Alla inlägg under januari 2011

Av Emilie - 21 januari 2011 10:45

God morgon!


Tack ock lov gillade Lukas också tanken på en sovmorgon!

9.30 var det dags att vakna idag. Toppen. Givetvis sov han hos mig de sista timmarna, så mysigt så.


Jag har ett svårt duschdilemma.

Jag är i seriöst behov av en dusch, men jag ska ju upp till stallet ikväll igen och ge dom lite mat och så, och då kommer jag stinka ladugård/kossor igen, så jag får väl gå här och vara äcklig några timmar till :)


Igår när jag hämtade Lukas på dagis så tog dom tempen på den siste friske ungen, Benny och han hade också feber nu. Fast de två tjejerna är lediga onsdagar och torsdagar så dom var nog där idag. Igårkväll och nu på morgonen har Lukas hostat lite, så det kanske var bra att vi var lediga idag.


Hoppas det går över i helgen.


Jag tyckte Lukas gick lite konstigt när vi gick från dagis härom dan.


Konstigt!!! speciellt när jag satt skorna på fel fot.


Det var lite svårt att få ut huvudet set :)
Inte som för Emil tack och lov.

   

Vi var lite konstnärliga härom dan med. Det har varit ganska trevligt att vara hemma tidigare på eftermiddagarna med Lukas.


Hans nya roliga grej att gå in bakom soffan. Igår klättrade han dock över och hoppade ner där bakom, tack och lov med fötterna neråt.


  Lite morgonmys med Tösen innan dagis   Har ätit havregrynsgröt med JÄTTEmycket blåbär i  Kan nån gissa varför han ser ut så här efter frukost???



Just det, han drack sin smoothie ur mugg själv, istället för flaska idag.    


Nu ska vi se om vi kan hinna med alla måste, tvätt städ osv...


Trevlig helg!


Av Emilie - 18 januari 2011 22:13

Ja det känns verklgen vad jag gjorde i morse. I låren, rumpan och i MAGEN??

Verkar som jag får fortsätta med det.


Imorgon blir det nog vagnpromenad med Lukas eftersom jag jobbar på kvällen med så passar jag på att sova lite extra på morgonen.


Dagens dagisrapport:

ja det gick bra idag igen. Han stannar i grinden in från hallen som vanligt. Sen fick han syn på något och springer iväg. Idag var det lugnt på dagis då 3 var sjuka. De hade fått feber igår kväll. Är de sjuka imorgon så är dom bara 4, eftersom de 2 tjejerna är lediga på onsdagar.


Även idag fick jag en kram och hejdå och vink. Min gos!

Inte ett pip på hela dan sa dom. Han hade ätit 2portioner till lunch. Det hade varit lite klurigt att söva honom, jag tipsade om att han gärna spärrar upp ögona så han inte ska somna och att man får hålla lite för ögona.

Men när de hämtade Hugo, som bara får sova 45 minuter så vaknade Lukas med.

Ändå var nog jag tröttast när vi kom hem :) Så vi mös en stund i soffan.


Men när det var dags för middag innan nattning så brast det. Då var han bara sååå trött. Dessutom åt han som en tok igen. Även om han ätit en del sen vi kom hem. Så idag tog det inte många minuter innan han somnade. Det var skönt. Imorgon står nog klockan på 7. Ominte Lukas vaknar innan vill säga.


God Natt!

Av Emilie - 18 januari 2011 06:45

Fy fabian va duktig jag var idag. Jag snoozade dock, vilker ställde till det lite för mig. Fast det resulterade att jag fick springa hela vägen hem.

Total runda 2,2 km, sprang 900m. Utan att stanna! Jag är impad. Visst det var ju nerför nästan hela vägen men det var ju en bra taktik.


Men fy sjutton vad dåligt jag spv inatt av bara tanken att gå upp så tidigt. Så jag var nära att ställa om klockan. Men jag gjorde inte det. När jag väl kom ut så var det rätt gött. Fast jag hade ALDRIG gjort det utan hund.

Inte en chans!!!


Hittade en sladd till mobilen igår så här kommer gårdagens foton.


trött på eftermiddan :)

  här ser han mycket piggare ut än han faktiskt var, med alla sina nallar   Morgonfrilla med lite extra nackruffs :)   så här snyggt var det framifrån. God morgon världen!

 

När jag körde av hos mamma så hade som så här stora vallar, helt galet med snö, men inte nu längre.

När man skulle åka ut från dom igen ut på 40:an så såg man inte på nåt av håller för vallarna var så stora. Inte så smart av plogarna där heller...


Lagom att jag gick för att duscha vaknade Lukas, men han sitter ju gärna i soffan och kollar på tv på morgonen. Så det fick han medan jag duschade.

Då blir det lättare för dom att söva honom vid middag idag när han har vart vaken sen kl 7.

Nu äter vi frukost i soffan, mys på hög nivå.


Ha en trevlig dag!

 

Av Emilie - 17 januari 2011 22:04

Lukas hade tid på dagis idag 9-11.

men jag behövde jobba så Richar fick hämta idag.

Lukas var sååå himla duktig idag när jag lämnade honom.

När vi kom dit idag så gick han ganska snabbt in. Kom på nåt och sprang iväg...

till ljusrummet faktiskt, där han avslutade dagen i fredags.


Han åkte så klart lite rutchkana. Efter ca 10 minuter var det dags för mig att gå.

Jag sa till honom att nu ska mamma åka och gav honom en puss.

Han vinkade och kom sen fram och gav mig en kram och började sen klättra upp på rutchkanan, jag började gå nåt steg och hörde bakom väggen "hejdå mamma"

Han är så himla duktig och tar det här, än så länge, jättebra. Hoppas att det håller i sig även nu när han ska gå längre dagar, imorrn 9-14 så då får han stanna på lunch och tupplur. Hoppas det går bra det med. Annars får vi sova när han kommer hem.


Imorgon får även jag prova på att gå upp tidigt, måste ju få ut Tösen på promenad innan R åker till jobbet.

Annars kan jag ju ta det med Lukas i vagnen. Men jag kan behöva lära mig gå upp tidigt med.


När jag kom hem från jobbet blev Lukas jätteglad. Nästan gladare än när jag kom igår. Han har stollat runt här under hela kvällen, och någon gång har han trollat bort min minneskorts läser...igen. Så kort får det bli när jag hittar den.

Tog annars väldigt fina på hans fina morgonfrilla idag och när han var lite pöms imorse och satte sig i gungstolen och ville ha alla nallar från pianot.

Men dom får ni se en annan dag.


Gonatt!



Av Emilie - 17 januari 2011 21:46

Det gick ju sådär när med mina planer...

Jag blev nästan 1 timme sen eftersom Richard bestämde sig för att dom skulle åka med till hans föräldrar.


Förseningen bidrog till att det inte blev nåt byxköp. Vill inte köpa byxor nu heller eftersom jag ska gå ner i vikt...kom jag på.


På väg ringde R och berättade vad Lukas hade gjort när han kom in till farmor. Han sprang rakt in i tv-rummet. Där inifrån hörde R " oooooh" sen kom han ut, med choklad runt hela munnen. Dom hade en riktig myshelg där hemma. Med Glass och jordgubbar(tinade) och på söndan hade dom ätit nyponsoppa med glass. Smaskens!!


Hos Sofie hade jag det toppen med. Vi åt supergod trerätters. Drack vin och hade mycket trevligt.


På söndagen åkte vi en snabbis till mormor och åt lucnh där.

Tycker det blir bara jobbigare och jobbigare at träffa mormor.

Vi har alltid spenderat hela sommarloven där. Hon har varit en toppen mormor, men nu går det bara utför. Samma frågor heeela tiden. Samma kommentarer hela tiden. Jag ska inte påstå att hon har varit i topp häls a jämt, hon har haft sina skavanker. Men nu börjar det bli riktigt tungt. Speciellt nu så här års när hon inte kan gå ut pga all is och snö. Hemtjänsten är ju där 2 ggr om dan men hon träffar inte så mycket folk så fort sommaren gått över, så det vänder ju till nästan folkskygghet och deprission. Ja fy, det är jobbigt i alla fall.


Efter det åkte jag och mamma hemåt igen.

Det var härligt att komma hem till mina killar igen. Lukas älskar verkligen att vara hos farmor och farfar, han ville knappt åka hem igen. Fick knappt tag på honom, han ränner runt och donar och fixar heeeela tiden. Inte så konstigt att vi inte kunde hålla honom vaken de knappt 10 minuterna hem. Vi försökte verkligen. Men han behövde ha kvällsmat så han fick vakna igen när vi kom hem.


Söndagskvällen bestod sen av lite god middag, film och mys i soffan..

Hoppas ni andra haft en bra helg, precis som vi.


Av Emilie - 15 januari 2011 10:05

Snabbt inlägg om helgen.


Just nu skulle jag ha varit ute i skogen med Kajsa och ridit. Men Richard tyckte det var såååå orättvist att han inte skulle få nån sovmorgon en enda gång så det var bara att boka av och hoppas att vi får ihop det nästa helg, vi har ju bara försökt ett par veckor redan...


Nu är det dags för melodikrysset, det vet ni väl??

De senaste veckorna har det vart skitsvårt, så jag hoppas på något lättare idag.


Efter det är det dusch och packning som gäller och dags att fara, stannar även en sväng på HM i stan och hoppas det finns några jeans till mig. Jag har seriös byxbrist. Jag har 1 helt par som hade suttit anings bättre om jag vägde si sådär 5-10 kg mindre.


Ikväll blir det tjejmiddag med syrran, det ska blir riktigt nice, att umgås med vuxna, utan att tänka på barnet imorgon bitti. Skönt!


Lukas vaknade 6.30 som vanligt. Han brukar dock somna om smidigt, men när det var jag som gick då sätter han sig upp tar tag i kudden och kanin och är redo för att följa med in i sovrummet. Sen höll han på att böka typ 45 min innan han somnade om. Han är som en trampande kattunge med sina fötter ligger och gosar in dom i min mage eller mellan låren. Jag som var kissenödig var tvungen att vänta på att han somnade om så jag kunde gå och kissa, för annars hade välden gått under om jag gått. Så 7.3o kunde jag kissa och somnade efter en liten stund. 8.10 var ddet dags att vakna tyckte Lukas. Ja det är väl dumt att bryta på rutinen nu.


Nu börjar krysset, trevlig helg!


Av Emilie - 14 januari 2011 09:53

Och va tusan ska jag göra då.

Jag städade ju igår.


Jag får väl skriva ut bilderna till vår famijletavla som ska sitta på dagis som dom kan ha att titta på.


Igår på eftermiddan skulle jag tvätta, Lukas sa att han skulle gunga så han klättrade upp på sin gunghäst och satt där och gungade.

Jag skulle bara ner och hämta det som var klart, det tar ju inte så många minuter.

Men när jag kom upp var han helt borta, och tyst var det.



Jag tittade i köket, vårt sovrum, men hittade honom i sitt sovrum. Han hade krupit upp i gungstolen och tagit med isg en bok. Sötnosen.

Normalt för att komma upp river han ner kuddarna och pläden, men det behövdes visst inte nu.

    

När jag kom hem från min ridtur igårkväll hade Lukas lärt sig nåt nytt av pappa



Under dagarna så diggar Lukas gärna musik:




Igår lämnade jag Lukas på dagis ca 45 minuter. Lagom att jag han dammsuga.

Och klippa Tösens klor. Och prata med Anders (min chef)

Han blev lite ledsen när jag gick men det gick snabbt över, t.o.m innan jag ens gått ut genom dörren.

Jag kom tillbaka vid 11 tiden då det var dags för lunch. Vi stannade och åt och åkte hem sen när dom andra bäddat ner sig för middagslur.

Det tog inte många sekunder innan han kon igång på morgonen heller.


Idag när vi kom så var barnen i det andra rummet så idag vågade han gå direkt in. Man stannade innan han igenom hela grinden, han höll fortfarande i den, då frågade jag om han skulle leka med bilarna, som han frågat efter ute vid bilen.

Det reagerade han inte på sp jag frågade om han skulle åka rutchkana, då sprang han in till de andra för att åka. Igår lärde han sig nämligen äntligen att åka rutschkana själv. Han är ju en liten fegis så innan har det vart tvunget att hålla i handen när man åker. Men nu åkte och åkte och åkte han.


Efter knappt 15 minuter sa Mathilda att jag kunde gå så Lukas kunde vara där 1,5 h idag. Jag sa "nu ska mamma åka hem till Tösen, så får du stanna här och leka" först sa han ett gnäll typ Wäh! men åkte lite rutchkana igen. Han insåg fördelarna med att stanna helt enkelt.


Nu ska jag gå upp och printa lite bilder.

Trevlig helg.

Imorgon åker jag och hälsar på min gräsänkling till syster för lite tjejmiddag med hennes kompisar, Yayh! På morgonen ska jag dessutom åka ut till Kajsa och rida lite, Har inte ridit där mer än 1 gång sen jag fick Lukas. Alldeles för länge sen.

Av Emilie - 12 januari 2011 20:39

Så där jah, 2 inlägg på en dag :)


I eftermiddag har vi varit och handlat lite, som sagt, gick en liten tur med Tösen och pulkan med. Kanske borde skaffa remmar till selen så hon kan dra på riktigt.


Härom eftermiddagen kom Lukas med tändaren och pekade mot ljusen och sa aj aj. Så vi tände ljusen sen stod han där och blåste :)


Vi chillar lite i soffan efter middagsluren idag. Idag fick han vakna av sig själv för en gång skulle tack vare att han somnade strax efter tolv och vaknade strax innan 14.

 

Han börjar längta efter sommaren tror jag, han har lekt en del med sina solglasögon och nu drar han upp byxorna till shorts.

 

När han vaknat till lite bättre och fått i sig lite mellis så gick vi ut. Jag skottade och han skrotade runt. Vi åkte och handlade. När vi kom hem, släppte jag ut honom ut bilen som vanligt, gick upp med påsarna och när jag ut från dörren igen hörde jag det gamla vanliga "MAMMAAAA!"  När jag kom ner till bilen hittade jag detta:


Han hade lyckats krypa in i bilen igen. Jag lämnade dörren öppen såklart eftersom det fanns potatis att hämta.


Sen var han redo för sin pulkatur.


Nu ska jag kolla på Svenska Masterchef, där Idas blivande make hoppade fram som en liten överraskning. Det gick visst inte så bra. Men han är ju duktig, antagligen för proffsig för detta program. 


Godkväll!      

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards