Alla inlägg under september 2012

Av Emilie - 18 september 2012 21:31

Stackars mina kollegor idag förmiddag, jag vet inte riktigt vad som triggade igång det, men jag blev bara så jävla arg, det var kanske en liten kommentar om inget. Men min sömnbrist och osugenhet på att arbeta, när jag fick massa att göra för att vi saknade en personal idag var nog droppen nånstans.


Det gick över så småningom,sockerkakssmeten hjälpte till :)


Jag trodde jag skulle ta igen helgens sömnbrist genom att däcka i soffan vid 22 tiden igår, vaknade till nån gång och tog mig in till sängen, skickade sms till Rille för jag orkade inte ens ropa på honom, att han fick hänga upp tvätten. Jag var så trött så jag mådde illa där innan jag kom i säng igen.


MEN så vaknade jag tassande steg  vid 4.30, in kom en ledsen blöt och kall kille.

Det hade hänt en olycka. Värst var väl att det nog var lite mitt fel. Rille och Lucke påbörjade nattningen vid 19 tiden medans jag och Emma gick ut med hundarna, när jag kom tillbaka kom Rille ut från Lukas rum i tron om att Lukas sov, men icke, han kom strax efter. Det var x factor och Lukas älskar det, så han fick titta lite, jag trodde/hoppades att han skulle somna, men han var inte supertrött. Så vi kollade färdigt till kl. 21. Sen bums i säng!

Tänkte ju inte på att man kanske skulle ha kissat där med.

Så mitt i natten fick vi klä av Lukas, tvinga in honom i duschen, han blev jätte ledsen, på med ny pyjamas och in i sängen med honom, vår då så klart.


Jag plockade av Lukas lakan från sängen och slängde i hallen. Men vetskapen om att klockan skulle ringa om 45 min, gjorde ju självklart att jag inte kunde somna om. Såtill slut upp till hästarna och släppa ut dom... 

Hem, försökte somna...icke!

Så nu är det snart dags för sängen och hoppas att natten går bättre. Typiskt bara att jag inte är trött.


Lukas är åter igen sig själv, pigg och glad trots sin hosta. Fast han tål inga motgångar på dagis just nu, tack vare förkylningen. Imorgon är det dags för gympa igen med, Lukas är bättre förberedd. Han sa att han ville vara med Hugo, en av pojkarna på dagis. Jag ska gå en sväng med Tösen, det vet han med. Så jag hoppas det ska gå bra.

Imorgon ska han även följa med Jesper hem, när han går hem vid 14 tiden. Och jag tänker också sluta i tid, så vi har gott om tid på oss innan gympan.


Av Emilie - 16 september 2012 09:42

Så här trötta blev jag och Tösen igår.


   


Vi skulle springa en runda men min motivation glömde jag tydligen hemma.
Vi började på 5 km:arn men när vi kom tillbaka på elljusspåret tog vi snabbaste vägen hem.

Då had ejag gått en bra bit, Tösen gjorde allt för att få igång mig, men det gick inte,

men den sista biten är det ju nedförsbacke, så då racade vi lite, fick upp henne i "galopp", självklart vann jag.

Det var då hon blev så här trött :)


Jag kände inte för att ta ut mig allt för mycket jag skulle ju ändå jobba igår med.

17-01 blev och en väldigt trevlig kväll.

Nu ska jag rida en liten sväng och sen ska vi åka till Richards syster och fira henne, hon fyllde år i veckan.


Av Emilie - 15 september 2012 09:34

Igår var det ju fredag och dagis var stängt. Richard och Lukas hade nog en ganska bra dag hemma. Lukas hade nån småsläng av sitt sämre humör men för det mesta var det bra. 

Richard och hans kompis Ola hade planerat att åka till Ängelholm över helgen och spela data så jag och Lukas stämde träff med Olas nyblvna fru, Marina och barnen Elsa och Viggo.

Då fick dom chans att träffas med för Ola åkte direkt till oss från jobbet.

Elsa var nyvaken och lite ledsen när dom kom men det släppte snart och Lukas och Elsa röjde på för fullt här hemma. "självklart" bokade vi in lite middag, och fredag var det ju så taccos fick det bli.

Lukas var jättehungrig strax innan maten blev klar, så hans satte sig och tog åt sig med grönsakerna och började slänga i sig.
Med lite cola till barnen så ballade det ur ganska snart, stackars Viggo som försökte sova. Så på med playhouse disney och sen disney channel där Lady & Lufsen 2 började. Dom satt som ljus alla tre :)


Lukas ville och fick somna här i soffan strax efter Dobido. När Skavlan började sa han att han ville titta när dom sjöng, mitt svar: men det är slut nu så du ska kunna sova, och det tog inte många minuter innan han somnade :)


Inatt vid tre vaknade jag och höll på att kissa ner mig, lagom till att jag somnade vaknade lukas och hade nog drömt nåt och blev ledsen, men han är lite förkyld så då satte han igång och hosta. Han lugnade sig ganska snart och somnade. Efter 15 min när jag lagt mig igen lät ett ledset Mamma från Lukas. Och sen började han gråta/hosta igen.

Då hade det kommit lite kiss på pyjamasen. När han lugnat sig gick vi till toa för att ta av pyjamasen, jag gick för att kolla sängen men där var inget, så han hade hunnit få stopp på det. Men gnydde rätt bra inne på toan, så det blev till att hoppa upp och kissa färdigt. Det hade ju gått ner en hel del festis och cola under kvällen så inte så konstigt att han var så kissenödig.

Vi tog på en säkerhetsblöja och gick och la oss i min säng.

Lite tråkigt nu bara att han fått hostan lagom till att han ska vara hos farmor och farfar ikväll/inatt när jag jobbat.

Men det ska nog gå bra. Nässpray och vatten funkar oftast tillräckligt för att få bort det värsta av hostan i alla fall nu när det mest är slemhosta.


Nu är det dags för Melodikrysset.



Barnen fredagsmyser i soffan. Det var sånt motljus så bilden blev inte så bra:)


 

Våra nya fönster. Dock har jag köpt nya gardiner till detta fönstret


   


Våra fina nya dörrar. Tyvärr ser altanen ut som *piiiiip*

Av Emilie - 13 september 2012 16:50

Vilken förmiddag vi haft, den kunde vi lika gärna ha hoppat över.

Det som var så fint och härligt höstväder. Men icke då.

Lukas vaknade på sin sämsta sida.
Så nu får jag äntligen skriva om det med, för allt för ofta är det ju så himla positivt här :)


Han vaknade vid 7 tiden, fine. Ville titta på tv...okej.

Vid 9 fick jag sms av grannen, om vi ville följa med till lekparken, ja va kul tyckte vi.

Lukas ska bara äta upp sin macka och vi ska klä på oss så ge oss en halvtimma, blev svaret.

Men efter 25 gick jag ut och sa ett det inte går.

Då skulle han ha ätit upp hälften av vad han hade kvar på mackan, men Tösen tog allt när jag var borta, han fick en ny halv macka och åt till slut upp den. Vi borstade tänderna, men sen kom vi inte längre.

ALLT var: jag kan inte, jag trillar bara osv. osv. helt orkeslös, gnällspik till bebis var han.

Han bröt ihop när jag visade att grannarna gick iväg. Det fick lite fart på honom men det höll inte speciellt länge.

Han skulle ta av sig pyjamas och kalsonger, tog nog 15 minuter. Sen skulle han lägga pyjamasen i sängen och kallingarna i tvättkorgen. Dit kom vi aldrig. Han låg maken i vår säng och tjurade säkert 30 minuter.

Jag blev klar med disken och snabb dammsugade bottenvåningen. Sen bar jag in honom till sitt rum. Klädde på honom gick en väldigt snabb promenad med Tösen med Lukas i vagnen.

Jag fick påminna honom många ggr att vi nu inte hann gå till lekparken eftersom han tjurat så.


När vi gick med Tösen mötte vi grannarna som kom hem igen, då var klockan säkert 10.30 minst. Emma var nu på lika bra humör som jag eftersom Jesper inte heller visade din bästa sida idag.

Lukas sa till Jepser att han inte hade skyndat sig, så han hade ju förstått det hela iaf.


Snabbt hem och sen in med Lukas i bilen, in med Tösen, in med allt som skulle med till dagis och tårt-resterna från igår som Rille ville ha till jobbet.

Ringde Rille, så han skulle komma och hämta tårtan vid dörren, han började diskutera med mig om vart jag skulle lämna den, jag vill inte köra in längre efter att vi fick punka sist.

Så då bröt jag ihop lite grann. Skulle tanka, ALL bensin var slut!!!

Sen i tisdags har inte 95 funnits vilket ledde till att 98 också nu var slut.

Upp till mini macken på vägen till dagis, men då står en gubbe ivägen med nån jobb bil och ska börja plugga in ett tangentbord i tankarna, så jag slänger ur mig nåt i bilen och gasar iväg. Tanken var ju inte tom, men jag ville få det gjort. Lukas frågar mig vad som händer, jag sa att jag blev tokig på alla som bråkar medmig idag.


Innan vi gick in på dagis fick jag sätta mig i baksätet med Lukas för att prata lite med honom, han såg ganska undrande ut och frågade igen varför jagh blev lite tokig. Han förstod inte riktigt allt som hände där.

Jag fick lugnat mig och räddat sminket och sen gick vi in. Vi gick in för att lämna grejerna, det såg ut i hallen som att dom var inne, men inte, så på med kläderna igen, då gick Lukas jackas dragkedja sönder. PERFEKT!!!

På med regnjacka, han vägra ta på sig stövlarna eftersom det inte regnade ute, så skorna då...

Sen ut, hittade Tom snabbt som tog Lukas snabbt, så jag kunde bara säga hejdå och gå...


Det var alltså INTE min förmiddag.

Tur att det är 2 mil och 20 minuter i bil så jag kunde lugna ner mig innan jobbet.


Så hur har er dag varit? :)

Av Emilie - 12 september 2012 21:24

Igår fick vi nästan all bråte från fönstrena slängda på tippen.

Så typiskt att dom bara har kvällsöppet 1 kväll i veckan och den kvällen jag brukar vara i stallet. Så istället för att vara hemma till åtta åkte jag upp vid åtta. Mockade och gav väldigt blöta hästar mat :)

Tur att det finns bra belysning inne i stallet. Värre är det där vi har maten, men allt går ju om man vill :)


Idag var det äntligen dags för gympa premiär. Nu är dom så stora att man får lämna dom, jag trodde det skulle bli nån slags inskolnings aktigt att vi fick vara med lite i början och sen gå ut. Men icke.

Alla barnen skulle ställa sig på led och gå in. Lukas stod i stort sett still i 30 min.

Med ett finger i munnen. DÅ gick jag in och fick till slut fart på honom så vi fick gjort ett varv på hinderbanan i alla fall.
 Inte jättelyckat men han behöver ju lite tid på sig.

Han var ju så glad att han skulle få gå på gympa med mig nu, men så fick han ju inte det iaf. Så vi ska prata om det hela veckan lång så han är mer redo nästa gång. Han är ju sån, han behöver förberedas och värmas upp.
Ska även försöka komma iväg från jobbet lite tidigare så vi inte behöver stressa upp så.


Vi hann komma hem, han fick en liten yoghurt och vi cyklade iväg. Bytte snabbt om och sen skulle dom in.

Bättre planering nästa gång helt enkelt.


Medans jag fixade middag cyklade grabbarna ner för att köpa cigg. Och när dom kom hem hade dom även en överraskning med sig, Till slut avslöja Lukas den...

 

En tårta, mina tokiga små gospojkar :)


Jag återupptar min bantning nästa vecka tror jag, denna veckan går inge bra :)


Igår mednas vi slängde skräpet var Lukas med farmor och farfar hjälpe oss.

När vi kom tillbaka hade dom lagat mat och Lukas sprang runt och fotade, så söt så!


 


I sin nya fina musse tröja. Han fick en förra sommaren, i Italien av Pam & Chris, som han ääääääälsar. Men den börjar ju bli liten nu. Så då hittade jag äntligen en på H&M

Han börjar bli tung nu med Lukas, i början av sommaren vägde han 13.7, nu väger han 15kg. Och vilken skillnad det känns verkligen när man lyfter honom och bär honom. Kanske skulle kolla längden med för skojs skull :)

Av Emilie - 9 september 2012 20:47






Idag har varit en sån där dag då tiden står stilla för man knappt gör något.

Lukas vaknade 7.30, som vanligt nu för tiden. Vi som hade det så gött när han brukade sova till 9-10 tiden.

Jag var inte sugen på att vakna så  jag toh med hans påslakan som han har för fönstret och satte på tv-rums fönstret och slumrade i soffan medans han tittade på tv.

Vid 11 tog vi oss i kragen och åkte ut till Plantskolan. Jag behövde inte speciellt mycket eftersom vi shoppade loss förra helgen. Men täckbark och en glass till Lucke blev det. Kikade runt efter en stor innekruka med, men ingen som passade.
Den jag har här inne börjar rosta sönder...


Vi fick i alla fall även hälsat lite snabbt på Kajsa och Majsan, som jag brukade rida med innan jag fick Lukas. Vi kom på att sist vi sågs var nog när Lukas kröp :)


När vi kom hem somnade Lukas i bilen, strax innan vi kom in på gatan, kl. var ju 12 så det var ju ok. Han fick sova tills farmor och farfar kom och hälsade på. För att kika på fönstrena och hämta några av våra gamla fönster till drivbänkar. Som tur var så hittade jag lite köpebullar i frysen så vi fick lite fika med.


Medans vi var ute och hjälpte dom packa med sig fönstrena så stannade vi ute en liten stund, Rille och Lukas lekte lite med en bil på gatan. Jag fick möjlighet att komma ihåg kloklippning på Tösen.


När vi kom in blev det tv förbud. Vi hade ju tittat så mycket idag redan, vi pusslade lite och då kom Hampus in för att titta till fönstrena, det är ju han som sålt oss dom. Efter en stund kom Jesper med, och sen Emma, Tidra och Chili. Det var bra för Lukas behövde leka av sig lite.

Jesper fick även stanna en stund för dom lekte så bra. Efter ett tag kom Hampus och skulle lämna tillbaka något han lånat med sig och då hade Jesper precis kissat ner sig och vi skulle beställa pizza så då fick han gå med hem.


Det blev pizza, ritning, dusch/bad och lite soffmys innan läggdags vid 20 tiden.

Nu har jag åter igen myst ner mig i soffan under täcket. Frågan är vad jag ska se nu. Kanske halva filmen jag började kolla på, som jag somnade igår till :)


Vi får påpekat att vi borde ha fönsterfest, när vi är klara sen, så kanske det. Om det blir riktigt fint väder en helg när vi är lediga så kanske man kan grilla en sista gång innan det är dags att köra in den.


Hoppas på en trevlig vecka. Där vi hinner/orkar med mycket här hemma :)


  



Av Emilie - 8 september 2012 21:13

Vi hade en supertrevlig kväll igår i Växjö. Mycket god mat och väldigt mysigt litet ställe som verkligen satsade på  gammal inredning. Så fin!


Vi tog en sväng på stan och slutade på Harrys, lite för hårdrocks inriktat men det fick duga, killarna gillade det ju.

Strax efter 2 hoppade jag ner i säng.

Mamma var ju här hemma med Lukas. Dom verkar ha haft en bra kväll. Fönsterkillarna höll visst på ända till 20.30 Lukas tyckte det behövdes städas så han dammsög och mamma torkade golven. Jag är så tacksam för det, för här såg inte skoj ut efter allt dom brötat runt och rivit vägg och allt. Bilder kommer när dom är helt klara, har småfix kvar på måndag, och när jag fått upp gardiner blommor osv. Dom har varit här hela dagen idag med och fixat, plåtarbeten och altandörrarna. Dom höll nog på så länge dom orkade men insåg till slut att dom inte skulle hinna klart idag så på måndag för dom göra det allra sista, små målningsarbeten kvar bl.a


Idag var jag lagom trött och sliten när Lukas tyckte det var dags att vakna och ville titta på tv och absolut inte ligga och vlia/gosa i sängen. Så jag sprakade Richard ut sängen, han tog sitt täcke och la sig i soffan, visste att jag inte skulle kunna sova så mycket där själv för här är så ljust nu utan gardiner, men Rille kan ju sova genom allt.


Vid 10 klarade jag inte sova mer, tur var la det eftersom fönsterkillarna kom strax efter jag gått upp :)


Jag har sen tvingat Lukas att sova middag för vi skulle ju på kalas idag, Judit fyllde 3 år idag.

Jag var också lite trött och somnade en stund.

Jessica(och Ralle) hade bakat massa goa kakor, jag åt alldeles för mycket. Speciellt nu när man inte är van vid att fika så mycket. Men det var ju så många goa sorter så jag kunde inte låta bli.
Det var ju ändå kalas.


Lukas hade lite problem att klättra i Judit och Vides fina nya våningsäng men tillslut fick han till det.

Och skoj hade han när han till slut vaknade till. Mycket bus blev det. Speciellt i kryp tunneln från IKEA det var skoj till mycket.



Påväg till veckans första kalas, Tindras 1års kalas, det kunde dock kunnar vara taget idag, för han fick ha samma snygga skjorta och jeans idag :)


   

Efter dagens kalas behövde vi lite mat i magen, så det fick bli den lokala Kina krogen som fick laga maten idag :)

Efter lite om och men fick Lukas sitta i mitt knä och äta eftersom han inte klarade sitta still jämte pappa, han for runt i soffan och sparkade på sakerna i fönstret och la sig bakom Rille osv.

När vi kom hem fick det bli pyjamas och saga och sova. Inatt kör vi utan säkerhet i sängenm, Bara kalsonger i pyjamasen. Ingen blöja, han har ju inte behövt den på jättelänge så det känns lite onödigt att slösa.


Nu ska jag faktiskt äta lite chips och sätta på en film, hämta täcket och mysa ner mig och antagligen somna i soffan :)

Av Emilie - 6 september 2012 21:07

Idag blev det inte mycket jobbat, vi hade det lugt på jobbet och jag behövde inte baka så kl. 17 typ var jag gå på, grannungen nr. 2 Tindra fyllde år. Så söt och fin i sin klänning ikväll!

Lukas har idag besökt både dagis 1 och 2. Nr 2 är vårt extradagis, Emma, hon behöver ju öva medans hon är hemma och är mammaledig. Jag hade tandläkartid imorse så Lukas fick leka med Jesper.

Emma fick lugn och ro i köket och kunde baka så han fick stanna medans jag tog hand om disken och väntade på fönsterkillarna. Sen fick Tösen sig en snabb promenad med.

Sen var det så småningom dags att åka till dagis.

Det är så himla bra på dagis nu, det är såååå skönt när man kan lämna så smidigt. Alla barnen verkar trivas jättebra. Tack och lov! det gör ens dag sååå mycket bättre.

Richard och Lukas tog cykeln direkt till pizzerian från dagis på eftermiddagen. Här går ju inte direkt laga nån mat nu, som här ser ut, möbler lite var stans. Dessutom behövde dom ju nåt smidigt, så pizza passade ju dom perfekt innan kalaset. 


Imorgon kommer mormor och ska ha fredagsmys med Lukas. Han har en paket med salta pinnar och ville ha ostbågar med, det säger nog mormor inte emot. Så det ska vi nog åka och handla imorgon.


Jag ser sååååå mycket fram emot vår middag imorgon, det är ju så gott med riktigt vällagad mat :)


och nästa vecka börjar Lukas gympa. Vad glad han ska bli :)



Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards