Alla inlägg under januari 2014

Av Emilie - 15 januari 2014 20:02

 

Igår var verkligen inte Lukas dag.

Han vaknade redan 5.20 och kunde inte somna om, speciellt inte när mittlarm gick, "mamma! är det din godmorgonsång?" Han somnade nästan om, men när jag skulle smyga upp kom han efter. Han ville kolla på tv, så det blev netflix och Rädda Willy. Lagom till att vi skulle till dagis blev det sorgligt och han blev jätteledsen. Även om han sett den innan och vet att det slutar lyckligt. Så trött, ledsen Lukas och två sjuka fröknar...det gick ju sådär, eller inte alls. Jag fick lämna honom "fasthållen" och gråtandes hos en annan fröken. Det är junså jobbigt! Men när han är sån, på det humöret så är det det enda som hjälper.


När jag skulle hämta honom på eftermiddagen fick jag höra att han slagit sig på örat och att det såg lite illa ut. Jodå!

Kortet är från idag, så hanär mer blå nu än då. Men det var en trött och halvt ledsen Lukas jag fick med hem. Så vi skippade gympapremiären. Väl var väl det för 18.30 sov han gott i säng. När vi väl fått av tröjor och på pyjamas.


Idaf kändes som tur var bättre. Han kunde ha sin höst/vår mössa, vintermössan satt för hårt.

Han var pigg och glad, vi kunde till och med tävla till bilen och in på dagis.  Dessutom såg vi ena frökens bil på parkeringen, så det gick från en dålig tisdag till en bra onsdag. Dom fick ju även lite sol på sig idag när dom var ute och åkte pulka. Tack och lov har vi ju äntligen fått liite snö så här är ljust och fint igen. Barnen kannåka pulka, då är jag nöjd!


Dags att sova, imorrn har vi schnitzel,på jobbet, nån som vågar gissa gästantal?



Av Emilie - 6 januari 2014 23:41

Hösten var hektisk, och nov-dec planerades ingen mat, då går det åt pipsvängen.

Nu är jag igång igen, så här ser nog framtiden ut.

Köttbulla
Pasta m baconsås
Chiliconcarne
Grabbarna bestämmer själva, antagligen pizza, jag är bort
Richard borta, vi äter fisk av nåt slag
Köttgryta, nåt gott långkok
Korvstroganoff
Fläskfilépasta
Lasagne
Kyckling m parma och balsamsås, arla.se
Fiskpinnar m spenat
Pulled pork
Kålpudding
Falukorv m makaroner
Taccos
Fläskpannkaka
Kyckling med saffran

Hoppas ni får nån inspiration eller hjälp om ni behöver!

Imorgon blir ingen första jobbdag här. Richard har också vart magsjuk och jag har vart rätt kass i magen med. Bäst att inte smitta ner de andra på jobbet om det är nåt.

Av Emilie - 5 januari 2014 19:19

                                     

Vi har aldrig riktigt gillat vår hall. Den är liten och trång.

klädhängaren är dessutom kass. Den är smal så alla jackor nästan hänger på varann, vilket gör hallen ännu mindre, då jackorna tar upp halva hallen.


Jag har för mig att jag såg en jättebra ny hatthylla på IKEA, men när jag skulle visa Richard kunde jag INTE hitta den igen. Och nä.. den verkar inte ha funnits nån stans. Den fanns i en liknande variant förr men inte alls så jag såg den.


Det närmsta och billigaste var ett alternativ på Jysk. Vi har ju redan bänken i samma modell, så fine.

Originalet skulle ha vita knnoppar som hängare, men jag ville hellre ha svarta eller smide.

Det hittade jag på Clas Ohlsson. Även hängare till Lukas och Tösen.


Resultatet blev ok. Inte hundra procent nöjd, men jämfört med förra så är det toppen.

De övre facken skulle även ha korgar, men jobbigt att dra ner en korg varje vång, så dom skippade vi.


Tanken var att ha en rad med ankarkrokar med, men de var slut, så en annan gång...


För övrigt så har ingen av de fem andra som spenderat tid med Lukas i det här huset blivit sjuk, så undra vad det var, om han ätit nåt...vad var det , vi har ju ätit tillsammans allt. Jaja, det kommer jag aldrig få reda på, jagär glad att detär över och att ingen annan fick det, speciellt Elliott 6 månader.






Ursäkta felvända bilder, men det blir så när appen bara bråkar

Av Emilie - 4 januari 2014 10:20

                   

Jag skrev ett långt inlägg på mobilen, men såklart försvann det...hopplöst ibland när man väl anstränger sig.


Julafton firades tillsammans med Richards familj, som är ganska stor med alla syskon och kusiner.

Juldagen firade vi tillsammans med min familj, en mer klassisk engelsk juldagsmiddag med kalkonmiddag.

Dagen efter åkte vi vidare till Göteborg, vi skulle titta på Pippi firar jul, på Lisebergsteatern. Självklart tog vi en sväng i parken med. Lukas älskar verkligen Liseberg, så vi bestämde oss för att mot sommaren innan högsäsong ska vi åka dit en heldag med åkband. Så vi får väl börja spara ��


Vi sov över hos Sofie allihopa, jag Rille, Lukas o mamma.

Dagen efter åkte vi på en snabb shoppingrunda och sen vidare till Åbybadet. Lukas gillar verkligen det badet, jag med!

Dock var han lite klantig i barnlagunen och skulle klättra upp för en liten rutschkana, halkade och smällde i munnen. Men nu har han nog lärt sig att man inte går upp det hållet.


Efter badet åkte vi hemåt igen, vi Lyckades tillochmed hålla Lukas vaken hela vägen till mamma. Där tog vi en paus och sen fick han gärna somna, och det gjorde han väldigt snabbt.


Det varskönt att komma hem till lite lugn och ro. Dessutom doftade det såååå gott att flera hyacinter som slagit ut.

På söndagen tog vi en shoppingtur till ICA Maxi och IKEA.

På måndagen blev det fullt upp, jag och Lukas hämtade Sofie med barnen på stationen i Jkpg, dom hade tagit tåget, Jamie skulle jobba hela nyår. Vi åkte snabbt till pappas lokal och scannade oss inför en familje utmaning. Sen snabbt ner till Skillingaryd där vi tittade på en lägenhet till Sofie och Jamie. Jga och Lukas åkte upp till stallet en sväng. Sen packade vi in alla i bilen igen och åkte och badade i Vaggeryd. Detär ju så perfekt för Lukas och Olivia där, lagom djupt så dom kan strutta runt med puffar på. Hemma igen vid 19,30 då stod middagen på bordet!


Nyår var lugnt och trevligt, maten blev lite sen, men väldigt god.

Vi åt carpaccio, sen helstekt ryggbiff med potatis och jordärtskockagratäng med rödvinssås, jag blev grymt nöjd!

Efterrätt blev glace au four. Varmrätt och dessert från Buffe.

Tack och lov samlade jag mig på kvällen och gog hand om disken.


Nyårsdagen  var lugn såklart, med lekpark och sen en tidig middag, taccos ��


Dagen därpå hade vi tid på sjukhuset för Lukas, vi skulle prova ut en grej för hans hosta. Jag tog tag i min motion på morgonen och då ringde dom såklart från sjukhuset och då var läkaren sjuk. Så återigen inga planer. Vi fikade med grannarna, så barnen fick leka av sig lite. Men så ringde tandläkaren lite tidigare, vi skulle dit på fredagen, men då var tandläkaren sjuk mne dom hade en tid på torsdagen istället. Så när vi åkte kom Lillebror m familj som vi bjudit hem, på lek och middag. Jag gillar när det blir lite sådär spontant, vi slängde ihop en lasagne, en god sallad  på lite rester i kylen, ruccola, tomat, avokado och minimozzarella, med lite olivolja och italiensk salladskrydda på.

Vi fick även ihop en banoffee pie till efterrätt. Digestivebotten, med skivad banan, toffee (kokt kondenserad mjölk) vi fuskade och köpte färdigkokt, och vispad grädde på toppen. Emkelt och gott.


Kl 00 när jag satt mig insängen med plattan komLukas och gnydde lite, trodde han hade ont i halsen, han hostade lite och sen spydde han ner vår säng. Jag hann slänga undan det mesta tack och lov. Det blir ju ettprojekt att få ordning på allt, men tillslt kom vi i säng igen. Vid tre vaknade han igen och spydde ige, men nu hade vi preppat sängen med plastad frotte, för att skydda vår nya bäddmadrass vi nu fått lägga dit efter första omgången. Handduken han fått att ligga på tog det mesta. Vid 6 var det dags igen, denna gång även på toa. Denna natt gav inte speciellt mycket sömn, minsat pip han gavifrån sig gkorde ju att man vaknade. Kl 10 skulle jag köra sofie till stationen igen så det var bara att gå upp. När jag kom hem var det en pigg Lukas som satt i sängen och spelade på plattan. Han åt knappt inget på hela dan, men detär nog bra att svälta ut det. Dock undrar jag om detär nåt han ätit. Vi harju alla varitvtillsammans hela tiden, konstigt om han hittat en smitta, när vi knappt vart utanför huset.







Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Skapa flashcards