Alla inlägg under april 2012

Av Emilie - 26 april 2012 21:40

Det där med att komma upp på morgonen och komma igång gick väl lite lätt käpprätt åt ....

men det var skönt att få sova lite extra. Det har varit ganska galet på jobbet denna veckan.

Under en månad kan vi slå ut snitt på ca 170 gäster per dag. Två dagar i veckan har vi ganska mkt 2 ganska normala dagar och fredagar brukar vara lugna med 120 gäster kanske.

Men denna veckan har vi hittills haft 250, 240, 200 och idag 245 gäster. Helt galet!

Måndag tisdag hade vi lite extra bokningar så det var ju väntat men igår och idag...ja jösses, vi fick ställa oss och banka och panera mer schnitzlar, glasen tog slut, brickorna tog slut 2 ggr. Tallrikarna tog slut, det gör dom ganska ofta men inte dom extra med, som idag. Gafflarna tar slut en bra dag, men idag tog även våra extra gafflar slut, det har aldrig hänt innan. Heeeelt galet var det!


Igår var det gympa avslutning för Lukas och Rille. Det hade gått jättbra, farmor och farfar var och tittade på med. Och efteråt fick dom lite middag med. På gympan fick barnen en liten goodiebag med en tablettask och såpbubblor. Såpbubblor som vi letade efter på Ica igår men dom fanns inte framme ännu.


Åååååh nu blir jag tokig på min dator...trevlig helg!!!

Av Emilie - 24 april 2012 21:59

Ännu en tisdag avklarad, på fredag är det äntligen dagt att flytta hästarna till sommarstallet, då slipper jag sitta och stinka kossa på det här viset :)


Lukas gick inte på dagis hela förra veckan. Febern kom tillbaka på torsdagen.

Vi tog det ganska lugnt under helgen med, för säkerhets skull. På söndagen var vi ju iaf bjudna på söndagsmiddag hos Rilles föräldrar. Det är ju alltid så rackarns gott där hemma :)

Det blev klassisk söndagsstek med kokt potatis och sås. Lukas åt bara potatis och sås, han var dyngtrött och var mer sugen på fikat som komma skulle. Och efter att ha sett att han gått ner 0.5 kg under veckan som sjuk så var jag glad han åt.


Lukas var inte jättesugen på dagis igår, men han ville då inte gå hem heller när jag hämtade honom på eftermiddagen. Maggan sa att han funkar mycket bättre på dagis när han går heldag där, så vi får väl skärpa oss lite på våra sovmorgons dagar och aktivera oss lite bättre under förmiddagen.


Förra fredagen var grannarna med mig och Lukas i stallet, det var poppis. Det gör vi nog fler gånger.


Inte bästa bilden jag vet, men det var svårt att släppa allt, barn och häst som ville gå vidare.

Pondus var iaf supersnäll. Kolla in sadeln!!! den fick min syster i födelsedagspresent när hon var liten. Den fick vi så bra användning av nu, med schettisarna. Den har sånt bra handtag med.


 

  Lukas tog korgen och ställde sig och plockade av massa blad på vår snart heldöda växt. Tröttnade på de stora åbäkena, dom var ändå inte lyckliga.



Jesper har så bra leksaker :)

ja han har pyjamas på sig, det var sen kväll och vi hoppades att dom skulle däcka i soffan :)


 


En av Lukas juka dagar blev han plötsligt sugen på korv och ketchup, plättlätt att jag fixade det åt honom.



I lördags kunde vi spendera några timmar ute. Lukas studerade gräsmattan ett tag, fattade inte vad han sysslade med. Sen gick han bara iväg ner mot gatan, då kom jag på vart han var på väg. Han hade hittat stenar och skulle lägga dom i brunnen.


I helgen hoppas jag på värme och sol. Vill börja röja i trädgården.  

Jag vill ha grillat flera dagar och goa sallader till, jag vill ha sommar :)

Det är ju dessutom långhelg. Det behöver vi/jag efter en jobbig vecka på jobbet.

 

Av Emilie - 17 april 2012 09:29

Igår låg Lukas i soffan hela dan och fick kämpa sig i det lilla han åt.

Inatt vid 4 vaknade Lukas av sin äckliga hosta, han hade väl slemmat igen lite.Då var han fortfarande lika varm. Dessutom ville han ha sina pyjamas byxor, dom var ju långt borta vid tvn, han hade stenkoll. Jag fick ju inte på dom när han däckat här i soffan igår.



Imorse vid 8.30 hörde jag att han var på väg in till mig och vaknade av det. Han klättrade upp i sängen och la sig, och han var inte varm längre. Inte ens lite. Han sa att han behövde sin kossa och skulle försöka hämta den men var alldeles för orkeslös så han klättrade upp igen och sa att jag fick hämta den. När jag kom tillbaka drog han en låååång historia om att han skulle på gympa imorgon, och efter den skulle Fidde komma med sin bil och så skulle dom äta pizza och Lukas villa ha klubba, en gul klubba, inte en röd.

Det är så härligt att få höra det efter en dag när han knappt sagt nåt  och varit ganska apatisk, förutom några små korta stunder då han piggnade till.


Nu har han druckit upp en full pipmugg med vatten, ätit en apayoghurt (småbägare) och vill säkert ha mer sen samt en liten skål med några smörgåsgurka bitar, Lukas nya favorit :)


Snoret rinner ju fortfarande, men det kommer det la göra nån vecka till om jag känner Lukas :)


Dom ringde nyss från jobbet, där snöade det(2 mil bort), hoppas det håller sig där borta. Har förstått att det snöat i Göteborg och hemmåt mammas, men än så länge skiner solen.

Nu måste jag hämta en till yohgurt till Lukas :)

Av Emilie - 16 april 2012 12:13

Lukas kändes ju lite varm i lördags kväll, även igår kväll, han hade inte mycket över normal temp så jag gjorde ju som vanligt imorse. Gick ut med Tösen gjorde mig klar och packade Lukas saker. Men när jag gick in för att väcka honom så var han ännu varmare, han hade typ 39 graders feber. Så det var bara att ringa alla inblandade, pappa, jobbet och dagis. Idag kunde ju t.o.m jag vara hemma för nu har äntligen Nisse kommit för att hjälpa oss på jobbet.

En av Anders skyddslingar sen tidigare.


Lukas har legat i soffan och bara glott på tv sen kl. 7  jag somnade visst lite...eller en timma typ, trodde han sov med, men icke. Han vill inget äta men har fått i honom lite vatten iaf. Vi har frångått normal kost lite, som vanligt vid sjukdom. Till frukost blev det en sandwich, ja glassen, och nu till lunch, lite choklad som var över från hans dunder kinderägg han fick i påsk. Inget annat vill han ha, inte ens jordgubbar.

Jag har t.o.m fått hämta en handduk han kan ligga på för han har ju tummen i munnen hela tiden, men kan inte suga så värst mycket på den eftersom han är så snorig så det dregglas en hel del.


Igår sa jag till Rille att åh tänk om det var lördag så man kunde vara hemma en dag till. Men nu börjar jag redan tröttna/ångra mig, har donat runt lite. Han går ju ingenstans direkt den här lille mannen. Får se om han vill sova middag lite sen så kanske jag gå ner en sväng i källaren. Påbörjade lite där igår, Lukas var så snäll och hjälpte mig :) Men ännu finns det många timmar att göra.

Hoppas ni har en bättre måndag där ute än lille Skrutt här hemma.

Av Emilie - 14 april 2012 23:16

Tanken med dagen var...städa källaren!

vi tar det en annan dag/helg :)


10.30 började Lukas springa i dörren och prata med grannarna som kommit ut. Jag läste melodikrysset o sängen och Richard var tydligen uppe. Emma och barnen skulle gå och handla och undrade om vi ville följa med. Så jag stängde ner melodikrysset för stunden, det började gå dåligt...

Vi gick ner och handlade, Lukas åkte på Jespers ståbräda och Jesper cyklade och jag höll i honom.

När vi kom hem blev det choklad och vindruvor på trappan. Lite cykling, lite meltdown för Jeppe som varit vaken lite för länge kvällen innan och vaknat för tidigt idag. Sen fick Rille ta över, mitt tålamod och ork tog slut.

En kompis till Rille skulle komma på kaffe, han skulle ta en tur på sin motorcykel, det gjorde succe hos killarna.


Rille och Hampus planerade att vi skulle äta middag ihop och sen var det dags att påbörja den. Grillningen tog lite längre tid än planerat då det blev helt vindstilla i Skillingaryd plötsligt en timme. Men vad vi åt allihopa, sååå gott var det.


Tindra behövde gå och sova och vi följde efter sen och spelade spel. Lukas och Jesper lekte heeeela dagen lång med bara ett gräl. Det är INTE dåligt. Men inte så konstigt att det blev bråk där för det var ganska sent och båda var supertrötta. Men nu sover iaf Lukas gott i sin säng. Lite varm men jag hoppas det berodde på allt bus och inget annat....snälla snälla snälla!


Jag kanske skulle lägga mig i sängen med. Läsa lite, sova lite. Att lägga sig i tid är ju bästa sättet att säkra sina sömn-timmar. Jag ska ju ändå senast vara på jobbet kl. 11 och duschat gärna innan det. Jag ställer klockan för säkerhets skull. :)

Av Emilie - 13 april 2012 22:43

Ibland är det såååå himla gött att titta på en lipig film.

Jag fick hem den från Lovefilm för ett tag sen, samma dag skrev min syster i sin blogg att hon sett den och att den var lipig, och Lisabeth kommenterade och höll med. Igår var jag äntlige redo för.....

A little bit of heaven.

Den börjar helt lugnt och jag funderar på vad dom menade, men sen kunde jag inte sluta. Typ hela sista timmen lipade jag. Som jag såg ut efteråt. Det var heeeeelt galet, den var lipig precis heeeela tiden. Men samtidigt så bra.

Ledsamma filmer är så bra ibland!


Idag har Lukas och Jesper ridit en liten runda. Dom var så duktiga. Dom turades om att sitta fram eller bak.

När vi kom tillbaka till stallet var Lukas såååå trött. Han höll ihop utan att bli ledsen även om han var så trött, det var nog första gången :) Dom andra åkte ju hem och vi behövde ge hästarna mat och mocka lite.


Vi åt lite mackor när vi kom hem, badade/duschade och sen blev Lukas helt wild, jag som trodde han skulle bli trött igen. Så nu vid 22.15 somnade han äntligen. Men sovmorgon passar mig bra imorgon. På söndag ska jag jobba igen, skoj skoj! :)


Trevlig helg, drick lite vin och ät lite choklad vetja, det ska jag!

Av Emilie - 11 april 2012 21:59

Ännu en gång, länge sen sist, men efter magsjuka - urinvägsinfektion - magsjuka el. magkrasch av pencilin så orkar jag inte helt enkelt. Det är ännu inte balans i kroppen så vi struntar i mig och fokuserar helt på Lukas istället...


Påsken börjades på skärtorsdagen då min lille älskling kom hem till oss igen. Väldigt efterlängtad!

På fredagen när vi väl var redo åkte vi mot mamma och pappa.Vi hade godis köpar stop på Maxi i Jönköping. Vi var inte ensamma och måååånga hade varit där innan oss, för det fanns bara en sorts påskgodis kvar. Tur att det inte spelade så stor roll för Lukas. Han fick välja själv längst heeeela långa raden. Tur att han inte gillar så många sorter :) Lukas fick även göra premiär i bil vagnarna. Han gillade det en stund, men vi fastnade ju redan på kläd/sko avdelningen så han klev snart ut och in ur den där bilen. Men han fick sig ett par nya gummistövlar, med dinosaurier på. Tack vare min ärlighet fick vi dem för 99:- istället för 199:-


Som tur var åkte Sofie och Olivia med mamma från Göteborg. För det visade sig på påskaftons eftermiddag när Jamie slutat jobbet att han inte var värst kry han heller. Annars hade vi kanske inte fått träffa nån av dem.


På påskafton kom även Kim och Nova och hälsade på. Lukas fick ett mega stort kider ägg, med Blixten McQueen på, såklart!

Lukas hjälpte till på gården under dagen, han var med mamma och trakorn och hämtade en höbal och sen hjälpte han pappa köra in ved, med traktorn. Nöjdare unge får man leta efter. Dessutom var det ju gott om snö ute så på söndagen, när jag mådde bättre kunde vi alla åka lite snow racer. Vi råkade skrämma Lukas lite först, för den sidan av kullen som var helt snötäckt var lite för brant. Men vi åkte över gräsplättarna istället och i tåg, då var det riktigt skoj!


Söndag "morgon" fick vi väcka Lukas vid 9.30 så han har sovit gott och länge hela helgen. Och varit uppe länge och mycket godis och glass. Så hans mest tänkbara helg tror jag.


I måndags fick vi besök av Ola, Marina och Elsa. Dom skulle låna lite bebissaker, till deras bebis som ska komma snart. Vi ställde såklart till med fika. Barnen busade som bara den. Strax efter dom gått satt jag och Lukas i soffan och han lutade sig mot mig och stände ögona, snabbt som ögat hämtade jag tandborste och pyjamas. Sen somnade han gott i mitt knä, 19.30, så härligt!


Tisdag skulle jag jobba sent så vi passade Tindra, lill-grannen på förmiddagen medans grannarna slängde skräp på tippen, sen fick dom ha Lukas några timmar tills Rille kom hem, så slapp han dagis en dag till.

Men idag fick det blir heldag och lika imorgon. Men mitt knasiga schema denna vecka gjorde att jag kunde gå med Lukas på gympan idag, och han var så glad över det. Det känns så konstigt att vara hemma så här hela kvällarna, men ganska skönt.


Lite bildregn :)

lite gamla bilder först, Lukas nya målar- rock


Jag och Lukas lekte lite i sandlådan en regnig dag

 


En av Lukas härliga morgon frisyrer

 


Lukas visar vad duktig han är på att måla cementfigurer hos farmor

 

Bilvagnen

 


Mormor och lammen

 


Lammen fick komma ut för första gången, så söta så!

 


Lukas visar åter igen att han gillar diadem/hårband, godishalsbanden var nämligen inte så goda tyckte han

 

på bilden kan man även se mammas fina ärr efter handledsbrottet och operationen


Första åket var ok, men sen blevd et läskigt!

 


denna sidan, mot huset var bättre

 


Olivia kom ut med Richard en stund. Men ni ser väl hur kul det här var att åka tåg!

 


Efter allt snow racer åk behövdes ett bad. Givetvis båda kusinerna tillsammans

 


Olivias kläder började sina så hon fick låna lite ärvegod från sin mor, Så söt var hon i denna dress

 


Lukas somnade i mitt knä i måndags, gos!

 


Idag blev det pizza efter gympan, tydligen kunde man äta pizza och klubba samtidigt, det fick honom att äta en halv pizza, så fine by me!

   


Nu är kl. 23 och BUMS i säng för mig!

Av Emilie - 6 april 2012 09:43

Jag är nog varken ensam, först eller sist att önska det, men Glad Påsk på er.


Här är det äntligen ordning och reda igen.

Efter att fått ont i ryggen på en punkt, vilket jag gissade till njuren så fick jag ringa v-centralen.

Jag fick komma in på eftermiddagen efter jobbet, lämna prov, prata med sköterska, prata med läkare, bli lite klämd på och sen fick jag lite penicilin. För att gå hela påskhelgen utan hjälp om det skulle hålla i sig var inte så spännande. Efter att haft magsjuka, lingonvecka och urinvägsinfektion tätt inpå varann var jag helt slut igår kväll. Jag däckade vid 21 tiden i soffan, vanade efter typ 20 min för Lukas var och marodörade lite hos Rille som spelade. Så jag tog med mig Lukas in i sängen så vi kunde gå och lägga oss istället. Det tog inte många minuter för honom att somna. 9.15 vaknade jag idag, så himla gott att få sova 12 timmar.


Idag någon gång när vi känner för det ska vii åka till mamma och pappa. På vägen ska vi köpa godis till Lukas ägg.

Imorgon kommer även Sofie, Jamie och Olivia. Nu måste vi nog ha lite frukost här.

Tror inte att det blir några inlägg under påsken, men vem har tid att läsa ändå :)



Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards