Alla inlägg under augusti 2012

Av Emilie - 30 augusti 2012 17:42

som blev 335 choklad/negerbollar senare är min rygg ganska så paj.

Fy sjutton va det tar att bara stå rakt upp och ner på en plats så länge...

Rullningen tog typ 1,5 timme, och skapandes av smeten tog typ 30 minuter eftersom det saknades både kakao och havegryn och Anders är hård när det gäller just dessa kakor, dom får inte vara för söta och inte smaka müsli, han gillar dom lite smöriga, men inte får mycket såklart. Jag hoppas jag lyckades iaf. Nisse gav mig ok, så då skyller jag på honom om inte Anders gillar dom :)


Så nu är det bara pressgurka på en kartong gurka kvar i köket sen är det bara pappersarbete kvar...

Beövde bara något "riktigt" i magen efter all provsmakning. Inte så bra för lchf:en att provsmaka en massa chokladboll smet, men jag var ju tvungen, och ännu har jag inte ätit mer än när jag provsmakade.

Inte för att min "riktiga" mat var så himla lchf heller :) filmjölk och start.


Jag och Lukas hade en riktig slömorgon/förmiddag, vi tittade på Alvin och gänget 2 imorse, Lukas hittade den i affären en dag och ville ha den och jag orkade inte bråka eller säga nej, så han fick den. Och han gillar ju när dom sjunger så han satt och kollade på hela filmen helt still nästan i soffan med mig, medans jag halvsov/sov :)


Han är så duktig på att pussla nu, igår pusslade han heeelt själv sitt dinosauriepussel som vi köpte på Universeum i somras, han kommer ju ihåg det vi brukar säga, om träd, rumpor och svansar och gör det helt själv. Utan nästa inga som helst problem.


Även idag fick jag höra att han var kissefärdig och det gick bra. Han sprang in på toaletten och ställde sig vid pottan och skulle precis sätta sig när det kom, så han stod och kissade på pottan, han hade nämligen inga byxor eftersom vi höl på att klä på honom :)

Jag sa till på dagis att han nu kan säga det att han är kissefärdig, dom tyckte också det var ett skoj ord, för vem har bestämt att det ska heta kissenödig :)


Okej, dags att ta tag i det där gurkskivandet då...


Av Emilie - 29 augusti 2012 21:45

Åh idag har jag gjort något riktigt gott

Jag brukar göra vanliga snickerskakor med cornflakes, jordnötssmör osv.

Fick först tipset av Äppelblomman, och googlade runt lite för att hitta bästa receptet.

300gr. mörk choklad (jag avände fazers bakchoklad 70%)

1 burk, 350g jordnötssmör

vaniljpulver, lite lagom mängd :)

2 nävar nötter, jag tog mest cashew, osaltade och lite pistage saltade dock

lite havssalt

Smält hälften av chokladen.

Lägg bakpaper i en form, jag använde en vanlig rak sockerkaksform, då blir dom lite högre

Häll i chokladen och brud ut.

Frys

Smält jordnötssmöret

ha i salt

lägg i vaniljpulver och de hackade nötterna

Häll smeten över den frysta chokladen

Frys igen lagom länge så du kan hälla över resten av choklade som du också smält nu

Frys/kyl igen, skär upp i lagom bitar.


Väldigt mättande godis. Jag valde den mängd choklad jag ville ha för att få lite tjockare runt om, man kan ju använda en större form om man vill ha tunnare bitar. Salt och vanilj är upp till var och en om man vill ha det i.

Man kan helt enkelt göra lite som man känner med det mesta :)


Nu är ju frågan, ska jag bära över Lukas till sin säng så jag kan läsa, eller ska han få ligga kvar så vi kan sova lite längre än 6.45 imorgon. Han ville nämligen ligga i vår säng när han skulle lägga sig.

Kanske bäst att bära över honom med tanke på hur mycket jag hostade inatt...



Av Emilie - 29 augusti 2012 18:57

 

Så gissa vad jag och Lukas har gjort idag, medans Richard var på sjön och fiskade...


Jag plockade lingon och Lucke åt blåbär. Denna gången  gick det MYCKET bättre än sist i regnet.

Idag har han även gjort de största framstegen, han har tagit på sig byxorna själv. Han och Tom har haft lite bråk om det och till slut gav det resultat. Lukas säger nämliigen bara  "jag kan inte" och det säger han gärna om mycket. Senast att ta av sig skorna när vi kom hem.

Han hade även, när dom var ute på dagis idag sagt till att han ville kissa, då det även kom lite bajs på toaletten.


Idag i skogen, sa han "jag behöver bajsa" och ja, det är la inte helt omöjligt att göra i skogen..

Senare kom han och sa, "jag är kissefärdig" så ner med brallorna och visst kom det kiss.

Nu ikväll hemma igen, mendans vi åt kom det igen, "mamma jag är kissefärdig" så vi gick och kissade.


Jag är såååå glad att han äntligen kommit på hur det funkar när man säger till.


Nyss när jag började skriva kom det ett sms, från Linda på Visingsö. Jag fick snabbt en känsa vad det handlade om, och jag hade rätt, hon hade fått en liten flicka, 2,5 vecka för tidigt. En liten tös på 48 cm och 2660 gr.

STOOOOOOOORT GRATTIS till Linda! Vi ser mycket fram emot att få träffa er, när vi är friska igen :)


Av Emilie - 28 augusti 2012 22:42

 

Det var ganska lätt att hitta boken igår eftesom jag har alla mina i bokhylla. Jag kom inte så många sidor i vanlig ordning eftersom jag är ganska trött när jag väl kommer i säng. Säger jag när jag börjar blogga 22.45 istället för att lägga mig :)

Men den nya dagen började väldigt fint uppe vid stallet.

 

Synd att inte man får med känslan och storheten av en vacker soluppgång.

Den härliga känslan hann dock ändras ganska ordentligt innan jag åkte hem. Sista hästen jag släppte ut, inte Carinas, var på djävulshumör och gav mig en oerhört kärleksfull släng med ena bakbenet. Han träffade mig rakt i magen, där det är mjukt som tur var. Hade han fått in den sparken  nån annan stans hade det nog gjort mycket ondare. Nu blev det mer som än knuff i magen. Och jäääävlar va arg jag blev. Tyvärr hade jag tagit honom i grimman och inte med grimskaft, för då hade han minsann fått tillbaka. Det enda jag hade i händerna eller i närheten var staketet och det ger inte så mycket att kasta efter honom...

Nästa vecka ska jag vara mer på min vakt absolut.


Lukas vaknade lika lätt som vanligt när det var dags, vad hände med killen jag hade i våren som man kunde skaka i en kvart utan att han vaknade..?

Lämnandet på dagis gick bra.

Dagens arbete...får snart hål i huvudet av allt tjat och gnat om dåligt städade hotellrum...

Hämtade en lycklig Lukas på dagis, han satt i en vattenpöl, givetvis satt inte gummibanden om stövlarna där dom skulle på hans regnbyxor så han var lagom blöt om fötterna...just det, måste lägga tidningspapper i dom så dom hinner torka lite tills imorgon. Han hade suttit en låååång stund i vattenpölen och försökt fylla en sil med vatten :) den hade sand i sig så en del stannade ju kvar men den blev aldrig full.

Vi fick bara en påse med oss hem idag, med bara ett par kalsonger med en liten skvätt i. Dock hade han vart ganska hård i magen och till slut hade det kommit bajs på golvet efter att inte ha lyckats på pottan.

Men nu under kvällen när jag var i stallet igen så hade det kommit även i pottan.


Det retliga när vi kom hem var att vi skulle gå på pottan direkt, men i dörren in till toa började vi prata med honom och glömde att komma fram till pottan, och då kom det. Han had eju bara kalsonger eftersom han va rblöt sen dagis, men ändå... Typiskt och onödigt. Vi måste lära oss att göra det direkt när vi frågar om pottan och inget får komme imellan, får då händer det olyckor.


Nu ska jag krypa ner i sängen och läsa nån sida innan jag slocknar.

Börjar bli sugen på att springa, men det går ju inte när man har ont i halsen och är förkyld....

Gonatt!

Av Emilie - 27 augusti 2012 21:02

Vilken underbar eftermiddag vi fick idag, eller hela dagen men jobbar man så räknas ju bara eftermiddagen.

Imorse kom rörmokarna och plockade bort elementet, 30 min tog det. Och lite extra tips fick vi eftersom förre husägaren var värsta tänkbara Martin Timellaren men men...


I eftermiddag på jobbet fick jag ännu ett psykbryt på hotellstädningen, vi får se om det ger nåt resultat denna gången.


Jag har mer ont i halsen idag så jag åkte hem lite tidigare idag typ 45 minuter. Sen kom vi inte in förrän 18.30

Passade på att rensa lite i jordgubbslandet så det är klart inför hösten och så gick jag lös "lite" på prdnadsträden framför parkeringsplatsen och även buskarna fick Rille klippa "lite". Dom vara alla grymt överväxta.

Ska nog röja upp lite i hörnet vid trappan nån dag med. Är inte speciellt nöjd med hur det ser ut där.


Lukas är så lätt att väcka nu på mornarna så det gör ens dag så mycket bättre, han vaknar nästan direkt bara jag går in på hans rum eller så vaknar han t.o.m innan det. Får honom t.o.m att kissa på pottan här vid tvn innan vi byter kläder.

Idag blev det två kisspåsar hem från dagis med. Hade jag kommit 10 minuter tidigare hade det bara blivit en, men då hade vi nog fått det hemma istället.

Han hade kissat innan dom gick ut, mycket, men det räckte visst inte.


Idag fick Tösen och Chili hälsa på varann. Grannens nya hund. Det kommer nog kunna bli en hel del bus dom två emellan :)


Igår läste jag ut min bok, den senaste Liza Marklund. I helgen tittade jag på PS I love You, kände att jag ville läsa den boken igen, så den ska jag leta upp idag :)   snart...

Av Emilie - 26 augusti 2012 08:22

Idag är jag trött, harjäääkligt ont i fötterna, benen känns som oböjbara stockar, och halsen har nog hittat lite av Lukas bakterier, eller så är den också bara trött efter allt tjöt om pengar igår :)


Igår firade en Hamnfestival i Hillerstorp.

Dom passade även på att inviga ett nytt konstverk strax utanför oss och var klara strax innn lunch.

Vi trodde väl att vi skulle på nånstans mellan 100-200 gäster. I början var vi lite tveksamma när det var två gäng med pensionärer som kom... som var så snåla och ville använda sina vanliga pensionärskuponger då dom betalar 60 istället för 80 som dagens lunch kostade. Jag påbörjade ett sms till Rille om detta men kom bara halvvägs. Sen bröt helvetet löst.


Vi hade inte full styrka på personalen heller eftersom vi hade sparat 2 inför kvällens bravader.

Jag stod i kassan i 1,5 timme utan att kunna gå där ifrån, mer än det allra nödvändigaste med bestick, tallrikar, glas, dricka osv. En vanlig lucnh har folk lunchkuponger som dom kan lägga på disken och  allt flyter på smidigt och man kan springa och hjälpa till lite, men nu, alla skulle ju betala  med kort oftast och det tar ju några sekunder. Och barnen fick äta gratis så varenda barnfamilj kom ju. Så vi hade konstant kö ut till dörren minst i 1,5 timme. Vi fick in nästan 230 betalande gäster och sen alla deras barn, 100-150 st uppskattningsvis.

Helt jäkla galet, men det är bara uppvärmning tills Leif Mannerström kommer och gästar oss en lunch, 5/9 om nån vill se honom :)


Som om inte det var nog skulle även en bröllops mingelfest preppas. 70 gäster som skulle ha ca 2 av varje sort, mingeltilltugg. Minst 5 sorter gjorde vi dessutom och riktigt goda grejer, som hade några moment i sig.

Men vi hann precis med det också. När vi skickade iväg den bilen hade vi typ 2 timmar att få in en känsla av Räkfrossa i lokalen. Att vi ens skulle vara hos oss och inte nere i kalla hamnen under bar himmel fick vi veta 16.30 typ. Efter lite övertalning.


Märkligt nog så hade Hillerstorpsborna valt att vara tidiga idag och började dyka upp 18.15-18.30 på nån öl och snack med polarna. Jag som var GENOMSVETT behövde ju gärna en liiiiten uppfräschning med, men jag hann...att man alltid ska hitta, det är ju märkligt!


Sen körde vi fullt ös igen. Alla 125 vuxna och ca 50 barn skulle åter igen passera kassan för att handla dricka... nu fick jag lite hantlangning men ändå, nu började benen bli något stela med.

Nån sa vid ett tillfälle att klockan var 20.45, jag trodde jag dog. Kändes som 23.

Vid 22 bestämde vi att vid 23 stänger vi. Det började dyka upp alla sorters fyllon och det hade vi inte lust eller ork med. Och det var ganska skönt. Såklart behövde stället en uppfräschning eftersom hotellet var fullbelagt så 23.50 stämplade jag ut, började 10.30, GÖTT!


tur att jag inte kunde börjat tidigare för då hade jag nog fåt göra det. Jag körde ju Rille och LUkas till tåget i Gnosjö så dom kunde fira Olivia, det gick 10.07 Att det alltid känns sorgligt att vinka av nån så, vid ett tåg eller buss. Dom kommer ju hem idag igen vid 13 tiden ska jag hämta dom.

Tågresan igår hade gått bra, dom hann med både äpplen, 20 minuters försening p.g.a ett havererat arbetsfordom på vägen, sovstund och säkert massa annat spännande.

Det var ganska tråkigt att missa Olivias födelsedag men det var inte så mycket jag hann tänk på igår iaf.

Och att träffa resten av släkten och Sofies vänner med barn är alltid trevligt...


Dagens schema, vakna kl. 9, inte ens det kunde jag, sova länge vaknade vid 8...

städa ett hotellrum på jobbet för vi behöver ha det till inatt, hämta lukas och richard, hämta Tösen och fika, och sen hem igen och röja lite för då kommer rörmokaren och tar bort vårt element, kan ju inte ha det såhär stökigt, han är ju ändå stammis på jobbet. Och vänta på att grannarna ska komma hem med sin supersöta valp :)


Oj oj oj, välkomna till slutet av denna superlånga text, men nu vet ni hur jag har det på jobbet ibland :)

Av Emilie - 24 augusti 2012 22:59

På hög nivå!

Jag har spenderat kvällen med dessa 5 vänner...

 


4 havskräftor och ett glas vin.

Kräftorna var stora som små hummrar, det tog mig säkert 30 minuter att äta dessa 4 godingar.

Och sååå jäkla goda var dom. Kanske/antagligen de bästa jag nånsin ätit.


Richard har varit med ett gäng från jobbet och grillat lite, han tog Lukas med sig först och jag anslöt senare för att få lite grillad korv. Jag tog med mig Lukas hem så vi kund åka till Sara och lämna Tösen.

Hon kan behöva lite sällskap imorgon när vi är borta hela dan.


Idag var även en lyckad dag för Lukas, inget kiss i brallorna.

Han är så lycklig inför imorgon att få åka tåg med pappa. Lyckligare barn får man nog leta efter. Tur för han för han kommer nog bli lite ledsen imorgon när han inte får några paket och bara Olivia får en massa :)

Vår present vet vi ju att hon gillar då hon har fått provleka med den här hemma. Undra om hon känner igen den och blir glad att se den igen :)


Dags att hoppa i säng och läsa lite innan jag somnar :)

Av Emilie - 24 augusti 2012 07:00



HIPP HIPP HURRA

FÖR IDAG ÄR DET SOFIES FÖDELSEDAG


min allra bästa syster :)


Och idag grattar vi även bästa mostern Irene! Grattis!


och självklart är det inte födelsedagar nog för vår släkt på en gång...


I förskott gratulerar vi  Olivia på  hennes allra första födelsedag imorgon!
egentligen typ 1,5 månad för tidigt :)


Just det...en liten gratulation till....

 grattis Mamma & Pappa på bröllopsdagen imorgon med :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards