Alla inlägg under augusti 2011

Av Emilie - 31 augusti 2011 20:27

Tack för alla snälla kommentarer. Dom har lättat mig lite.


Det har underlättat lite när man tvingat sig själv att ta hand om köket på kvällen eller morgonen så man kommer hem till ett rent kök, det tar ju sån tid att röja innan man ska laga mat igen. Det gör att vi kan ha ätit färdigt vid 18 tiden istället för att börja äta då. Så man hinner få lite relax och gos med Lukas i soffan innan han ska sova.


Jag har precis varit ute och sprungit på Grönelund, det var länge sen jag var där nu. Jag slog min tid på 5 km spåret med typ 7 minuter. Undra när jag kommer sänka den igen :)

Vilka diskusioner jag haft med mig själv hela vägen runt.

typ.... åååååååå fy fan va trött jag e - kom igen nu, spring ordentligt så är det inte så jobbigt.

Tösen skötte sig bra med. För det mesta. Hon var lite jobbig i början när det var nån efter oss och på slutet när vi kom ifatt några med hund.

Men värst var nog när vi skulle gå förbi bilen en liten bit upp för backen och hämta bajspåsen vi lämnat där. Fy vad hon var osugen på det.


Maggan frågade mig på dagis om Lukas brukar vara väldigt bestämt hemma. NO SHIT var typ mitt svar. Han är ju oooomöjlig att byta tanke på.

Har han bestämt sig så har han. Men idag vid middagen gick det ganska bra. Han hade bestämt sig för att inte äta upp utan han ville han en klubba istället som han fått syn på. Efter många om och men och det gamla tricket fick komma fram, att om Lukas äter en tugga så ramlar Richard, så gick de sista bitarna ner lätt som en plätt. Så han fick klubban. Men han var duktig sen att lägga ifrån sig den när det var dags för sängen.


Just det, en lite update om Olivia är det väl dags för :)

Dom har nu fått flytta från Östra till Mölndal, där dom har en lite större avdelning för små bebisar, som dom kallar för Växthuset, så fiffigt.

Hennes infektion är borta och har ammat själv. Idag har hennes mormor och morfar hälsat på, så efter duschen ska jag ringa och få en ordentlig update.


Godkväll!

Av Emilie - 30 augusti 2011 21:39

Jag har haft en lugn och skön kväll och det känns som jag fått ladda batterierna lite.

Dagen har varit otroligt trist och regnig, jag har vart trött och grinig på jobbet.

För mycket för mig att göra idag, kunde inte slappa och "låtsas" jobba nån gång. Men jag fick göra massa äppelpaj, och den blev jättegod!

Jag gick upp tidigt imorse och släppte ut häästarna så jag hann städa upp köket imorse. Men smidig middag som hamburgare kunde jag gosa med Lukas nästan en hel timme innan han skulle sova. Passade då även på att sitta och natta honom i gungstolen. Så nu ska jag nog vara mig själv igen.

Lukas somnade fort och kvickt till kl. 19.20 Jag tog en lååååång varm dusch och har sutti här i soffan i snart 2 timmar och inte gjort nåt förutom ätit massa god frukt(melon, nektarin & mango) med vispad grädde och glott runt på internet.


Imorgon ska jag försöka få till en springrunda, det skulle tydligen bli hyfsat väder på kvällen.

På torsdag läste jag något om "det stora barnkalaset" eller nåt sånt, här i skillingaryd. Dom ska ha hoppborg, karusell, fiskdamm och nån sorts cirkus mm. Är det nån som tänkt gå dit, det är på Fridhäll.

På fredag funderar jag på att njuta av vår sista fredag hemma jag och Lukas med att ta en tripp till grannby simhallen och bada, om det är öppet. Har mailat och frågan.


Nu ska jag städa upp köket och lösa korsord för att däcka hjärnan och sova.

God natt!

Av Emilie - 29 augusti 2011 21:58

Inte en enda av dem FÖRUTOM Maria Montazami är ju riktigt riktig i huvudet.

Det nya, Gunilla verkar ju heeeelt pantad.

Så himla tacky.

Isabell är ju inte klok i huvudet. Fick se att hon nästa vecka ska ta hål i öronen på sin lilla flicka. Så himla amerikanskt! Hon själv satt i andra änden av rummet och höll för örona medans nån, antagligen nannyn fick hålla stenhårt i bebisen som skrek som en tooook medan dom försökte ta hål. Varför i hela friden tar man hål i deras små söta öron???


Ja jösses dom är inte redigt vetiga helt enkelt.

På fredag är det min sista lediga fredag. Sen blir det heltid.

Mån & Tis 8-16, Ons & Tor 12-20 Fredag 8-16(eller när jag känner för det)

Lukas kommer vara på dagis 1 timma mindre än som vi har det nu.

Vi får 2 härliga förmiddagar tillsammans och tyvärr är jag borta 3 kvällar med jobb och hästar. Men jag hoppas vi överlever ändå.

Frågan är om det funkar för Rille, nu när han inte kan göra så mycket.

Vi provade typ 1 h idag. Det hade inte gått bra alls.

Jag blir snart tokig på det här. Eller jag är ganska trött på det redan och har vart ett tag. Jag hoppas verkligen vi får ut pengar på försäkringen en dag så vi kan åka bort och hämta oss lite, bara för en helg.


Överläkaren på Ortopeden i Värnamo ringde idag. Han var väldigt ursäktande och verkade vara rädd för att bli anmäld p.g.a felbedömningen på Rilles axel.

Hade dom sett ordentligt från början hur det sett ut så kanske det läkt snabbare.

Dom började ju med att säga att den var bruten, men hade visst ångrat sig att nej det var bara en spricka, men röntgen förra veckan visade att det var helt brutet fortfarande.

Om inte Richards axel blir bättre snart så kan ni i nära familj och vänner räkna med att få hjälpa till lite, eller så får vi tänka om på jobbet, om Erik känner för det. Han har ju också ett liv.


Usch ja, ni anar inte hur tröttsamt det är att gör ALLT här hemma.

Jag hade väl kunnat göra mycket mer, här är ju inte direkt nydammat och superfräscht. Det står fortfarande glas och flaskor kvar på altanen sen fredagsmyset med grannarna. Richard kan göra småsaker ibland, men det gör ju ont...heeela tiden. Det har ju gått mer än 5 veckor. Tänk om vi inte vart iväg en vecka där jag fick samlat kraft ordentligt. Vill inte ens tänka mig hur här sett ut då.


Dags att stänga igen för kvällen, behövde bara få spy ur mig lite...

Godnatt

Av Emilie - 29 augusti 2011 20:34

Jag går snart i strejk, finns det verkligen inget att reagera på som jag skriver om???

Av Emilie - 28 augusti 2011 15:24

Idag var Lukas feber som bortblåst. Tack och lov.

Så himla härligt!


Lukas var lite ledsen kl. 6 imorse så Richard som har lite sov problem var vaken då och då ville Lukas sova hos mamma, så det fick han ju såklart. Sen sov vi nästan hela tiden fram till kl. 9 och nån minut till.

Vid 12 tiden idag begav vi oss in till stan. Richard skulle äntligen få hämta sin mobil. Och jag hade fått erbjudande om en gratis "dagispåse" från när jag gjorde min annons på Loppi.se i samarbete med Buzzador.

Man fick en praktiskt "bag/påse" att kånka alla kläder, teckningar osv. med

-En Oaty stix från Sempers Småfolk

- En Djungesmoothie från Sempers Småfolk

- 20% på hela köpet av barnsortimentet på Åhléns

- 2 plast drickmuggar

- En gratis annons på loppi.se

- En gratis auktion på loppi.se

- Fri frakt från fyndiq.se

- En fri kryssning för upp till 4 pers med Silja Line

- Recept och erbjudande från Linas Matkasse och Fruktkasse


Massa bra saker som helt klart var värt att åka in till stan för.

Vi skulle även kika på en symaskin på Rusta, men den var såklart slut...

Så vi gick in till Biltema och köpte  en liten leksak till Lukas, som han just nu är livrädd för...

Allmänt

Av Emilie - 27 augusti 2011 22:09

Idag testar vi på hur det är att ha feber, det var ju så länge sen :)


Igår var ju en underbart fin och trevlig dag. Jag  jobbade eftersom dagis var stängt i torsdags. På kvällen hade vi bjudit in grannarna och fabro Fidde på taccos. Grannarna som tack för att de tittade till huset när vi var iväg i Itailen och för att han tog bort alla våra myror som snart hade grävt gångar under hela vår gång upp till huset.


Lukas och Jesper stojade runt hela kvällen. Sen satt de som två små ljus i soffan men vägrade somna. Trots detta vaknade Lukas ganska tidigt. Han var nog på väg in till mig, men han hade ingen pyamas eftersom det var så varmr igår, så när han tog sig ner från sängen gjorde det nog ont. Så han vaknade till lite för mycket för att kunna somna om. Dessutom var han skollhet. Till frukost blev det glass med alvedon i :)

Det hjälpte och han piggnade till. Han åt mest frusna hallon till riktig frukost sen. Nån tugga macka och nån klunk smoothie.

Efter melodikrysset tog det ett tag för mig att samla ihop sjuklingarna men till slut kom vi till Vaggeryd, där det var Vaggerydsdan.

Vi tog en snabb kik, och fikade lite. Lukas som bara somnade ett par minuter i bilen och sen inte sov vidare i vagnen var ganska så trött och helt väck då alvedonen börjat släppa.Men en piggelin fick han minsann i sig.

Till slut somnade han iaf i allt oväsen som bl.a Pernilla Wahlgren höll :)

Sen sov han till och från resten av dan och ville inte ha något alls att dricka eller äta. På väg hem köpte vi dock lite godis och choklad som fick liv i honom.

Vad hade man gjort utan choklad???


Han var "vaken" ett tag och tittade på massa avsnitt av Fåret Shaun och somnade sen här i soffan.

Jag hoppas han kan sova av sig febern. Men tyvärr har han nog ganska ont i halsen med. Men hoppas kan man ju alltid.


Lukas har äntligen fått titta på bilder av Olivia idag. Han vill inte sluta :) så fort jag stänger ner så säger han Meeee bebis!


Ett litet klipp från hans lite piggare minuter idag, jag löser melodikrysset därav de bra tonerna i bakgunden :)




 Mina nya fina skor, som ska få jobba många mil!  Lukas och Jesper leker med vattnet som jag skulle städat av hans pool med, inför vinterförvaringen. Lukas var så snäll och hällde vatten på Jesper...   Han är faktiskt vaken, tittar på Fåret Shaun   Gonatt!

Av Emilie - 25 augusti 2011 21:25

Jag fick bli moster idag!!!!


  Jag hatade mina egna BB bilder, denna var så himla fin, så jag kunde med och lägga upp den.


Olivia blev det, tyckte helt klart hon såg ut som en Olivia, mer än en Lilly.

Det var en kämpig och inte helt smidig förlossning då Olivia inte mådde så bra. Men efter några timmar piggnade hon till. Endast 1850gr. Lilla lilla pluttan.

Jag längtar efter att få träffa henne. Det gör vi nog allihopa. Richard fick Lukas lätt att säga att "Sofie har fått en flicka" . Så söt var han när han sa det med.

Han kommer bli helt kär i henne det vet jag, han är tokig i bebisar redan nu.


Och oj vad vi ska skämma bort henne :)


Grattis till Sofie & Jamie. Hoppas ni får komma hem "snart" och att ni håller er pigga och friska.

Av Emilie - 24 augusti 2011 18:42



En "snabbgenomgång" om allt som hände i helgen.


Lördag lunch lämnade jag Lukas och Richard hos hans föräldrar. Far hem till mamma och pappa. Jag, Mamma, Nina, Berthram, Tösen &  Charly begav oss till Göteborg. Första loppet var Berthram Häcklöpning.

Han gick före alla hästarna från stallarna in till ledvolten, där man visar upp hästarna innan loppa, dom blir lite uppvärmda och jockeyn hoppar upp. Han gick före dom ner till banan och han var så taggad och stissig så mamma hade svårt att hålla honom. Alla sa att han var finare än alla de andra hästarn som var i form och skulle springa loppet.

Det var jättekul att vara med. Mamma kom inte många meter denna dag utan att bli stoppad.


och just det...jag och Tösen träffade en kändis, där fanns ju många kändisar för oss insatta i galoppvärlden, men just denna tjej var ju även känd för andra.

Hon deltog i Ensam mamma söker, en säsong, en av de senaste. Hon älskade Tösen. Hon kom fram och klappade och pratade lite.


23- tiden kom vi hem på kvällen och tanken var att vi skulle åka mot Danmark kl. 5, men hon blev nog snarare 5.25 innan vi kom iväg. Vi hade tur med färjan, fick åka på i sista sekund.

Klampenborg var en så himla fin bana. Grönt och fint överallt.

Inte som på Täby direkt, mitt inne i stan.


"Kullagulla" gick i lopp 1. Där fick jag hälpa till så mycket så jag kunde inte fota något. Kullagulla ska helst vara snabb i starten och sen smita ifrån de andra, för hon har ingen spurtfart. 100 m innan mål kom de ifatt henne så hon blev 2:a men lika glada blev vi för det. Man fick jättefina blommor ändå.


Lopp 3, ca 30 min efter Kullagulla sprang Alicia Island. Detta var hennes 3e riktiga start så vi hade inte jättestora förhoppningar. Men alla 4 tippare i programmet hade tippat henne som outsider. Hon tappade lite i starten men kämpade sig igenom kurvan och OJ vad Anna fick rida. Hon kämpade som bara den Anna, för hon kände att hon svarade varje gång. Till slut hade hon kämpat fram henne ända till andra plats. I sitt första kämpade hon på att komma inom pengagränsen, till femteplats, men kom så lång fram som 2:a. Va glada vi blev igen. Så himla kul var det!



På söndag åker mamma och Kullagulla till Norge. Det är derbydagen så alla lopp visas på tv4. Jag har redan spelat. Lopp nr  4 tror jag det var. Calendar Girl heter hon om ni tittar.
Nu kommer några bilder...


Berthram och mamma i ledvolten


  de härliga träden utanför boxarna på klampenborg     Kullagulla close-up nedifrån min sittplats   Anna och Alicia kämpar sig framåt   Blommor fick vi igen...  Jag fick den ena buketten av mamma, så himla fina blommor var det.


Imorgon har vi studiedag på dagis så jag och Lukas ska till lekparken vid fåglabäck på förmiddagen, förhoppningsvis med nån mer. 

På eftermiddagen tar vi lönen med oss och åker till Ica Maxi och fyller frysen :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards