Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Äntligen städat

Av Emilie - 12 maj 2012 23:04

Idag har här plockats och plockats och röjts och röjts.

Så himla skönt att det är över.

Jag har plockat undan alla vinterjackor och vinterskorsom var kvar i hallen, så äntligen får allt plats.

Jag har röjt bakom/under vår säng, välbehövt det med.

Även Lukas rum fick sen en liten extra omgång. Och alla sängar nya sängkäder. 


Vid tre tiden blev det dags för den nya lördags rutinen, en promenad med hela familjen för att köpa lördagsgodis.

Det får bli det nya nu. Innan har vi ju inte varit så hårda på det. Godis är till för lördagar och Lukas verkar köpa det. Han fick plocka lite själv, men när han gått igenom sin påse här hemma var det inte speciellt många han gillade.

Tyckte lite synd om honom, så han fick lite mamma choklad- mörk choklad :)

Sen nöjde han sig med det, inget tjat resten av dagen. Och får man frågan under veckan så är lördagsgodis svaret. Lätt som en plätt.

Idag har vi även varit på honom lite angående tummen. Vi började redan på morgonen. Han köpte dte inte riktigt då om att det bara är småbarn/bebisar som har det och att han får ha det när han ska sova eller är ledsen.

Senare på dagen fick vi ta den lite hårdare varianten, vi tittade lite på hans tumme att han har lite aj där och att det inte är bra för tänderna, att dom kan gå sönder. Det förstod han bättre och det var lätt att påminna honom.

Vid något tillfälle blev han lite tjurig, så då stoppade han in tummen och jag sa till honom att då får du lägga dig i sängen och vila lite. Det köpte han och vände från att vara på väg till soffan. Sen kom han ut när han var redo.


Det samma gäller nu när han tjurar ihop vid andra tillfällen. Då låter vi honom gå iväg och samla sig, den tid han behöver, han tänker över det och kommer snart tillbaka och kan fortsätta äta eller vad det nu gäller.


Vi är även noga med att berömma honom när han gör rätt och är duktig och han tar åt sig det så himla väl. Man ser att han lyssnar till på en och skiner upp lite. Jag tror minsann att han kan bli en riktigt snäll liten pojk. (ta i trä)


Imorgon eftermiddag blir det Huskvarna Folketspark, och Barnens festivaldag.

Farmor Mia fick några biljetter så vi åker med dom och stor kusinen Ebba som Lukas älskar. Han ser mycket fram emot morgondagen.


Jag börjar bli lite rastlös här hemma igen, Lukas somnade nämligen redan 19.30
Efter en dag som började 9.30 och mycket stoj från hans sida och hela långa promenaden farm och tillbaka till Ica utan middagsvila så var det helt lagom.


Just det, jag har även bakat bröd idag. Med en köpt surdegs bas som KronJäst kom med för ett tag sen, Bagarens Surdeg, kallas den. Mycket gott! jag trodde jag misslyckats, men det blev väldigt gott, lite väl salt, men då vet man det till nästa gång eller om det var mitt havssalt som satte extra smak.
Det tog lite tid, men värt det. 2 + 1 h jäsning. Med lite bättre framförhållning nästa gång blir det nog bra :)


 
 
jessica, mamma i  Familjen vanlig

jessica, mamma i Familjen vanlig

31 maj 2012 06:01

Inte det lät där, berättade för Judit igår att hennes kompis som nyss fyllt tre har slutat med tutte och att det måste hon oxå göra när hon fyller - nä inte populärt om jag säger så :( jag blir ledsen då.... sa hon flera gånger

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilie - 11 februari 2016 22:07

Jag kom på att det var dags att byta namn igen. Jag bor ju inte längre på Lindgatan.  Tillbaka till ursprungsnamnet, det kändes som en bra idé    Det händer ju att jag får lite bloggsug ibland, som ikväll.    Idag har Lukas åkt till Richard...

Av Emilie - 21 november 2015 02:05

Det finns en del som undrar vad som hände mig sommaren 2015.En del av er har förr läst här, när det fanns nåt att läsa vill säga.Så här kommer den stora förklaringen… Många var det som helt plötsligt fick se mig på bild, kär i nån som ni inte ...

Av Emilie - 29 juni 2015 17:45

Veckan som gick blev verkligen full av kalas. På Onsdagen var det filmpremiär med Onda mannen, filmen som Lukas och hans dagiskompisar gjort. Den ska komma upp på kommunens hemsida så länk kommer så fort den finns där. Lukas farmor och farfar firade...

Av Emilie - 29 juni 2015 17:29

Detta inlägg påbörjades nån dag efter midsommar, men hanns helt enkelt inte med. Nuså! Nu har jag en stund över innan jag ska till stallet. Vår stuga på kusten är nu uppdelad mellan våra två släkter varannan vecka. Vi får helt enkelt inte plats al...

Av Emilie - 31 maj 2015 21:06

Denna veckan har det vart fullt upp på jobbet. Så helgen har varit uppskattad. Igår, lördag fick vi ändå ställa klockan tidigt, jag och Lukas hade frukost att servera på jobbet. Lukas vill så gärna följa med, även om det betydde att bli väckt 6.15. ...

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards