Alla inlägg under oktober 2014

Av Emilie - 31 oktober 2014 12:41

Jag får snart psykbryt på dens familjen! Men jag får väl skylla mig själv som oftast tar hand om det utan att säga nåt. Just nyss på tv bordet...Lukas frukost tallrik från kl 7 när han gick upp med rille, som han spillde ut mjölk från, på sin målarbok, den torkade han men inte bordet. Jämte står hans mjölkglas från nån annan gång han mustglas från igår, två tomma yoghurtar, halväten pizzasallad från igår, assiette från hans macka tidigare . Mitt i allt detta sitter han och ritar. Nu när jag förklarar för honom att det inte är nåt spöke som går här på nätterna och städar utan man måste hjälpa till och förtjäna sitt lördagsgodis så inser han hur mycket som är hans och tycker att jag ska hjälpa honom. Vi får väl se hur det går. Hur här ser ut imorgon när släkten på pappas sida kommer på Kåldolmeafton.
Vi ska inte ens tala om hur köket ser ut, jag har nämligen inte diskat nåt denna veckan. Lukas har ju knappt vart hemma så det gav mig en chans att proove a point. Men det är väl tveksamt att det gått fram. Richard har ju både diskat och lagat mat en gång... Då borde det ju vara min tur sex ggr typ...

Av Emilie - 28 oktober 2014 20:14

Lukas har fått lite höstlov denna veckan.
Så skönt för honom, precis vad han behöver!
Igår, måndag var förskolan stängd, dessutom fick vi tid hos "kissdoktorn" så vi fick meka till det lite. Bossens dagis var nämligen oxå stängt, och hans fru var på jobbresa. Så efter sjukhuset strax efter nio åkte vi och jobbade, jag och Lukas. Han hade superskoj!! På eftermiddagen kunde han hjälpa mig att duka av lite i ena matsalen och sen torkade vi borden. Under lunchen var han kupong-boss. Jag var väldigt stolt över honom. Han var så himla duktig! När vi kom hem fick vi vila lite i soffan :-)
På kvällen fick han packa lite och åka med farmor och farfar hem, hans kompis där, Alexander, hade lite höstlov hos sin mormor och morfar. Så han har det garanterat toppen.
Här hemma är det helt klart lite smidigare, men även otroligt tomt. Idag kunde jag snooza lite extra, men ändå hinna gå den "långa" svängen med tösen, göra mig klar, äta frukost, chilla och ändå hinna till jobbet i god tid! Sen hem, byta om o åka till stallet utan att behöva vänta på Rille så jag hann rida en liten sväng innan det blev kolsvart. T.o.m Tösen fick följa med ut i skogen idag. Först vägrade hon, men så visslade jag en sista gång, då flög hon ur bilens bagage. Så bra. Hon är duktig på att lyssna på Herkules, hon får inte gå förbi honom! Han bara vinklar örat om hon närmar sig, så faller hon tillbaka i ledet :)

Av Emilie - 25 oktober 2014 21:47

Idag kunde jag åka till maxi, själv, med fullt matkonto, utan tidspress. Så jävla gött!
Jag älskar att storhandla! Skulle kunna göra det på heltid!
Alla andra stressade, uttråkade barn, trötta barn, ledsna barn, you name it. Jag kunde gå lugnt och skönt rad upp o rad ner. Köpa det jag kände för, hade inte ens en måste lista.. Insåg nu att jag missade grädde :-D
Men det finns det ju gott om i byn med.

Nu ikväll gick jag o Lukas ner till Mitchells lite, drack lite vin, barna busa som galningar. Härligt. Jag fick dock bära Lukas på ryggen hela vägen hem, tur det inte är så långt, men det gick bra, vi lyssnade på musik. Linus Svenning har ju släppt en ny låt... We like!!

Av Emilie - 16 oktober 2014 22:52

Innan idag så jag reklam för Debatt ikväll. Dom skulle bl a prata om socker.
Och speciellt till barn. Jag tror det väckte mig lite. I fortsättningen får det nog bli lite mer ordning på den fronten. Lukas brukar få köpa en del...alldeles för mycket!
Det får bli mer nötter och frukt tror jag och liite godis. Och hellre en liten påse med chips. Detta borde ju hjälpa mig, så det inte blir så mycket över som jag äter.
Man kan ju även baka nåt tillsammans eller göra egen glass.
Lukas blodsocker kurva är ju ganska tydlig på helgerna och humör där efter. Så...mer ordning och reda fortsättningsvis.

Hur gör ni?

Av Emilie - 15 oktober 2014 08:56

Idag kommer jag förmodligen äta mitt sista p piller. NEJ inte för att få mer barn utan för att slippa stoppa i mig massa hormoner. Jag har snart gjort det i 15 år. Förutom när Lukas blev till och under ammningen såklart. Det känns lite märkligt och skönt samtidigt. Kontroll- och vanemänniskan får ju problem. Men förhoppningsvis ska det även hjälpa vågen lite ?

I övrigt är jag och Lukas tröttast och tröttast just nu. Vi hade behövt ta en veckas semester. Men det finns inget utrymme på jobbet just nu, vi klarar bara att en är ledig. På fredag blir det även till att bekänna färg. Då ska vi hålla i en minnesstund med 255 anmälda gäster just nu. Två rätter plus tårta. Då ska fötterna upp högt sen på kvällen. Jag hoppas dock orka åka en sväng till mitt mammagäng som har middag då. Vi får se :-)
Vila kan man väl göra när man blir gammal ?

Av Emilie - 9 oktober 2014 21:39

Igår var jag så himla jobbigt förkyld, supersnuvig som gjorde att det killade i näsan hela tiden så jag nös konstant. Eftersom vi skulle ha soppa på jobbet idag och alla andra var på plats passade jag på att ta ledigt. Jag var nämligen sugen på att åka till Gekås. Sagt och gjort och tackolov för kreditkort så man kan åka när man vill.

Mest var vi ute efter julklappar och födelsedagspresenter, det gick la sådär. Mest behövde vi Frost- leksaker men det fanns knappt inget. Synd!!

Det var väldigt skönt att inte behöva fylla förråden denna gång, det gjorde vi i somras.

Jag köpte ridbyxor, ridstrumpor och vantar. Två par byxor till Lukas. Han fick Innebandyklubba och skyddsglasögon. Säkert nåt mer till honom.
Och brule-formar, och brännare, dental stix till tösen. Fyra hästtäcken till mamma. Fodrade regnkläder till grannungarna. Ja...en hel del med andra ord.

Jag tänkte att det skulle gå ganska snabbt, men det började sådär... Lukas vägrade följa med ur bilen! Det tog minst 20 min att komma ur bilen ? men sen gick det bra. Lagom till leksakerna var han lite trött på det och la sig på alla sköna hästtäcken och kollade på Netflix tack vare full 4g täckning i Ullared och ny fungerande mobil

Vi åkte hemifrån kl 8.30 och kom hem 16.45 lagom trötta. Men Richard hade fått igång crossen med så lukas har garvat sig runt huset med Richard springandes jämte ?

Av Emilie - 4 oktober 2014 19:22

Jag gillar verkligen att åka och bada på fredagarna. Det gjorde vi igår. Igår var det riktigt många ungar i poolen. Dessutom hade vi Jesper med oss. Vi hade planerat taccos att äta när vi kom hem, det är snabbt och lätt att laga. Vi tände lite ljus och åt vid tvn samtidigt som vi tittade på Transformers, Lukas val på Netflix.
Alla hann få i sig varsin portion, jag o Rille brukar alltid hämta lite extra, men det hann vi inte igår innan vi alla tre däckade i soffan vid 20-tiden. Jag vaknade till efter en halvtimme ungefär. Lukas säng var ännu inte ordnad med efter kiss-incidenten häromnatten, så han fick sova med mig. Detta gjorde ju dock att han vaknade tidigt med...suck!! Jag var inte redo men Lukas gick ner själv, Rille sov ju fortfarande i soffan och skulle ändå gå upp å gå wik milen, så han fick ta honom :-)

Idag var det ju även marknad, trevligt när man kan hitta på nåt på gångavstånd!
Jag har bakat bullar med, tog ju halva dan!!! Men dom är klara och goda!!
Perfekt fika till efter tipspromenaden imorgon. Nu ska vi bara hålla oss vakna här i soffan ett tag till, så vi kan sova lite längre imorgon än idag.


Av Emilie - 2 oktober 2014 20:40

Igår kväll måste han vart trött den där Lukas.
När jag gick upp för att lägga mig vid 22.30 tiden hittade jag Lukas tvärs över vår säng, som att han gått rakt in i vårt sovrum och bara lagt sig pladask.
Jag tog med honom för att lägga honom i sin säng igen. Jag lyckades tända hans sänglampa först, men när jag skulle lägga ner honom var det helt blött. Men Lukas var helt torr. Så slutsatsen blev att han måste ha klättrat ur sängen och sen trott i sömnen att han v ar på toa och kissat i sängen :-D
Så han fick komma tillbaka till vår säng och jag fick slänga allt i tvätten.

Imorse berättade jag för honom vad som hänt, han flinade men minns inget av det hela.
Idag har han fått dubbelkissa och bara fått inandningsmedicin om det är den vanliga hostmedicinen som gjort honom så trött.

Imorgon är det äntligen fredag igen, vi tänker ta ett fredagsbad, på lördag ska vi gå på marknaden och baka bullar, det är ju kanelbullensdag i helgen, och luckes dopdag :-) på söndag blir det säkert tipspromenad med.

Trevlig helg!!!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards