Alla inlägg under februari 2012

Av Emilie - 15 februari 2012 21:18

 


Idag fick Lukas en liten present av Rille...vattenfärg!

Richard tyckte även det vore kul att måla på magen så han visade Lucke hur man gör...

Men oj vad han fick skrubba honom sen...det blev inte riktigt som han tänkt sig...men Lukas var överlycklig.

Lukas bara skrek i telefonen till mig.

Min lille going.


I förmiddags vill han inte nåt, han ville inte gå ut, han ville inte åka snow racer, pulka eller vagn när vi skulle gå med Tösen. Han ville inte stanna på dagis, han ville inte sova eller äta där heller, och de andra barnen var inte hans kompisar, och han ville inte följa med dom in när dom klätt av sig... Upplyftande.


och just det han ville inte heller gå på gympan...

men när dom till slut var på väg dit ångrade han sig, och hade jättekul. Tack och lov.

Imorgon är min favoritdag i veckan, bakdag. Lutar åt kladdkake muffins, då vi inte har tillräckligt med springformar och det blir inte bra i stora bläck. Vi får se imorgon om det får godkänt.


På fredag kommer Veronica och hälsar på. hon behövde lite hjälp med papper som behövdes skrivas på.

Ser INTE fram emot det. Jag är inte bra på ledsna människor.


Jag är filmsugen, men man kan ju inte börja kolla vid 21.30, eller kan man??

Av Emilie - 15 februari 2012 09:24

Vad äter vi till frukost idag???



 


Av Emilie - 14 februari 2012 21:50

Nä jag brukar inte kalla det chokladboll när man pratar med folk man känner...


Fika fick iaf bli dagens alla hjärtans firande.

Vi har bestämt oss för att vara lite ekonomiska och inte äta så seriös middag på kvällarna ett tag. För att se hur det funkar. Iaf när vi jobbat hela dagarna och vi äter ju ordentlig lunch alla tre. Lukas verkar ändå vara en kille som nöjer sig med ett varmt mål om dagen. Han äter knappt middag på kvällen ändå.

Nu när vi äter mackor och yoghurt äter han mycket mer.

Givetvis ska vi laga mat ibland, men lite lättare, typ soppa, omelett osv.

Fre- Sönd kan man ju göra med lite kärlek istället för denna stress som är nu.


Jag har haft stalltjänst idag och när jag kom hem hade killarna lekt kurrgömma.

Så söt är han Lucke....1 3 4 var kan pappa vara. sen springer han. i början gick han tydligen och ropade på pappa så rille fick ropa...inte där inne...


Lukas var väldigt stolt idag på dagis, han hade bilder med sig, när han åker traktor med morfar och när han hälsar på lammen. Han sprang nästan in till Maggan och visade. Jag kunde säga hejdå och fick för första gången på länge. Han vände sig om vinkade och sa hejdå glatt.

När jag hämtade honom, ville han följa med och sa hejdå till alla andra. Annars stoppar han tummen i mun och vägrar säga hejdå. Så det var skoj.


Imorgon är det snow racer hämtning av pappa och gympa. Lukas kanske inte borde gå på gympa med sin hosta, men det är det roligaste han vet på hela vecka. Dom får försöka ta det lite lugnt istället. Lukas börjar ju prata om gympa redan på torsdagarna och är väldigt medveten om när det är.


Det var allt för idag. Hoppas ni haft en bra alla hjärtans dag.

Av Emilie - 13 februari 2012 10:24


Snabbt klipp när Lukas åkte rutschkana i lekparken vid snow racer backen, för det är inte en pulkabacke :)


Lukas och pappa åker snow racer hemma hos mamma och pappa

 
  Lukas och pappa i snow racerbacken


 

Av Emilie - 13 februari 2012 10:03

Fina familjen på dop, Lillebror Kim med sin Anna och lilla Nova.

Dumma jag glömde fin-kameran hemma så rille fick ta med min mobil, för jag tog med kims kamera


 

Ni får stå ut med att jag glömde vända ett kort... tre generationer...mamma Sofie och Olivia, i sin fina GAP klänning. I bakgrunden ser ni min kusin Emil, Lukas stora idol, han har traktor, grävmaskin och en truck, bl.a Lukas är väldigt förtjust i honom även om vi inte träffas jätteofta kommer han ihåg honom. Han har ju coolt namn med :) Jag tror att Lukas kommer ha sommarkollo hos Emil om några år :)



Lukas ville ladda ordentligt inför helgens stall arbete och snow racer åkning, så en rejäl skål skulle det vara med yoghurt



 

Det fanns ett par lamm i stallet, dom var lite skygga tyvärr.


   

men söta är dom ju alltid :)


Lukas åkte massa traktor med pappa, men det var Rille som fotade med sin mobil, så vi får se om vi får tag på de bilderna. Vi skrev ut två som Lukas ska ta med sig till dagis, till hans traktor tokiga avdelning :)

Av Emilie - 13 februari 2012 09:46

Då var det dags att vabba lite igen.

Under kvällen igår fick Lukas lite hostmedicin, för han hade börjat småhosta lite, rethosta, men det ska jag ALDRIG göra igen. För vid 00 tiden när jag precis somnat började han hosta så himla äckligt.

Då var det typ stopp i rören. Han andades jättetungt och rosslade så mycket man bara kan.

Richard tog med honom ut lite med mössa och täcke på. Vet inte om det hjälpte så mycket men lite räckte gott och väl. Han hostade så han nästan spydde varje gång eftersom det var så igensatt.

Hostmedicinens hostdämpande hade ju hjälpt iaf, men han behövde visst hosta, vilket jag inte trodde, så nu ska jag göra som jag brukar, låta honom hosta så mycket det behövs. Även om det bara är rethosta, han hostar av en anledning och det ska inte stoppas.

Där fick man för att man försökte vara snäll.


Vi bestämde att jag och Lukas skulle ta sovmorgon och se lite hur morgonen blev. Men när Richads klocka ringde och Lukas hade fortsatt att hosta sådär äckligt hela natten och bökat runt bestämde jag att vi skulle ta en vab dag för att vara säkra. Det är lite jobbigt att vi båda är så behövda på våra jobb. Man är inte en i mängden nån stans som lätt kan ringas in en ny. Det löser ju sig alltid men det känns jobbigt.


Lukas vaknade vid 8 precis som vanligt när vi är "lediga" han verkar ganska pigg, som vanligt. Han hostar inte lika mycket och nu när han väl hostar verkar det lossna lite i rören så det hjälper honom.

Vi får se hur det utvecklas under dagen men jag tror det får bli dagis imorgon.

Lukas är ju tyvärr sån som alltid får hosta i slutet av förkylningen och han verkar aldrig speciellt bekymrad över det. Så då får det bli dagis, vi kan tyvärr inte vara hemma jämt när han är förkyld eller har hosta, då skulle vi inte jobba många dagar om året.


Vi får väl dock hålla oss inne idag. Tösen får vänta med promenad tills ikväll. Även om vädret är underbart.

Det är nästan 10 minus ute idag mes solen står på topp på en blå himmel. Hoppas det håller i sig till ikväll.

Av Emilie - 11 februari 2012 23:30

Jag lever....


men det är för kallt just nu och skulle jag kasta ut min data genom fönstret så blir det så hiiiimla kallt hemma.

Det är nämligen det jag är på väg att göra när jag försöker använda den.

För ett tag sen började elsladden glappa, man vande sig, sen beställde vi en ny...

Men innan den kom lagade Rille glappet, så duktig han är. Men sen hände det nåt med dosan på sladden, transformatorn, eller vade det nu heter. SÅ den sladden kraschade helt.

Vi öppnade den beställda, några veckor efter vi fått hem den, och det visar sig vara fel...

den funkar om man har den rätt, men den funkar sämre än innan när det var glapp.

Och jag får frispel, jag vill ju bara sitta där i lugn och ro och läsa mina bloggar och titta på tv.


Nu är vi hemma hos mamma och pappa, vi har passat hästarna medans mina föräldrar har gottat sig med musikal och massa go mat i Göteborg.



På tal om att leva...inget för den gråtmilde...


Igår på jobbet kom en kvinna och henns dotter in, hon presenterade sig som Veronicas syster.

Veronica som nu är hemmapå gravidpenning och väntar in barnafödsel. SOm jag skrev värsta hatinälgget om en arg dag. men ingen förtjänar följande...
på onsdagen hade dom en rutinkontroll hos branmorskan, men hon kunde inte höra några hjärtljud, så dagen efter fick dom en tid hos förlossningen, det konstaterades att barnet dött, hon var beräknad 27/2 allts typ 2,5 vecka kvar. Så hon sattes igång och fick massa morfin för att föda sin döde son.

SÅ JÄVLA VIDRIGT att behöva gå igenom det. Det önskar man inte ens sin värsta fiende.

Han såg helt normal ut och visade inga teckan på vad det skulle vara, så han skickade senare upp på obduktion.


Väldigt skönt att få höra det från någon annan än Veronica själv, första gången.

Att få beskedet och prata om det var inte så jobbigt, eller jobbigt var det ju, men kunde vart värre.

1000 ggr jobbigare var det att behöva berätta för de andra sen, Anders som redan åkt hem t.ex

Usch ja....så elakt ödet är, på hennes födelsedag dessutom.


Usch usch usch!



Vi har iaf haft det skoj här hemma, mycket snow racer har det blivit.

Bättre update kommer senare, nån gång!



Av Emilie - 3 februari 2012 10:02

Då var det dags att vara ledig igen :)


Det får inte gå för långt mellan gångerna. Det är det bästa med att jobba som man gör. På fredagarna är vi en överflödig personal oftast. Vi har bara en rätt och inte lika många gäster. Så jobbar man lite extra timmar nån annan helg kan man ta ut den en härlig fredag som denna.


Idag blev det lite tokigt då, för jag skaffar ju mig alltid planer, eller nu var det planerna som gjorde att jag tog ledigt, men så ska Anders på begravning idag. Men dom klarar sig utmärkt de två som är kvar.


Vi ska nämligen på dop på söndag, nu är det dags för Nova, Lukas yngsta kusin, min lillebrors dotter.

Dom ska döpa henne hemma i Bottnaryds kyrka, det ska bli spännande att åka dit igen. Det var ju ett tag sen. Det är en väldigt fin kyrka, den har takmålningar i hela kyrkan.Och är väldigt gammal.


Sofie och Olivia kom hit med tåget igår. Eller dom tog tåget till Gnosjö och sen bussen till mig på jobbet. strax över 100-lappen. Perfekt, det kör man ju inte för dirket, från Göteborg. 

Jamie ska jobba i helgen så det var därför dom kom lite tidigare än dopen och umgås lite med oss.


Olivia ville inte sova igår kväll men till slut så strax efter 22. Hon är en liten galen unge den.Minsta lilla hon störs i en lagom dygnsrytm går ALLT åt skogen. Vilket gör att hon tycker att det är ok att vakna kl 6 på morgonen.

Helt logiskt, somna sent, vakna tidigt :)

Vid 8 kom Sofie ner så då gick jag upp för jag vaknade strax innan. Tog Olivia och skickade Sofie i säng igen.

9.30 somnade Olivia i matningen och sover nu gott i Lukas säng. Hoppas hon kan sova en lång stund så hon är pigg och glad inför badet sen. Vi ska nämligen åka till Vaggeryd och bada, vilket Lukas ser väldigt mycket fram emot. Efter det lär hon vara .....tji fick jag, där vaknade hon, men typ 50min iaf...


på lördag åker vi alla till mamma och pappa.

men nu har jag två barn att se efter, svårt att blogga då ju :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards