Alla inlägg under december 2012

Av Emilie - 31 december 2012 00:37

En liten årsåterblick som min Kusin Ida gjorde så bra.


  Lukas köpte sin allra första Snow Racer för sina julklappspengar,
långhårig var han med :)


 

Det blev dop för lilla Nova


 

Äntligen fick Lukas sin sand till sandlådan


Lukas och Jesper fick sig en ridtur tillsammans


     Barnens dag i Huskvarna, med farmor och farfar och Ebba


 

Juni förgylldes av födelsedagar, bröllop, student och fisketurer med grannarna


   

Juli- semester och hårkapning, och såklart High Chaparral besök


 

Augusti - då hade vi största delen av semester, mycket bilfarande men många dagar spenderades med dom vi gillar bäst!


 

September - en höst i regnets tecken, men det finns inget dåligt väder!


 

Oktober - vår stackars lilla Tösen blev opererad, två juver bort.
Nu så här i efterhand oktober är väl en passande månad, då är väl rosa bandet kampanjen som störst :)


 

November - släktkalas tider, med de tre godingarna i centrum.

Och framför allt Nova som fyllde 1 år.


 

December - en månad som var lång men nycket har hunnits med.


Jag längtar efter 2013, jag hoppas det blir ett lugnare år, rikare år på alla vis och ett soligare år :)

Det kommer spenderas bl.a med världens bästa lille kille i alla fall.


Gott nytt År!



  

Av Emilie - 31 december 2012 00:10

Då har det gått en hel vecka sen julafton.

Nu är vi äntligen hemma i lugn och ro igen, eller ja förutom förberedelserna inför imorgon.

Det blev lite farande och flängande.

Sist jag skrev var förra lördagen efter godisbaket med tjejerna.

På söndagen hade jag stalltjänst och sen for vi iväg till mamma och pappa.

När vi kom var pappa i stan och mamma jobbade, Kim & Anna kom före oss så vi blev lite välkomnade iaf :)


Strax efter kom Sofie och Jamie så vi tajmade det ganska bra utan något förutbestämt.


Julafton firades tradtionsenligt, för vår familj iaf. En promenad med Ida, Johan och Chabbis hann vi med på förmiddagen, Lukas på snowracer som Richard drog för det mesta. En riktigt nöjd Lukas. När vi kom tillbaka skulle pappa säta igång med plogningen efter all snö som kommit under kvällen och natten. Lukas skulle få åka med men vid kisspausen sa han att allt var snurrigt och ja tro ja det eftersom han knappt ätit nån frukost och busat ganska bra i snön.


Jag fick mig ett litet passa med att sopa av alla, 5 bilar och flytta dom så pappa kunde ploga där med.

Lyckades såklart fastna med en bil som stod lite för långt ner i backen för att orka upp i halkan.


Gröt och skinklunch, Kalle och sen tomten efter mycket om och men hittade tomten fram, tyvärr missade mamma det som "var ute i stallet". Lukas var såååå glad när vi fick syn på tomten smygandes utanför :)

Han blev inte rädd utan jätteglad och hjälpte till att lämna ut paketer.


Många paket blir det med tre små barn i familjen.


Kim och Anna hastade vidare till deras nästa firande. Medan vi förberedde julmiddagen.

Med alldeles för mycket mat som vi åt så mycket vi hann av de kommande dagarna.


På juldaagen hade jag, Rille, Sofie och Jamie bokat bio, Hobbit. Så mamma och pappa fick passa barnen.

Lukas fick gott om tid ute i snön som tur var. Först skidåkning med mamma och sen snowracer åkning med pappa, dom hade även spårat efter tomten :)


Annandagen var det dags att packa oss hem igen, slängde in en tvätt och fick hängt upp den innan vi skulle till Richards föräldrar. Där blev underbart god kalkonmiddag. Och ny julklappsutdlening.


Nästa dag for jag och Lukas till Göteborg för att hälsa på Sofie och Olivia, Jamie med såklart men han jobbade ju.

Vi passade på att bada på äentyrsbadet såklart. Lukas älskar det där.

En snabb visit hos Therese. Alldeles för snabb :)


I lördags var det dags att åka bil igen. Hemåt. Just det på väg till GBG stannade vi på Holmgrens som hade ett riktigt bra erbjudande på Besafe bältesstol till Lukas, han har vikten och längden för att få byta stol. Och när den kostade 950:- iställe för 1400 som billigaste på nätet så var det lätt val. En röd ville han ha. Så nu kan de små kusinerna åka tillsammans lite lättare. Eftersom Jamie jobbade och hade deras bil var det bra tillfälle med :)


Han får ha kvar sin vanliga stol med så han får bestämma själv. Idag har han åkt i båda :)


Idag har vi börjat röja lite här hemma inför imorgon, då blir vi totalt 8 pers plus Lukas.


Kvällens meny får ni följa på Instagram imorgon :) ("bummans" om du inte redan följer)


Lite bilder är det läge för nu och Gott Nytt År allihopa!!!


           




Av Emilie - 23 december 2012 00:04

Fy Fabian va äckelmätt jag är!
Till skillnad från igår när jsg la mig för jag var så hungrig :-)

Idag har 5 tjejer och tre barn lyckats få ihop 10 sorters julgodis. Så himla smidigt att göra allt tillsammans och sen dela på allt, man får lite av allt. Hade man gjort alla sorter själv hade man ju fått äta i flera år.

Idag blev det:
Kanelbrownie med saffransfrosting
Snickerskakor
Knäck med messmör
Rocky road
4 minuters kola
Tomtefudge
Chokladfudge
Mozartkulor
Vit chokladtryffel smaksatt med glögg eller rom
Restblandning av choklad nougat, kokos och puffat ris

Jag röjde lite i köket nyss och tog en liten kantbit av brownien men fick spotta ut för jag mådde så illa av allt, det händet inte ofta. Men den brownien blev verkligen suuupergod! Kanska jag ska göra som julkaka nästa år på jobbet.

Förutom godis åt vi även julmat, lyckades få med mig ett mindre julbord från jobbet så vi blev riktigt mätta allihopa. Det har ju blivit en hel del prat med förståss. Det behövde jag nog inte säga :-)

Lukas har stojjat loss hela Dan,, hög på godis konstant, lekt med lilla Lo, 11 månader. Tror det vettigaste lukas ätit idag är de två prinskorvar han tiggde till sig i köket. Vi tar igen det imorgon!
Gonatt!

Av Emilie - 21 december 2012 23:35

Jag har nu satt på TuneIn och kanal 181FM christmas Classics, sovtimer 30 minuter och redo att ganska snabbt somna.
Är ganska så slut i kroppen, iaf höfter och neråt. Igår hade vi ca 100 lunchjulbord, jag skötte nästan all avdukning och spring lite överallt, konstant smile och trevligheter mot gäster, man blir helt tom i hjärnan efteråt. Jag var ganska nöjd att vi åkte till stan kvällen innan och slapp det efter den Dan.

Men torsdagen var bara ett smakprov för idag hade vi ca 180 gäster. Och samma idag, jag skötte det mesta utanför disk och mat. Det hade vart spännande att ha en stegräknare men mobilen låg och spelare upp julmusik för gästerna så det gick inte. Första gänget kom kl 11.30 och sista gänget klev in kl 14. Men 17 var stället återställt igen. Och allt papperarbete undanstyrt. Vi har gjort bästa resultat nånsin antagligen i Hagas historia. Vi har snitttat på 174 lunchgästet per dag. Förra året 169.

Lukas har varit ledig idag tillsammana med Rille, dom fick besök av farmor. Har lekt ute med grannarna. Gått panik bud åt mig som glömt hämta ut mina p piller. Richard hade kvällsplaner så Lukas fick spendera eftermiddagen med dom bästa grannarna man kan ha. När jag kom hem hade dom precis ätit mat. lukas och Jesper lekte vidare och jag fick ett glas vin:-)vin när vi till slut kom in till oss tittade vi såklart på julkalendern och sen på en julfilm med Musse. Jag somnade :-) men Lukas låg gött och slöade på min arm och när det blev reklam väckte han mig.

Imorgon är det dags för det stora godisbaket.

God jul om jag inte skriver av mig igen innan julafton :-)

Av Emilie - 16 december 2012 20:09

Idag blev vi som tur var uttvingade av våra grannar. Det var ju inte så kallt längre, men betydligt blötare. Det hatades en del på vår gatas plogare men sen utnyttjade vi det och byggde ut hampus lilla snögrotta. Till en jättegrotta. Dom jobbade hårt grabbarna :-) lillgrabbarna gillade mest att man kunde åka snowracer, stjärtlapp, tefat och rumpa, mage från den. Jag har ingen aning hur länge vi var ute men säkert ett par timmar. Då kraschade grabbarna och vi gick in och värmde upp oss eller jag iaf som mest suttit och hängt. Vi har ändrat stallrutin lite så jag hade stall tjänst idag eftersom jag jobbarbtisdag kväll. Det var härligt att kunna rida i dagsljus för en gångs skull.

nu ska jag njuta av sista halvtimmen på årets Musikhjälpen, ni har väl skänkt dom en slant???
Jag önskade en låt för 100 iag.

Jag har börjat fundera på nyårsmenyn, nån som har något förslag?

Av Emilie - 15 december 2012 08:58

Riktigt trökväder idag. Runt nollan och tinar lite. Men det ska snöa senare idag. Ganska mkt. Så innan dess kanske vi kan hitta oss en gran, ja vi har tillåtelse att ta där, på en ledningsgata hos Carinas föräldrar. Idag ska jag nog baka något med, jag har 2 pkt saffran hemma, är lite sugen på att prova saffransskorpor/biscotti. Vi får se vad dagen bjuder på och hur Rille mår. Jag hörde ju inte när han kom hem så det borde ju vara att bra tecken :-)

Av Emilie - 14 december 2012 19:09

Idag har vi varit på äventyr.
Det började typ 8.30 då vi åkte hemifrån. Ner till vårdcentralen för att träffa barnmorskan så jag skulle få lite mer p piller. Jag har ju provat en ny sort i tre månader så dom ville ta ett blodtryck och det var helt normalt. Innan vi gick dit gick vi in på vårdcentralen och gnällde lite på sköterskan. Så hon la in mitt nummer så vi skulle bli uopringda på en gång och äntligen en annan sköterska som förstod att jag var lite arg. Jag hade ringt både onsdag och torsdag morgon och sen fått svar att dom skulle ringa upp under dagen när hon pratat med bvc. Men ingen ringde på hela dagarna. Klockan 9.55 ringde dom mig och 9.20 fick vi tid hos läkaren.
Medans vi väntade såg jag en läkare, en gammal gubbe som jag inte ville ha, och klart det blev han, dessutom var han dansk!

Men tji fick jag, han lyssnae verkligen och förstod mig, vi fick åka till Värnamo sjukjus och röntga lungorna, han var lite motvillig men sköterskorna var jätteduktiga på att handskas med barn och gav honom lite tid. Han fick massa klistermärken av dom, 5 iaf. Sen skulle vi tillbaka till VC men tog vägen över jobbet och snek lite mat och min goda mjuka pepparkaka med lite frosting och valnötter på. På VC tog läkaren in oss på en gång även om det var under lunchtid, han hade inte själv sett bilderna men bara fått ett utlåtande från läkaren på sjukhuset. Ev har han lätt form av astma, iaf ingen bronkit som dom /letade" efter. Så nu får vi vänta på tid hos en barnläkare på sjukhuset som troligtvis kan lite mer om barnsjukdommar osv vad det kan vara, eller om han bara har känsliga luftrör så han får denna eviga hosta som han förhoppningsvis växer ifrån.

Hem kom hi kl 14 ungefär efter att ha väntat på att apoteket öppnat så vi fick lite vanlig slemlösande med oss hem och ny lepheton som gått ut i datum här hemma så vi kan behandla tillfälligt iaf.

Richard är på julbord och nu har vi mys och tittar på Toy Story 2

Trevlig helg!

Av Emilie - 13 december 2012 08:54

God morgon,
Idag är det lucia men på dagis firades det redan i tisdags. Antar att dom delar upp så föräldrarna ska kunna gå på alla olika firanden om man har stora syskon osv.
Det firas alltid ute, det är ju så många barn.

Lukas kom in positiv och glad när han fick hålla Jesper i hand, han t o m sjöng, men Jesper ville inte hålla honom så länge och dom blev backade lite för några större barn skulle göra nåt. Då hade han blivit ledsen och fick vara hos bästa fröken Jessika, som han härom dan sa att han älskade :-)

Farmor och farafar kom också och tittade och följde med hem på typisk lucia middag: korv stroganoff :-) efter blev det köpta lussebullar och pepparkakor.

Lukas fick följa med dom hem eftersom hans hosta blivit lite värre och Mia ändå var ledig. Dom hade en mysdag med pepparkaksbak bl a. Och självklart matade dom ankorna.

Idag har vi sovmorgon och Lukas padsade på att sova till halv nio. Idag tar vi det bara lugnt så han orkar några timmar på dagis sen innan vi tar helg.

Vi måste bara ta en liten promenad med Tösen.

Bilder på en mindre nöjd tomte och Lukas innan han bröt ihop han står precis jämte trädet.

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards