Alla inlägg under september 2012

TLC

Av Emilie - 29 september 2012 20:46

Jag har upptäckt att jag helt plötsligt TLC, tv-kanalen. Den är så bra att slötitta på.
Say yes to the dress, massa bak-program, I didnt know I was pregnant osv.

Vi satt igår och kikade på telia abonnemangen, eftersom alla våra har gått ut i bindningstid.

Men om vi skulle binda upp oss igen skulle det bli dyrare. Och inte skulle vi få nåt på köpet. Vad är det liksom??

Här har man vart kunde i alla år man kunnat, sen jag flyttade hemifrån. Vad är man värd då??

Problemet är att den hastighet vi har nu, 12-24 finns inte längre och vi måste då välja 30 istället, bara det att det är en del dyrare i månaden, just nu betalar vi lika mycket som 8 abonnemanget kostar.

Även om vi får billigare i 6 månader och nåt mer i 3 månader så blir det 150:- dyrare totalt på 2 år. Fine det är bara 150:- på 2 år, men ändå?? varför binda upp sig?


Telia är så medvetna om att många av deras kunde inte speciellt många val av andra leverentörer.


Anyway. Jobbet idag gick ju smärtfritt. 90 års kalas med supergod mat och supernöjda kunder.

Kul att jobba när dom uppskattar och valt god mat. 16.00 stämplade jag ut, lagom för ett lördags kalas.


Jag hämtade Lukas och Rille och Fidde som var hemma hos Fidde och Bettan. In kom även grannarna eftersom både Lukas och Jesper velat träffats hela dagen. Rille och Fidde åkte senare på 30 års fest och Jesper stannade hos mig och de andra grannarna gick hem :)

Det blev dags för lite riktig mat, färskt torskfilé, med haricot verts lite sparris och rödvinssky med bourgignon touch.

Sååå grymt gott och tillslut fick Lukas i sig de sista tuggorna så vi fick lite ostbågar med.

Under tiden tittade vi på Disney cahnnel filmen, en av lilo och stich filmerna.


Efter att filmen var slut var det bums i säng, och han somnade på bara nån minut. En toppendag!


     


Snyggves sovstil fredag morgon. Vi var ju hemma och vabbade allihopa. Lukas vaknade 6.30 jag fick övertala honom att somna om hos oss eftersom solen var vaken tyckte han att man skulle gåå upp. Men jag sa att nu är vi hemma och är sjuka då får man sova lite till, tack och lova somnade han om :)

När jag vaknade låg jag med ryggen till Lukas, på sidan, bara det att han hade lagt sina ben över mig, det gjorde ju lagom ont i ryggen! Så här snyggt låg han då, skönt tvärs över sängen :)

Av Emilie - 29 september 2012 08:08

blev det för mig och Richard. Fredagsmyset fick Lukas med farmor och farfar.

Först vill han inte stanna där men när han väl satte sig och ilen och kände va trött han var så ändrade han sig.

Som tur var hade farmor en glass kvar hemma, annars hade han inte velat komma.

Men lite senare väl inne i stan så kom det ett mms med en bild på Lukas i baksätet stolt hållandes en ny låda med glass :)

Det hade blivit massa annat fredagsmys med, popcorn, stjärnor och pysch bl.a

Så en riktigt stol kille hämatde vi när vi väl var klara, strax efter 19.30 :)


Vi tog en sväng till byggmax för att köpa billigt kllick golv till källaren. Men det billigaste var slut där så det blev bara färg och sen åkte vi vidare till K Rauta, där hade vi tur, det var nån 10:a dyrare men mycket snyggare.

Vidare för present köp, för Richard ska på 30-års present idag.

Och nästa anhalt, IKEA.

Vi behövde lite ordentliga täcken och kuddar till vår extrasäng. Som inte är våra avdankade gamla :)

Vi fick i julas presentkort på hela A6 för att vi skulle ha till vårt badrum, men dom går ut nu snart, så vi passade på att shoppa upp dom på massa "småsaker" vi behövde.

Det var skoj, och skönt att göra det bara vi två.


Så fortsättningsvis behöver inte våra gäster ta med sig sängkläder, nu finns det :)


Detr blir hemskt skoj att jobba idag, värsta bomullshuvudet, igentäppt näsa och ont i halsen. Perfa!


Av Emilie - 27 september 2012 20:15

 



 


Jag tror bilderna säger det mesta :)

Två coola snygga killar på en och samma tripp trapp stol, fikandes på dammsugare, strax efter vi kom hem efter fotograferingen.


 


Menade att få med båda grabbarna på promenaden hem men Jesper smet visst ut bild.

Snyggaste sonen man kan ha. Jeans och sin snygga grå stickade tröja med armbågs-lappar som han fick i julklapp av bästa mostern, som passar ännu tack och lov. Samt hans snygga skin jacka, som vi som tur var köpte även om han hade en annan jacka, men som gick sönder. Eftersom vi fixat frillan fick han inte ha nåt på huvudet, men det var ganska varmt idag med :)

Av Emilie - 27 september 2012 17:26

Sitter på jobbet och väntar på at creme brulen ska bli klar.

Det tar alltid så jäääädra tid när jag gör den här, fattar inte!!


Tråkigt är det iaf.

Idag har Lukas varit hemma, han hade sån hemsk hosta imorse så nu får han ha det lite lugnt runt om sig några extra dagar så det kan gå över nån gång.

Vi gick upp till fotograferingen och det hade vart snabbaste gruppen nånsin sa båda pedagogerna :)

Jag lämnade Lukas där en stund medans jag gick en sväng med Tösen...eller jag åkte hem hämtade Tösen och så gick jag med Emma upp för att vi skulle ju båda hämta våra barn :)


Det verkar vara härligt väder ute så brulen får hemskt gärna vara klar snart!

Har även gjort hallonpaj till morgondagens lunch, för imorrn blir det jag som vabbar :)

Av Emilie - 26 september 2012 21:02

Stackas mina magmuskler. Jag har så galet ont i magmusklerna.

Jag trodde ändå att jag hade lite lagom muskler där under allt annat, men efter måndagens små övningar som gav såååån träningsverk så shame om me, dags att börja träna musklerna med. Passar ju utmärkt nu när vi bestämt oss för att göra ett litet träningsrum i källaren. Bara så man har en plats att göra några övningar utan att vara i vägen och kunna ha sakerna framme. Imorse var jag duktig, passade på när det inte regnade och tog en morgon springsväng.

Jag är ju hemma inom 20 min men jag får upp pulsen, blir svettig och när jag kom hem väckte jag Richard som försovit sig. Han skulle promt duscha, även om jag tyckte han inte hann det (eller jag hann vänta)  så jag la mig på golvet och gjorde några plankor och några gädd-hängsövningar :)

Jag fick ju även möjlighet att strecha ut magen, men fy fabian asså, det gjorde riiiiktigt ont. DÅ ska vi inte tala om när jag nös några gånger på jobbet, höll på att börja gråta. Helt galet!


Idag var Lukas på gympan igen, han älskar verkligen gympan :) helt stollig och sprallig blir han.

Hade även pratat om det på dagis. Eftersom regnet öste ner valde jag att åka och hämta min Jotex leverens :)

Och handlade lite snabbt. Sen hämta Lukas igen, överlycklig men hade trillat på balansgången en gång, men dte var ingen fara :)


Vi hämtade pizza :) Vi åt och hade det mysigt till Lukas började dra sönder hushållspapper och slängde iväg, och såklart ville han inte plocka upp dom. Så hopp i säng med honom. Men otrött som han var somnade han inte förrän efter mer än en timme. Han fick möjlighet att komma ut och plocka upp efter sig. Men Richard hade ju redan bestämt att han skulle gå och lägga sig, så då fick vi ju hålla på det.

Men nästa gång tyckte jag att han bara kan förvisas till sin säng och få möjlighet att komma ut när han vill vara snäll pojk igen :)

För att lägga en pojk som inte är trött och blir ledsen och vill göra rätt för sig blir inte riktigt rättvist.

Bättre lycka för oss nästa gång.


Han fick iaf sällskap av mig sista stunden innan han somnade, Richard var där först. Vi passade på att kissa med, så det inte skulle komma i sängen inatt, efter att han varit vaken så länge innan han somnade. Han gosade in sig i mitt knä i puffen och somnade sen gott. Det brukar vi göra när han har svårt att somna, då kommer han och kryper ner i mitt knä :) det är så mysigt.


Imorgon är det "klass"fotografering. Jag fick lämna honom då vi 9 så det får nog bli så. Så kommer jag hem tidigare imorgon kväll med :)


Oh nu är det nån fyrbent som vill gå och kissa här...i regnet...

Av Emilie - 24 september 2012 20:56

Varför kan inte alla dagar flyta på så här bra..?


Jag pinade mig lite imorse och gick upp och gick med Tösen även om jag var trött och visste att det skulle bli promenad på kvällen. Men det var ju superfint väder och ganska skönt ute.

Iväg till dagis och jobb. Lukas blev lite ledsen precis när han skulle vinka till mig. Men eftersom det oftast bli värre om jag går tillbaka gjorde jag inte det. Dom skulle ju precis gå och äta frukost så jag tror han snart kom på andra tankar.

Jobber var ganska segt, Vi har ju två praktikanet i köket så det blir inte så mycket över till mig när det gäller småpyssel här och var.

Som tur var så skulle jag till veterinären med Tösen kl. 15 så jag kunde åka tidigt.

Jag hämtade Lukas innan som precis ätit klart sitt mellanmål.

Han var så duktig att ha med, lätt som en plätt.


Tösen har varit lite knölig i ena "tutten" så vi skulle kolla upp det. Vet. tyckte det var bäst att opererea bort dom. Så det är bokat till 11/10.


Vi handlade lite på vägen hem och Lukas ville i vanlig ordning gå till grannarna, så visst fick han det!

Jag började på med operation matlagning/kylskåpsrensning/diskning.

Grannen ringde när kl. närmade sig 17, då ville Lukas äta hemma hos dom. Eftersom jag hade gjort lammförsgryta som jag inte var säker på om Lukas skulle gilla och dom skulle äta panerad spätta och mos, en av Lukas favoriter och fisk är ju alltid bra :) så fick han såklart det. Det läskiga var att tanken slog mig precis innan hon ringde att han skulle vilja det. Utan att veta vad dom skulle äta eller om dom skulle äta då :) läskigt!


Kl. 18 blev det hundpromenad, Jag och Emma gick ut med hundarna medan Lukas och Jesper fotsatte sin lek hemma hos oss.
 45 min lagom promenad, hem och gjorde lite magövningar med hjälp av Rille och Lukas som fick putta ner min fötter när jag låg på golvet med dom rakt upp i luften. Vi började prata om vårt framtida lilla gym i källaren. Jag sa jag att jag vill ha en crosstrainer, dom kan ju inte vara så dyra på blocket? vi kollad eoch hittade en som sålde crosstrauner och roddmaskin för 700:-. Crosstrainern var redan borta så vi fick roddmaskinen för 200:- Lätt taget!

Så till helgen fick vi hämta den. Så no more excuses, bra! för mig :)


Innan promenaden hann jag diska upp efter dagens middag och satte igång diskmaskinen.


Så nu sitter jag här, med rent kök, nyduschad, har nattat Lukas, gått promenad med Tösen och tagit hand om disken innan kl. 20.00

Imorrn är det Rilles tur för då är jag ju i stallet mestadels av dagen.


Av Emilie - 23 september 2012 20:49

Helgen har spenderats hemma hos mina föräldrar. Tillsammans med mina syskon och deras familjer.

Det är så mycket lättare att boka in sånna här helger då vi alla ses, så det blir av.


Det har varit mycket  mycket regn, men vi har knappt satt våra fötter utomhus så det har väl inte skadat så mycket.

I fredags lämnade jag och LUkas av Tösen hos mamma och hämtade henne och åkte vidare  till Ulricehamns simhall.

Fint och bra barnvänlig simhall men nån grad för kallt :) men dom hade en riktigt go bubbelpool.


På lördagen begav vi oss en sväng till stan. Sofie och Jamie vill kolla på en bil och Richard skulle plockas upp med.


Kvällens middag bestod av kräftor, både insjö och havskräftor, nån enstaka krabba och paj med såklart.

Massa gott vin bjöds det på såklart i helgen med.


Idag, söndag sov vi ända till 10.10, så himla gött!

Jag trodde det var slut på långa sovmornar, men han kunde visst sova länge nu för tiden med :)


Vi bjöds på söndagsmiddag hos Richards föräldrar för att fira Richards mamma som fyllde år på lördagen.

Vi tog med oss en tårta för det är hon ju värd!



Lite mys framför brasan i fredags innan jag, lukas och tösen lämnade rille hemma

 

Lite dans på lördagsmorgonen gör susen!


 

Olivia lekte lite med Rilles keps :)


   

Lukas kom p åinne på Biltema att vi måste köpa en gose till farmor, så han fick hitta en till henne.
När vi skulle åka hem från dom ikväll så ville han låna med den hem. Men den fick stanna så får han låna den när han är där.



  Lukas är bra på att få Olivia att skratta :)

Av Emilie - 20 september 2012 20:51

Idag hade vi fått tid hos tandläkaren. 14.40 i grannbyn. Folktandvården ligger ju så himla dumt till där så det hade vart elakt att tvinga Rille att ta det.

Så jag tog helt enkelt ledigt idag. Va skönt det var att vara ledig en extra dag såhär.


Vi började morgonen ganska lugnt. Fick stressa och tvinga Lukas på kläderna, för han kunde inte sluta dra upp sina strumpor. Jag hade nämligen en till hos barnmorskan 9.45, nej jag är inte gravid, skulle bara se till att inte bli det igen :)

Testade nåt nytt denna gången, har ätit samma p piller i 13 år typ, förutom under graviditet och ammning.

Då var det en av de med lägst hormoner i, nu är det en av dom med mest. Tack och lov går ju utvecklingen framåt.

Jag testade nåt som är relativd nytt, ska hämta ut dom imorrn för såklart fanns dom inte på vårt lilla apotek.

Lukas var snäll och lekte med en traktor han hittade i väntrummet, gick t.o.m och hämtade en ny leksak när han tröttnat på den.


Därifrån åkte vi sen vidare till Jessica, Judit och Vide. Vi packade in oss i bilarna med hundarna och ut i skogen. 

Hunderna fick springa av sig och vi gick en liten sväng med barnen längst vägen. Till slut släppte det för barnen och dom gick och stojjade.


När vi kom tillbaka bjöds det på picknick fika i barnens rum. Massa gott fika, speciellt bullarna med kardemumma, det ska jag ha i mina nästa gång med. Sååå himla gott.


Vi åkte sen hem en sväng. Jesper var rastlös så dom fick låna Lukas lite :)

Vi for till tandläkaren. Det gick toppen, Lukas gapade innan han hunnit fram med spegeln. Så jag är nöjd.

Det var Lukas med, för han fick 1 tandborste och 1 bok och en annan informations folder.

Dom hade ju lagt upp det hela bra. Vi var några barn med föräldrar som fick komma in till ett rum först, för lite info. Barnen fick veta vad som skulle hända, och fick kika och känna på redskapen. Sen fick vi vänta på vår tid inne hos tandläkaren.


När vi kom hem gick Lukas tolt till grannarna och visade nog stolt upp vad han hade fått.

Jag fck chans att städa här hemma, Lukas rum fick en genomgång och vårt sovrum. Så två rum som är "klara" efter fönsterstöket. Inga gardiner uppe men dom är beställda från jotex.se Lukas kommer tyvärr inte förrän i slutet av nov. men det var svårt att hitta några till honom jag gillade.


Igår var det ju gympa med. Det gick så bra det kunde. Han gick duktigt med de andra barnen in. Och kom stolt och superglad ut igen när det var klart. Han hade vart jätteduktig och med på allt. Jag blev så glad och stolt.


Imorgon packar vi stora Gekås kassen och åker hem till mamma och pappa. Där blir det stort familjemöte.

Alla kommer och hälsar på. Precis så vi gillar det.


   

Jag bad Rille hjälpa mig skala potatisarna idag. Jag hade precis använt hans fina äppel skalar-skivare till en äppelpaj. Och klart gick det upp ett ljus hos honom :)


 

Igår när jag kom hem, var Lukas hos garnnarna, han fick ju gå med dom hem när Jesper slutade dagis för dagen.

Jag tog med Tösen och hon och Chili gillar att busa. Dom är inte så värst stilla som ni kanske ser :)


Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards