Alla inlägg under juni 2012

Av Emilie - 18 juni 2012 19:06

min älskade lilla nya dator. så fin så fin!

den kommer användas flitigt. men jag har lite tics sen gamla datorn bara, kollar så sladden sitter i heeeeela tiden.

Jag hoppas jag kommer kunna bli en bättre bloggare och en bättre kommenterare framöver.


Lukas är lite knasig idag. Han somnade lite sen igår, vid 21 och var jättetrött imorse. Speciellt eftersom han hade mardrömmar strax innan 6 imorse. Så han fick komma in till mig och somna om, för jag hade svårt att somna igår och orkade inte masa mig upp. Näär jag väl burit ut honom i soffan i morse så somnade han fler ggr.

När jag hämtade honom nu i eftermiddag var han lite trött, jag var sen och ville hämta min dator. Han var lite trött och lite smågrinig. När vi kom hem strax efter 17 så skulle vi äta lite mackor och Lukas villa ha en liten yoghurt, han åt halva och sen bröt han nästan ihop över mackorna. Jag pratade i mobilen och hörde inte riktiigt allt. Han sa att han hade ont i magen, satte sig hos Rille, men ville sitta hos mig, så det fick han och somnade i knät på mig 17.45

Undra när han vaknar imorgon. Tokungen, han kan inte ha sovit på dagis idag, konstigt att han inte gjort det eftersom han sov lite för lite inatt och typiskt att jag inte gick in och kollade sovlistan, för då hade jag ju vetat.


Jaja... han kan behöva sova lite pojken.

Hoppas bara inte att det var nåt med magen .


Nu ska jag leta upp alla er bloggare där ute till en ny favorit lista.

Av Emilie - 16 juni 2012 21:18

Ja ni kanske undrar varför jag beställt ny dator...

den här är ju ändå bara 2,5 år typ.

Men det är så här.

Vi köpte den billigaste som fanns typ, alltså ett B märke, som nu inte finns nån riktig extra sladd att köpa till, eftersom den riktiga blev det glapp i och den nya vi försökte köpa passar inte hunda så man får sitta och vicka lite på den så passar den. Den har 0 i batteri tid, och dessutom inget nytt att köpa till.

Så det är ganska drygt. Det går bättre på nåt konstigt vis när datorn är full-laddad, men så fort den inte är 100% tappar den kontakten hela tiden så man får sitta och meka in sladden hela tiden.

Som nu trycker mitt lår upp sladden så hårt det går. Men det "släpper" snart ändå.

Som att det inte var nog, vissa dagar påverkar datorn internet, och då med tvn när man har Telia tv. Så varje gång jag får i el sladden ordentligt så hackar tvn....hur det hänger ihop vill jag inte veta. för el och nätverk borde inte påverka varann.


Vissa dagar när man startar datorn så hänger inte "musen" med så den flyger runt och hackar över hela skärmen. Så man startar om och hoppas att det funkar bättre nästa gång, men inte alltid. Om man ens lyckas komma till avstängningen med musen :)


Vissa dagar vill den iNTE funka med nätverket, så man får stänga av, starta om Rilles dator och nätverket för att sen sätta igång den och då funkar det.


Asså ni fattar va... så med detta sagt är det nog sista gången jag skriver ett inlägg från dena hääärliga dator.

För min nya är på väg. Så jag hoppas den kommer på måndag.

Så ni kan få en update efter helgen.

Av Emilie - 14 juni 2012 17:00

väntas tider.


Sitter och väntar på att bli "anstormad" av Hillerstorps nior.

Kl. 18 ska dom ha sin avslutningsmiddag här. Det ska bli kul att se "barnen".


Kul att ha nåt att göra ikväll iaf, för jag hann både med papper och bakning igår.


Igår var jag ute och sprang en sväng. Jag har aldrig varit med om stummare ben. Jag tog heeelt slut, benen var som spaghetti att gå på. Så jag power walkade lite sen började jag intervalla lite, väldigt korta intervaller men bättre än att bara gå tänkte jag. Fuskade inte ens med att skippa backarna :)

Sprang sista svängarna med. Blev lite besviken på mig själv så jag kollade inte ens klockan när jag kom tillbaka, men när jag satte mig i bilen efter att ha stretchat så var jag inom tidsgränsen.

Så det blev nog inte så tokig tid ändå :)


Lukas och Richard hade åkte till Vaggeryd för att röja lite med vår nya grästrimmer/röjsåg.

Sen kom dom hem mätta och goa :) Lukas skvallrade dock att han hade ätit glass :)


I helgen blir det äntligen lugn och ro. Det enda som står på schemat är att rensa ogräs. Så det blir klart nån gång.

Rille ska väl till High Chaparrall men det spelar ju ingen roll. Honom klarar vi oss utan :) Så länge inte jag behöver åka nånstans :)


Nästa helg är det ju midsommar och det är ju ett projekt i sig. Och en liten händelse till....

Lukas födelsedag måndagen efter. Vi firar två gången, en gång vid midsommar och sen hemma på hans födelsedag med såklart. Orkar inte stressa hem för att ta det på söndagen. Nej det får bli på hans födelsedag så det känns speciellt för honom. Nåt ska man väl kunna slänga ihop...kanske kan baka lite bullar i helgen då...

Någon som vill komma och fira med oss på måndagen??


Näe nu får ungarna komma snart :)


Av Emilie - 11 juni 2012 20:33

På jobbet har vi gått från underbemannade till totalt överbemannade.

Jag har inte så mycket att göra på eftermiddagarna längre. Som tur var fick jag hjälpa till i köket under morgonen så tiden gick lite fortare.

Så jag var i god tid på dagis idag. Men kom till en ledsen Lukas, han hade fastnat i en väska. Dom har ju lite olika väskor och han har flera gånger under dagen velat trä dom över huvudet, och höll på att fastna helt. Men nu behövde han bara lite hjälp.


När vi kom hem gick han över till grannarna och jag bytte lampor på bilen.

Han stod utanför deras dörr en stund, sen var han borta, så jag antog att dom sett honom och släppt in honom. Det brukar inte vara öppet nämligen. Men det hade visst varit öppet och han hade överraskat dom lite :)


Men han fick stanna och leka en stund, så jag unnade mig en stund i soffan med eftermiddags tv.

Anledningen till att han kom hem igen var för att han halkat och slagit i huvudet i valvet, aj aj aj.

Där blir nog en liten bula tills imorgon.


Dagens kvällsmat blev en succé, för mig och Rille iaf. Lukas äter ju så lagom mycket mat här hemma :)

Det blev nygjord rabarberkräm och nybakta scones. Mums!


Lagom till att Lukas har borstat tänderna så vill han genast äta upp sin macka. men jag sa faktiskt nej. För så är det jämt. Nu sover han iaf gott i sin säng och jag ska nog kika lite på fotbollen, men antagligen mest på något annat... :)

Av Emilie - 10 juni 2012 21:12

Marängbotten:

4 äggvitor
3 dl strösocker
4 droppar ättikssprit
3 dl puffat Vårgårdaris


Ugn 125 gredar. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum. Fortsätt vispa och häll i strösockret litte i taget så det vispas ner i äggvitan, samt dropparna med ättika.

Marängen ska fortfarande gå att vända uppochner på.

Vänd ner det puffade riset.

Bred ut smeten på ett bakplåtspapper. In i ugnen ca 1,5 timme.

Ja, man måste vara ute i lite god tid men den sköter sig mest själv och svalnar snabbt när den väl är klar.

Under tiden värmer du till chokladkrämen:


4 äggulor
1 dl socker
1 dl vispgrädde

50 gr smör

100 gr choklad ( jag har blandat 70% och mjölkchoklad)


Värm försiktigt upp äggula, socker och grädde.

Låt det sjuda, men ha koll så det inte klumpar sig av äggulan, så rör/vispa "hela tiden"

när den tjocknat ta av den från plattan och lägg i choklad och smör som smälter och blandas väl.


När marängbottnen svalnat dela den på mitten, bred ut chokladkrämen på ena bottnen.

Andra halvan används som lock.

Nu har jag gjort lite olika. Till servering behövs även ca 3 dl. grädde, vispad.

I fredags la ja grädden uppe på bottnarna med bara krämen mellan bottnarna, och skivade över jordgubbar på grädden.

Idag lade jag grädden(som jag blandat skivade jordgubbar i) över chokladkrämen och sen botten nr 2 uppe på det.

Då kan man ringla lite smält choklad över som dekoration.

Men jag tycker nog att det blev finast när jag hade grädde och jordgubbar uppe på tårtan.


Har man större kalas är det bara att dubbla receptet så använder man hela långpanne bottnar.

Lycka till. Lätt som en plätt!

Av Emilie - 10 juni 2012 20:43

äntligen är denna veckan över...

det var ju lite hektiskt planerat men det gick bra. Det har varit en hel del timmar i bilen dock.


Jag och Lukas åkte till Gbg så fort vi kunde efter jobb/dagis. Vi fick jättegod middag av Sofie och Jamie som sen åkte på bio och såg What to expect, den rekomenderade dom båda, mycket föräldrahumor.

Lukas somnade till slut, väldigt sent speciellt eftersom han inte sovit på dagis, och jag lyckade hålla honom vaken i bilen hela vägen.

Tisdagen började tidigt. Kl. 6 av Olivia, to.m Lukas vaknade då, av att han hörde Olivia i köket då...

Vi passade på att åka till badhuset vid Åby. Den varma bassängen var bäst, tillsammans med rutschkanorna.

Som t.o.m jag vågade åka, eftersom man inte störtar ner i en pool. Det gillade Lukas att vi kunde åka, för han vågade inte åka med Jamie först. Men jag kan ju pusha honom på ett annat sätt, för jag vet ju att han vill :)


Vi var trötta, hungriga och sena efter badet, men ett snabb stopp på "gyllene M:et" så åkte visöderut till Kungsbacka, där min kusins son Sebastian skulle springa ut i livet. Vi insåg ganska snart att vi inte skulle kunna medverka vi själva utspringet, med all hög musik och liv, men två trötta barn. Så vi tog det lugnt och mötte upp familjen och sen åkte vi karavan ut till Sebastians pappas hus som han har med sin nya familj.


Mamma åkte med mig hem, så hon busade med Lukas och höll även mig vaken. Kl. 23 var jag och Lukas hemma till slut. Då hade han inte somnat ännu, eftersom jag väckte hoom 17.30 på kalaset.


Kl. 7.15 vaknade jag på onsdagen för kl. 8 skulle bilen gå mot Ullared.

Jagm, grannen Emma och svägerska Anna var shopping redo.

Vi blev lite sena hemifrån men var framme före beräknat ändå. 15.30 var vi hemma igen.

Hemskt smidigt gick det. Hemma fick vi grillat och jag slängde ihop en rabarberpaj.

För det finns det gott om nu :)

Torsdag och fredag var jobb som vanligt.

I fredags var det ju min födelsedag. Det firades på jobbet med en tårta, en som är väldigt poppis så jag får nog dela med mig :)

Efter jobb blev det tårt"rester" hos grannen och sen packning och några stopp på vägen innan vi for hem till mamma och pappa.Där väntade Sofie och Olivia på oss.

På lördagen kom Ida och Chabbis, som jag inte träffat på EEEEEEEVIGheter, vi tog en promenad med hundarna och pratade massor, speciellt om deras 5 månaders äventyr som restaurang drivare i Funäsdalen.


Lördagslunchen blev räkor, aioli, baguett och vitt vin :)

Lite senade på eftermiddagen efter lite chips och cola som gav mig energi gav jag mig ut på en springtur.

På ca 5 km. Jag gick i början för att få upp flåset, sprang och sprang och gick i de två hemska backarna. Det börjar kännas rejält :)


Kvällen firades pappa, med grillning, och hela familjen med familjer samlad. Jag, Rille, Anna och Kim satt uppe till två på natten och spelade spel. Dumma trasiga klocka i köket :)

Men kul hade vi, och jag var inte ens trött idag så det var det värt.


Idag kom vi iväg i tid hemåt, för vi bestämde middag med Richards föräldrar som ville fira mig.

Pappa kom även med massa ved till oss så han fick middag med.

Grillad kyckling som marinerats med Santa Marias nya påsar, denna gång med smokey honey. VÄLDIGT GOD!

Jag hade även saltrostat potatis. Färsk potatis, massa salt och olja, och ganska varmt i ugnen, minst 200 grader.

Kall bea till det och sallad. Plättlätt middag, allt gjorde sig själv nästan.

Jag passade även på att göra den goda tårtan idag igen.


Lukas och jag har duschat och badat och han sover gott i sin säng nu. Så nu är vi redo inför en lugna vecka. Inga planer för vår del. Rille kanske ska till High Chaparral i helgen. Men vi klarar oss själva.


Lååångt inlägg och inga biler, som ni gillar det va :)



Just det! jag fick världens bästa present av Sofie, hon är så bra på sånt...

Hon hade fått min gamla blogg printad hos bloggtillbok.se

så ett helt års bloggande är förevigat. jag har tänkt så många gånger att jag ska göra det, men det har inte blivit av. Tack Sofie, your the best!



Av Emilie - 4 juni 2012 21:12

Det här blir en händelserik vecka, men vi kan ju börja med helgen som var...

I fredags packade vi ihop oss och for mot Jönköping och sen Gränna.

I Gränna stod Mia & Calle (farmor och farfar) med husvagnen. Det blev grillat och lite fredagsmys till Lets dance finalen.

Lördag morgon vaknade vi ganska tidigt, av solen. Vi är ju vana vid våra mörklagda sovrum :)

Lördag 10.30 var vi bokade på färjan över till Visingsl tillsammans med Sara, LInda R, Peter, Johan David och Oscar. Det var äntligen dags för bröllop för LInda och Gustav. Lukas skulle spendera dagen och natten med farmor och farfar i Gränns i husvagnen.

Vi hade lyckats boka stugor precis jämte festlokaten, GÖTT!

Det var en vacker vigsel i Brahekyrkan, och en riktigt skoj fest.

Bäst på kvällen var bl.a 90-tals skoldisco dans klassen med Gustavs kompis Markus.

Det roade väääldigt många, nyktra som fulla.

Jag höll nere på drickandet eftersom jag fick så jag klarade mig helgen innan och dessutom skulle jag hämta LUkas i hamnen kl. 10. Då det även bjöds på rejäl frukost buffé i festlokalen.

Efter frukost och utcheck åkte vi ner och chansade på en tidigare färja, vilken var en bra chansning.

Vi kom med efter ca 30 minuters väntan. Och fick även chans att prata lite mer med Mia & calle som inte hunnit lämna Gränna ännu. Lukas var helt däckad i två timmar i bilen efter en sen kväll med farmor och farfar men det var det nog värt. SKoj hade han haft det iaf.

Vi stannade på A6 och fick köpt lite mat/lunch och present till födelsedagsbarnet Anna, min lillebrors tjej.

Det var nämligen nästa stopp, massa go fika hade hon gjort. Tyvärr var jag så slö efter kvällens bravader att jag inte riktigt orkade njuta till fullo, jag ville så gärna äta flera av alla, men klarade inte, förlåt Anna!


Lukas däckade strax efter vi kommit hem vid 19 i soffan med mig.

Jag insåg att min enda chans till motion var måndag morgon, sagt och gjort, på med dojjorna och en liten snabbrunda fick det blir. För nu idag efter jobbet var det snabb ompackning och mot Göteborg.

Jag och LUkas är nu hos Sofie, JAmie och Olivia. S & J är på bio. Lukas sover och jag dricker vin :)

Imorgon ska vi nämligen ner till KUngsbacka på student, min kusins son.


Det blir ett evigt farande nu. Visingsö i helgen, idag GBG, imorgon KUngsbacka och hem på kvällen. Onsdag Ullared med grannen och Anna, i helgen blir det hem till mamma & pappa för att fira mig och pappa som fyller år på fredag & lördag...


Ber om ursäkt för alla extra stora bokstäver, skylle på Sofies dator :)

Nu ska här bli film :)


bilder från helgen får komma en annan dag, tom inte med mig minneskortläsaren.  

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards