Alla inlägg under januari 2011

Av Emilie - 12 januari 2011 13:11

Då var ännu en dag på dagis avklarat.

Idag började vi redan kl. 9 :)

Det är lite att pilla med här hemma innan vi kommer iväg, i alla fall nu när vi ska hinna äta frukost med. Sen när det är igång på riktigt så äter dom frukost där kl. 8, så det blir ju perfekt när han börjar 7.30


Jag får fortfarande putta in honom genom grinden till hallen och in till de andra. Han blir som förstelnad när vi kommer innanför dörren till hallen.

Idag tog det 30 sekunder innan han fick syn på en bil och sprang dit. Men sen efter en liten stund började han backa mot mig och ville sitta i knät.

Därefter gick det bra, då sprang han iväg och åkte rutchkana, och lekte i "köket" med en anna kille. Vi åt lite frukt och därefter var det dags att gå ut. Alla gick ut men efter en liten stund så skulle jag och den andra mamman gå en sväng bestämde vi, på ca 30 minuter. Lukas var lite upptagen precis när vi skulle gå så jag ville inte störa honom med att tvinga på honom ett hejdå. Men när vi gått halvvägs till grinden så fick han syn på det och började gråta. Det hade tydligen gått över bara vi kommit ut syn.


Man hinner gå ganska långt på 30 minuter upptäckte vi :)


När vi kom tillbaka så började dom röra sig inåt. När Lukas fick syn på mig hade han blivit helt förstelnad och bara stod kvar där långt borta. Men det kan ha varit gungorna som hägrade med. Vi gick tillbaka inåt för att hämta våra väskor men Lukas hade stannat på vägen och när jag då gick in igen och han inte såg mig började han gråta igen. Men nu var han ju både hungrig och trött så det byggde ju på.


Vi åkte hem, åt lunch. Han åt mycket, både igår och idag.

Sen somnade han som en stock. Vi får se hur länge.


I eftermiddag blir det bara lite mjölk- handling, sånt där som snabbt tar slut som det inte går att köpa en veckoranson på.


Jag tänkte ta kort på alla de 7 michelingubbarna idag för dom var så himla söta när dom struttade runt i alla sina kläder. Men det blev inte av.


Imorgon ska vi stanna ända till lunch och äta med de andra barna.

Och även lämna Lukas en stund då med.


Dåligt med foton nu, jag vet. Kanske kan ta lite i eftermiddag om vi hittar på nåt skoj. Vi kanske kan åka lite pulka nu när det kom massa snö inatt.


Tack och hej, leverpastej!

Av Emilie - 10 januari 2011 13:10

Så då, då var första dagen på "inskolningen".

Idag var vi mest och hälsade på och lekte lite med de andra barnen.

Fick lite info och kommande tider.

Jag blev lite trött när dom helt plötsligt at längt inskolningen till 2 veckor.

Jag förstår att det är säkert det bästa att ta det långsamt. Men Richard frågade ändå när dom var uppe och då var det mest att man ev fick komma dit om det blev för jobbigt.

Men nu så fick vi tiden 9-11 på måndag och jag måste verkligen börja jobba, så vi hoppas Richard kan ta det annars får vi börja söka barnvakt.

Måndagar är ändå min viktigaste dag att jobba.

Dessutom ska han bara vara där 9-14 de andra dagarna.

Vi få hoppas att det går bra så kanske han kan vara där mer.


Jag tycker bara det är så himla dåligt med info. Varför kan dom inte skicka ut all sån här info innan??? Har man dagis barn innan så är det ju inga problem.

Men vi har verkligen fått fråga om ALLT. Idag fick vi ett litet häfte om info, men det var mest bilder på lekande barn och telefonnummer. Varför inte skriva i lite mer info och skicka hem det till föräldrarna.

Jaja, nu är vi igång i alla fall.


När vi kom till dagis och klätt av oss så stod Lukas helt förstelnad i några minuter. Men det låg ett pussel på golvet så jag började leka med det, då vaknade han till. Sen så gick det bra. Vi fick vara med på fruktstunden.

Och efter det lekte vi lite med. Lukas gick t.o.m iväg och lekte i andra rum och så. Så det var inga problem. Han hade nog kunnat stanna en stund till. Men höll på att somna i bilen hem, vi tankade lite med. Men när vi väl kom hem började han leka igen och efter maten så ville han inte sova. Så vi struntade i det för pappa var ju på väg hem på lunch.

men när han åkt så tog det väl 15 minuter så sov han igen.

Så idag kanske han kan somna lite tidigare än vanligt nu när han somnade redan 12.45 idag.


Tog inga bilder på dagis. Kändes inte aktuellt.

men några från igår kan jag visa.


Lukas i sitt lilla hörn, nu för tiden drar han ut spisen och så står han där bakom och filurar.


Mina goda frallor jag bakade igår. Fick avnjutad tillsammans med nuponsoppa och glass. Sååå himla gott.  


 

Vi försöker lära Lukas i tidig ålder att man ska ta varannan vatten.

  Han tycket det var roligt i alla fall.

Av Emilie - 9 januari 2011 21:01

Jag har spenderat nästan hela dan i soffan. Som klistrad inför all skidåkning.


Som tur var gick det så jäkla bra för Helena Ekholm sista loppet för dan, det vägde upp resten av dan :)


Just det jag har ju faktiskt bakat frallor idag. Jääääättegoda blev dom.

Fick ett recept av svärmor, hennes blev lite högre, men men, det spelar la ingen roll :)


Lukas vaknade vid 8.30 idag, så jag tänkte aha, nu ska han minsann komma i säng itid efter lunch. Men det tänkte inte Lukas.

Efter ca 45 minuter i sin säng fick han komma upp igen. Han var ju inte ett dugg trött. Så han donade runt här ett tag och sen spred sig odören. Han behövde bajsa... det finns alltid ett svar på varför han inte vill sova :)

Efter blöjbyte så somnade han ganska kvickt i min famn i gungstolen.

Men jag väckte honom igen vid 14.30, han somnade kanske 13.50 För att det skulle vara möjligt att han skulle somna ikväll.


Han verkade sömnig så jag gick in och la honom som vanligt. Men han ville inte idag heller. Efter 30 minuter satte jag mig med honom i gungstolen. Åter igen tog det ett par minuter. Målen helgar medlen är mitt nya motto.

Han måste ju sova, och tar det 5 minuter i stolen eller 1,5 timma i sängen så väljer jag nog stolen. Synd bara när det gick så bra i veckan. 2 steg frammåt  och ett bakåt igen. Det ska blir kul att komma till dagis imorrn.

För att se hur det ser ut. Och så får ju Lukas leka av sig med. Det kan han behöva. Fast grannen var ju inne härom dan och det gick ju jätte bra att leka ihop då. Han kommer ju även vara kvar på avdelningen fram till sommaren, så det blir ju bra. För vår del. Emma tycker inte det är så skoj. Att hennes son ska behöva gå med barn som är mer än 1 år yngre.


Nu ska vi se vad tvn har att erbjuda. Nån bra film hoppas jag.

Det blir garanterat ett inlägg imorrn med. Jag ska även försöka ta lite bilder på buset.


God natt!

Av Emilie - 8 januari 2011 23:47

Jag har precis sett filmen Motherhood med Uma Thurman.

Jag gillar henne, på hennes knasiga vis. Speciellt i Kill Bill filmerna. Eller varför inte... äh va fasen kom så klart inte på vad den heter nu, återkommer...


I morse åkte jag till jobbet för att hjälpa till att ställa tillbaka allt i köket. Som har renoverats under vår julledighet.

Va fint det var nu. Lite jobbigt dock för jag kunde inte göra så himla mycket.

Helst vill jag plocka undan en massa onödigt. Men källaren är ju långt ifrån färdig renoverad efter översvämningen i våras. Så allt fick ställas tillbaka på "sin" plats. Men så fort allt gjorts klart i källaren ska jag ordna och dona.


Men väl på jobbet var jag bara trött, hungrig och grinig. Så jag höll mig lite undan. Vet inte varför, kan bero på den sjunkande sockernivån i kroppen. Jag har nämligen nu ätit upp allt här hemma som innehåller massa socker. Inget mer godis nu. Måste ju bli av med alla dessa nedrans kilon. Börjar bli sjukt trött på dem.

Blev jätteglad härom kvällen när Marina bjöd in oss till "inflyttningsfest" där det blir gammal hederlig förfest och utgång. Men sen kom jag på, va fan ska jag ha på mig. Jag har inget som sitter snyggt och bekvämt. För den delen har jag inga kläder nuför tiden. Jag har varken tid eller speciellt råd att köpa nåt.

Tur det är dags att börja jobba så man får in lite stålar nu.


Annars idag har vi mest väntat på att snön från altantaket ska åka ner. Men det gör väl det lagom till att jag somnat. Det låter som hela huset rasar när det väl åker ner.


Just det åter till filmen och Uma Thurman...Hankock, var det jag tänkte på innan. I alla fall så är hon 2 barns mamma, långt upp i ett hus med bara trappor. Dom hyr 2 lägenheter för att få plats. En gammal inkontinent hund. Hon bloggar, men vill helst skriva artiklar. Men så en dag så brister bara allt.

och vem har inte känt så. Att hela ens dag är fylld med så många "enkla" saker så man inte har tid att använda hjärnan till att tänka. Man plockar plockar och plockar. Donar, diskar och donar lite till. Och vips så är dan slut.


Visst jag ångrar inte en sekund jag har varit hemma med Lukas. Men att vara "mammaledig" är ju inte riktigt vad man hade trott det var. Men nu så delvis längtar man tillbaka till jobbet. Och vad gör jag där mesta delen av dagarna, jo plockar plockar och plockar, donar diskar och donar. Och då inte ens för min egna skull utan för andra. Ja man e då bra märklig ibland.


Imorgon ska jag spendera dagen med att kolla på skidåkning största delen i alla fall. Finalerna av Tour de Ski, så skoj när dom kämpar sig upp för slalombacken och sen på kvällen var det visst både damer och herrar Skidskytte, min favorit.


På måndagen är det vår D-day. Dagisinskolning. Jag kommer inte kunna sova många minuter, kommer tänka, fundera och allt sånt där onödigt.

Jag är väl inte värst orolig mer pirrig.


Nu är det dags att sluta babbla.

Just det Lukas nattning idag gick åt skogen. Efter en timme tog Richard över och satt med honom i gungstolen.


God natt!

Av Emilie - 7 januari 2011 21:46

Stackars vår lilla Tösen, hon har drabbats av Kennelhosta.

På nyårsdan började hon "hosta" och "kräkas upp" slem. Jättenice när man är lite trött efter nyårsafton. Min kompis Ida hade berättat att hennes hund gjort det nån dag innan med, så jag anade att de drabbats av samma sak. Så jag var inte så orolig. Men det är ju inte så skoj när man börja läsa om det.Kan hålla i upp till 4 månader. Själva hostandet då. De här slemkräkningarna avtog efter nån dag.

Men hon hostar fortfarande, eller det låter mer som värsta jätte harklingarna.


Chabbis och Tösens symptom är väldigt lika. Efter nån mer dag slutade Chabbis äta och började andas konstigt. Och jodå det kom nu igår för Tösen med.

Som tur är så går det alltid muta Tösen med extra matrester så äter hon alltid lite. Hon har ju dessutom lite att ta på. Andningen låter bättre idag. Men vi får ha ett extra öra på henne tills måndag då veterinären har öppet igen.


Nu i veckan har Richard jobbat över mycket och jag har haft hand om nattningarna. Så nu blev det hårdkörning med att somna själv i sin säng, ensam i rummet. Och det har gått relativt bra. Jag har fått gå in ett par gånger och lägga honom till rätta med kanin och så. På dagarna har det inte varit några problem alls, inte ett pip. Men så igår fick Richar lägga honom och gjorde på sitt vis. Så idag tog det lite längre tid igen. Men inte i närheten av vad det tog förr. Han var helt enkelt redo för det nu och inte innan när vi har försökt.


I veckan annars har vi inte gjort mycket alls. Bara varit hemma och skottat snö. Vi vill inte gå ut och gå med Tösen eftersom det kan smitta andra så lätt.


Vi var och hälsade på farmor och farfar (Lukas då) en eftermiddag då passade Lukas på att chilli i fotöljen och han vet precis hur man sitter i en fotölj med fotpall


  Lite dålig bild, jag vet, men den visade bäst av de jag hade.


Innan detta så satt han med Farmor och hennes iPhone


    Tummen var med ibland med.


  Tittut i Tösens säng


  Lukas tycker det är jättekul att gå och leka med våra mössor och vantar som ligger i korgarna i hallbänken. De passar inte alltid men, kul är det.


  En liten släggpuss.


Godnatt och trevlig helg.


Imorgon blir det arbete. tillbaka med allt i köket, eftersom våra Göteborgsplaner blev uppskjutna. Dom andra skulle börja 7, men det gör inte jag, jag fick komma när jag ville :)

Av Emilie - 3 januari 2011 14:41

Nu har våra nyårsgäster lämnat oss. Richard jobbar igen och vi tar det lugnt här hemma.


I fredags blev det en hel det städande innan Sofie och Jamie kom.

Vid 17.30 kom våra andra gäster och strax efter nattgästerna med.

Lillebror och Anna skulle sova här. Så det var fullt hus.

Vi åt lite välkomst snacks och drack en flaska bubbel...mycket gott. Varför vänta ändå till 12-slaget??

Sen körde vi på med all mat. Allt var dundergott!

Vi hade snålat in på fyrverkerierna i år. Richard är ju annars ganska skjutgalen, men pengarna var slut så det blev inget. Men vi har ju sån utsikt här så vi fick se en hel del ändå.


Vi spelade spel och helt plötsligt var klockan över 3. Gissa om jag var trött när Lukas vaknade vid 9, trött men inte ville han somna om. Vid 10 släpade jag mig upp så han skulle få lite frukost.

Jag passa på att sova lite med honom efter lunch. Tack och lov att han fortfranarde sover middag.

På kvällen hade vi, Jag, R Sofie och Jamie bokat biobiljetter. Mamma var bokad som barnvakt.


Vi var lite oroliga hur det skulle gå när vi gick allihopa. Men det gick jättebra, speciellt när han får stå i fönstret och vinka. Han hade röjt runt här hemma och blev trött framåt 8 tiden. Då la mamma honom i sängen och sa gonatt och gick ut... och han somnade som en stock en liten stund innan vi kom hem. Tänkte anställa henne som nattare kanske.


Eller så får vi titta på klockan när vi tycker han ska sova och vänta tills han e riktigt trött.


Vi gick och såg Narnia..3D, den var bra. Man kan ju inte missa den tredje filmen när man sett de andra 2. Ingen dundersucce men bra.


När vi kom hem stannade mamma och vi kollade på Rallybruad. Även det är ju en skoj film.


Vad gjorde vi igår då... jo just det, på eftermiddan var vi bjudna till Richards farfar på fika. När vi lyckats slita oss därifrån så gjorde vi fondue här hemma. Så himla smarrigt att sitt och pilla med mat på det viset.

Vi hade fått lammkött av mamma och även älgfilé, smarrigt!


Det blev en tidig kväll, eller ja...12. Richard skulle ju upp och jobba :)


Vi andra åkte och badade i förmiddags. Det var nice. Varmt och gott. Lukas gillade det som vanligt.

Jag lyckades hålla honom vaken hem. Lunch fick jag i honom och nu ska jag snart väcka honom :)


Hoppas ni haft en bra nyårshelg.

Och att alla får ett härligt nytt år.Det ska vi ha. Med massa nya äventyr att se fram emot.

Dagis, 2 bröllop, Italienresa i augusti.

I helgen lämnar jag pojkarna hemma och far till Gbg och jag och Lukas ska till Göteborg Horse Show fram i februari. Eller jag ska gå och han ska vara hos bästa moster Sofie. Så vi får nog att göra det här året med. 


Glömde ta en endaste bild på heela helgen. Så det blir inget med det.


Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards