Alla inlägg under oktober 2011

Av Emilie - 31 oktober 2011 23:03

Så himla typiskt att när jag precis gjort en ny fin "topper" så breddar dom bloggen så min inte passar längre...shysst!!! Får la göra om den igen då....


Vad har vi gjort idag då???

hmmmm vi åt frukost, spenderade mycket återhämtningstid i soffan. Så NU har vi hämtat oss helt. På alla fronter.

Lukas sov middag lääänge och jag slocknade med i soffan, helt däckad.

Men jag har ändå hunnit med att röjja en del i köket, det går åt mycket glas när alla vart sjuka :)

Har försökt städa undan något i köket jag inte kan hitta. När jag sätter på ugnen så är det nåt som stinker ruttet ägg eller nåt sånt. Jag har dragit ut spisen, och städat lite var stans runt och i spisen/ugnen.

Hoppas det är borta nu.

Det är inte så aptiitgivande att känna den stanken när man lägger up sin tallrik.

Vårt köksbord är ju litet så maten får inte plats där, så vi hämtar alltid på sisen.


På tal om köket funderar vi på om att göra om lite, vi får se om det blir nåt.


Lukas har vart så himla duktig och snäll idag. Han ville hjälpa mig laga mat, men först fick han ställa tillbaka leksaken han höll på med, och då gjorde han det. Det har typ aldrig hänt förr.

Samma sak senare, vi tog av hans tröja för han hade t-shit under, den fick han gå och lägga i sängen, och det gjorde han. Vi hade läst färdigt då la han tillbaka boken i lådan och la på locket.

Det glädjer så mycket, när han är snäll och duktig pojke.

Han har även hjälpt mig bära undan ren tvätt. Han har vart en riktig guldklimp idag :)


Den bästa förändringen nu är att man kan säga att det är mörkt ute nu, när dte är dags att sova, så säger han okej och ger sig och följer med. I sängen ligger han stilla och lugnt och försöker sova snällt. Ibland om han inte kan somna direkt så kryper han ner i ens knä när man sitter i hans puff jämte sängen.

Ligger man i sängen med honom gosar han alltid in sig.


Lukas har även upptäckt Byggare Bob nu. Det tittar han gärna på.

Likaväl som att han vill bestämma vad som går på tv. Som när ett avsnitt är slut av t.ex Fåret Shaun, som i morse så vill han se mer, som på datan, men det går ju inte...


Imorgon är dagis stängt då ska vi ner till Småfolken i kyrkan. Där lär vara en del folk. Det är ju höslov för de lyckligt lottade plus att dagis är stängt imorrn. Så imorrn får vi nog vara i tid. Fast det är ju inge problem nu för tiden när vi vaknar vid 8. Inte som förr när vi vaknade vid 9-9.30 när vi gick hemma och drällde hela dagarna.


Nu gott folk är det snart dags att sova.

Godnatt!

Av Emilie - 30 oktober 2011 17:04

Kom på att jag måste ju skriva ett par rader om Så mycket bättre, programmet på tv vill säga.


Jag gillade verkligen det igår. Ska bli intressant att se när alla tolkar Laleh, hon är ju inte så känd som de andra.

Alla gjorde bra tolkningar och Lena PH kommer nog bidra med väldigt mycket sex appeal i år.

Vem var då bäst???? hmmm....Jason var ju helt klart mest egen tolkning. Han och Laleh var nog bäst.

Vad tyckte ni??


Jag vet iaf att jag ska se till att följa detta programm bättre i år än förra året.

Missade stora delar av det då. Tyvärr!


Snart är det ju dags för På spåret med. I år hejjar jag iaf för Morgan & Christer från P3.


Jag och Rille har lyckats få i oss lite mat.

Det blev färdig grönsaksoppa på glasburk och rostat bröd. Perfa mat idag, Tur Rille kom på det och att han har ork och orkar cykla och handla.


Väldigt bra tajmat att vara sjuk när bossens dagis är stängt imorrn och hans fru är i New York / Washington denna veckan. Men det löser dom nog.

Vi har ju dagis stängt på tisdag så jag får nån extra dag att hänta arbetsformen.

Imorgon kan jag ju stämlpa in mig som smittbärare. "tur" man har sånt arbete så man inte får jobba allt för nära efter man vart dålig.

Av Emilie - 30 oktober 2011 15:47

Jag och Lukas åkte ju på 25-års kalas igår.

Det var Richards kusin Jannike som skulle firas.

Jag var SUPER nojjig att jag med skulle få magsjuka och funderade många gånger fram och tillbaka om vi skulle åka. Men jag ville ju för Lukas skull göra det, så han får träffa sin släkt.

Det gick la bra, tills jag fick nån tugga mat i magen. Då satte det igång ett världkrig där inne.

Lagom skoj! Så Richards mamma hjälpte mig att klä på Lukas och vi drog lite "snyggt" mitt i middagen.

Resten av kvällen spenderades springande på toa. Men tack och lov var det mycket reklam i Så mycket bättre, jag kunde tajma det lagom till varannan reklam paus :)


Jag tittade på 17 Again, och lagom till slutet somnade jag. Vaknade till och från under nästa film, pga att det var ljust i tv rummet, när nästa film började kom Richard och frågade om jag ville flytta in i sovrummet. Han är så snäll och omtänksam min älskling. Under morgonen har han tagit hand om Lukas. Det har blivit mycket film & tv. Tack och lov att det är söndag så det finns mycket att titta på.

Nu efter att Lukas sovit middag så ordnade jag en liten play date till honom, med fabro Fidde och Bettan, det kunde han behöva, busa lite. Varken jag och Rille har väl nån jätte energi. Dessutom behövde han lite varm mat och varken jag eller Richard borde nog stå för nån matlagning. Planen var först att dom skulle till lekparken, men så började det regna, så det blev "bara" pizza ätning.


Dom frågade när vi villa ha tillbaka honom, svaret blev, det är upp till er. Fidde sa då när ska han sova??

Så jag är otroligt tacksam att dom tar hand om honom i eftermiddag/kväll.


Jag livnär mig just nu på vatten, saft, isglass och mariekex. Tack och lov var jag och handlade det till Lukas när han var sjuk, annars hade det inte funnits mycket lättsmält energi rikt.

Jag har redan tappat ett par kilo, undra vart det slutar...


Nu ska jag tittta på slutet av Erin Brokowich.


Av Emilie - 28 oktober 2011 20:15

 

Vi har fredagsmyg jag och Lukas, vi äter choklad :)

jag dricker vin och lucke vatten.


Vi tittar på idol.


Han är mycket piggare ikväll.

Han sov inatt 20-11. Richard blev lätt chockad när han tittade på klockan efter att Lukas väckt honom.

När jag kom hem vid 16 tiden var han ganska trött efter att ha hoppat middagsluren.


Men efter en clementin och 2 chokladbitar piggnade han till odentligt. Han har stojjat runt här och har t.o.m ätit lite middag. Men nu efter middagen började Rille känna sig lite skum i kistan :)

Inte sååå konstigt eftersom han vart hemma med Lukas, sovit med honom och råkade äta upp hans glasspinne när han inte ville ha mer.


Lukas håller på att i skrivande stund hoppa ner från armstödet ner i soffan. Han är helt galen efter ett par mer chokladbitar :)

och nu dansar han tryckare med pappa till When a man loves a woman.

Av Emilie - 27 oktober 2011 22:49

Har försökt länge att logga in här och blogga, men det har inte gått.

Men nu så...


Inatt klockan 0.30 hörde jag Lukas hosta en gång och vakna. Rille gick och sen ropade han på mig.

Kräk!

Rille tog hand om Lukas och jag sängen.

Jag bäddade åt grabbarna i gästrummet, med mååånga handdukar ifall det skulle hända igen.

det tog sin lilla stund, och grabbarna hoppade i duschen.

Mycket tankar for runt i huvudet men till slut lyckades jag somna.


Rille fick stanna hemma med Lukas för jag hade "jobbtvång" på fredag/imorgon.

Idag har han vart lite dålig i magen och knappt ätit. Men jag fick höra under kvällens föräldramöte att man ska låta dom "svälta" bort magsjukan. Inte ens glass choklad eller kex funkade vidare så han får äta det han vill när han vill så hoppas vi på piggare imorrn så vi kan träffa lite Johansson släkt på lördag.


Mitt högra knä har haft otur denna veckan...

I tisdags när jag var i stallet fick jag en spark, av den lilla shettisen, och jag stod nära så det gjorde inte så ont.

Jag får skylla mig själv, jag hade jättekalla fingrar och skulle smörja hennes juver, och tänkte oj va taskigt!

Hon höll med! Det blev strax nedanför och jämte knät tack och lov. Jag fick såklart ett snyggt blåmärke och är lite lätt svullen där, men inget som känns av.


Imorse var det nog höjden av klanthet som skadade mig.

Jag stod och skulle ta mig strumpan, man håller ju liksom i den med båda händerna, men på väg ner mot foten tappade jag taget med höger hand, men i rörelsen neråt lyckades jag skrapa knät med tummnageln. Några cm och det har svidit heeela dagen. Alltså det blev inte som ett vanligt rivmärke utan jag rev med heeela tummnagelns bredd....jag svor en del och fick torka en del blod. Stackars mig.


Men i eftermiddag fick vi ett "bra" besked med posten. För oss bra men inte för rättssystemet kanske. Richards utredning har lagts ner. V itrodde aldrig nåt annat. Men nu betyder det att vi kan gå vidare och faktiskt få något ersättning för all skit vi gått igenom, från hemförsäkringen.


I helgen blir det som sagt kalas, för Richards kusin som fyller 25, vi har inte kunnat vara med de senaste gångerna hemma hos Richards faster så det ska bli trevligt att träffa alla igen, det var ett tag sen.


På söndag ska vi flytta hästarna från sommarstallet tillbaka hem på gården. Det ska bli skönt. Rinnande vatten, el, värme och lyse framför allt nu så här års. Tyvärr är det ingen av hästarna som är på topp just nu. Herkules har fått pålagringar på kronleden :) vi är glada om han kan gå kvar som sällskap typ, röntgen får visa om en månad vad som får bli. Den lilla donnan som sparkade mig hade början till fång, en annan har haft jättefång och en annan är det nåt skumt med med ena bakbenet som inte är bekräftat nåt än, men nåt skumtm vi har fått lite tips från mamma, får se vad de säger på söndag när jag träffar dem.

Så kvar är det en lite shettis som är relativs frisk, som han brukar, han är gammal och lite ålderdoms problem men inget allvarligt :)

Det var rapporten från stallet :)


Nu dags för sängen. Imorrn är det äntligen fredag. Jippie!!!!

Av Emilie - 23 oktober 2011 19:44

Idag har det hänt mycket här hemma.

Vi (jag och Lukas) vaknade vid 8-8.30 tiden nån gång.

Han fick frukost medans jag kokade saft på fläderbären, den blev god, men dom har en smak som man inte är van vid ännu.

Efter frukost och soffmy röjde jag köket och gjorde iordning bulldegen.

gick och väckte Rille för det var stopp i avloppet i köket. Så vi röjde där och lagom tills det blev klart kunde vi baka ut bullarna.

Jag fick lite hjälp av Lukas, men jag kommer nog tyvärr aldrig få tålamod att ta hjälp av honom. Men jag gjorde ju fel, kom jag på efter, han skulle ju ha fått en egen lite degbit att greja med, han skulle behöva en egen kavel.

Det får nog bli julklapp, ett bak-kit. Han hade kunnat kavla själv, smöra kanela och sockra. Men men, nu vet jag ju hur jag ska göra.


Vi åt lite bullar, Lukas ville inte sova middag efter det. Så vi struntade i det. Vi började istället städa hans rum, bädda om efter byrackan och dammsuga ordentligt så han slipper allt hundhår där inne.


Jag fortsatte runt resten av nerevåningen med dammsugarn. Ogjort arbete imorrn när jag kommer hem från jobbet men det var behövligt.


Farmor och Farfar kom på en bull fika. Men Lukas blev lite besviken när dom åkte hem och ville helst inte säga hejdå.


Framåt kvällen tog jag, Lukas och Tösen en cykeltur. Tösen var hopplös halva vägen, men JÄTTEduktig andra halvan. Jag fick nästan kämpa för att hänga med henne. Tokungen somnade nästan på cykeln. Han hade i stort sett somnat när jag satte in cykeln. Men 1 kvarter hemifrån blev det bajspaus och då var han hur vaken som helst. Tokungen.


Han åt sitt första riktigt mål på länge, han åt allt, vilket glädje oss, dessutom tog han extra tomater och några av mig med.

Från middag till 2 gånger Emil på cd spelaren dans och bus till tandborstning och somnade på 10 minuter max.


Imorgon blir det jobb och dagis för ALLA i familjen :)

Av Emilie - 22 oktober 2011 15:32



Vintern kan komma, jag har nu äntligen köpt ny vinterjacka.

Det blev en Everest på The Stadium. Fram till 23e har dom 20% på jackor om man är/blir medlem. Ja tack sa jag! Dessutom var den först nedsatt från 1299 till 999, och med 20% blev det 799.

Det var LÄNGE sen jag köpte något så dyrt för ETT plagg till mig själv.

Vet inte ens om jag gjort det nån gång. Kläder är inte riktigt min grej, men värst vad jag handlat på en vecka nu :)



Här är den fina förvaringsboxen/pallen man fick på köpet på Ellos, den kommern jag nog kunna hitta en del bra saker att förvara i. Ganska stor me. Me like! 


Richard blev nöjd med sin mobil med. Han lämnade ju in den för ganska länge sen med samma problem för 3e gången. Den har vart jätteskum med sim kortet och täckning. Till slut fick han nu äntligen en ny telefon. Så glad han blev.

En helt ny Experia Neo, en nyare modell än den han hade. Lite ska han väl få i kompensation efter allt krångel det vart.



  Det var allt för denna gång.

Av Emilie - 22 oktober 2011 10:40

  Jag orkade inte vända på bilden :)


Pyamas tröja från Ullared, med tiger på framsidag, ögonen lyser i mörkre, de  tillhörande byxorna är fyllda med tassavtryck som även dom lyser i mörkret.

Stövlar från Tretorn :)


När jag frågade om jag fick fota vände han och sprang :)


Vid 5 imorse låg Lukas och gnällde inne i sängen och när jag kom in i hans rum, vem hittade jag där...jo Tösen.... förgrömmade hund!!!

Speciellt nu när hon fäller som en galning. Vi har ny svart matta varje dag här hemma, inte så skoj.


Just det då fick jag dra/lyfta ner Tösen, hon är ju inte den lättaste av hundar, speciellt när hon är trött.

Jag försökte åter igen att få i Lukas vatten, men det gick inte. Jag hämta hans hostmedicin och hoppades att den kunde lätta det lite och det verkade funka ganska bra. Han fick följa med in i sängen, men det tog ju bara typ 30 min att få i honom medicin och allt jag försökte med. Vi sov till 9 sen iaf.

Vaknade av att nån satt och klappade på mig, min lille gos!


Vi har ändrat planerna för dagen. Barnbidraget har ju kommit så idag ska jag kika efter en jacka till vintern. Och Richads mobil har tydligen kommit tillbaka nu. Eller han ska nog få en ny, delvis. Vi får se hur det blev. Äntligen kan jag wordfueda igen :)


Kanske ska hoppa in i duschen nu då om vi ska kunna komma iväg :)

Trevlig helg!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards