Alla inlägg under augusti 2012

Av Emilie - 23 augusti 2012 20:28

För nån vecka sen hade vår gräsklippare gått sönder. Men jag har ju en sån duktig älskling. Han och Conny på jobbet kom fram till att det nog var kolen i motorn, och som hittat fanns den en sån reservdelssats att köpa. Så idag när jag kom hem var den lagad och klar och hade nog kört en vända, eller vad tror ni :)


 

Härom morgonen hittade jag Tösens soff-filt nedanför vår säng. Vi lägger den alltid i soffan där hon brukar sova på nätterna för att skydda soffan, det går nämligen inte hålla henna därifrån. Men nu hade hon dragit in den till sin matta jämte min säng. Det har inte hänt på 3,5 år! väldigt märkligt!


 

Det var jobbigt att fiska i Hökensås :)

 



Lukas äter glass i Visingsö hamn, med sina fina solbrillor. Som han stoltserat runt på dagis med hela dagen :)


   

Mamma med Olivia och Lukas i Lerkils hamn. Man kan ju "ana" vissa liknader mellan mamma och Lukas :)


Tänkte lägga upp gräsbilden, men hittade massa mer bilder som jag visst inte visat er.

Nyss tittade jag igenom kvällens filmer på TV. sjävklart val....PS I Love You.

Här ska det lipas. Boken är 1000 ggr värre. men denna dugen den med :)


Jag och Lukas har haft en skön förmiddag hemma. Lite trött var han allt när vi skulle gå promenad med Tösen. Jag frågade om han ville ha cykeln, men han ville ha sin BobbyCar så det fick han, men han kom till postlådan och tröttnade sen. Så vi tog vagnen istället :)

På dagis sen var det inte lika lätt att lämna idag. Vi kom utan regnkläder och det var lite blött ute så han skulle få gå in istället och hjälpa till att duka fram lunchen, men det tog lite tid, några andra barn ville med in och nån kom och hade trillat och slagit sig osv. Det blev lite livat när alla kom in och nya rutiner för barnen, hitta in och av med kläder och tvätta sig och inte ta av sig byxorna och sen sätta sig i soffan och vänta på de andra. Men till slut fick vi lite hjälp in, genom att nån skulle hinna först till fönstret och vinka :)

Resten av dagen hade gått jättebra och idag när Emma och Jesper hämtade Lukas, för dom ville det, så fanns det ingen påse med kläder. JIPPIE!!!!

Av Emilie - 23 augusti 2012 07:47

Lukas hann nästan gå sin tredje dag på förskolan innan snoret började komma.

Jecka sa att det måste ha kommit under eftermiddagen eftersom hon inte märkt det innan.

Igår hade det gått lite bättre och jag fick bara en påse med kläder med mig hem :)

Men nu hade dom kommit in i lite bättre rutiner och lärt sig barnen lite mer.


Idag trodde jag att vi skulle ta lite sovmorgon, men Lukas vaknade av sig själv 7.15

Det kanske är lika bra så vi inte kommer ur vår rutiner för mycket.

Han är ju ganska lagom att lägga innan kl 20 på kvällarna och vaknar ganska lätt på morgonen.



Av Emilie - 20 augusti 2012 20:57

Idag var det dags att börja jobba igen.

Lukas var väl förberedd och somnade i lagom tid och vaknade lätt imorse.

Lätt att lämna när fröken Tom kommer och möter oss i hallen och tar med sig Lukas in efter lite snack.

Han fick ha blöja på sig på morgonen för vi har inte kommit till morgonkissningen ännu.

Men han hade fått gott om kläder med sig och det hade behövts. En gång tog dom på sig skulden själva fröknarna, orutin och inte helt sammansvetsade ännu. Lukas måste man ju ta med på toa inte fråga. Vilket jag påpekade idag.

Lite klantiga var vi dock när vi kom hem och hoppade ur bilen och skulle kissa. Ännu hjälper jag Lukas hålla lite medans han kissar. Men jag hann inte få tag tillräckligt, så det kom i brallorna och kalsongerna. Så av med dom med :)

Dock hände det vi väntat på ikväll. Jag och Lukas pusslade lite på hans rum. Han skulle lägga tillbaka ett och hämta ett annat, det kom en liten prutt och jag såg på honom att nu är det nog dags.

Jag frågade honom om vi skulle gå och bajsa, han sa ja och gick och satte sig på pottan och bajsade.

Sån sensation! Jätteroligt!


Nu ska jag nog sätta igång en film för jag vägrar titta på Dallas!!!


Min arbetsdag gick snabbt och lätt, mycket att komma ifatt med.

Och helgen har vi spenderat med Richards släkt i Hökensås...ingen fiskelycka alls för nästan nån i år. Bara en fisk kom upp av alla 20 deltagare, alla fiskar inte men nästan :)

Av Emilie - 16 augusti 2012 20:17

Det jag har sprunigt i mina dar är inte mycket.

Inte ens de 200 meterna till bussen orkade jag hålla igång när jag bodde hemma, för av någon anledning var vi alltid sena :)

Länge har jag kämpat och nu har jag precis lyckats för första gången att ta mig springandes nästan hela 5km.

Det blir ju lite uppvärmnings gång i början så även Tösen får nosa av sig, kissa och bajsa.

Självklart plockar jag upp efter henne, så man hoppas att hon gör det tidigt så man slipper gå så långt för att hämta påsen när man sprungit färdigt :)

För att klara av rundan så går jag i de tre värsta backarna.

Dessutom gjorde jag det på rekordtid. ca 40 minuter.

Jag kollar ju bara klockan när jag går ur bilen och sen klockan när jag kommer tillbaka på huset där uppe på Grönelund. Så tiden är inkl. gång och hundrastningen i början.


Hur som helst så är jag så jäkla nöjd med denna rundan. Framsteg!


Lukas däremot har väl inte haft några direkta framgångar, det är lite varannan dag.

Idag har han kissat ner sig två gånger och även både kissat och bajsat ner sig en gång.

Men v ihar lekt nästan hela dagen med grannarna, då är det svårt att hålla reda på allt.

Den gången det kom både kiss och bajs i brallorna så satt jag och Emma på hennes gräsmatta och pojkarna var på vår altan och grejade. Så ropade Lukas att han hade bajsat ner sig.

Jaja, vi hoppas på bättre tur i helgen.


I för sig kom han och bad om en blöja så han kunde bajsa lite till under kvällen.


Av Emilie - 15 augusti 2012 22:18

Idag har vi spenderat dagen på Visingsö. Det är så himla fint där ute. Och det underbara vädret det bjöds på idag med då! Vi har haft sån tur hela semestern. Så fort vi haft planer har det vart toppenväder.

Jag och Lukas hämtade Sara kl 11. Linda R plockade vi upp i stan. Sen kom vi till gränna lagom för att betala parkeringen, betala biljett, gå på färjan och åka. Det var lite gungit dit, kände mig helt full när vi gick en sväng ut för att kolla, jag och Lukas.

Vi köpte glass och sen kom Linda J och hämtade oss med sin fina mage. Hon och Gustav väntar bebis i mitten av september. 


Vi gjorde knappt inget under dagen, satt mest och bara pratade, tiden går så fort när man gör det.

Vi åt såklart lunch med. Grilla och gott!

Lindas syster Sofia med familj kom förbi. Dom har en son som Lukas kunde leka med. Leo, han var dock lite för fysisk för Lukas, han gillade både att kramas och brottas, så ibland blev det lite för mycket för Lukas. Men i det stora hela gick det jättebra :)


Efter vi tagit färjan tillbaka tog vi en middag i Gränna hamn, inte bästa maten men ok.


Jag hade varit förutseende och packat ner tandborste och pyjamas till Lukas så han fick på sig det innan vi åkte och när vi var uppe på motorvägen så sov han :)


Idag har det gått jättebra att vara utan blöja för Lukas, ingen blöja och ingen olycka. Han har fått gå mer än en timma utan att jag tjata på honom och då har han gått med på att kissa och det har då kommit "lagom" mycket, så man vet att han klarar sig lagom till nästa gång utan olycka.


Så vi har haft en jättebra dag. Så himla härligt!

Av Emilie - 14 augusti 2012 09:20

Jag ÄLSKAR den filmen!


jag fick hem den från Lovefilm häromdan. och igår när grabbarna gick och la sig kl. 20 tog jag tillfället i akt och tittade på den. Tyvärr var den lite repig så den hoppade lite på några ställen.

Så jag ska testa den igen ikväll på datorn. För det är nog en film jag kan se många gången.


Zac Efron är så sjuuukt snygg i filmen. Och han dansar ju grymt bra i slutsecenerna.


Har du inte sett den, göööör det. Man bli bara glad av att se den!


Av Emilie - 13 augusti 2012 20:40

Vi har haft ännu en bra---superbra helg.

Men vi börjar på torsdagen förra veckan... Richards syskon, Fia och Fidde var här, med Lisabeth såklart. Vi åt lite kalasmat och kaka, dom hade ännu inte hunnit gratta sin bror, och det måste man ju!

Fia stannade över natt, men vi hade bokat träff med en dagiskompis på förmiddagen, så vi gick dit på en liten fika och prat och lek. Det var ju bara runt hörnet så det var ju smidigt :)


Richard gick hem lite tidigare för att umgås med sin syster. Tiden gick fort och till slut fick vi med gå hem så Lukas kunde äta lite. Richard smet iväg och golfa i det härliga vädret och Lukas smet över till grannen. Det är så skönt att vi har varann. Han kunde vara där så jag snabbt och smidigt kunde äta lite rester och packa våra väskor.

Vad hade vi gjort utan våra braiga grannar???


Kl 17 skulle vi hämta upp Sofie och Olivia på stationen i Jönköping. Lukas viste inget så han blev lite frågande när jag väckte honom, eftersom han såklart somnat i bilen. Vi köpte med oss lite lördagsgodis från Pressbyårn, dyrt blev det visst med. Vi ställde oss och väntade på perongen och in kom tåget. Gladast blev nog Olivia, jätteglad.
Jag gick in och hjälpte dom bära ut sina väskor. När vi gick ut från tåget lite före dom blev hon ledsen för vi gick iväg. Men hon blev snabbt glad igen :) Vi trängde åter igen in oss i vår bil och åkte hem till mamma och pappa.


Vi skulle nämligen hjälpa mamma att tömma deras förråd. Ett helt hus fullt med bröte, arvegods och gammalt skräp. Men vi fick ut det mesta av det stora rummet, inte takhyllorna eller loftet. Totalt fick vi slängt en hästtansport med samlad bråte, en med deras gamla kök och några andra möbler, och en sista fick vi ta in till stan för den var full med gamla elprylar och nån gammal hand harv.


Efter att vi fick in allt som skulle sparas igen så packade vi oss allihopa i bilen och körrde till kusten och Lerkil.

En fin kväll och trevligt umgänge med släkten!


Söndagen spenderades med klart blå himmel, dagen lång, varmt och sol.

Vi tog ett barnvänligt bad, i badviken, Lukas uppskattade det inte. Det var lite kallt.

Senare på eftermiddagen gick vi till Stenlia istället där det bara är klippor och hopp ner i vatten med tång/stenbotten som gäller. Inte heller så mycket folk :)

Han ville gärna prova så till slut fick han på sig puffarna och skulle hoppa till mig som stod på det "steget" som finns ner, men jag var ju ganska kall efter ett tag i vattnet så han ville snabbt upp igen utan att ha kännt på vattnet :) Men det gör inget. Han är min lilla gos ändå :)

Det kommer en tid när vi inte får upp honom ut vattnet.


Kl. 19 lämnade vi av Sofie och Olivia hemma hos dom och for hemåt. Lukas somnade illa kvickt.

Efter att han sovit 1h 15 min. så började det bli obekvämt och jag tyckte det var onödigt att åka sista 45 minuterna hem eftersom vi inte behövde. Så jag bar upp Lukas till vårt rum och där sov han ända till 8.30 imorse. Han hade visst lite att ta igen :)
 

Idag har tiden mest flugit förbi och vi har inte gjort något vettigt, förutom att handla lite mat.




Av Emilie - 8 augusti 2012 22:38

ja som småbarnsförälder så blir det mycket kiss och bajs...

så även i denna blogg imellanåt.


Vi har ju gått från jätteduktig pott/toa kille till KRIG om blöjan till att övergå till övertalning och belöningssystem.

Richard ritade upp jättefin på ett A4 10 rutor som skulle kryssas i, samt en bil som symboliserade belöningen. Nämligen ett bilgarage vi hittat på ica för bara 99:-

Det gick bättre och bättre att kissa på potta/toa, men det var ju det där med att bajsa. Och idag var vi lite elaka, han vädjade sååå om att få en blöja så han kunde bajsa. Men jag sa t.o.m att dom var slut, men han hade koll, näe mamma kolla här...så tog han med mig till sitt rum och visade, och jodå, vi har ju typ 2 pkt med blöjor.

Men jag gav mig inte. Så helt plötsligt när jag var i köket och Richard hade gett upp BIG time så sa han från TV rummet där pottan stod. JAG KUNDE!!!

så kom han springande med bajs i rumpan :) och ropade: jag kunde bajsa nu!

Och oooo ja det kunde han. Det stank ju i tv rummet långt efteråt :) inte så smart kanske, får nog bli på toan i fortsättningen. Han var så stolt och glad och vi skulle ju ändå åka ochlämna Rille i Vaggeryd och hämta mitt nya körkort på posten där så på vägen hem köpte vi garaget.


Det var väldans pill att sätta ihop och klistra på allt. Men va skoj han tyckte det var.


Idag fick Lukas 4 kryss för sitt bajj, men nästa gång får vi nog hålla oss till 1 kryss per gång och har redan tittat ut nästa grej på ICA, ett pussel. eller 3 pussel i en låda för 69:- tror jag, med Nalle puh.

Lukas blir bättre och bättre på att pussla nu. Och det är ju ganska skoj.


Efter garage bygget blev det middagslagning, Lukas åt som en häst. Och massa broccoli med.

Efter middagen passade vi på när vi kunde se himlen mellan molnen och tog Tösen på en promenad.

Lukas fick cykla. Han är så duktig nu. Han kan cykla snabbt men tröttnar snabbt också. Men då är han duktig och går en stund med cykeln. Och upp för backar. Vi tog oss hela vägen runt fårhagen idag. Men det började regna nånstans på mitten. Fåren är ju utsläppta nu äntligen så den rundan kan det ju bli fler gånger.

Men strax innan vi kom till vår gata så var Lukas dagiskompis mamma ute och ropade hej. Hon var lite orolig inför dagisstarten men jag lugnade henne nog lite, hoppas jag :) det har ju förändrats en del och likaså barnen under sommaren.

Lukas hade iaf ingen lust att stanna och lyssna på oss så han gick hem... Det är ju bara ett hus att passera innan kan kommer in på vår lilla gata så det kändes ok. När jag sen kom inte på vår gata så kom han springandes och mötte mig, Tösen och cykeln i regnet som tilltagit igen :)

Jag berömde honom för att ha gått hem hem så duktigt själv. Så han blev glad. Kändes inte som nåt att bråka om.

Han ville inte prata med Jonatans mamma sa han :)


Vi ska nog gå och hälsa på på dagis nån dag. Kolla läget och fylla i höstens schema. Ska bara kolla upp hur jag ska jobba först :)


By the way, muffinsen var smaskens, kall imorgon med grädde och bär kommer bli toppen :)

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards