Alla inlägg under februari 2013

Av Emilie - 28 februari 2013 08:30

Idag är det då min sista torsdags sovmorgon och Lukas med för den delen. Jag kommer sakna dom!
Men det kommer vara skönt att få vara hemma på kvällarna med familjen.

Idag blir det verkligen fullt upp på jobbet och ingen aning när jag är klar. Dessutom vaknade lite småsnorig och en hint av ont i halsen igår morse. Jag börjar tröttna på det nu. Vill inte ha mer förkylningar nu. Resten av veckan blir fullt upp. Fredag jobb och dukning inför festen på lördag sen hem duscha och åka på tjejkväll ute på Hoks Herrgård. Lördag Zumba och jobb halva natten, 40års fest med myyycket alkohol. Söndag vinterfiske och korvgrillning m familjen.

Dags att börja röra på sig så man får nåt gjort när man ändå är hemna :)

Av Emilie - 25 februari 2013 21:32

Det blev inga diskussioner på jobbet idag, skönt. Men Anders fick in klagomål från fredagen så det var inte bara jag och då tog hans chansen att ta upp det. Men gjorde inget stort av det.

Lukas vill inte sova varje dag på dagis längre, hans hosta börjar bli bättre så han är inte så trött längre, fast han är riktigt trött kl sju. Det tog inte många minuter att somna. Han har tydligen varit pigg och glad och busig med lite rackartyg och trots :)

Jag somnade iaf först i soffan ikväll. Men tog mig sen en promenad/springtur. Längtar eftet torra sopade gångvägar :)

Jag blir inte riktigt lika röd längre efter motionen, orkar mer men får dra Tösen vilket inte är så energigivande :)

Av Emilie - 24 februari 2013 21:41

Jag har ju beklagat mig en del om jobbet det senaste. Och i fredags fick jag det goda fredagshumöret förstört för tredje fredagen i rad. Skoj! Tur jag hade kul planer på kvällen så jag kunde släppa det. Det kom såklart upp vid middagsbordet men ändå.
Nu fick jag veta att det inte slutade efter jag gått och att det ska pratas om det imorgon, SKOJ!!!

Helgen har varit toppen. Tjejmiddag på fredagen, Zumba på lördagen, sen var mamma med här när vi passade Olivia,vi åkte pulka, och åt taccos innan mamma åkte hem. Jag och Lukas kollade på mello. Söndag, Olivia var snäll och sov till kl sju. Vi hade lugn morgon, våfflor till lunch när de utvilade föräldrarna kom tillbaka. På eftermiddagen åkte jag och Lukas till stallet med Emma och Jesper. En liten promenad och nöjda pojkar.
Nu brasa, godis/osthjärtan oxh Johan Falk.

Av Emilie - 21 februari 2013 21:58

Ibland är det bra att ha lite kontakter via jobbet. Som nu, Mats. Han hjälpte oss ta bort elementet i höstas när vi gjorde om altan dörren, som jag för övrigt längtar efter att få använda snart till fullo. I tisdags eftetmiddag frågade jag Mats vem jag ska fråga om hjjälp med vår bergvärmepump. Han frågade när jag är hemma så han kunde komma. Så vi bestämde imorse när jag ändå har sovmorgon. Richard tog ledigt förmiddan med så han fick vara med. Mats hittade en mojäng att byta och drog på pumpen lite mer så nu är även vårt kalla gästrum där uppe varmt. Vi får se om det hållet i sig.

Igår var det premiär för blodbussen i Hillerstorp, utanför jobbet. Jag passade på att anmäla mig så dom tog tre rör och ska testa om jag är användbar :)
Jag har alltid varit svårstucken men det gick jättebra. Jag har nog växt till mig lite efter graviditeten.

Annars så rullar dagarna bara på här. Lukas är en pigg gladskit, och ni skulle sett hans min idag när äntligen Jessica kom tillbaka till dagis, hon hade varit sjuk. Man kunde nästan tro att han är kär i na, såååå glad blev han.

Dags att läsa en halv sida i boken och somna snabbt för imorgon blir en lång dag.
Jobb som vanligt, kommer nog bli lite långtråkig för det är fläskpannkaka imorgon, dock ostkaka till efterrätt. Sen hem och röja runt lite för sen komme Sofie, Jamie och Olivia. Vi ska passa Olivia när de andra två checkar in på Hooks Herrgård. Men imorgonkväll är det äntligen dags för en träff med tjejerna igen,på tiden :)

Trevlig helg!!!!

Vab

Av Emilie - 18 februari 2013 13:04

Idag är nog bästa vab dagen, magsjukan är över, den har inte smittat någon och vi väntar bara ut timmarna så vi kan jobba och gå till dagis imorgon igen.
Vi fick till och med ihop lite lunch idag. LCHF våfflor. Jag med grädde och hallon på och Lukas fick jordgubbssylt på. Nu passar vi på att leka på Lukas rum för han går inte upp hit så gärna själv. Lite bilbanekörning och testar vad bilen kan knuffa framför sig och hur höga kullar han klarar ta sig över :)

Av Emilie - 16 februari 2013 19:36

För nån vecka sen var Arlas grädde slut på Ica så jag tog skånemejeriers 0,5 l. Normalt köper jag två på veckohandlingen. Nån kväll vispade jag lite grädde till en chokladmuffins, LCHF såklart. Vilken skillnad det var på smaken på grädden!! Arlas är såå mycket godare. Så aldrig mer att jag väljer nåt annat än Arlas vispgrädde.

Idag hällde Richard upp Cola till mig, han tänkte sig inte för och hällde upp vanlig, inte zero som jag brukar dricka de få gånger jag dricker. Jag kan köpa en halv liters flaska inför en helg.
När jag smakade så var det en himla skillnad och jag föredrar nog zero nu faktiskt, jag trodde nog aldrig att jag skulle säga det.

Lukas äter lite lördagsgodis. Och jag nyttigt chokladklabb :) ibland kan man behöva det, som tjej. Fick tipset av svägerska Anna. Man mixar en mogen avokado med 1 msk kokosolja, 3 msk kakao, sötning och 1 tsk vaniljpulver. Jag tog även i ca 2 msk grädde för att det blev väldigt tjockt och ville inte blanda sig riktigt. Det är sjukt mättande och riktigt gott. Jag behöver nog inget mer idag.
Kanske kan ta mig ut på springtur imorgon, om väder och underlag tillåter. Har ju inte "gjort nåt" sen tisdag.

Av Emilie - 16 februari 2013 15:37

Under det senast så har jag blivit mer och mer sugen på att kunna ta en macka nån gång.

Så dagens projekt blev att hitta ett recept till ett gott bröd.

Det fick bli Åses goda kesobröd: http://56kilo.alltforforaldrar.se/snabbt-kesobrod-lchf/

Jag hade ingen kruskakli utan tog krossade linfrön istället.

Jag hade 1 dl. solroskärnor i och det var gott med något tuggigt i.


Idag var det ju äntligen dags för Zumba, men inte för mig.

Lukas vaknade inatt och var magsjuk. Han är lite piggare nu och har fått behålla den lilla mat han fått.

Vi får se hur det går.

Men som det är nu får vi nog stanna hemma måndag med. Det ska ju vara 48h.

Detta förklarar ju hans hemska rapar igår, det stank verkligen död om honom.


Jag hade ju lite mer jag tänkt göra i stan idag, köpa hundmat och få proteinpulver av pappa.

Jag skulle även lämna över julklapen till Kim & Anna. En förstoring dom fick, som nu äntligen kommit på ett jättefint kort på en sommar solnedgång med Kim och Nova på.

Som tur är så har jag en snäll pappa, så han kom ner hit, köpte hundmat åt oss, tog med prot. pulvret och tog även tavlan med sig tillbaka till Kim och Anna.

Han fick lite fika på köpet, kesobrödsmacka och Richard slängde ihop lite muffins, med lite kakao och choklad bitar.


Nu ska jag återgå till min lille gos här i soffan.

Trevlig helg!


Av Emilie - 14 februari 2013 21:45

I lördags spenderade jag en del tid i köket och bakade lite LCHF fika.


Jag tog ett vanligt mazarin recept och helt enkelt gjorde om det. Blev sjukt gott, tyckte till och med Richard som inte är så fika glad.


100 g smör (inget himla margarin nu!!!)

1/2 dl sötning, jag hade sukrin

1 ägg

2,5 dl mandelmjöl

0,5 dl kokosmjöl(mest för jag hade så mkt hemma)


Smöret bör vara mjukt, mixa allt i matberedaren, vila degen i kylen ca 3o min.


Fyllning:
ca 150 g mandelmjöl

3 bittermandlar / mandelessens enligt anvisning på flaska

sötning efter smak 0,5-1 dl, åter igen sukrin

75 g smör

2 ägg


Jag hade inte riktigt koll på hur mkt mandelmjöl jag hade i, började mixa och tog efter hur jag trodde det skulle vara.

En klabbig gegga.


Sätt ugnen på 200 grader

Tryck ut degen i mazarin formar ca 16 st.

Fördela ut fyllningen, grädda 15 min eller till fin färg.

Låt dom svalna och bred sen på glasyren.

 2 dl. sukrin melis

2 msk vatten


Går utmärkt att frysa och sen ta fram en och micra försiktigt när man är sugen.

Jag gillar stycksaker när jag bakar, speciellt LCHF eftersom det bara är jag som vill ha och inte bör äta upp allt själv på en vecka.


Lycka till! och njut, det gör jag :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards