Alla inlägg under maj 2011

Av Emilie - 15 maj 2011 23:23

I helgen har det varit mycket jag och Lukas.

Vi hade som vanligt fredagen ledigt. På förmiddagen passade vi på att bada.

Det är inte öppet så många veckor mer och nästa vecka kan vi inte.

Efter sommaren funderar jag på att börja jobba heltid. Eller så kanske man kan gå upp och jobba varannan fredag, fast det blir la bara jobbigt att hålla reda på.


Strax efter Richard kommit hem kom pappa med årets lass med ved.

  Superfin, torr björkved. Så nu kan det bli hur kallt det vill i vinter. Vi är redo.

Lukas tyckte det var lagom skoj. Eftersom han strax innan blev uppväckt, eftersom vi testar 1 timmes sömn nu.

Han ville inte hjälpa till på nåt vis, vanligtvis springer han som en tok med sin skottkärra, men icke! Han ville inte nåt.


När pappa åkt for vi iväg ner till Systemet för Richar och jag och Lukas gjorde premiär på biblioteket, va high tech det är nu för tiden, helt galet.

La bara böckerna på bänken så kändes det av vilka böcker som var där i högen.

Det blev 2 Mamma Mu böcker.

Lukas älskar Mamma Mu just nu.


5.30 for Richard iväg till Karlstad med bror och far för att svensexa för storebror som gifter sig i sommar.

Tack coh lov gillade Lukas också idén att ta sovmorgon, så kl. 9 vaknade vi :)

Dagens promenad blev upp till hästarna för att se till att de hade vatten. Det är en bit UPP dit så vi kom inte in igen förrän efter 1,5 h.


  svårt att se men en liten prick mitt på bilen är den ena shettisen och till vänster nere vid träden står de andra två :)

Det är så härligt där uppe iaf. Lukas han traskade runt där och gick glatt fram till de små shettisarna, vid dom stora fick han vara hos mig.


Retsen av dagen väntade vi mest på att få åka till Sara.

Vi skulle vara där kl. 19. Men kom vid 18.30 :)

Jag visste att dom andra med skulle vara tidiga.Jag hade ju en paj att slänga ihop med...

Vi åt en jättegod sallad och sen rabarber jorgubb paj, med vanlijsås. Så gott allt ihop. Sen så klart blev det Eurovision. Vi är ganska kritiska och pratsamma och tar ganska lätt på det hela. Vi hade t.o.m ett litet quiss i år som Linda J fixat.

Lukas somnade i min famn strax innan Eric Saade.

Efter att ha levt riktif rövare där hemma. Oj vad han fick busa. Han var helt galen.

Hemma hos Sara går det att springa runt nedervåningen. Och Linda J var heeelt slut hon med efteråt. Lukas hade kunnat fortsätta hela natten tror jag.


Vi sov över hos Sara eftersom jag inte ville dra upp Lukas när Eurovision var slut. Lukas vaknade vid 7.30 och kändes lite varm. Han åt lite frukost och vid 10.30 sov han hos mig i soffan. Han sov lite mer än en timme och ville inte äta nåt därefter och var väldigt varm. När vi väl kom hem hade han 38.6 Fick alvedon, blev piggare och åt massor. Det märktes direkt efter 4 timmar att alvedonen släppte. Han blev helt slö/apatisk, men piggnade till efter mer alvedon och dessutom kom ju pappa ÄNTLIGEN hem.

Han somnade i soffan sen i mitten av första perioden på Hockeyn.

Än så länge har han sovit bra, Hoppas han kan göra det resten av natten.

Richard tyckte det var perfekt att Lukas var sjuk så han fick en extra dag hemma imorgon efter hans bravader i helgen.


Jag ska passa på att börja tidigare imorgon men har även bytt riddag till måndagar nu. Så nu kan jag rida måndagar, springa tisdag och torsdag morgon. Det är mitt nya mål. Hejja mig :)


I A6s rulltrappa/band det är ju såååkul redan nu att åka där, i onsdags.


Det var så länge jag tog bilder på Lukas så jag försökte få ett bra porträtt :)


Mamma Mu har gått varm idag :)


Vi sov lite i eftermiddags


Men ändå blen han såhär trött på kvällen

             

Mitt arbete ikväll. Vika, håla och binda häftena inför lördag. NU ska det bara packas på torsdag, så är vi redo. Håll tummarna för fint väder.

  tröttast.nu :) tror det var i lördags eftermiddag

 

Av Emilie - 13 maj 2011 08:46

Nu är trädgården som ett paradis.

Vi börjar närmast dörren...

Doft schersmin(jasmin) har knoppat sig och slår snart ut. Syrénen blommar ut vilken dag som helst. Runt om dammen växer det så det knakar. Äppelträder är u full blom, helt pullprppad med blommon, plommonträdet blommar för första gången vi flyttat hit. Päronträdet har också en del blommor. Rabarberna är jättestora, en del av dom ska ätas imorgon ihop med tjejerna till Eurovision.

Hallonen har spridit ut sig lite till i år, vinbärsbusken verkar på gång. Flädern syns inget på än, men bladen är där så det kommor nog snart det med.

Jordgubbslandet är i full blom stjärnfloxen blommar sååå fint med sina rosa blommor. En tulpan står det kvar i landet, och soolrosorna är utplanterade.

Nån som vill ha ett gäng med solrosor, jag har massor små plantor.

Just det jag gick visst förbi mina planteringskragar utan att nämna dem.

Där såddes det förra helgen men inget syns än, mer än gräslökskrukan som sattes ner förra året.

Rodendendron vid dörren håller på att slå ut, så himla fin färg på dom, mörk rosa. Tomatplantorna sattet i större krukor igår. Så nu är jag redo för massa körsbärstomater i år :)

Ja, jag ska fota lite så ni får se sen.


Nu ska här ätas frukost för sen åker vi nog och badar denna fredag med :)

Av Emilie - 11 maj 2011 21:04

Idag har jag shoppat sista detaljen till bröllopet...

skorna:


Sandal från <a href=Skopunkten.com"
border="0" />


jag älsar det "nya" modet med sandaler, det passar mig perfa. Jag hade mina jag köpte förra året i stort sett hela somaren. Jobbade t.o.m i dom i två veckor under sommaren. Sååå sköna. Dessa har lite klack dessutom, så dom passar bra till bröllop.


Idag har vi även varit på första utvecklingssamtalet på förskolan.

Det finns ju inte så mkt att säga om dessa små barn, men allt var positivt. Maggan tycker han har förändrats jätte mycket sen hon började och det har han. Innan var han VÄLDIGT försiktig med allt, nu röjer han runt som bara den, speciellt ute.
Vi brukar ju prata ganska mkt när jag lämnar/hämtar så det var inte så mkt nytt att prata om. Som för andra föräldrar som lämnar och hämtar när Maggan eller Matina inte är där.
När vi kom var barnen ute, som vanligt. Så Lukas fick stanna ute så länge det fanns en lärare från 2:an där. När han kom in och fick syn på att både jag och Richard satt där började han störtlipa. Nästan som att "vad gör ni här, varför har ni inte hämtat mig" Lille sötnosen. Men han lugnade sig ganska snart. Han hade sand ÖVERALLT och var supersmutsig. Men det fick han vara för vi åkte dirket till stan.

Största anledningen var att lämna papper till Linda.

Jag fick lite panik över utskriften av festhäftena till Ida & Johans bröllop, och då kom jag på ....hallååååå!!!! jag har en kompis som jobbar på tryckeri... självklart hjälpte hon mig. Snabbt smidigt och gratis :)
Den skrev dessutom ut på båda sidorna. Så himla gött var det att jag frågade henne.

Nu ska jag njuta av lite Geys Anatomy. Och sen Off the Map.


Just det skickar även ett SUPERSTORT GRATTIS till Jessica som inatt födde sin lille son, Vide, Judits lillebror.

Av Emilie - 8 maj 2011 14:01

För min del hade det kunnat regna nu.

Huset ser ut som hell. Köket är FULLT med disk, det är hundhårs matta överallt.

Det är ren tvätt i halva huset, det ligger bröte, prylar, använda kläder "rena" som smutsiga överallt och jag har INGEN lust att ta tag i det.

Jag vill vara ute och inte göra något. Bara sitta och gotta mig. Men nu blir jag bara trött av tanken och sitter inne vid tvn istället.

Jag vill inte att det ser ut så här imorgon när man kommer hem från jobbet för då kommer det se ut så här resten av veckan med.....SUCK!


åh jag blir deprimerad!

Av Emilie - 7 maj 2011 15:12

Ja underbart väder var det iaf.

Lukas fick träffa farmor, farfar, Otto, Fia och Fias gudson Gaio.

Just det ja Fidde gick med oss också och på vägen hem mötte vi Lisabeth.


Lukas fick foppa tofflor cammo färg. Får se om han gillar dom, han sprang hellre barfota när vi kom hem.

Han fick även en helikopter balong av farfar.

Grannen hade köpt alldeles för små foppatofflor så vi skulle köpa nya till Jesper, tyvärr var de svarta med dinosaurierna slut så det fick bli bara svarta.

Typiskt att pojkarna är lika stora med lika stora fötter, annars hade man ju kunnat låna skor av dom som blivit för små, men nej då.


Jag känner hur det börjar klia i nacken och på armarna, har på senare år fått solexem när jag inte smörjt mig odentligt.

Och det gjorde jag inte idag. Och sen gick jag i bara linne på marknade, vilket var smart, men det var ju såååå varmt.


Igårkväll var Lisabeth och Fidde här och grillade. Lukas fick vara uppe länge och blev rejält trött, jag med. Så när jag skulle natta honom i vår säng vid 21.30 så somnade jag visst med. Kikade på klockan vid 22 tiden och tänkte oj, jag måste han somnat till lite. Nästa sekund, som jag trodde tittade jag på klockan igen då var den 23.40...hmmm Fidde och Bettan hade gått hem då :)


Det dumma var att vid 00 började filmen En kvinnas hämnd, med Jenifer Lopez, den har jag ju sett många gånger så jag kikar lite här på början för den kommer jag inte ihåg riktigt. Och vips så var klockan 1.50 och den var slut. Kom visst inte ihåg nåt nästan. Sen kunde jag knappt somna, så jag sov väl mellan 3-7, jättebra!

Nu måste jag väcka Lukas. Trevlig helg!

Av Emilie - 5 maj 2011 22:13

Ikväll har jag varit ute och ridit, NICE!

Var ute mellan 20-21. Så himla gött var det ute då.

Det hade slutat regnat, solen sken imellanåt och det doftade ljuvligt i skogen av alla nyutslagna björkar och andra träd.

Idag behövde jag inte ens gå omrking och jaga honom.

Han var pigg och glad så mycket galopp och bus blev det. Det gillar jag.


Lukas har varit lite kinkig idag och igår när jag lämnat honom på dagis.

Idag hade inte Matina kommit ännu och Lukas somnade kl 21 igår så han var trött och vill ha Nalle med sig in. Så jag satte mig med honom och vi lekte med lite bilar innan han lossande, han liksom låser sig lite när han är sån. Men bara han kom igång så blev det lättare dessutom kom Matina och då blev han glad så han gick från klängig, vägrade lämna mitt knä till att kunna vinka hejdå till mig.

Så då kan det vara värt att ge honom 15 minuter på morgonen ibland, när det går så smidigt annars.


Imorgon ska jag och Lukas åka och bada. Äntligen!

Två andra mammor skulle åka så då hänger vi på.

I helgen ska jag ha frukost på jobbet. Vi har lite gäster i helgen så jag erbjöd mig eftersom jag inte kan jobba när det är "min" helg, för då är jag på bröllop!!!


Det börjar bli fullbokat framöver nu. Helgen blir lugnt förutom frukost på jobbet då.

Nästa helg är det Eurovision då ska jag träffa "tjejerna" och kolla, som vi brukar. Helgen efter är det äntligen bröllop. Helgen efter har vi bröllops utskick som Anders villa ha hjälp att laga maten till, eller göra förrättssnittar.

Helgen efter har vi stort bröllop på jobbet, 3 rätters med välkomst dricka och tilltugg. Så där är en del att göra. Sen fyller jag år, efter nån vecka är det midsommar då åker vi nog till mormor och på söndan ska Lukas firas.

Det är någre veckors jobb sen bröllop i Karlstad och sen semester och sen Italien och sen jobb igen, FATTA jag är och planerar i Augusti redan...jag blir tokig!!! näe där e det fullt med, Sofie fyller år, vi ska till Hökensås, september då kommer snart bebis nr 1, sen efter ett tag kommer bebis nr 2.... Lucke väntar nämligen 2 kusiner.

Det kommer bli dyrt i höst, 2 födslar 2 dop(antar jag) och sen jul, jösses!


Kusin nr 2 är lillebror Kim som väntar. Eller hans tjej Anna, en av Lukas favvo tjejer :)


Nu har jag babblat länge nog, Ha en trevlig helg om jag inte skriver innan.

Av Emilie - 3 maj 2011 21:49

I söndags var vår lilla Ica butik stängd för inventering inför ägarbyte.

Tydligen bestämde sig den nye ägaren för att inte gilla föräldrar och tog bort det stående erbjudandet att blöjor kostar 99 med ICA kortet. Nä nu kostar dom 132:- för nu får man ingen rabatt längre.

För hell!!!! det är ju liksom ingen lite skillnad, bäst för honom att det kommer upp igen snart annars blir jag hemköps kund.


Idag när vi satt i köket och åt en kaka efter vi kom hem så knackade det på dörren, det var Richards föräldrar. Dom kom med bullar :)

Och hade med sig en liten överraskning till Lukas.

Deras trehjuling som dom sparat sen kusinerna tror jag.

Lukas blev helt chockad att den stod på vår trall, han bara pekade och stirrade. Han fattade inte hur det kunde hända.

Tyvärr hann vi inte med nån cykling idag, det var ju så kallt med. Men imorrn ska vi nog ta en sväng.

Richard och Lukas cyklade dock lite här inne medans jag handlade.



Lukas slänger pussar till mig :)

  Japp här med...

Jag var med mamma när hon tränade hästarna i lördags, så gott väder var det då. Varmt med.

 
  Liter senare på lördan... Lukas hade sovot hos farmor och farfar och faster var också där, Lukas fick låna så fina kläder eftersom pappa glömde packa shorts och t-shirt :) kläderna tillhörde kusin Ebba när hon var liten, hon fyllde 13

denna dag :)

Medaljen var farfars som han fick låna och vägrade sen ta av sig den.
 


Precis innan gick han i trappstegen nerför utan att hålla sig, men ville såklart inte längre när man väl får fram kameran. Dessutom använder han sitt bästa ord Nej, alldeles för lätt nu för tiden.


Men sen gick han iväg till de andra trappstegen, jag fick med nåt steg i alla fall av filuren.


Nu måste jag vattna mina stackars plantor innan jag har dödat allihopa.

Gonatt!

Av Emilie - 2 maj 2011 21:49

I fredags var det äntligen dags för Idas möhippa.

Det är sp mycket lättare att blogga när man inte har hemligheter att hålla.

Ida blev hämtad på jobbet och väldigt överraskad.

Vi hade väldigt blandad ålder, äldste var närmare 70 och yngsta var 5 månader.

Så det var lite klurigt att hitta bra aktiviteter, men lite bowling, relax på Atlantis och middag på Anna Gretas fick det bli. Vi hade mycket trevligt.

Sånna dagar kan man ju gärna ha oftare :)


Just det jag vill även passa på att tacka Lisabeth för barnpassningen.

Hon kom upp vid 11, när Lukas åt lunch. Sen tog dom en promenad medans jag packade ut i bilen och begav mig.

Han höll på att somna men dom hann hem innan och sen somnade han lätt i sängen. Du är som gjord för det här med barnpassning Lisabeth :) Tack så mycket!!


Valborg firades med god grillad mat hos Richards föräldrar.

På söndagen gjorde Lukas något nytt, han får lite problem med blöjexem under veckorna, så vi försöker ha honom blöjfri när vi kan på helgerna.

Han stod här vid mig vid soffan och plockade med sina djur i hans favoritbok.

Sen tittade han ner på fötterna och jag trodde han kissade, men tji fick jag. Han hade bajsat!!!! Han hade inte visat en min, inte sagt ett knyst utan bara plockade vidare med djuren. NASTY!!!


Men det var ju bara att plocka upp, tack och lov var han ganska så stabil i magen denna gången :)


Idag har jag jobbat 8-20.50 lite lätt trött i fötterna nu.

Men så är det när man ska jobba ifatt lite minustimmar.

Men imorgon blir det lite sovmorgon.


Just det, igår hämtade vi även Lukas nya säng, det ska "bara" målas vit först :)

Hoppas ni får en trevlig vecka.

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards