Alla inlägg under december 2011

Av Emilie - 31 december 2011 09:41

Jag hoppas alla ni där ute får njuta av detta underbara väder vi ar idag, kallt, frostigt och soligt!

tänk om vi hade liiiite snö med, man kan visst inte få allt.

Richard har haft ont i ryggen i ett par dagar, helt galet ont, imorse vaknade han och kände knappt inget så det tackar vi för.


Jag har sett att många skrivit om det gågna året så jag ska skumma igenom bloggen och se och det går att sammanfatta något...


Vi börjar med Januari

Lukas skolades in på dagis undre Januari, det gick ju jättebra, vi hade underbart massa snö.
Med dagis kom ju även Lukas eviga förkylningar och all hosta.

 


Februari

bestod av mer vabbande, höstblåsor bl.a och jag och Lukas besökte Göteborg, jag gick bl.a på GBG Horse Show.

Lukas började under jan att drick smoothie ur vanlig mugg istället för flaksa, vilket de flesta blider visade :)

 


Mars

under mars fick vi besöka dr auschwitz för första gången :)
all snö försvann under mars, "bloggbråkade" med grannen om Tösen, vi hade även vårt första föräldramöte på dagis.


 


April

Vi firade påsken här hemma hos oss, det känns väldigt avlägset men man kunde tydligen vistas ute utan ytterkläder under april :) Vi kunde t.o.m äta middag på altanen

Rabarberna började ta sig ur jorden.Farmor och farfar hade renoverat klart badrummet så Lukas kunde provbada i deras bubbelbadkar. Hemma hos mormor och morfar lammades det för fullt.

 


Maj

under maj slog trädgården ut för fullt men den största händelsen var nog ändå min allra bästa vän Ida gifte sig med sin Johan. Lukas spenderade tid med moster Sofie och Jamie hemma hos mormor och morfar.


 


Juni

min födelsedag, och såklart den bästes födelsedag, Lukas.

samt midsommarfirande.


 

vi var ute och fiskade för första gångenm Lucke fick sitta i brandbil för första gången och han satt även på Herkules med mig för första gången. Mycket första gången...

vi träffade även Felix den goe, Therese lille bebis, den första av många i vår närmaste detta år.


I Juli åkte vi på ett bröllop till, i Kralstad.

Richards storebror Henke och hans Becca hade bestämt sig :)

Vi åkte ensamma utan Lukas hela helgen.

Det var verkligen nåt nytt för oss.


Under Juli hände ju även något som förstörde stora delar av vår semester och höst och ekonomi.

Rille blev rånad och misshandlad i Vaggeryd. Ett kapitel som ännu inte är över.


Augusti då fick vi äntligen åka till Italien. En underbar tid. Richards värsta smärta hade inte kommit ännu.

Den kom lagom tills att vi kom hem och skulle börja jobba.

 


I Augusti föddes ju även den goa lilla Olivia,

 


September

det är ju inte jättelänge sen, men det känns otrooligt avlägset

 

det verkar som vi trädgårdsarbetade mycket. Pappa var ju här med sin motorsåg bl.a

Jag började jobba heltid samt kvällar, vilket gjorde att Lukas sammanlagda tid p ådagis var densamma som när jag jobbade 80%


Oktober.

Jag och min älskling hade spenderat 12 år tillsammans.

Jag köpte en vinterjack som mest hängt denna vinter. Lukas fick rida själv för första gången.

Vi drabbades rätt hårt av magsjukan allihopa :)

Jag var en duktig bloggar med 26 inlägg. Det var älgjakt och mamma sköt en men avslutade dagen på akuten efter att ha brutit handleden i stallet.


November.

nu minns jag lite själv här... vi var på släkträff hos min faster och åt kåldolmar, på vägen hem fick vi rapporter från min lillebror, som blivit magsjuk när hans Anna ligger och ska föda barn så han missade allt.

Han fyllde år så vi kunde passa på att träffa den nya lilla donnan i familjen. Nova.

 


Advent kom, och pyntet med den. Jag gick på första betongpartyt nånsin hos svärmor.


December bestod mest av jobb, julklappsinköp och två dagar med snö, som vi tack och lov kunde njuta av jag och Lukas. Julen 2011 bestod av mycket folk och mycket julklappar.


Detta tog hemskt lång tid och nu måste jag öka takten.


GOTT NYTT ÅR

önskar vi er alla.

Av Emilie - 29 december 2011 10:31

en liten extra kommentar till mitt inlägg igår om filmerna jag sett.

Det var lite kul för första filmen jag kollade på var Black Swan och där är båda tjejerna med från de olika filmerna jag sett alltså Mila Kunis från Friends with benefithis och Natalie Portman från No strings attached.

Det insåg jag idag när jag väntade på resultatet av min röntgen, då svt hade nån lista, som alla andra nu för tiden över årets filmer. Och Natalie Portman vann årets galning. Och hon är verkligen galen i huvudet i den filmen.

Black Swan.


Man får ju inte svar direkt vad som är fel på foten men att bilderna var ok och kunde skickas till min läkare.


Efter röntgen blev det frukost på Gits Café på sjukhuset. Och sen for vi vidare till Hedin bil oc kollade på en Kia, vi måste nog testa på grannens om vi får in Tösen. Den är ju lite mjukare i formen där bak än vår och dödar ganska mycket utrymme med det. Så vi får se när Hampus kommit hem från jobbet.

Nu ska jag gå och packa min och Lukas väska för vi ska till badhuset, Rosenlund och bada, med Ola, Marina oc Elsa.

Efteråt blir det matshopping på Ica Maxi, äntligen dags för nyårs sopping :)'


Ha en bra dag i stormen :)

Av Emilie - 28 december 2011 20:34

Idag har varit en ganska lugn och soft dag här på Lindgatan.

Jag gillar att man inte måste "sätta klockan" så jag kan vara vaken lite längre och kolla på nån extra film på kvällen.

Jag har tittat på en del film de senaste dagarna. Jag har ju en del att ta igen.

Druckit ett glas vin oc ätit choklad/godis och kex med ost :)


Jag har bla. sett två filmer med samma handling.

Friends with benefits med Justin Timberlake och bitch tjejen från That 70s show, fatta vilken tid det tog innan jag kom på vem hon var, såg en film med henne för några dagar sen och fattade inte då heller.

Igår såg jag No string attached, med Ashton Kutcher och Natalie Portman(tror jag)

Båda bra, kan tyvärr inte säga vilken som var bäst. Gillar båda tjejerna, men inte Ashton jättemycket så då vinner la Friends with Benefits.


Åter till dagens händelser. Jag hade frukosttjänst i stallet, så jag fick sätta klockan idag iaf.

Men det gjorde inte så mycket. När jag kom hem var det dags att gå iväg med Tösen. Hon hade tid för inlämning kl. 8.30 för tandstensborttagning. När jag kom hem satte jag på DisneyChannel Play med Skönheten oc Odjuret.

Min nya favvokanal :) Dom har ju visat en del dinsey klassiker nu under julhelgen som man kan kolla på igen där.


Lukas vaknade ganska snart och jag halvsov mig igenom slutet filmen med Lukas stojjandes.

Vaknade till och kände "Shit va e klockan!!!" jodå kl. var 11.05

Jag skulle hämta Tösen vid 11.

Hon blev glad, men var något förvirrad och dämpad efter sövningen.

Det hade inte varit så mycket att ta bort men det satt vid tandköttet på henne och irriterade det så hon var ganska röd. Eftersom det inte var så mycket så fick jag 10% rabatt. Väldigt välkommet i dessa dagar.


Under eftermiddagen gick vi in till grannarna så pojkarna fick busa lite.

Under sen eftermiddag / kväll har jag och Lukas mest softat i soffan för jag har varit trött, han med eftersom han inte sovit middag idag.


Imorgon står röntgen av foten på schemat. Ska bli intressant, tror inte att dom kommer se nåt, men hoppas kan man ju. Jag tar med mig hela familjen så vi ska kika lite på att eventuellt byta bil. Vi ska till Hedin Bil oc kika på en Kia Ceed. 5 år skattefritt, 7 år nybilsgaranti och väldigt låg förbränning. Kan va nice!

Sänka månadskostnader är ju alltid bra.




Jag har bestämt nyårsmeny nu... om det kommer nån och delar den med oss vet vi ej, det får vi se :)

Det blir Någon kex/krustad historia med nån räkröra tjosan :) som snacks först.

Sen hummerrisotto med pilgrimsmussla som förrätt, varmrätt blir något kött Wellington med potatisgratäng och rödvinssås. Sist men inte minst crème brulée i mina nya fina formar med min fina brännare jag fått av Sofie och Jamie i julklapp. Bubbel och nån smällare sen på kvällen.


Richard ska ta med sig Lukas upp till Magnus Bils årliga avsmällning på torsdag. Han provsmäller alltid alla smällarsorter han har. Lukas älskar smällare så det blir skoj för dom.


Lukas leker med sin grävmaskin, vi har inte plockat in matbordet ännu sen jul. Gött med extra plats :)



Jesper, grannen, hade också fått mycket Blixten McQueen saker, bl.a en raceförardräkt. Mössan var poppis!

 


Passade även de lite större barnen

 


Högst bekväm tv tittarställning, tvn sitter ganska högt på väggen men dom såg så söta ut när dom låg där jämte varann. Lukas är precis på väg att krypa iväg innan så låg dom precis likadant.

   

Av Emilie - 27 december 2011 20:18

Ni vet ju redan att jag började med frukost och ridtur på morgonen.


När jag kom, 10.30 typ så var det dags för frukost nr 2.

Dusch var välbehövligt. Sen satte det fart och stannade inte förrän på natten nån gång. Kom i säng 1.30

Inte allt för lång tid efter Lukas, galenpanna.

Strax efter tolv tyckte jag det var dags att lägga honom, det går liksom inte förrän "alla" åkt hem.

han somnade inte på en gång, han är så duktig nu och försöker somna och blundar, men han kunde inte riktigt. Till slut så gick det. Tack och lov!


Lukas åt knappt inget på hela dagen, men var äntligen feberfri.

Mycket bus blev det dock med alla stora kusiner.

Och vilken massa julklappar det var!



alla fick inte ens plats runtom granen


   


Lukas fick väldigt många.

Ganska roliga reaktioner med. Första en mamma mu bok..."åååh mamma mu".  nästa paket en till mamma mu bok... MAMMA MU! och sen tröttnade an lite på det som var i och ville helst leka med det han redan öppnat.  Sen kom nån blixten McQueen och då blev det lite tjoho, men sista då skrek han.....GRÄÄÄÄÄVMASKIIIIIIIN!!!


 


en megastor grävmaskin, radiostyrd såklart!

Från Kim, Anna och Nova.


Men om vi hoppar tillbaka lite i tidenm tills när tomten skulle komma.

Richard hittade ingen tomte, så han tänkte vara själv.

Han köpte en mask, men den var så ful oc dom är ju så läskiga. Så vi klippte loss skägget och ögonbryna och använde den mössan. När han kom som tomte, mötte vi honom på trappen, Lukas reaktion var "det e pappa!"

så Richard vände på klacken direkt och gav upp.

Jamie sprang efter och tog på sig kläderna. Lukas såg åter igen vem det var men kunde övertalas att det inte var Jamie utan det var tomten.

Jamie delade ut en till varje barn och sa att han hade bråttom och gick vidare. Sen fick Ebba ta över och dela resten.
Jag tänkte säga att vi får bättra oss till nästa år men då har vi 2 1-åringar i familjen, så då är ju frågan om vi ska ha tomte. Fast det blir nog ganska tuffa tjejer som inte är rädda för någon tomte.


 

En liten gla-skit Olivia hemma hos mormor och morfar på annan-dagen.

Får bättra mig på att fota asså....

Av Emilie - 27 december 2011 12:21

Nu har julelgen passerat med allt vad den innebar.

Fredagen för mig blev inte som jag tänk, gick nog snarare in i väggen än städade.

Jag kan tänka mig hur folk mår som går in i väggen asså.

Jag fick INGET gjort och orkade inte heller.

Lukas gnäll var toppen på isberget. Tack och lov kom Richards föräldrar oanmälda och underade om vi behövde hjälp med något. Jag hade precis samlat mig och plockade in i diskmaskinen iaf.

Och hela tiden hade jag i bakhuvudet, jag måste åka och handla innan vörtbrödet tar slut.

Jag kunde åka när Mia & Calle kom och fick mycket riktigt tag på det sista vörtbrödet, tack och lov!


På kvällen kom Kim & Anna med Nova och Sofie och Jamie med Olivia.

Vi hade det mysigt och åt middag ihop. Var vakna alldeles för länge.

Försökte titta på film medans gröten skulle koka upp....det gick ju bra!

Fick städa hela spisen, och dela båda luckorna. Vilket resulterade i trasig tumme.

Så vi beslutade att inte titta på film utan ta tag i vår sista julmatslagning istället.


Julaftons morgon åkte jag till stallet och myste lite med hästarna och fick rida barbacka en liten sväng.

Det var min bästa julklapp. Har inte ridit sen semestern eftersom han vart skadad. Vi åt gröt och skinkmacka i ladugården med :)
Min sämsta julklapp blev juldagen på väg hem till mamma och pappa när vi fick punka.

Tack och lov nära en mack på 40:an så vi kunde stanna där oc snabbt slänga på extra däcket.

Jag har precis vart uppe hos Magnus Bil och fått satt på 4 nya vinterdäck på mina gamla sommarfälgar, som hade 2 punkadäck som ni kanske minns sen i somras när jag var inne på Krahners och körde och hittade metallskrot. Jag har aldrig fått så här mycket punka. 4 däck på ett halvår.

Men nu ska dom förhoppningsvis hålla. Vi vill nog helst byta bil snart. Så man kan sälja den med "gott" samvete.

med ordentliga däck på.


Julafton får nog komma i ett eget inlägg tror jag. Orkar inte ta allt nu. Det var ju en del skoj som hände :)

Av Emilie - 22 december 2011 23:28

nu har jag äntligen tid/ork att blogga igen.


Rille och Lukas har vart hemma hela veckan. Och det har inte varit en kul vecka för dom.

Lukas har haft feber och något med som vi inte listat ut. Han är förkyld, hans vidriga hosta har gått över till otrevlig bara. Han vill knappt äta. Han tuggar lite och spottar ut, jag kan inte se något i munnen, mer än att han får ännu mer tänder just nu. Det tredje paret i rad uppe. Han har aldrig haft ont av det innan, men nu har det kommit par efter par.


Jag har jobbat och jobbat denna vecka.

Det har varit skönt att dom har vart hemma eftersom jag kan börja kl. 7 på morgonen då.

Och förhoppningsvis sluta tidigare. Idag har vi haft sista öppetdagen. Min chef jobbar inte dagen innan julafton, och det tackar vi för, för det behöver inte vi heller.

Men idag fick det bli 7-17.30 Härligt att avsluta en 11 dagars vecka på.

Jag var så jävla slut när jag kom hem. Har redan tagit två power naps.  Tänkte däcka till film i soffan men det är glapp i min datasladd så det tog ett tag innan jag kom på det så tiden rann iväg så nu kan jag nog gå och sova ändå.


Imorgon ska här städas det sista och under kvällen kommer både Sofie, Jamie och Olivia och Kim, Anna och Nova. Det ska bli trevligt med lite syskonmys. Det ska griljeras skinka och kokas gröt till ris a la maltan.

Richard har slagit in alla julklappar. Han tycker både att det är kul och duktig på det, Tack och lov!


God Jul på er alla där ute.

Tyvärr hann jag inte med julkorten i år. Och Lukas har ju inte vart på sitt bästa humör dessa dagar så att vara ute har inte vart så poppis. Imorgon lär inte snön vara så fin, men jag hoppas på att kunna ta ett fint jul mms ändå.


Nu när jag äntligen är ledig så smälter snön bort. FUSK!!!


GOD NATT!

Av Emilie - 18 december 2011 20:50

Inatt vaknade jag av den hemskaste hostning jag någonsin hört från Lukas.

Han var alldeles igenslemmad i halsen och hostade så hest och fick ju andnöd när han gjorde.

Jag gick upp med honom och ut till Rille som somnat i soffan. "Du får gå ut med honom"
han fattade inte mycket, men han hade ju fortfarande kläder på sig.

Dom gick ut lite snabbt men det var lite för kallt. Det lät lite bättre så vi gick och la oss igen. Lukas på en hög kudde så han kom upp lite. Dte hjäpte och han hostade bara några få ggr till under natten.

Men när klockan ringde 8.30 imorse gick jag iNTE upp. Men vid 9 var jag tvungen.

In i duschen och strax hörde jag små trippande steg, jag fick låsa upp toa dörren och pina igenom duschen eftersom han vägrade stänga efter sig :)

Han brukar vara snäll och göra det.

Vi fick i oss lite frukost innan jag var tvungen att åka och jobba.


Jag kom hem strax innan 18 lagom tills dom skulle lämna glasburen  i musikhjälpen.

Dom fick ihop helt galet mycket pengar 18 miljoner.

I början av veckan trodde jag aldrig dom skulle komma upp i förra årets resultat 12 miljoner, men det gjorde dom med stormsteg.


Jag skrev en liten "måste göra innan julafton" lista, den blev en del rader lång....nähe inget PanAm idag...

det kanske gör att listan kan kortas ner lite. Jag som tänkte att den inte skulle det. Hmmm

Jag har ju ändå satt mina nya Ikea hyacinter i "krukor". Just det tvättat lite med....


Jag tänkte dock precis att jag var sugen på film, kanske skulle strunta i mina måsten, lägga mina ömma fötter i högläge och titta på film...jag ska bara.....hänga upp tvätten med.



Av Emilie - 17 december 2011 23:31

Nu är jag redit trött.

Jag har jobbat hela veckan. Idag blev det jonn 14-22. Imorrn är det julbord och sen på måndag är det ju vanlig arbetsvecka igen...eller vi har stängt på fredag men med allt vi har att göra på torsdag kommer det kännas som hel arbetsvecka. Det är fullsatt på lunchens julbor, därefter ska allt städas ordentligt, jag ska göra pappersarbete och ändra kassan inför det nya året det är ju nu restaurangmoms som gäller snart.

Jag har tagit semester de första dagarna vi har öppet, det ska bli skönt. Vi skulle egentligen delat lite på dagarna mellan nyår och trettondan då vi brukar ha stängt men jag tog ledigt så man får lite extra tid hemma...


Men i allt detta jobb fick jag göra något som gav energi igår, jag träffade Sara, Linda & Linda.

Vårt årliga julmys. Vi äter lite julmat och gör alldeles för mycket godis.

Rille och Lukas var hemmas hos Rilles föräldrar så vi kunde sova där eftersom jag passade på att ta ett par cider under mat & bak.


I vanlig ordning trodde jag att jag vart duktig och fotat, men det var visst inte så många kort :)

Ville ju få med stämmningen och skippade blix, men det gick sådär :)


Hittade kort på min lille skrutt i mobilen med. Jag får nog gå och sova så jag kan vakna snart och gosa med honom, har knappt träffat honom på två dag nu.


Just det ni har väl skickat en önskning till musikhjälpen??? jag har gjort det!!!

50:- i denna julhysteri kan man gott och väl skänka.!!!!

Men skynda er det håller bara på till sönd kl 18.



Liten julbuffé med väldigt god Jansson


Vi hade köpt 50:- julklapp som vi lottade ut. Sjukt hur bra dom passade den person som fick den...

 


Vi spelade klassikern Labyrint!

 


Mammas lilla gosunge under morgonen. Visar mössan han fick låna kvällen innan.

 



Myser lite hos pappa

   


Jag blundade lite i soffan jaf hörde att Lukas gjorde något han tyckte var kul. Och eftersom dom landade på mattan hör jag ju inte vade det var. Snabb var han ändå :)  


Gonatt. Hoppas snön är här för att stanna nu!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards