Alla inlägg under mars 2011

Av Emilie - 17 mars 2011 21:50

Jag har blivit utmanad...

utmaningen lyder som följer:


Berätta 8 saker om dig själv, skicka sedan vidare utmaningen till 8 bloggar som har färre än 100 besökare/dag. Länka till den som utmanat dig! (Du BEHÖVER inte länka till dem som du utmanar)


Mina 8 saker om mig själv, måste jag nog tänka igenom och klura på.

Men jag utmanar i min tur...


Lisabeth

Sofie

Jessica

Camilla

Vanja

Josefin

Ida

Malin

Av Emilie - 16 mars 2011 21:20

Dagarna, veckorna bara rinner iväg nu.

Lukas älskar dagis. Han vaknar med ett leende, när jag väcker honom.

Vi tittar på Dinosaurietåget på Barnkanalen, äter smoothie ihop. Han är väldigt mån om att jag också ska äta. Han får sin flaska sen pekar han på mitt glas och tittar menande på mig "mamma". Och menar; mamma du ska väl också äta.

Sen borsta vi tänderna, Lukas gör det själv nu för tiden då man knappt får hjälpa till. Sen är det ytterkläder och val av dagens gosedjur, alltid blir det Lalle, en blå kanin med snuttefilt, och jättebra tvättrådslapp, och till det Grrr, som är en Ica krokodil, sånna som dom hade nån Childhood drive på, som inkluderade en mini också.

Vi säger hejdå till Tösen och åker till dagis. Han springer in själv nu för tiden och dagis personalen får påminna honom om att komma och säga hejdå.

Han kommer tillbaka och vinkar åt mig och ibland får jag en slängpuss.


Det underlättar grymt mycket att jobba på dagarna när man vet att han är hur nöjd som helst.


I torsdags åkte jag hem lite tidigare från jobbet för att jag kände för det. Började må lite illa efter all chokladpudding, trodde jag. Men oj oj oj. Lukas hade nog magsjuka den där natten ändå.

Det var toa/säng som gällde för mig den eftermiddan, kvällen natten. Richard fick stanna hemma den dan med. För att ta hand om Lukas. Jag fick i mig lite middag på kvällen och sen sakta men säkert har jag ökar intaget, men min magsäck minskade rejält. Minskade heeela 3 kg. Hoppas jag lyckas hålla dom nere nu bara.

Vi hade ju planerat att åka hem till mamma och pappa på fredan, men det fick vänta. Sofie och Jamie skulle komma dit och vi skulle fira Jamie som fyller år imorgon. Så lördag morgon åkte vi istället.

Vi slappade mest och gjorde inte mycket alls. Jag och Lukas var ute över en timme på eftermiddan och lullade runt, tittade på hästarna, Bää och lammen, vi tittade efter mamma om hon kom tilbaka efter ridturen och lite sånt.


På söndagen tog mamma med sig Lukas ut till stallet. Efter ett tag gick jag ut för att kolla läget. Då hade dom packat hö i ikea kassar till kvällen och morgonen. Dom hade börjat mocka med, Lukas packade på halm från boxarna medans mamma mockade på riktigt. Han tittade på mig som "snälla mamma jag kan väl få stanna ute" Och det fick han gärna. Gissa om han åt och sov bra sen???


Det var en toppen helg! Inte så mycket mat som vanligt för mig.

Men det är ju alltid trevligt att umgås med familjen.

Imorgon ska jag äntligen ut och rida. Jag har inte ridit på 3 veckor nu pga. halsen och magsjuka.


På fredag ska jag och Lukas åka och bada i Vaggeryd. Det kommer han nog gilla, det var ju länge sen vi var där.


Nu är det Greys Anatomy och sen ska jag kika på den nya serien Off the map, lite sent, men jag måste ju se om den verkar bra.

Trevlig kväll!

Av Emilie - 15 mars 2011 18:31

Efter mycket mejlande fram och tillbaka så är vi nu helt eniga och överens med grannarna. Det känns mycket bra. Så vi firade med efterrätt idag.


Först var vi tvugna att vänta på pappa...


 

Första tuggan var så här god

 


 

Han fick äta med sked för vi orkade inte bada idag


Men den tanken gick sådär...

    Det var i alla fall väääldigt gott.

Av Emilie - 14 mars 2011 19:27

Jag blir bara så arg....

man loggar in på facebook och hittar att grannen skrivit följande

Ogillar väldigt mycket att bli överraskad av en stor hund i trädgården.
Misstänker att det är samma hund som gillar att använda vår trädgård som toalett!!
Barnen är livrädda och vågar inte gå ut :(

Mitt svar blev


Jag antar att hunden är vår, och det är absolut inte meningen att hon ska vara hos er. Men hennes stora passion i livet är tyvärr kattskit och känner hon doften så finns det inget som stoppar henne. Och om hon har skitit i er trädgård är det absolut inte heller meningen då får ni gärna säga till så ska vi städa efter henne.


Ska se om ja hinner få ihop hela historien åt er.

Är på jobbet nämligen.


Strax efter kl 17. Kommer den andre grannen in, som vi träffar ibland och deras son går ju på samma dagis osv. Vi kommer bra överens. Dom var hundvakt åt Nemo, som Tösen ääälskar. Så dom gick ut och busade lite Richard och Lukas gick ut till Hampus och Jesper, och Tösen till Nemo. Rätt var det var sprang Tösen över häcken och in till deras buske (katt toalett).

Tösen går nog dit nån gång i veckan och städar denna toalett.Förbannat äckligt, jag vet, men det går som sagt inte stoppa henne.

Det är typ 0,5 meter in på deras tomt.

Richard gick dit och hämtade henne på en gång.

Sen stod alla deras barn "glatt" i fönstrena och tittade när hundarna busade som dårar.


Är det då rättvist att skriva så här på facebook????


Fine kom och säg till om hon vid något obevakat tillfället även skitit hos dom. Vilket jag inte tror. Kanske att hon kissat....fortsätning följer, väntar med spänning på svar.


Av Emilie - 9 mars 2011 13:06

Igår kväll var det avfirande av Alexander på jobbet, som ska sluta.

Vi begav oss till Bowling City för 1,5 h bowling. Mitt enda mål var att slå Alexander. Sist vi var och bowlade allihopa gick det skitdåligt för mig, var gravid dock. Det gick inte super bra för mig igår heller. Jag var på god väg att slå både Erik och Alex i sista serien, men så helt plötsligt så missade jag helt 5 ggr på raken. Min handled orkar inte med så lång bowling och tummen slog jag i på jobbet, så den gjorde ont med. 

Nu kommer jag aldrig få chansen att slå honom igen, surt!!!


Efter det bowlingen gick vi till Anna Gretas och åt tapas, Jag ÄLSKAR tapas.

Och deras tapas efterrätt, 4 små smakbitar. Så himla gott.

Vi var lagom trötta och åkte hemåt strax efter 22.

Jag fick köra företagets/Anders nya bil. Stor som ett hus

  bild lånad av Toyota


Vår har även kåpa på flaket så vi kan köra ut cateringar.

Bilen är lite missvisande. Det är ju ett trappsteg in så hög är den. Men den kändes inte alls så stor att köra, kändes som en vanlig personbil.


När jag kom hem så sov Lukas lite oroligt. hostade och vaknade. Så jag gick och lade mig ganska snart ifall han skulle behövas komma in i vår säng.

Men han sov några timmar till. Han vaknade vid 2 tiden. Somnade. Vaknade igen, så nu tänkte jag ta med honom in. Men så var han jätteböt. Och jag tänkte oj vad han har gråtit/snorat. men så var inte fallet, det var liksom lite bitigt. Så det var bara att börja tvätta av honom i badrummet. Inte så poppis. Men är jag tog en handduk och visade honom "titta så smutisgt" då funkade de, det brukar vara ett bra knep. När det gäller öron och ögon nu under ögoninflammationen han hade.


När han var "ren" fick han sitta i gungstolen och jag bäddade om. La i massa bäbiskräk handdukar som jag som tur är har sparat i hans byrå. Vi satte oss i gungstolen ihop och han somnade efter en liten stund, men vaknade igen och började hulka. Tur jag hade en handduk där med. Han somnade om igen sen. Och jag kunde lägga honom i sängen. Kunde lägga mig själv. Nästan somna om och sen vaknade han till och hulkade igen. Tack och lov för handdukarna. Jag fick bara torkat av munnen på honom, och han somnade om igen, men jag hade fått vikt ihop handduken lite som han spytt lite i. Så då ville jag inte störa honom så den fick ligga kvar i sängen eftersom han låg på den med. Jag la i en ny över med. Så det kändes okej att lämna det så.


Låter ju inte så nice. Men om han somnade om igen och inte verkade brydd av det så kändes det okej. Eller??


Jag skickade sms till bossen och somnade om. Jag vaknade av att Richard skickade sms till mig 8.20 typ. Lukas sov fortfrande. Men vaknade strax efter jag gått upp.


Frukosten gick snabbt och glatt ner. Det märktes inte på ungen att han spytt under natten. Han var hur pigg som helst. Efter frukost blev det bad/dusch. Han stank ju kräk efter första spyan. Men det hjälpte visst inte med bad och schampo, han luktade visst fortfarande kände jag innan när jag skulle natta honom.


medan jag lagade lunch till honom stod han och lekte med vattnet och drack en massa, så antagligen var han inte så hungrig längre efter allt vatten för han åt ett par köttbulle bitar och nån sked mos. Sen var det bra.


Vi testar igen efter han sovit klart.

Nu ska jag njuta av Skidskyttet på tv.


Mornar som denna, som jag haft i veckan är det inte så farligt att gå upp tidigt och gå ut med Tösen.

 

Av Emilie - 7 mars 2011 22:00

Äntligen ett svenskt förlossningsprogram.


Jag vill määääää ha bebis!!!!

Blev helt salig och otroligt könslosamt att se.


För varje förlossning jag hör/ser inser jag hur otroligt lätt jag haft det, både under graviditeten och förlossningen. Jag hade aldrig några problem under graviditeten, jag mådde riktigt dåligt en dag på jobbet. Det är allt jag minns.

Eller ja, det kan ju anses vara ett problem att jag slutade växa, men det gick ju bra ändå.


Förlossningen...första värkarna kom på eftermiddagen, men då trodde jag att det var förverkar som två dagar innan. Sen vid 18 tiden insåg jag att det kanske var något mer som hände. Vi begav oss ner till Värnamo när det var 2-3 minuter mellan verkarna. Tror att vi skrevs in vid 20-21 tiden.

Jag fick ganska snart komma in på förlossningsrum, sen hoppade jag i badet. Det var skönt, varmt och gott. När karet väl var fyllt så var det dags att hoppa ner i säng. Minns inte tiden här. Men Det tog inte allt för lång tid innan krystverkarna kom, 23.15 var det. Ungefär kl. 23.30 är Lukas född, ingen kom ihåg att kolla klockan men det var där nån stans :)


Jag får väl helt enkelt tacka min DNA, verkar som man är en utmärkt barnaföderska :)


När vi kom hem från jobb/dagis idag var Lukas på underbart humör....NOT!!!

Dessutom skulle Richard till tandläkaren så jag fick ta hand om vidundret själv. Jösses, det tog på min kraft i alla fall. Typiskt nog så var middagen ingen vidare hit, men som tur var köpte Richard med sig semlor hem.


Just det tillbaka till En unge i minuten.

Stackars pappan vars tjej snabbt for iväg på kejsarsnitt.

Dom låg och halvsov när barnmorskorna kom in, skulle kolla läget, vände på henne 2 ggr och vips, "nu trycker vi på knappen"  sen tog det nån minut och in kommer fullt med folk, han försöker ju lugna sin tjej, men inte så lätt. Han blir lätt chockad, men dom tar han om honom och förklarar vad som händer, han får lite saft och vips så kommer ungen ut. Och vilken glädje, och va söt han var när han satt där med sin lilla dotter själv i rummet, fast med kamerorna på, han sitter och gullar och bäbispratar med henne. Och va stolt han var när han fick komma och visa upp deras lilla tjej för mamman.  Underbart program, det här ska följas!!!


nu ska här sovas. gonatt

Av Emilie - 6 mars 2011 22:36

Nu har jag äntligen fått se filmen Precius.

Oj oj oj, vilken film, vilket liv, den tar verkligen på energin. Sitter som i chock hela filmen igenom.


För att lätta upp stämmningen får jag nog lägga in lite bilder från senaste tiden.


Några fynd från, tro det eller ej, Cellbes! Och japp, bara typiska pojkfärger!!!

 

Tösen och Otto upp på berget i inhägnaden hos farmor och farfar

Efter en dag med Lukas 
  Lukas gillar verkligen mina blommiga foppa tofflor. Så tack Kerstin för dom :)   Ni ser ju hur det ser ut här hemma efter denna dag, Jag frågade Lukas om han ville gå till dagis imoron, jag fick väääärlden smile, och det brukar betyda Ja!


Lukas kastade iväg den vanliga hammaren och gick ut i köket och viste exakt vad han ledade efter....väldigt passande!


Nu är det dags för sängen!

Av Emilie - 6 mars 2011 17:31

Det är ju så typiskt att det ska vara så fint väder sånna här dagar när tv-tablån är fullspäckad med skidor.

Men det gick ju bra. Jag tittade på Vasa loppet, nej inte gick jag upp 7.30 för att se starten, men från kl. 9.

Sen blev det lite skidskytte, men där missade jag det mesta eftersom jag försökt få Lukas att sova, men dick gick absolut inte. Sen när jag kom ut till tvn igen var 5-milen igång. Så det var bara att bänka sig.

När det äntligen var slut så tog jag på oss lite extra kläder och tog med Tösen ut på promenad i solskenet. När Lukas fick solen i ögona fällde han upp bygeln framför honom och nån minut senare låg han nästan ner framåt lutad. Han hade äntligen kunnat somna. Så han sov kanske 30 minuter innan vi var hemma igen.


För övrigt har han nog vänt uppochner på huset idag. Varenda lite leksak i vardagsrummet har han testat att kasta. Det såg ut som, jag vet inte vad här hemma. I skrivande stund lever Lukas och Richard rövare här hemma, bus bus bus. Lite söndagspizza satte fart på dom minsann.


Troligtvis så somnar han ganska tidigt och lätt idag. Det kan ju vara skönt efter allt han levt runt här idag.


Igår hade vi mycket trevligt. Jag hade ont i höger skinka redan i morse, och höger arm, man får ju lite ojämn träning med badminton. Synd att det är så långt in till stan, det blir lite dyrt och tar lite för lång tid att ta sig in dit för att spela en gång i timmen. Själva badmintoner är ju inte så dyrt.

Efter 10 minuter var jag genomvarm och undrade hur jag skulle orka, med min näsa och hosta, men så vips hade det gått en timme.


Jensen, jo det var la god mat. Men personalen var ju inte den bästa. Nochiga med sina himla dosor dom skrev beställningen på.

Sen mitt i efterrätten så traskar lillebror Kim, med tjej och vänner in, dom hade tydligen bowlat, där vi spelade badminton.


Strax efter 20 gick vi hem till Linda, vi halvtittade på melodifestivalen och tjötade en hel del.

Fick även veta igår att vi kommer få gå på bröllop även nästa sommar. KUL!!!


Jaha, det var la den helgen det. Hoppas ni också haft det bra.

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards