Alla inlägg under juni 2012

Av Emilie - 28 juni 2012 22:11

Äntligen fick vi godkänt av banken!
Äntligen kunde vi beställa fönsterna, så efter sommaren är det dags! sååååå himla gött!

det krävdes lite tjat, men nu så.

Märkligt att det ska vara så svårt att låna lite pengar max 2,5 år som kommer spara oss mycket pengar under vintrarna när inte bergvärmen står emot dragen/stormarna som kommer in genom fönstrena.

Och det kommer bli så fin med vår nya utgång till altanen. Ni ska få se, det här skadokumenteras.

Det kävdes lite sparande under våren till vår buffert och en del övertalning idag, så sa hon okej.


Jag ska nog gå och sova nu, för vem vet när galningen Olivia vaknar imorgon. 

Av Emilie - 27 juni 2012 21:58

Att hämta Lukas på dagis när han springer fram till grinden och ropar hej, medans jag packar väska, är inte ofta det händer. Jag får oftast "tvinga" hem honom. Han var en liten pigg glad-skit idag. Det var kul.

Men medans jag gick in för att byta om inför ridturen hade det tydligen kraschat där ute vid cykeln med Jesper så det blev inte så värst muntert.


Idag fick cykeln äntligen komma ut, det gick riktigt bra. Han trampar oftare på rätt håll nu. Så snart är han nog ifatt Jesper :)


Vid 19 blev det middag här hemma, Lukas åt 2,5 portiner. Så det var nog en lagom tid för honom att äta.

Men vid frukost hade han tydligen tjurat ihop så han nästan missat frukosten. Men som tur var lyssnade han på Maggan och satte sig och åt, både macka och fil :)
Tytdligen är han inte den enda som tjurar ihop på det viset, så det är väl nåt som går på avdelningen.


Nu ska jag packa! så jag kan lägga mig i tid!.


Nästa inlägg dröjer nog eftersom vi åker imorgon och jag vet inte när vi kommer hem.

Av Emilie - 26 juni 2012 22:32

Det var vad det bjöds på i eftermiddag lagom till att man kom hem från jobbet. Typiskt!

Det blev snabb mat, korv med bröd idag. det blev lite över sen midsommar :)

Sen skulle jag upp till stallet, men då satte det igång igen, ösregnet. Så jag bjöd hem Carina och Lovisa, som var i stallet och gjort nästan allt mitt arbete, på lite tårta, istället för att rida i ösregn. Nån måtta får det vara :)


Tar den ridturen imorgon istället.


Lovisa och Lukas började leka direkt. Hon ska t.o.m komma hit nån dag och leka med Lukas, dom gillade det lika mycket båda två.


Tårtan gav ju givetvis energi, så efter jag lagt Lukas, som tog ett par minuter, så drog jag på dojorna och tog med mig Tösen en snabbrunda på 18 minuter. Det hade nog gått mycket fortare utan henne, men hon behöver det ju med.


På torsdag efter jobbet bär det av till Göteborg, för omväxlings skull. Jag, Lukas, Anna och Nova ska passa Olivia på fredag medans Jamie jobbar. Sofie ska nämligen på tvådagars jobbfest.

Lukas har ju pratat en hel del om badhuset vi var på i vid Åby, så dit åker vi på lördag.


Dags att torka håret och sova lite i sängen. Jobbar dagtid även denna vecka så ingen sovmorgon imorrn inte.

Av Emilie - 25 juni 2012 21:33

Nu så är det slutkalasat, jag ville första säga äntligen, men det är ju kul så länge det varar :)


I fredags/midsommarafton packade vi in oss, hämtade husvagnen och begav oss, sakta men säkert mot Lerkil.

Det var soligt, varmt och skönt, ända tills vi närmade oss Göteborg, där började det regna. Typiskt, vi kunde väl iaf fått komma fram först!!!

Men trevligt hade vi iaf. Det blev senare för vissa än andra.


På lördagen vaknade vi lite för tidigt. Men det fick duga. Richard och Lukas besökte hamnen för andra gångenunder helgen, jag och Sofie och Anna togg en rask promenad, varmt som tusan var det. Lagom till att jag sen duschat, och hjälpt till med maten så blev det kallt igen, så jag hann inte njuta så mycket.

Vi firade Lukas, med paket, god mat och fika, med tårta, bullar och marängtårtan. Precis som idag, fast ingen mat idag då...


På kvällen spelade vi spel, som vanligt, vi grillade korv och hamburgare och spelade sen klart till slut. Det blev inte så sent men ingen kunde sitta still för då hade vi somnat.


Söndagen spenderades med att packa i ordning allt. Tack och lov hade vi husvagnen, för han fick ju en del paket gosungen. Ska se om jag kommer ihåg allt.

En gummibåt, en vattenbatmobil, som man kan åka runt på i vattnet, vattenspruta, sparkcykel med blixten, simpuffar med blixten på, tröja med blixten, mamma mu pussel, ja där kom jag inte ihåg om det var nåt mer :)


Idag fick han så mycket så jag inte minns allt.


Men igår när vi väl tagit oss hem till Rilles föräldrar för att lämna husvagnen så var dom så snälla och tog Lukas nån timme så vi kunde åka hem och städa inför anstormningen idag.

18 pers var vi, inkl. 4 barn, exkl. 2 små barn.


Det gjorde susen att dom tog hand om honom, så idag blev det ganska lugnt. Vi hann städa i stort sett allt.

När han kom hem blev det pizza och hopp i sängen. Det blev lite sent flr han var ganska speedad, men han somnade snabbt och var GRYMT trött i morse, men ett paket fick honom att vakna.

En Musses klubbhus DVD som gjorde att vi blev si sådär 15 min sena. Glömde hålla koll på klockan när vi tittade.


Ikväll har det varit hög ljudnivå, på 4 stojjande barn. Men skoj hade dom verkligen.

Snart blir det sängen för mig med.


               



Av Emilie - 20 juni 2012 22:14

Idag var en perfekt dag att ha midsommarfest på dagis.

Det var väldigt mysigt. Mamma kom och hälsade på och följde med nu när hon har semester.

Jag försökte ta ett fint kort på buspojkarna, men det är inte lätt att ta fina kort på buspojkar.

 


men denna fick duga på Lukas, ville haft en framifrån, men det var hopplöst, dom bara hoppade ur bild hela tiden


 

Richard tog med sig pojkarna och dansade, så vi(jag mamma och Emma) kunde slappa i gräset :)


Lukas var heeeelt omöjlig att lägga idag, jag vet inte hur länge jag sov under tiden som han gnällde och sparkade i väggen, men det var ganska sövande. När jag vaknade till liv igen fick jag honom äntligen att somna. 21.15 kom jag ut från hans rum. Det blir nog skoj att väcka honom imorgon!


Vi hade ju ganska kul fram tills att mamma åkte hem, och Lukas behövde men ville inte sova.


Ni har väl inte missat, snart är min lilla lilla fågelunge blivit 3 år gammal!


   

 

Av Emilie - 19 juni 2012 21:50

I dag var det lätt som en plätt att väcka Lukas. Och han var t.o.m ganska pigg.

Men asså han kan ju inte somna innan kl 18 varje dag, det var så tyst och tråkigt här hemma utan honom.

När jag hämtade honom idag så åkte vi vidare till Systemet för att handla lite inför midsommar, medans det är fullt på hyllorna :) Sedan vidare till ica.

Där snabb handlade vi, bara det att Lukas stannade till vi glassfrysen och kände att det var dags för något. Jag försökte få honom att vänta tills vi kom hem, men nä det gick inte. Så han ställde sig där och bajsade.....perfekt!

Tur han har blöja fortfarande :)

Men han ville INTE sitta i bilen, jag hade ju inte dirket nåt att byta blöja med mig. Men till slut hittade jag en pappersnäsduk, så jag kunde ta av honom blöjan och torka av det värst, sen på med brallorna igen.

Fick ta det sista när vi kom hem. Som tur var var han ganska hård i magen.


Idag blev det pannkakor, och idag fattade Lukas äntligen att det är gott.

Givetvis blev det lite grannbus medans jag var hos hästarna och nu ska jag göra negerbollar för imorgon är det midsommarfest på dagis och det behövs ju negerbollar till kalasen vi ska ha framöver :)


Av Emilie - 18 juni 2012 21:52

Lördag....då började vi dagen med lite gos i sängen. Frukost och sen dusch/bad.

Vi var klara lagom till kl. 10, ja för er som missat det är det melodikrysset då, inget man vill missa en lördag.

När det var avklarat påbörjades bullbaket. Lukas hjälpte till såklart. Det gick ju jättebra, tills mitt tålamod tog slut eftersom jag glömt äta något. Men som tur var var degen nästan slut samtidigt som mitt tålamod. Jag ville sååå gärna gå och hämta en av hans födelsedagspresenter, ett bak-kit, men jag lät bli.


Kl 15 hade vi bestämt cykel picknick med Lisabeth och Fredrik. Så jag mekade ner Rilles sadel, packade ryggan med alla tänkbara kläder i det märkliga vädret. Tog Tösen med oss och cyklade ner till Ica. Det funkade bra. Tills Fidde försökte hjälpa oss genom att locka på Tösen upp för backen, det slutade med att vi nästan hamnade i diket. Så han fick ta Tösen, ryggsäcken hade han redan eftersom den var lite för stor för att ha på ryggen när Lukas satt bakom :)

Vi cyklade bort till dammen och grillplatsen, det var mysigt, trevligt, skoj och skönt att få några minuter när nån annan underåller Lukas. Han är ju inte så jobbig men nån minut bara när nån annan går iväg med honom är sååå skönt.


Vi cyklade hem, upp för backen och kom egentligen inte ens hem, för grannarna hade kommit hem så vi stannade till där i sandlådan. Lördag kväll bjöd på fiskpinnar och spenat, min favorit och Lukas hivade i sig ordentligt.


Söndag förmiddag bar det av till en sjö utanför Hagshult, med grannarna såklart. Vi var där redan vi d 11, laddade med fiskespön och grillkorv. Pojkarna testade, i ett obevakat tillfälle att gå liiiite långt ut i sjön med gummistövlarna på. Och så klart hade varken jag eller Emma packat extra kläder. Lukas kunde få sina regnbyxor på sig, men dprang runt barfota. Jesper fick så småningom extra byxor av ett par vänner som skulle komma ut men var lite efter oss, så dom kunde åka förbi och hämta.

Kl. 14 var vi hemma igen för vid 16-17 skulle vi äntligen hälsa på Viggo, 2 månader gammal och vi hade inte hunnit hälsa på ännu. Visst vi hälsade på Marina, Ola och Elsa med :)

När vi kom hem från sjön satt Richard på trallen och sov, eller han vaknad eju när vi kom, men jag glömde visst det där sista han sa innan han åkte, att han lämnade nyklarn ahemma :)

Hans saker fanns i en annan bil än den han åkte hem med, och dom orkade tydligen inte komma in och lämna det, bara det att där fanns även hans enda rena kläder och mobil. Jätte lyckat.


Lukas och Elsa lekte jättebra tillsammans, inget bråk, mer än det som jag fick när han inte ville åka hem :)


Nu får det räcka med skrivandet för idag...


Lukas i sina nya regnbyxor/överdragsbyxor på cykel picknicken


 

Hampus och grabbarna


   

Tindra på jakt efter Tösen :)


 


Där fanns en fin bro med

Av Emilie - 18 juni 2012 21:45

Hittade ett inlägg jag skrev och glömde publicera :)


Äntligen kom solen fram idag.

Jag hade tur med att det var typ dött på jobbet så 13.20 stämlpade jag ut.

Inte helt oväntat att det var dött med tanke på skolavslutningarna överallt idag.


Vi var inne en snabbis när jag kom hem och sen åkte jag pch Lukas och handlade, förutom det så var vi ute ända till kl. 18 då vi gick in och lagade taccos jag och Lukas. Ellar ja, han ville börja äta när grönsakerna var klara så det fick han. Han fick några skedar grönsaker. När färsen var klar fick han en rejäl tallrik med allt, kött, grönsaker, ost, crème fraiche och salsa, och ett hårt skal. Allt äts upp igen och han vill ha mer grönsaker.

Det är så härligt när han är inne i ett ät stimm.


Jag har förberett fotbolls kvällen med GI knäcke och cornflakeskakor. brände tyvärr knäcket lite, men det funkar nog ändå. För jag kan inte låta bli att kolla på fotbollen när det är mot england, det är ju ändå nåt speciellt eftersom vi har en engelsman i släkten. 


Jag ångrar sååå att jag inte vände och hämtade min riktiga kamera inför bröllopet härom helgen. Fick mest dåliga bilder...men här är en lite halvsuddig på den fina bruden Linda iaf :)

det har knutits helium ballonger i Lindas slöja så den nästan flög iväg :)

 

medeltidsbandet som spelade hela dagen och nästan hela kvällen med :)


 

På stundenten förra veckan hittade Lukas lite lek kompisar, lite större barn. Så himla snälla var dom. Tog t.o.m Lukas ut en sväng.

 

Lukas hjälpte Rille och pappa att bära in veden. Lukas körde sin egna lilla skottkärra med några pinnar i. När pappa var klar så vände han sin skottkärra upponer i hästvagnen så Lukas gjorde likadant, så himla sött var det.


 

Tur att en av oss sov gott inatt i alla fall. Lukas spred ut sig i hela sängen hela natten lång. Han kom intassandes vid 1 tiden. Han gör det ganska sällan men de två senaste gångerna har varit när jag inte varit hemma när han ska sova.

 

idag har vi busat med bollen i solen.

 

Det växer och frodas runt dammen även i år 


Alla jordgubbsplantor ser ut så här... helt överfyllda. Vi fick ett smakprov idag, det fanns en näst intill helt röd gubbe som vi tog hand om under ogräsplockningen. Men nu är landet klart och nät är uppsatt över stora delar.


   

Min favorit i trädgården, jasminen. den luktar så gudomligt gott. vi klippte ju ner dom ganska rejält förra året så bara några enstaka blommor har hittat fram.

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards