Alla inlägg under oktober 2011

Av Emilie - 11 oktober 2011 20:51

Jag läste detta bloggtips hos lindas syster Sofia...läs den och njut.


Av Emilie - 10 oktober 2011 20:01

Idag är det älgjakts premiär på våra breddgrader.

Mamma har varit ute och i år hade hon tur. Hon sköt en kalv.

Jag har inte pratat med henne efter dagen utan bara fått ett sms.

Jag skickade nämligen ett lycka till sms med spark i rumpan och det verkar ju ha funkat.


Även bossen min är ute ett par dagar denna veckan.

Även han fick lycka idag, en ko, alltså älgko. Han har inte haft tur sedan 2002 så det var helt klart dags.


På jobbet har det börjats renoveras ordentligt. Idag har ett rum grundmålats, från blått till vitt, sån himla skillnad.

Dessutom har mattläggaren börjat flytspackla badrummen.


Det ska bli kul att se resultatet.

Förutom några av rummen håller dom även på att byta ut entrén till en lite mer handikappsvänlig.


Lukas gillade att vara på dagis igen, han var inte super sugen på att gå hem. Men till slut så... Han var så go när jag nattade honom idag med.

Han och jag har ju delat säng hemma hos mamma och pappa i helgen och inatt fick han komma in för vi orkade inte natta om honom när han vaknade till.

Då låg han och höll om min arm som att hålla koll så jag var där.

Idag var han lugn och lade sig snällt och försökte somna utan att ligga och sparka dona som han brukar.

Efter en liten stund la han armen om mig, jag satt på golvet jämte sängen, och sen tog jag bort den efter en stund fdör det såg inte så skönt ut.

Då vände han sig mot mig  och hade nästan "säkerhetsbrädan" som kudde och höll min hand med båda sina, inkl. handen han sugen med tummen på samtidigt.

Han var så himla go när han somnade så "lätt" och lugnt och gosigt och bara ville hålla mig nära. Det är min gosungen det!!!


Trevlig regnig höst på er :)

Av Emilie - 9 oktober 2011 22:55

Okej...nu har jag sett den.


Vi pratade lite om den igår, min kusin tyckte inte att den visade tillräckligt med smärta. Och det höll jag verkligen med om, i stora delar av filmen.

Men på slutet lipade jag som en dåre.

Jag förstår inte hur man ska kunna titta på sånna här filmer på bio...Bettan??

jag hade ju dött. Ungefär som när vi gick på Sex and the City jag och mina tjejkompisar. Där förväntar mig sig inte så mycket lip liksom. Men oj vad fel jag hade. Såg den förra veckan med tror jag. Och jag får ungefär samma panik lip fortfarande när Carrie pratar med Big i telefon och han säger att han inte kan komma in och hon tappar sen telefonen. Jag bara STÖRTlipar!!!

Man hinner hämta sig lite tills de möts utanför bilarna igen jag då sätter det igång igen. De känslorna slår mig så hårt, dom förmedlar hon väääldigt tydligt till mig.


Men idag i Svinalängorna tyckte jag att det var lite lamt med känslor i stora delar, dom kunde gott dragit på lite för Noomi kan vekligen förmedla känslan, jag tvivlade lite på det först men sen på slutet så ångrade jag mig. Även den "unga" Lena var duktig på det. Ja jösses, det var gött att få lipa loss lite, det behövs ibland, men det förstår nog inte riktigt Richard :)
det är nog en tjejgrej, eller??


Har ni sett filmen?? vad tyckte ni?


Nu är jag redo för sängen, och en ny arbetsvecka/dagisvecka/motionsvecka/försöka-sluta-med-allt-evigt-socker-vecka, det har ju gått bra idag iaf :) det gäller bara att ha frukt hemma.


God natt!


Av Emilie - 9 oktober 2011 20:24

I helgen har vi varit på 85års kalas. Det var min mormor som fyllde år i veckan.

Vi åkte hem till mamma och pappa redan på fredags eftermiddagen så vi skulle slippa skynda iväg lördag morgon.

Det bjöds på middag, som Lukas älskade, han vräkte i sig.

Vi hade fredagsmys i soffan men efter mycket om och men med tvångshållning och ögonhållning somnade han på 2 sekunder :) 22.20 kom jag ner i köket igen.

Då satte vi igång med förberedelser inför lördagen middag och jag bakade 2 drömrulltårtor :)


Så gär vi jämt i min gamilj/släkt.

Tittar p åtv och umgås först och sen börjar vi med förberedelserna.

Som när vi lagar julmat eller när jag och mamma lagade kåldolmar sist inför "paulsson träffen" Då håller vi på natten lång.


På lördagen packade vi till slut ihop oss och for iväg. Tack och lov valde Lukas att vara trött och sov i bilen. Men han var riktigt trött efter allt bus hela dagen, när vi åkte hem däckade han ganska snart i bilen. Men somnade om lätt igen när vi kom hem och hoppade ner i sängen.


Vi vuxna insåg att oj nu var det många timmar sen vi åt och slängde ihop en hemmagjord pizza. Det gjorde succe i magen :)


Trots att Lukas somnade 19.20 så sov han ganska länge imorse typ 8.30 Vi låg kvar och mös i sängen en stund. Sen fick vi gå upp för det var dags att ta hand om lammen som slaktats häromdan.

Vi fick med oss massa go lammfärs och grytbitar hem.

Lukas och Rille var ute med mamma och hjälpte till i stallet och fick massa frisk luft i den härliga hösten.


När vi kome hem här under eftermiddagen satte vi igång en gryta med lamm, såklart, den fick gå läääänge. Vi tog bl.a en cykeltur hela familjen t.o.m Tösen hängde på :) Efter turen blev det dusch och bad för hela familjen.

När jag duschat klart tyckte lukas att rille också behövde duscha, så det fick han oxå göra :)


Lukas är såååå duktig på att tvätta håret nu.

Han lyfter upp hakan och tittar på mig, och då rinner ju inte vattnet inte ner i ögonen. Vi gör alltid det först av badet så man slipper sluta badet med det förr så ledsamma.


Lukas sov ju bara en stund i bilen hem idag så han somnade lätt som en plätt i sängen strax efter 19. Efter att ha ätit 2 portioner lammgryta och lite extra potatis efter det. Vrålhungrig!


Nu ska jag sätta på filmen Svinalängorna. om det inte är nån bra film på tv ikväll, har glömt att kolla det.


Godkväll!

Av Emilie - 6 oktober 2011 16:50

Kan man vabba om man är sjukskriven???

Känns lite onödigt.

Jag var ju hemma under förmiddagen, började jobba vid 10 och kan då sluta kl. 18 eftersom vi inte har några nattgäster, förutom en stammis som bokade sent i eftermiddag. Det har funkat bra idag för dom hemma, Richard är ju lite bättre och Lukas lite slöare än vanligt.Men nu får han ju en chans att ta det lite lugnare så det här hemska kan gå över nån gång.


Dom var även och cyklade en sväng till Richards jobb för eftermiddagsfika.

Richard glömde Lukas stövlar på dagis när han hämtade honom i går i all hast så Lukas skor var genomblöta när dom kom hem, inte ville ungen in för det inte. Men imorrn får dom allt gå upp och hämta stövlarna.


Richard är förhoppningsvis så pass "bra" nu så han kan sova i sängen igen. Han testade inatt, men sov även inne hos Lukas efter att han hostat och vaknat.

Där var inte så skönt så efter ett tag fick han ont i ryggen. Men visst ska det bli skönt att få lite sällskap i sängen igen. Jag har aldrig förr kunnat sova så vidare bra själv, men det har jag fått lära mig.

På tal om sällskap i sängen hittade jag Tösen i Lukas säng härom morgonen, alltså när han sov, Inte konstigt att han gnydde och sparkade på henne och inte fick riktigt plats i sin säng. SKEThund :)


Inte mer än rätt kanske, han ligger ju ganska ofta i hennes säng med henne :)


Det ska bli skönt att komma hem kl. 18 så vi kan äta mat ihop.

Idag ska det blir taccos.


Ha en trevlig kväll, det ska jag, Svt för hela slanten ikväll :)


Oh förresten, nån som såg det ny programmet efter Greys igår??? Jag gillade det, vad tyckte ni???

Av Emilie - 5 oktober 2011 21:11

ÄNTLIGEN är det tillbaka.

Jag gillar dessa amerikanska serier...


Varken Lukas eller Richard sov  speciellt bra inatt, Lukas har hostat som en tok.

Jag och Tösen tog en rask promenad idag på ca 20 minuter. När jag kom tillbaka hade både Rille och Lucke svårt att hålla sig vakna.

Lukas fick sova en stund, medan jag duschade och gjorde mig klar.

Han hade ingen feber eller sånt utan var bara trött, så jag tänkte att han kunde sova på dagis och sen skulle han piggna till. För han var ganska pigg när vi titta lite på tecknat innan vi åkte iväg.


Kl 15 ringde Rille, då hade som ringt från dagis. Han hade var jättehängig och hostat som en tok. Dom rådde honom även att ringa och få "akuttid" hos någon läkare på VC.

Han fick en tid kl. 16 och hämtade Lukas. Varken Rille eller läkaren tyckte han såg så himla trött ut. Han lyssnade på honom men kunde inte hitta nåt mer fel än "vanlig" förkylningshosta. 


Det skrevs ut en hostmedicin, dom tittade vad som skrivits ut innan för den hjälpte inte imorse. Men när Rille kom hem hade han fått samma som vi redan hade. Jag hoppas den hjälper bättre nu inatt så Lukas får sova ordentligt inatt. Fast dom kommer väl säkert tro att jag är galen som lämnar upp honom imorrn, om vi nu gör det. Om Rille sover bättre inatt kan han kanske ha honom. Eller jag...vi får se. Jag hoppas ju att han får sova inatt och är pigg imorrn, vi har ju tid att tänka efter när han inte börjar förrän 11.


Gonatt!

Av Emilie - 4 oktober 2011 21:45

Tycker inte det var lika hysteriskt snack om det idag som det har varit.

Till slut bestämde jag mig på jobbet att sluta lite tidigare och åka upp och mocka.

Rille fick hämta Lukas. Så jag skulle kunna hinna med att baka bullar idag.

Men i stallet fick jag sms om att svärmor höll på att baka.

Så vi åkte dit och fikade istället.

Och vad nöjd jag är med det, istället för att stressa med mat och disken och köket kunde vi åka bort och få både fika och mat.


Idag var det även Lukas dopdag, det är väldigt lätt att komma ihåg den när det är på kanelbullens dag.


Första gången på ett tag vaknade jag och kände mig ganska så utsövd, t.o.m kände jag mig pigg. Kanske man blir det av att sova ordentligt.

Imorgon har jag blivit lovad sovmorgon, efter att jag krävde det i måndags, jag kände mig heeeelt död.

Och nu när det bara är mormors 85 års kalas i helgen och sen är det ganska tomt i planerna så börjar jag såklart bli sjuk. Jag hoppas att det bara blir en liten förkylning och inget dunder mega,


Nu ska jag testa nya serien Happy endings...

Gonatt

Av Emilie - 4 oktober 2011 21:15

Söndagen började väääldigt tidigt.

kl. 7.45, vilket är tidigt när man somnat efter 1.30 och blivit väckt av full Rille, samt en son i sängen som vänder och vrider.


8.00 åkte jag till mamma, helt enligt plan, som det alltid funkar när jag får bestämma schemat.

Vi lastade in hästarna och for iväg...

Lopp 4, 13.45 var det dags.

Jag var väääldigt förväntansfull och mamma med.

Vi trodde mest på Alicia och hoppades på ett bra lopp för Kullagulla.

Men vad fel vi fick.

Alicia vägrade gå in i startboxarna så hon fick inte vara med.

Kullagulla missade starten lite men jockeyn var riktigt bra och lyssnade på mammas instruktioner. Låt henne gå helt själv. Och det gjorde han. Och hon gick riktigt bra. Annars inne ihop med de andra hästarna brukar hon bli spänd och stressa men hon sprang på jättefint. Så hon lyckades bli femma.


Jag pratade med mamma igår och hon var fortfarande arg på Alicia och henns humör som gjorde att hon inte gick in.

Bättre tur nästa gång...


 

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards