Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Pott-framsteg

Av Emilie - 8 augusti 2012 22:38

ja som småbarnsförälder så blir det mycket kiss och bajs...

så även i denna blogg imellanåt.


Vi har ju gått från jätteduktig pott/toa kille till KRIG om blöjan till att övergå till övertalning och belöningssystem.

Richard ritade upp jättefin på ett A4 10 rutor som skulle kryssas i, samt en bil som symboliserade belöningen. Nämligen ett bilgarage vi hittat på ica för bara 99:-

Det gick bättre och bättre att kissa på potta/toa, men det var ju det där med att bajsa. Och idag var vi lite elaka, han vädjade sååå om att få en blöja så han kunde bajsa. Men jag sa t.o.m att dom var slut, men han hade koll, näe mamma kolla här...så tog han med mig till sitt rum och visade, och jodå, vi har ju typ 2 pkt med blöjor.

Men jag gav mig inte. Så helt plötsligt när jag var i köket och Richard hade gett upp BIG time så sa han från TV rummet där pottan stod. JAG KUNDE!!!

så kom han springande med bajs i rumpan :) och ropade: jag kunde bajsa nu!

Och oooo ja det kunde han. Det stank ju i tv rummet långt efteråt :) inte så smart kanske, får nog bli på toan i fortsättningen. Han var så stolt och glad och vi skulle ju ändå åka ochlämna Rille i Vaggeryd och hämta mitt nya körkort på posten där så på vägen hem köpte vi garaget.


Det var väldans pill att sätta ihop och klistra på allt. Men va skoj han tyckte det var.


Idag fick Lukas 4 kryss för sitt bajj, men nästa gång får vi nog hålla oss till 1 kryss per gång och har redan tittat ut nästa grej på ICA, ett pussel. eller 3 pussel i en låda för 69:- tror jag, med Nalle puh.

Lukas blir bättre och bättre på att pussla nu. Och det är ju ganska skoj.


Efter garage bygget blev det middagslagning, Lukas åt som en häst. Och massa broccoli med.

Efter middagen passade vi på när vi kunde se himlen mellan molnen och tog Tösen på en promenad.

Lukas fick cykla. Han är så duktig nu. Han kan cykla snabbt men tröttnar snabbt också. Men då är han duktig och går en stund med cykeln. Och upp för backar. Vi tog oss hela vägen runt fårhagen idag. Men det började regna nånstans på mitten. Fåren är ju utsläppta nu äntligen så den rundan kan det ju bli fler gånger.

Men strax innan vi kom till vår gata så var Lukas dagiskompis mamma ute och ropade hej. Hon var lite orolig inför dagisstarten men jag lugnade henne nog lite, hoppas jag :) det har ju förändrats en del och likaså barnen under sommaren.

Lukas hade iaf ingen lust att stanna och lyssna på oss så han gick hem... Det är ju bara ett hus att passera innan kan kommer in på vår lilla gata så det kändes ok. När jag sen kom inte på vår gata så kom han springandes och mötte mig, Tösen och cykeln i regnet som tilltagit igen :)

Jag berömde honom för att ha gått hem hem så duktigt själv. Så han blev glad. Kändes inte som nåt att bråka om.

Han ville inte prata med Jonatans mamma sa han :)


Vi ska nog gå och hälsa på på dagis nån dag. Kolla läget och fylla i höstens schema. Ska bara kolla upp hur jag ska jobba först :)


By the way, muffinsen var smaskens, kall imorgon med grädde och bär kommer bli toppen :)

 
 
hos familjen vanlig

hos familjen vanlig

10 augusti 2012 08:00

Duktiga kille!! Judit vill helst oxå bajsa i blöjan. Tror inte hon har ro att sitta på pottan o vänta... säkert likadant med Lukas. Även om det luktar kanske pottan framför tv'n kan vara värt ett försök. Bara de får kläm på hur man gör liksom...
kram j.

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilie - 11 februari 2016 22:07

Jag kom på att det var dags att byta namn igen. Jag bor ju inte längre på Lindgatan.  Tillbaka till ursprungsnamnet, det kändes som en bra idé    Det händer ju att jag får lite bloggsug ibland, som ikväll.    Idag har Lukas åkt till Richard...

Av Emilie - 21 november 2015 02:05

Det finns en del som undrar vad som hände mig sommaren 2015.En del av er har förr läst här, när det fanns nåt att läsa vill säga.Så här kommer den stora förklaringen… Många var det som helt plötsligt fick se mig på bild, kär i nån som ni inte ...

Av Emilie - 29 juni 2015 17:45

Veckan som gick blev verkligen full av kalas. På Onsdagen var det filmpremiär med Onda mannen, filmen som Lukas och hans dagiskompisar gjort. Den ska komma upp på kommunens hemsida så länk kommer så fort den finns där. Lukas farmor och farfar firade...

Av Emilie - 29 juni 2015 17:29

Detta inlägg påbörjades nån dag efter midsommar, men hanns helt enkelt inte med. Nuså! Nu har jag en stund över innan jag ska till stallet. Vår stuga på kusten är nu uppdelad mellan våra två släkter varannan vecka. Vi får helt enkelt inte plats al...

Av Emilie - 31 maj 2015 21:06

Denna veckan har det vart fullt upp på jobbet. Så helgen har varit uppskattad. Igår, lördag fick vi ändå ställa klockan tidigt, jag och Lukas hade frukost att servera på jobbet. Lukas vill så gärna följa med, även om det betydde att bli väckt 6.15. ...

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards