Alla inlägg under november 2010

Av Emilie - 18 november 2010 13:26

Stackars lille skrutten.

Igår kväll när jag jobbade så gick det väl sådär för dom här hemma.

Vid 18.30 tiden skulle Richard fylla på brasan lite innan det var dags för dem att chilla ner i soffan, gröt och nattning. Bara det att då kom Lukas springades och skulle hjälpa pappa stänga dörren till kaminen. Ni kan säkert själva räkna ut hur det gick.

Som tur var hade han bara tänt brasan och skulle ladda på första gången så det hade inte brunnit så länge. Men det blev ingen lugn kväll för dom och inget databyggande för Richard.

Dom fick spolat handen en stund i alla fall. Richard fick knappt se, men när han sov kunde vi se blåsor på pek och långfinger.

Så fort Richard lyckades lugna honom lite under kvällen med nån leksak eller så, så glömde han bort sig och tog tag i den med vänsterhanden, som han brände. Och så började skrikandet om igen. Stackarna! Richard hade to.m fått plocka fram en badhanduk för tårarna sprutade så och snoret rann så mycket att det var inte lönt att använda något annat.

Han fick inte i honom nån mat till slut ville han inte ens hålla i kexet för han använde fel hand.

vid 21.30 lyckades han få Lukas att sova iallafall. Då hade han skrikit till och från sen 18.30 tiden. Så lite lätt huvudverk och öm i örat var resultatet.

Lukas fick sova hos oss hela natten, ville inte riskera att väcka honom om jag flyttade honom. Vid 8.30 vaknade han imorse och när han skulle tända lampan sa han bara "aj" när han såklart gjorde det med vänstern. Så idag var det inte så farligt längre tack och lov.


Jobbet gick bra igår, massa god mat och massa god efterätt blev det :)

vit choklad pannacotta med färska hallon, jordgubbar och björnbär uppepå.

Jag slutade väl vid 22.30, ganska lagom, trodde det skulle ta längre tid.

Idag har vi bara handlat och hälsat på pappa en snabbis.

Lukas fick lite lyxlunch idag, lammstek med potatisgratäng och sås. Smaskens!

Ikväll blir det ridning för mig som vanligt, och imorgon blir det bad.

Av Emilie - 17 november 2010 09:13

Vilken härlig natt det blev!!

Jag lade mig vid 12 tiden som vanligt igår och som vanligt så vaknar Lukas till lite när man precis har somnat vid 0.30 typ. Richard gick in och kom tillbaka efter en liten stund, men han trodde inte han somnat riktigt. Helt rätt, strax så började han skrika igen och jag gick in. Han kunde bara inte somna om, jag var nog där inne 45 minuter typ. Så jag tog med honom in till oss. Jag tror inte han somnade förrän vid 3 nån gång. Stackarn! Han försökte verkligen allt för att somna, men kunde inte. Han vred sig fram och tillbaka, provade alla de vanliga sätten att sova på. Men inget funkade.

Typiskt nog stod min klocka på 8.00 för jag skulle upp och duscha, hur svårt kan det vara att komma ihåg det på kvällen liksom. Vid 9 vaknade Lukas av mitt köksstök.  När Lukas sover efter lunch ska jag försöka det med, kan ju vara bra eftersom jag ska jobba ikväll.

En årlig middag med "den Gode Samariten" i Hillerstorp/Törestorp.

Dom har Renate Klumschska där i år som talare. Dom är ett gäng rika människor som samlar in pengar till olika projekt och så har dom lite middag.

Vi har fått äran 3 år på raken nu att stå för maten, bra betyg va?


Hade!

Av Emilie - 16 november 2010 23:13

Jag började tänka lite på vad man borde köpa för att ha på dagis åt Lukas när han börjar i januari.

Jag googlade lite för att se va andra tyckte.

Regnkläder, kläder och sånt verkade ju vettigt. Det orkar man väl inte släpa fram och tillbaka varje dag.Sen nån stans stod det om märkning av kläderna.

Märkpenna på nacklappen verkar ju smidigt, men om nån annan kommer använda kläderna då, då är ju inte det så skoj.

Sen kollade jag lite på vävda lappar som man syr fast, det kan ju inte heller vara så jobbigt och smidigt att ta bort, plus att det alltid finns nåt att hänga plagget i.

Många verkar använda stryka på lappar, men dom går ju inte ta bort om kläderna kommer till användning igen. Så det utesluter ja.

Sen fanns det tydligen nåt "nytt" taggits, man fäste vävda lappar med en liten plastplutt som går att ta bort. Det verkar vara ett bra alternativ, kanske.

Vilken nedrans djungel.

Måste nog kontakta dagis med så man får veta vad dom tycker man bör skaffa och hur inskolningen funkar. Kanske traskar förbi imorgon eftermiddag.

Nån annan på Babycafét imorgon kanske gjort det, får höra mig för.


Hur som helst, hur har ni gjort/tänker göra med märkning?

Några tips om vad man ska ha på sin dagishylla?

Ni som arbetar med förskola/fritids kanske har bra tips, ni ser väl en del??


Suck va klockan susar förbi, dags att sova (läsa)

Av Emilie - 16 november 2010 20:11

Jodå vi kom både iväg till Småfolket (kom dock in i hej hej sången) och till farmor på eftermiddan.

Det var nog rekord på småfolket idag, så himla mycket ungar var det.

Efter sång och fika var det ungar överallt som sprang runt och stojade, men det var överraskande lugnt på något vis.

Efter Småfolket åkte vi hem och Lukas fick lunch, den sämsta burken nånsin. Hippos grönsakslasagne. Det tog evigheter för honom att få i sig de platta fyrkanterna med pasta.Efter lunch kommer middagslur. Idag blev det 2 timmar på pricken.

När vi fått på oss alla kläder igen bar det av till farmor. Vi tog en liten promenad med hundarna, Lukas fick gå lite själv. In i värmen igen och vi tittade på de små kisse bäbisarna och åt massa bullar och pepparkakor.

Klockan går så himla fort när man hittar på små saker så här. Vi kom hem igen 17.30, det lagades middag och sen lite tv-mys med Lukas så han får varva ner, vilket verkar funka väldigt bra. Pyamas på och tjah efter 45 minuter sov han gott. Det tog lite längre tid att lägga idag, inte så konstigt när han sov så bra under dan. Men så länge han somnat innan 8 är jag nöjd.

Nu ska jag mysa ner mig under filten. Richard har tänt brasa och senare blir det nog lite glögg och pepparkakor.

Av Emilie - 16 november 2010 09:44

Det beror ju på vem man frågar. Om vi var morgonpigga idag eller inte.

Men Lukas har somnat i tid 2 kvällar nu, vilket också medför att han vaknar lite tidigare. Han sover tydligen 12 timmar nu för tiden.

Idag vaknade 7.20 Men vi gick inte upp förrän strax efter 8 ändå.


Nu ska vi snart åka ner till Småfolket så vår lille terrorist får leka av sig lite.

I eftermiddag kanske vi ska åka och hälsa på farmor och titta på kattungarna, får vi det farmor? Du som är ledig idag och allt. Du kan behöva lite sällskap :)


Vi får se vad vi hittar på i eftermiddag, det är ju underbart väder.

Nu får vi klä på oss om vi ska hinna i tid.

Av Emilie - 14 november 2010 19:24

IJag ljög i fredags inlägget, Lukas fick inte sova så länge han ville. Jag väckte honom strax efter 15, då hade han sovit så himla länge och jag ville komma iväg.

Helgen har ju spenderats hemma hos mamma och pappa.

Fredagskvällen blev lite lång för Lukas, det blev nattning efter Idol så vid 21.30 tiden. Men han vaknade flera ggr under natten så det blev inte så härlig sömn.

På lördan löste vi melodikrysset som vanligt och sen åkte vi in en sväng till ett regnigt Jönköping. Vi fönsterkikade mest men fikade även på nya "Bageriet" i de nya husen utmed Munksjön. Fint ställe.


På väg tillbaka till bilen fick Lukas promenera med Jamie och Sofie.    

Självklart blev det några "1,2,treeeee"

 

På eftermiddan hemma igen tog jag och Lukas en timmes lur. Det var gott. På kvällen åt vi Kalkon, som nästan alltid när vi firar mamma och Kim. Det ligger liksom rätt i tiden.

Lukas var helt galen, trött och inte så hungrig. han vägrade äta och ville bara klättra i trappan vilket inte gick så bra till slut.

Efter maten fick han hoppa i säng. Det tog bara 1 timme.

Efter tårtan spelades ett parti TP. Jag och Sofie vann, vi bytte till slut till barnfrågorna :)


Jag var helt beredd på att Lukas skulle vakna vid 7 och vara hungrig, men nej, 8.45 som vanligt. Efter frukost gick vi ut en sväng och tittade på hästarna och gick en liten promenad med hundarna, eftersom Lukas gick själv så blev det en väldigt liten, men lång för honom.

När vi kom tillbaka hade mamma mockat klart och skulle åka och hämta en bal med traktorn. Så Lukas fick följa med.

Han hade nog samma chockade uttryck hela vägen :)

Han visste nog inte vad han skulle tro. Men när vi skulle åka hem gick vi förbi leksakstraktorn och då pekade han glatt och sa traktor.


Lukas intet ont anandes vad som ska hända

 

Mamma har startat traktorn, han verkar redo

 

Let's go!!!

 

Lukas vägrade åter igen äta sin lunch på dan och av bekvämlighet och att fira Richard på farsdag fick det bli pizza. Så då åt Lukas tills det stod pizzakanter ut ur öronen. Vad gör man inte för att han ska äta :)

Kl. 19.30 kom Richard ut efter ha lagt Lukas så det gick så bra det kan gå, härligt!


Ikväll blir det söndagsmys med min sambo. Chips, dip, choklad och läsk. En film med såklart!


Lite filmer från helgen!


På lördagen kom Kim(lillebror)  hem med nya Xbox spelet Kinetic.

Där man rör sig själv som registreras in i spelet och gubben i spelet gör som man gör. Det blev väldigt dåligt ljus, men ni hör ju hur kul Lukas tyckte det såg ut.


Av Emilie - 12 november 2010 13:53

Idag har vi varit och badat.

Så himla gött.

Idag var där bara en annan mamma med sin son, ungefär lika gammal som Lukas fast dom gick efter 30 minuter typ. Jag tänkte då att vi kanske inte skulle stanna så länge till. Men sen helt plötsligt var kl. 11.15

Vi hade det väldigt mysigt och gött.

Han var jätteduktig efteråt med. Jag "stängde in" honom i värmerummet utanför bastun, där stod han och vinkade och knackade så jag kunde duscha i fred, med två armar.

När jag var klar fick han komma ut och duscha av sig, även det gick jättebra.

Efter badet hälsade vi på pappa och Lukas fick lite lunch. Starx utanför 50 skyltarna på väg hem somnade Lukas och sov som en stock.

Han vaknade inte när jag tog ut honom ut bilen eller kom in till en svansandes Tösen, eller när jag tog av skorna eller jackan. Och sover ännu 1,5 timme senare. Idag får han sova hur länge han vill, för oftast blir det lite senare hemma hos mamma och pappa.


Igår kväll hittade Lukas "tvättrådslappen" på mattan och vad far in i munnen per automatik...

...tummen, sen låg han där och chillade lite. Man blir nog lite som man umgås, märks ju på de där två.

 


Nu ska här packas de sista sakerna innan vi åker till mamma och pappa.

Trevlig helg alla!   

Av Emilie - 10 november 2010 23:15

Ibland så vill han bara inte sova den där lille mannen. Oftast så är det av en anledning, han tänkte bajsa. Men inte idag.

Jag påbörjade nattningen 19.25 typ, 20.15 kom Richard och bytte av mig, 20.45 behövde han gå och handla och Lukas ville fortfarande inte sova. Så han fick komma upp i soffan med mig. Sen dess har han stojat runt, ätit lite macka med oss

och hjälpt pappa laga bobbycar tutan.

Men nu till slut efter en hel del tvångs hållning så somnade han...

efter en liten stund kliade han sig i huvudet som en tok och la sig såhär sött. Jag var ju bara tvungen att störa honom och ta lite bilder.

      

Såhär tittar vi tydligen på tv nu för tiden, tur att inte pappa läser bloggen :)


Imorgon är Richard ledig och fredag med, för då ska han på Krohnhack, om han lyckas fixa datan inatt, som typiskt nog kraschade här idag.

Dom är alltid ett gäng som brukar åka till Dreamhack på vintern, men i år saknades det tid eller pengar för nästan alla, så dom gjorde ett eget LAN hemma hos Johan Krohn, därav namnet, Krohnhack. Imorgon förmiddag ska jag köra dom så dom kan åka och handla all mat som ska behövas och hämta upp Peter. Sen ser vi inte pappa Richard förrän söndag om han inte kommer och håller oss sällskap på badet på fredag, vilket jag tvivlar på. Nån annan som vill följa med?  Tänkte ta förmiddagsbadet 10.20-11.20 40:- per familj så vi bjuder!

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards