Alla inlägg under september 2011

Av Emilie - 30 september 2011 21:09

Ett litet tips...


Jag har genom Buzzador fått testa sidan digster.se

där får man färdiga spellistor till Spotify iTunes och WiMP.

Jag testade lite härom dan fick inte riktigt koll på det men nu så, nu är det perfa.

Gå in och kika, är det nåt spännande för dig så skriv en liten kommentar med din mailadress så får du en "värdekod" som ger dig Digster premium gratis i 6 månader.

Jag vill dock bara ha en liten kommentar om vad du tycker om det i gengäld.


Att ingen gjort en sån här grej innan. Man kan välja tillfälle och mood på sin spellista. Just nu lyssnar jag på Hits, det finns svenskt, förfest rock osv. alla sorters listor.


Hör av dig vetja!


Av Emilie - 29 september 2011 17:56

Idag har jag inte mycket att göra på jobbet.

Jag har rivit gurka till tzatzikin imorrn och bakat 48 stora hallongrottor.

Jag provsmakade lite men den var alldeles för varm ännu.


Förmiddagen var härlig med underbart väder.

Jag hann dammsuga lite, plocka lite med disk.

Tvättade Lukas kläder, han tog bara upp en hel maskin med sina kläder.

Smidigt dock att han bara har mörka kläder så allt går i samma maskin.

Jag glömde dock att hänga upp dom så jag hoppas Rille klarade det.

På tal om honom så var ryggen mycket bättre idag.


Och Fia(rilles syster) gjorde succé igår. Lukas älskar henne. Hon har inte samma spärrar som andra vuxna människor och leker så bra med honom. Han ville INTE att hon skulle åka hem igår.


Vi spenderade lite tid med Emma, Jesper och Tindra i förmiddags med.

Dom kom in med negerbollar och Rille gjorde kaffe. Jag var totalt osugen på negerbollar märkligt nog. Så jag var duktig och tog ingen, annars gör man ju gärna det ändå...


Idag är Richards föräldrar och hälsar på där hemma.

Richard ringde och frågade efter lite tips vad det gäller stuvning till makaroner


Frågan är ju vad jag ska göra i 2 timmar till. Känns som att det bara blir 1 timme till. Jag började ju ändå 11 och gästerna verkar sena idag.


Trevlig kväll på er, ni som kan sitta hemma :)

Av Emilie - 27 september 2011 22:30

Idag var Lukas med mig i stallet igen. Han gillar att vara med där och dona.

Han hänger efter mig som en liten svans och vill hjälpa till med allt.

Men jag får inte kasta bajs på honom :) det är han vääldigt noga med.

Inte för att jag tänkt det men jag sa åt honom att inte stå på ett ställe för då kanske jag kunde göra det.

Han älskar verkligen hästarna, men han vill INTE sitta på dom, inte ens idag när Lovisa visade honom och kunde sitta med honom. Men det kommer la, hoppas jag.


I helgen var det en del farande. Vi träffade Sofie, Jamie och Oliva små stunder, när vi kom och söndag morgon. Jag hade ju bestämt träff med Therese och hennes familj. Det va kul, Lukas och Cornelia lekte jätte bra ihop.

Det blev ganska stökigt, men det bjuder vi på :)

I lördags var vi på kräftskiva hos Lisette och Håkan, i deras nya hus.

Det var kul att träffa dem med. Vi stannade inte jättelänge, till 22.

Lukas var ju med så det räckte gott och väl. Lukas smaskade på han med på kräftor och räkor. Med sås på såklart :)


I söndags var vi lite tidspressade, att komma hem till Rs föräldrar kl. 16.

Det var jag som föreslog eftersom Lukas ändå måste sova p ådan och det är så lagom att han gör det i bilen när vi åker.

Men vilken god middag vi fick. Det är det ifs alltid när Rs pappa lagar :)


Nu har Richard även överansträngt ryggen p.g.a av alla extra rörelser p.g.a nyckelbenet. Han kan inte gå upprätt.

och sover med benen i vädret upp pallrat på kuddar.

Så imorgon kommer hans syster Fia och hjälper till och tar Lukas till gympan. Fasen med. Måste betala in och skriva ut kvitto, så han får vara med:)


Imorgon är det jobbkväll igen, men imorrn har dom matlagningskurs så då har jag sällskap hela tiden. Dom ska äta mat från havet. Superfin torsk, hummersoppa(inte min favorit dock), tydligen ska dom äta ostron med, men det kan dom ha för sig själv. Inte en chans att jag testar det. Men Anders pratade om att dom skulle göra Creme Caramel till efterrätt. Jatack!


Dag att sova. Hoppas på fint väder imorgon förmiddag så vi kan busa ute, hela dan :)



Av Emilie - 22 september 2011 21:44

Ja idag är det svärmor/farmor Mias födelsedag.

Grattis på födelsedagen Mia!


I tisdags på jobbet skickade mamma ett sms, ett väldigt taskigt ett :)

att hon ville bjuda på (havs)kräftor, krabba och paj.

Jag som hade stallet fick lite panik. Jag ville ju så gärna åka, Sofie och Olivia har ju varit där den här veckan, nu när Jamie har sin sista praktivecka på Annie Johanssons bageri i Jkpg. 

Men Carina var så snäll och bytte med mig och tog stallet åt mig.

Jag jag fick hälsa lite på Olivia och åt massa goa kräftor och krabba.


På onsdag morgon skulle vi ju tyvärr till sjukhuset annars hade vi ju kunnat stanna över natten, eftersom vi inte skulle vara på dagis förrän 11.


I morse när jag gick ut med Tösen på morgon kissen på trädgårs så gick jag förbi bilen. Gissa om jag svor när det var punka.

Gissa om Rille vakna snabbt när jag berättade.

All världens jävlighet verkar samlas mot oss. Så känns det nu.

Det känns tungt och jobbigt och jag är trött. Men men, jag hoppas vi kan hämta energi i helgen när vi ska hälsa på LIsette och Håkan i det nya huset, förhoppningsvis träffa Therese, Mattias, Cornelia och lille Felxi som blivit stor pojke nu. Samt att få träffa Sofie, Jamie och Olivia lite grann med. Vi ska ju sova där. Om man får sova där med en liten lätt missnöjd imellanåt bebis.

Just det på söndagen blir det ju även födelsedagsfirande av Mia.


Jag hoppas att detta kan ge mig energi.


Nu är däcket löst iaf. Det fick bli reservdäck till jobbet.

Jag hade, som tur var med däcket i bilen. Anders sa åt mig att åka bort till Sören(bil mekaren i byn, stammis) Han tog däcket och konstaterade att det var oräddbart. Satte på ett mycket bra begagnat däck. Som jag satte på bilen igen efter jag kom hem vid 20.30

Jag kanske borde ta bilen på en sväng, och känna så det känns bra...hmmm får nog göra det strax.


Ska kolla lite på debatt först.

Svt1 har så bra program på torsdagar. Kl. 21 är det En andra chans, om människor som varit med om svåra olyckor, men klarat sig och gå vidare i livet. 21.30 är det Hundra procent bonde, ett väldigt intressant program om att vara bonde med lite äldre medel.

Nu är det Debatt. En helt galen människa är jätte anti Clarion hotells nya sätt att ansälla, lite liknande Idol uttagningen. Jättekul sätt verkar det som. Man får 2 minuter på sig at visa lite vad man går för. Det är ju perfekt  när man söker personer som jobbar på hoetll/konferenser. Där träffar man ju gästerna lite snabbt bara och det gäller att visa en bra sida för hotellet.


Nu får jag sluta skriva jag blir toookig på den här neggo människan.


Godnatt!

Av Emilie - 21 september 2011 21:33

Ja då var det idag dags för den efterlängtade röntgen.

Men ack så nedslagna vi blev....

Richard är sjukskriven en månad till.......till att börja med!!!


Men ortopeden såg hoppfullt på det här. Förhållande vis så såg det bra ut.

Tydligen var det en väldigt klurig fraktur.

frakturen har gått snett tvärs över nyckelbenet. Dessutom har dessa två "kilar" inte lagt sig helt som dom ska utan skjutits ihop så hans ena axel ska tydligen vara lite kortare än det andra nu.


Ortopeden förklarade även att frakturer på nyckelbenet är som ett sår. De läker utifrån och in och om du överanstränger det är det som att riva av sårskorpan på såret. Så himla tröttsamt och så himla långsam läkeprocess.


Just nu är vi glada om Richard kan jobba i år.


Det blev ingen gympa för pojkarna idag. Richard har haft så ont sen helgen, då han överansträngde nyckelbenet.

Lukas har som tur är varit en väldigt snäll pojke. Både på sjukhuset och hemma med pappa.
På sjukhuset träffade Lukas en tant i väntrummet som han pratade lite med och visade lite leksaker osv. Ingen blev nog lyckligare än tanten.  :)

Lukas var fortfarande vaken när jag kom hem, så då hoppade vi i pyamasen och borstade tänderna. när han skulle sova så grejade han runt lite i sängen och sjöng lite. Helt plötsligt sjöng han 10 små apor i sängen eller vad den heter, gjorde rörelser och allt. Precis som i lördags när han sjön Huvud axlar knä och tå. Ingen av dessa låtar har vi lärt honom utan det är dagis förtjänst.


Nu är det dags för sängen, några sidor ur Varför gråter inte Emma.

Ska försöka röja lite här hemma innan jobbet imorgon.


God natt

Av Emilie - 19 september 2011 22:27

Idag har jag egentligen ingen lust att blogga, men gör tydligen det ändå.


Söndgen på banan var bra. Det var ca 15 grader och regnade inte förrän sista loppet.

Alicia gick jättebra. Mamma var nöjd om hon kom 5a men hon blev 4a. Hon är så kul att se den här hästen. det är mammas egna uppfödning och alla andra i släkten var hopplösa att göra med. Men denna häst är så cool, hela dagen. Och hon kämpar verkligen. Hon lägger örona bakåt och ger sig den på att hon ska komma framåt. Hoppas hon kan vinna nästa gång. Det är säsongsavslutning om 2 veckor. Jag hoppas jag orkar och kan följa med då.

Det är lite mycket ett par helger nu.

Nästa helg är det kräftskiva i nya huset hos Lisette utanför Kungsbacka.

Helgen efter är det firande av Sara som fyller år. Helgen efter fyller mormor 85, det måste ju firas. Så med denna helgen så blir det 4 helger på raken som kosan bär åt Göteborg.


Bakluckan på bilen håller på att strula, det var inte riktigt läge för det igår eftermiddag när vi skulle hem från banan, i ösregnet. Så när vi till slut kom hem så gick jag i stort sett bara och la mig efter att ha packat upp allt vi haft med. När jag glömde kläderna till jobbet igår, rann bägaren över. Sååååå jävla förbannad var jag. Så trött, sugen på att bara åka hem och sova en dag till..


Men det rättade till sig ikväll när jag och Tösen åkte till skogen med Jessica och Milla. Hundarna var som galna. Sprang hej vilt i skogen. Själva promenaden tog inte jätte lång tid men vi fastnade och pratade ganska länge. Vi bestämde tid vid 19, jag blev sen så 19.10 var jag hos Jessica. 20.30 Kom jag hem. Då hade inte Lukas somnat än, dom gick in i sängen när jag åkte.

När jag kröp ner hos honom somnade han på ett par minuter.

Så go var han. Han låg först vänd mot mig, men vände på sig och hamnade då en liten bit bort, då skuffade han närmare sig mig och somnade. Mammas lilla gosunge!!!


Gonatt!

Av Emilie - 17 september 2011 15:15

Dagens förmiddagsprojekt är klart.

Det tog kanske två timmar. Nu i efterhand väldigt snabbt och smidigt.

Pappa fick hästtransporten med sig så vi fick kört iväg en del med.

Stora syrénen på baksidan, som var mer som ett träd som störde min fläder och rhodendendron. Glömde ta före-bild där men ändå...

Efter dem var klara blev det sågning av tre stammar av ett antal hos grannarna.

Sen fika och sist kapning ev de sista grenarna på syrénen här uppe.

Den blev inte jättesnygg men om ett par år när den växt till sig lite ofyllt upp lite så blir det nog bra.


Nu är Richard ute och har påbörjat eftermiddagsprojektet.

Trädkoja åt grabbarna i grannens träd. Som gjort för en koja.

Flera stammar från samma bas som delar på sig.

Där kommer dom ha riktig skoj.

Den kommer byggas i höjd med Richard stege, som går att fälla på 100 olika vis, så vi kan ta bort den så kommer dom inteupp. 

Sen får det nog bli en rutschkana ner från den.


Jag och Lukas slumrade lite här i soffan medans pappa och Richar var och tömde kärran, så gött var det.

Men nu ska vi nog med snart gå ut och se hur det går för mästerbyggarn.


Och ja, det går nog sådär med Rilles axel. Han kan ju välja att använda sin andra arm till det mesta och han kan inte ta i med den onda direkt som om han skulle göra på jobbet, om det är någon som anser att han borde sluta vara sjukskriven och börja jobba. Vissa saker måste han få välja att göra för att det är kul. Annars blir han ju  även deprimerad av att bara sitta här och glo.

Hans jobb är ju ändå servicetekniker. Han krånglar och kryper i krångliga ställningar, han skruvar och mekar och tar i och drar hit och dit. Så att arbeta är fortfarande omöjligt.

Om någon har en åsikt om det!


     


Av Emilie - 16 september 2011 22:18

Dagen kunde inte vara bättre. Eller jo om min fot inte ömmade.

Men strunt i det nu.

Oftast går tiden ganska långsamt på jobbet på fredagar för att det är så lugnt.

Men med fläskfilé och negerbollar på menyn så kommer det en del.


När jag kom hem från jobbet satt mina pojkar ute vid den större gatan och väntade på mig. Dom hade suttit i 20 min och tittar på bilar. Lukas var helt speedad. Samtidigt kom granne(på lite avstånd) Martina med Jonathan, som går i Lukas grupp på dagis, dom var på promenad med hunden.

Vi pratade en stund och Lukas speedade runt hela tiden, in och ur bilen, hoppande och studande på gatan och showade runt där.

Så kul att se honom så pigg och glad. Tills han bokstavligen stod på huvudet.

Han hade snubblat och skulle resa sig så han stod på alla fyra och tippade över. Det var inte så långt så han blev nog mest förvånad och rädd.

När han fick köra bilen hem så gick det snabbt över.


Vi satannade ute till 17.30 typ. Jag kom hem 15.40 tror jag.

Vi grejade lite i trädgårn. Rille började såga lite på syrénen, jag slängde mina döa tomatplantor och klippte ner lite vid dammen och Lucke busade runt.


Som tur var så hade vi tre olika matrester i kylen så vi kunde bara värma och äta.

Efter maten åkte jag och Lukas och handlade lite fredagsmys och helgfrukost...skit med! jag kan inte komma ihåg minsta sak utan att det står på listan, kaviar... jag tänkte äh, det kommer jag ju ihåg lätt som en plätt. Tydligen kunde jag det.

Hemma igen kom grannarna, Emma, Jesper och lillan Tindra hem precis. Så det höll och kvar en liten stund, men dom var hungriga och behövde gå in.

Jag slängde ihop en kladdkaka. Duschade och gjorde popcorn. Sen var fredagsmyset igång.


Lukas fortsatte sitt speedade jag och dansade runt och röjde som bara den här i soffan. Sen somnade han riktigt gott i sängen. Och jag med.


Skavlan hade premiär idag, alltid lika bra. Efter började filmen Juryn, som är lite lätt vidrig i början men jag har ju suttit med datan i knät hela tiden så jag kom aldrig till att byta och nu är jag fast.


Först ska jag bjuda på lite bilder.

Hoppas ni får en trevlig helg.



Lukas med sin motorcykel, spanar på grannarnas arbetare, med grävmaskin, det mest använda nya ordet Lukas har denna vecka, Grävmaskin!

Strax efter bilden togs välde ekipaget, och åter igen fick mamma rätt, man ska ha hjälmen PÅ sig när man åker/sitter på motorcykeln. Hoppas han kommer ihåg händelsen imorrn, han fick inte ens en skråma tack och lov, men väldigt rädd


Här är före bilden på vår syrén  Tösen hjälpte till!    Lukas hjälpte till!   Dammen fick en lite nedklippning så de fina hösblommorna ska synas    

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards