30 efter ridturen hade Richard försökt natta honom 1,5 timme. Men Lukas hade inte velat ha nåt att äta. Så jag hämtade yoghurt och fick delvis tvångsmata honom, delvis så applåderade vi för att han åt. Så nu kan han nog sova gott inatt.

Imorgon är det jag som vabbar eftersom Richard måste jobba.

Då kanske jag kan ta mig tid att fota den härliga trädgården...

Nu är det hej och godnatt, jag får ju fortfarande gå upp i tid så jag kan springa med Tösen innan Richard går, men efter duschen hamnar jag nog i sängen igen :)


Gonatt!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards