Alla inlägg under oktober 2011

Av Emilie - 21 oktober 2011 23:56

Nu var det dags för ny toppbild. Den förra hade ju bara bilder fram till Lukas var 1,5. Så var det absolut på tiden. Jag gillar inte att den blev så stor, men jag tittar ju inte på den så ofta, vad tycker ni???

Av Emilie - 21 oktober 2011 21:39

Jag tror Ellos är min nya favorit.

Det är lätt att sortera kläderna på nätet efter färg, storlek osv...


JAg fick ett bra erbjudande hem häromdan och i onsdags klickade jag hem tre tröjor, man fick en fin svart förvaringsbox på köpet bl.a Har inte öppnat och tittat än dock.

Idag när jag skulle hem från jobbet tittade jag till mobilen och där fanns ett sms från posten, mitt paket fanns på hemköp, det tog 2 dagar så var paketet hemma. BIG LIKE!

Men alla tre tröjorna var helt perfekta, precis som jag hade tänkt mig.

     

Alla tre passade perfekt t.o.m Jag va i stort behov av lite tröjor, skulle behöva byxor med, men det kan jag köpa när jag inte behöver ha så här nedrans stora.


Lukas hosta har kommit tillbaka, JÄTTEMYCKET.
Han sover igenom den men jag höra honom nästan hela tiden.

Undra om man kan sova själv inatt.

Jag läste att man kunde ge nässpray ifall dom är täppta i näsan för det blir lätt torrt i halsen då och blir lättare retat där då. Och att han ska dricka vatten. Men jag fick inte i honom något vatten, ens när jag spryat näsan på honom, han ville bara sova. Jag hoppas han blir bättre imorgon.

Nu är vi trötta på den här hostan.

Imorgon ska vi baka bullar och hålla oss inne tror jag.
Fläderbärssaft har jag bestämt mig för med.
På kvällen blir det hemmagjord pizza, film och lite godis med Sara, för mig och Lukas.

Men vi börjar förmiddagen med Melodikrysset som vanligt!



__

Av Emilie - 19 oktober 2011 16:44

ja det går tydligen magsjuka på dagis ringde dom och berättade i förmiddags.

Dom sa att Lukas gärna fick komma, men vi hade ju ett bättre alternativ, Pappa.

Så idag är Lukas hemma med pappa och troligtvis så stannar dom hemma hela veckan.

Richards sjukskrivning gick inte ut förrän på fredag upptäckte vi.

Lite fuskigt faktiskt, men imorrn börjar jag inte förrän 14, för jag kommer jobba till sent på en välgörenhets middag. Så imorgon blir det Småfolket i kyrkan, hoppas nån mer kommer.


Morgon blev ju inte riktigt som jag tänkt mig. Jag stängde ju av min klocka för att få lite sovmorgon, tills Lukas kände för att vakna, och det var tydligen 6.45

Galna barn! Så tidigt vaknar han ju inte ens en normal dagis dag.

Han gick inte med på att sova eller gosa i mammas säng. Så byxor på och täcket med ut till soffan. Där låg jag och slumrade medans Lukas tittade på tv, och donade runt efter en stund.


Troligtvis var har hungrig, så han vaknade av det för han åt inte så mycket igår kväll, han hade fullt upp med att busa med Elsa.

Han tyckte jag skulle göra smoothie, jag höll INTE med så han fick nöja sig med juice till första mackan. Men sen när jag vaknat till lite, lagom till Mu Bä dubbel kvack dubbel kvack, så blev det smoothie och macka.


Imorgon kanske vi kan lyxa till med lite ägg med.


Jag har även planerat bullbakning i helgen, och kanske ska jag ta och plocka alla fläderbär som sitter kvar på busken och göra något gott av dem.


Trevlig kväll, ni som är hemma...själv ska jag göra pannkakssmet till klockan 20 :) bara tre timmar kvar :)

Jag har nog nåt mer att hitta på, jag har ju hittills bakat morotskaka till fredag och rostat hasselnötter och "skalat" dem inför kolapajen med rostade hasselnötter middagsgästerna ska få imorrn.

Av Emilie - 18 oktober 2011 22:39

Va härligt det var att få åka bort en helt vanlig vardagskväll och träffa andra vuxna, få lagad mat och efterrätt och barnen kund leka som dom ville.

Dom lekte väldigt bra ihop. Elsa är lite tuffare än Lukas ibland, så när dom var ensamma upp fick jag gå upp 2 ggr.

1:a gången för att Lukas blev instängd i Elsas rum, när det var släckt.

2:a gången bråkade dom om lampknappen och Elsa hade puttat omkull Lukas.

Lukas och Jesper kan ju bråka och då kan Lukas var lite tuffare men med Elsa vågade han nog inte riktigt.

Vi satt uppe en liten stund med och då blev barna helt galna, sprang runt och stollade sig. Lukas drog upp tröjan och visade magen, då gjorde Elsa det med.

Då testade dom att känna magarna mot varann, det var nog ganska mysigt.

För sen gjorde dom det hela tiden, och försökte kramas magarna mot varann, men det var ju lite svårt för man var tvungen att hålla trökan uppe först.

Vilka skratt vi fick, vi vuxna, Lukas fick sån himla snygg stil. Tyvärr var kameran för långt borta.


Det blev lite sent hem, men imorgon tänker jag stänga av min klocka och sova så länge Lukas vill.


Nu är det dags att inta vågrätt läge. Godnatt!

Av Emilie - 17 oktober 2011 22:35

jag har en förmåga att bara säga mamma men såklart menar jag mamma och pappa.

I helgen fick vi åka och hjälpa till lite hos mamma och pappa.

Mamma har ju brutit handleden och behövde lite avlastning åt min far och lite upp piggning. Hon tycker nog inte att det är jätteskoj att inte kunna göra nåt speciellt. Vi åkte dit i fredags eftermiddag, jag och Lukas, rille kom på lördan, sen åkte vi hem vid 19 på söndagen, ett litet pprojekt Sofie hade tog tid sen blev det middag och lite hjälp med hästarna så drog tiden iväg snabbt, men då var det lika bra att stanna till Lukas skulle sova så han kunde osva i bilen.


Lördag kvällen spenderades hemma hos Idas föräldrar. Vi fick lite filmvisning från Italien semestern. Och vi åt en god middag och jag hade gjort Crème brulée.

Det blev en lång kväll, ända till 22.30 När Lukas sov så korkade vi upp champagnen och avnjöt. De andra gick upp och lade sig, Rille hade fått sovplats i tv rummet så han satt kvar men jag fick ju soffan för mig själv och blev helt nedslagen av champagnen och sov en stund :) var nog lite trött med...


Idag har det varit jobb och dagis igen, efter dte blev det "walk of shame" att dra fram allt som behöver pantas för att klara sista dagarna innan löning. Lukas tycker det är skoj iaf. Och när han gillar nåt så är det mycket roligare.


Imorgon ska vi åka och hälsa på Ola & Marina, och Elsa. Elsa är 4 dagar äldre än Lukas, Ola och Rille är vänner sen förr. Dom bor nu i Taberg och vi hinner aldrig ses, men nuså...


 

Söndagsmys hemma hos mormor & morfar med Sofie och Olivia.


  Pappanbus.





detta är första gången på hela helgen Lukas sjunger lugnt och sansat, han har sjungit som en galen liten tok heeela helgen, så jag tänkte jag skulle filma honom, nä då passar han på att lugna sig galenpannan :)

Av Emilie - 13 oktober 2011 08:13

Tisdagar och Onsdags kvällar händer det att jag låter mig själv somna i soffan en stund, det gör ju inte så mycket.

Jag har ju "sovmorgon" dagen efter. Men igår slog jag nog rekord.

Oftast somnar man ju typ en halv timme eller nåt, sådär lagom så man missar slutet på det man tittar på.

Det är som där reklampauserna som är kritiska...

Igår somnade jag i nån av reklam pauserna i Body of Proof eller vad det heter, typ 3e reklam pausen tror jag. När jag vaknade till hörde jag intro musiken till nån annan serie, lät lite action- igt det brukat ju vara sånna serier senare på kvällarna. Men när jag kollade infon då var det Las Vegas, och klockan var TJUGO ÖVER ETT! så länge har jag aldrig sovit i soffan, helt galet!!!

Men jag är ganska pigg idag, tur det eftersom Lukas började mumla i sin säng vid 6.45 Knasigt eftersom han somnade kl 21.  Han kunde inte riktigt somna om och efter en stund kom han in, vi låg kvar till 7.30 och slumrade och gosade lite.

7.30 är det ju fåret Shaun så då passade vi på att flytta ut till soffan, vi tog med täcket för extra mysfaktor.

Nu har vi ätit frukost, macka och smoothie såklart. Lukas favvo frulle.

Just nu vill han inte äta annat bröd än Hönekaka, om han tror att det finns hemma.


I helgen åker vi till mamma, förhoppningsvis kommer Sofie och Olivia med.

Det är min och Rilles 12års dag på lördag, så vi packar nog ner champagnen jag fick av Ida som tack efter hennes bröllop. Jag tror även vi gör creme brule till efterrätt, det vill jag ha iaf :)


nu orkar jag inte skriva mer med en hand, har ju en gosunge på andra armen

Av Emilie - 12 oktober 2011 10:09

Igår när jag hämtade Lukas så var det Sara som var kvar. Hon är så himla snäll och gullig. Hon berättade hur Duktig Lukas är nu. Med att klä på och av sig ytterkläderna och han och Benny och Lilly är så duktiga nu så dom får sova själva i ett eget rum och slipper de andra strulisarna. Dom går duktigt in själv och lägger sig och somnar.Kul


Imorse när jag ringde till dagis och meddelade att Lukas inte kom så var det Sara som svarade. Åter igen så himla glad och trevligt. Hennes svar på att Lukas skulle vara med farmor var "Åh va kul!"

Precis det svar man vill ha.


Igår efter dagis tog hela familjen bilen upp till hästarna.

Carina var där med barnen. Hon sa att hon kunde mocka och ta stallet om jag ville tömköra Herkules lite.

Sagt och gjort. Rille och Lukas skrotade runt där uppe medans vi gick en liten sväng.

När vi kom tillbaka så frågade jag Lukas om han ville rida, för han säger alltid att han vill men vågar inte när vi är där.

Jag fuskade lite, för han ville så klart inte. Han fick åka rutschkana på Herkules. Det gillade han, igen igen igen!!!


Sen frågade vi om han inte ville hålla i öglorna som tömkörnings remmarna går igen, jovisst det ville han.

Han satte sig ordentligt höll i ett tag och sen gick vi en liten bit.

Efter det ville han INTE gå ner och ville rida igen.

ÄNTLIGEN! vågar han.


 


Jag har ju inte berättat vad som hände mamma efter att hon kommit hem efter att ha skjutit älgen. På kvällen i stallet så bröt hon handleden, i en lite fight med en häst som inte ville stanna i boxen.

En olycka händer så lätt.

Igår ringde dom och ville operera den, så hon fick röntga den igen igår och idag skulle dom operera in en platta.

Det är ju lika bra att dom sätter ihop det om det går, det vet vi ju :)


Nu måste jag göra mig klar för jobbet.


Idag skulle man ju egentligen vara ledig och gå i skogen...vilket underbart väder, men det får bossen göra istället.

Av Emilie - 12 oktober 2011 10:02

 

Idag packade vi ihop Lukas och skickade honom till farmor :)

Farmor har varit ledig medans farfar vart i skogen och försökt hitta en älg.

Idag skulle Rille och Tösen följa med ut och promenera i skogen och försöka jaga upp nån åt farfar. Så då kunde Lukas vara hos farmor idag. det såg han fram emot. Vi skulle vara där typ 7.30 så vi gick i stort sett från sängen ner i bilen och hem dit. Vi fick frukost av farmor, ägg, hembakta frallor och hemmagjord chokladmjölk. Det var mums!!


Så ni som nu tänker, men hallå hur ska Rille kunna gå i skogen, jo man går nämligen med benen :)


Han har inte kvar det värk och smärta riktigt längre. Nu är det mer när han rör armen på fel håll/sätt som det gör ont. Dock har han ingen som helst lyftkraft i armen. Han kan lyfta armen själv typ i axelhöjd, alltså bara att lyfta upp armen inget annat, det tänker man ju inte ens på att man gör 100 ggr om dan.

Har han en liten vikt som en tv dosa i armen så gör det ont när han lyfter den, så så stark är han just nu :)


Men nästa onsdag går sjukskrivningen ut, så vi får se vad som händer då.



Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards