Alla inlägg under augusti 2011

Av Emilie - 24 augusti 2011 18:32

Idag fyller min bästa syster 30 år!


Stackars Sofie får fira det på sjukhuset dock.

Natten mellan söndag och måndag gick Sofies vatten efter eviga resor fram och tillbaka till sjukhuset och inläggningar och utskrivningar med högt blodtryck.

Vattnet går oftast tidigt när man har mycket fostervatten. Hon fick höra att om vattnet går lägg dig ner och ring ambulansen. Om hon gjorde det vet jag inte, man jag antar det eftersom Jamie hann börja sin praktik med 15 minuter, här i Jönköping. Så himla typiskt!!!

Imorgon är tanken att dom ska sätta igång henne, om inget händer eller det blir fullt.

Jag ser mycket fram emot att bli moster. Tyvärr så kommer dom ju stanna på neo ett tag då det är 6 veckor för tidigt. Jag läste runt lite och de flesta hade fått stanna ca 3 veckor. Tänk att behöva vänta så länge på att träffa Lilly/Olivia.


Så med det berättat....GRATTIS PÅ FÖDLESEDAGEN!!!

Av Emilie - 20 augusti 2011 08:31

Lukas börjar ångra att han vaknade tidigt tror jag...

6.45 kom han in trippandes efter en del hostande. 7.25 somnade han äntligen om...i 10 minuter.

Så efter lite mer gos, pussar och kramar så gick vi upp för att äta frukost. Han fick lite youghurt med det är verkligen sant att mjölkprodukter är slembildande. Så fort han äter lite så slemmar han igen. Tur att han inte vill ha så mycket, och att jag köpte juice igår. Ska nog göra ny frukost, ägg macka och juice.


Vid lunchtid lämnar vi adressen, och jag lämnar Luka soch Rille hos hans föräldrar. Jag och Tösen åker till mamma och pappa. Jag och mamma ska till Göteborg Galopp idag.

Det ska tydligen bli vettigt väder med. si sådär 20 grader och inget regn, vi får väl se...

Som tur är så har Berthrams svullnad gått ner så mamma kan med att visa upp honom. Det är ju dags för det första årliga hedersloppet i Bertrams namn.

Där mamma får dela ut hederspriset. Förstår ni nu vilken duktig häst mamma haft.


Så här står det i programmet inför kvällen:

"I kväll har vi årets andra häcklöpning i Göteborg, och det är inte vilket lopp som helst, utan Berthram-Häcklöpning. Vi är väl många som minns denna fantastiska häst som vann 35 av 65 starter i hinderlopp. "


Totalt startade han 107 ggr, 65 var bara på hinder.

41 första platser, 18 andra platser, 17 tredje platser.

3 ggr åkte dom heeeela vägen ner till Baden Baden och vann alla tre gånger ett riktigt stort lopp.

Sista resan till tyskland gick bara till München-tror jag det var, då var jag också med. Då blev han "bara" 3:a.

Han har vunnit Norsk Grand National och många andra stora lopp både i Sverige och Norge. Mamma har fått skaka i hand med kungen, enda gången dom var där på många år och delade ut priserna i H M Konungens/drottningens pris.

Det enda stora han inte har vunnit är svenska grand national, med anledning att det ligger så tidigt på säsongen, tidigt i juni, Berthram var alltid lite segstartad. Och mamma bor ju mitt i skogen och har inte så bra förutsättningar att träna som dom som bor nära banorna.


Nu ska jag gör frulle till oss. Fastnade lite i att förklara hur bra Berthram var under kariären :)

Jag skippar att skriva pengar för hästar är bara stora utgifter, så där finns inte en krona kvar, eftersom han i alla dessa år fått betala för alla sina kompisar med :)



Han blev vald till Årets Galoppör 1998. Utvald bland alla galopp  hästar på travfolkets Årets Häst-gala.


Av Emilie - 19 augusti 2011 14:50

Idag är det himla regnigt.

Men som tur var så hade vi bokat träff i lekparken med Jessica, Judit, Vide och Milla, för annars hade vi nog inte kommit ut ännu.

Tösen och Milla kommer väldigt bra överens. Dom kan busa lite, Tösen är inte riktigt sig själv efter magproblem men dom håller inte på och är oense i alla fall. Dom kan hitta på egna saker och ta det lugnt och busa. En bra blandning.

När vi kom hem var Lukas riktigt hungrig. Han snålade lite med frukosten, så tro jag det. Som tur var kunde han även somna snabbt för 13.30 hade vi bokad tid hos läkarn för att kolla örona igen.

Först skrek han och ålade sig som en stucken gris, men lugnade sig och det gick jättebra.


Den här läkaren var myyyyycket bättre än den vi fick när Lukas hade öroninflamation. Tack coh lov var det vår ordinarie läkare.


Efter vårdcentralen åkte vi till Ica och handlade lite. Lukas lyckades hitta blåsbubblir nånstans. Men det fick han, han var ju så duktig hos doktorn.


Nu har vi påbörjat vårt fredagsmys.

Vi har ätit choklad, Lukas åt med hela ansiktet, händerna och tröjan, nu äter han äpple så vi balanserar det :)

Ikväll blir det nöt ytterfilé och bakpotatis med vitlökssmör. Såååå himla gott ska det bli.

Senare ikväll blir det film och chips.


Min diet kommer tillbaka på måndag tror jag :)

Svårt när man inte ska vara hemma med, ska ju ut och fara med mamma.



Trevlig helg allihopa.

Jag hoppas jag kan få visa er några fina bilder på Berthram från lördag i nästa inlägg. Om hans svullnad går ner så han kan följa med och visa upp sig. Så typiskt at bli jättesvullen i ett ben för första gången på superlänge när han ska vara extra fin och visa upp sig.

Av Emilie - 17 augusti 2011 21:20

Lätt som en plätt att använda på en 2-åring!


Sist vi kollade Lukas öron ifall de läkt efter öroninflammationen i våras så hade han en vaxpropp, vi fick en ny tid efter sommaren och råddes att använda revaxör eller liknande inför undersökningen. Men hallå hur lätt är det då?

Vi fick tips om att behandla på kvällen och låta det ligga under natten.

Men hur mycket vi fick i efter mycket bråk vet vi ej och bomullstussarna som skulle hålla det inne åkte kvickt väck. Och att spola rent imorse var inte direkt lättare. Det gick åt en del choklad, och gav nog inget resultat.

Vi kanske försöker imorrn igen på dagen och låter det verka en liten stund.

Det var inte riktigt rätt tillfälle att göra det när han skulle somna eller när han precis vaknat.


Dagis funkar fortfarande bra, inga problem att finna sig i det igen så snabbt.

Imorse var det lite svårare, han klättrade på mig och ville inte gå, inte ens bilarna lockade. Men så kom vi på tågen och det verkar han gilla så då tog han Lena i handen och gick med.


Igår morse fick jag t.o.m puss och kram, men när jag sa hejdå så blev han lite tjurig och gör som han alltid gör, släppte det han höll i och stängde igen sig.

Tittar tomt i golvet och och man hör tanken. Fy fan mamma!!!


Imorgon ska Lukas till tandläkaren, på vad jag förstått ett informationsmöte till. Tur att Richard är hemma, sjukskriven fortfarande, så man inte behöver ta ledigt halva dan för att få dåligt samvete för att Lukas får lite mer godsaker än vad som anses rätt.


God natt!

Av Emilie - 15 augusti 2011 22:25

Det gick helt klart över förväntan.

Inte en tår, inte en ledsen min.

Det var lite rörigt på dagis imorse, många som bytt avdelning osv.

Vi fick gå och möta upp på Stortorget och sen in på ettan iaf för där skulle dom äta frukost.  Det hade tydligen varit rörigt förra veckan med. Tur vi slapp det.

Det var skönt att få komma igång med jobbandet innan Lukas började dagis med.

Jag pratade en del med Maggan när jag hämtade Lukas i eftermiddag, hon hade förberett sig på att Lukas skulle vart lite ledsen och lite svår idag. Men han hade inte vart nåt problem alls. Han hade funnit sig i det på en gång.

Så skön att höra!


På lördag ska jag åka med mamma till galopp banan, i Göteborg.

Dom har nämligen gjort ett hederslopp till mammas gamling i stallet. Han var ju en gång i tiden bäst i landet på sitt. Under många år.

Så då vill dom att mamma ska komma och visa upp honom. Jag ska fota :)

På söndag är det dags för de två damerna att tävla så då åker vi till Danmark, Klampenborg och tävlar. Så det blir en hel helg med mamma och hästarna.


Lukas och Richard åker eventuellt med hans föräldrar till Hökensås, till den före detta årliga släkträffen, som i år blev halvdan, så vi avbokade vår stuga. Alla dom pengarna kan man ha roligare för. Det blir alltid så mycket runt om som kostar pengar med.

Åker dom inte iväg så stannar han hemma hos dem.Så han får hjälp med Lukas, nu när han har så ont i axeln igen.

Idag har han vart hemma från jobbet och när jag kom hem så kunde han äntligen få hämta ut smärtstillande. Så nu är det lite lite bättre.

Annars har han vart ganska däckad idag, och sovit mest. Det blir inte så mycket kvalitet i sömnen på nätterna med smärtan. Hoppas han kan sova ordentligt inatt.


Oj va klockan springer iväg, dags att hoppa i säng.


Gonatt!

Av Emilie - 14 augusti 2011 11:28

...är ordningen återställd.

Lukas är på väg hem :)


Jag vaknade 9.30 Tänkte att det var lagom så man kan somna ikväll med.

Strax efter vaknade Rille ute i soffan, han upplever nu det han fått upplyst för sig av Lisabeths mamma, att precis innan nyckelbenet blir bra igen så kommer det göra mycket ondare än han nånsin känt innan.

Och ja, det har han, innan gjorde rörelser ont, nu gör det skiiiitont hela tiden.

Skoj med det på bakfyllan.


Äppelpajen är klar, kaffet är strax klart så nu kan Mia & Calle komma hem med lille skrutt snart. Det ska bli skönt. Det är alldeles för tyst här hemma utan honom.

Speciellt nu efter 4 veckor hemma :)


Av Emilie - 12 augusti 2011 22:02
Av Emilie - 10 augusti 2011 22:00

Vilken sömntuta vi haft det senaste...

I måndags sov Lukas ganska länge på morgonen så vi tänkte skippa middagsluren så han somnar i tid på kvällen, så vi kommer lite närmare dagis-tid.
Grannarna kom in och fikade på eftermiddagen och Rille hade tänk gå ner till hans jobbarkompis och kolla in hans utbyggnad. Vi följde med, resten av familjen, när vi kom in på gatan, nere vid Movalla så somnade Lukas och gick inte att väcka, typ vid 17.30-18.00 tiden. Jaja, han kanske sover för kvällen då tänkte vi, men icke!!! När vi skulle gå hem vid 19 tiden så vaknade han såklart till.

Han var vaken ganska länge den kvällen.

Vilket ledde till sen morgon tisdag, då hann både jag och rille vakna först, vi hade t.o.m slumrat om i soffan när han kom trippandes och frågade efter oss.


Återigen skippade vi middagsluren, och på kvällen vid 18, utan att jag tänkte mig för så tog jag med Lukas i vagnen för att handla lite snabbt. Tösen behövde ju komma ut lite. När vi precis kom in på Hemköp kikade jag på Lukas och så stängdes ögona. Igen gick det inte att väcka honom. Men som tur var fortsatte han sova denna gång, jag kunde bära in honom i sängen och ta av honom sandaler och jacka. Innan jag la mig bytta jag från hans jeans shorts till pyamasbyxor. Han bara sov och sov.

Jag har jobbat idag 7-15 och när jag kom hem så sov Lukas igen.

Tydligen hade han inte vaknat förrän 8 på morgonen, alltså sov han 18-08.

Så då sov han la så länge att han inte kunde somna på dan förrän efter 14.


Det var i och för sig ganska bra att han sov sent, för ikväll har vi haft delar av Richards familj här på besök på kvällsmat/fika, Rille fyllde ju år nere i Italien så de hade inte fått "fira" honom. Det blev alldeles för mycket kakor, men imorrn är det slut med det. Har vart duktig på jobbet idag med.

No more carbs!!! det är det enda som funkar på mig, kanske lite extra motion med.

För nu ska jag ner mina förgrömmade kvarglömde bebiskilon.

Såg bilder på mig själv från semestern, fy farao. Dom har etsat sig fast på hornhinnan nu. Det blev mycket kakor ikväll, men nu är det slut. Så bjud inte mig på kakor är ni snälla!


Ska nog gå och väcka Rille nu, verkar som han somnat med Lukas :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards