Alla inlägg under augusti 2012

Av Emilie - 8 augusti 2012 22:14

Jag vill passa på att tipsa om lite mer LCHF recept. Man måste ju inte följa dieten helt bara för att man gillar god mat. Så man kan ju testa även om man inte vill ha hela dieten.

Vi har nu ätit LCHF pizza 2 ggr. Så himla gott.

Man gör den på riven halloumi, så botten ger ju smak till hela pizzan istället för att bara vara nån tråkig brödbotten som fyller magen.


Följande recept räcker till en normalstor pizza men jag har ännu inte orkat äta mer än en halv.

Dock behövs en special ingrediens, Pofiber, som man hittar på glutenfria hyllan.


1 grovt riven Halloumi, ca 4 dl.

2 ägg

1 dl grädde

4 msk Pofiber


Blanda alla ingredienser och låt stå minst 10 minuter för att svälla lite.

Bred ut smeten på en bakplåtspapper, lite lagom tjockt, inte så man ser pappret genom men så tunnt man kan med "smeten". Grädda ca 10 minuter, eller tills den fått fin färg i 250 grader.

Fyll pizzan med dina egna önskemål, vi har haft tomatpuré, riven ost, mozzarella, getost och lufttorkad skinka. Gräddat till den ser god ut :) samma grader som innan.

Vid servering har vi haft ruccola på med lite olivolja. Så himla gott.


Låt gärna smeten svälla lite längre än 10 min. Min blev lite grynig sist, kan inte minnas att den blev dte första gången när den fick svälla medans Richard sprang och köpte extra ägg :)


Just nu i köket står det nåt riktigt smarrigt och svalnar. Chokladmuffins.

Jag håller på att fylla frysen lite. Inför Hökensås, då brukar det finnas mycket godis runtomkring, som jag vill försöka stå emot. Samt övriga fikor som dyker upp så jag har nåt eget och inte "måste" äta det "vanliga" eller tvinga nån annan att tänka på mig när dom bjuder på fika :)


Receptet:

200gr smör

200 gr. mörk choklad (jag använde fazers mörka block 70%)

4 ägg

1,5 dl. grädde

0,5 tsk vanlijpulver

Smält smöret, ta bort det från värmen och bryt i chokladen så den smälter där i, blanda såklart.

Vispa upp äggen en liten stund, häll i grädden och vispa lite till.

Häll sedan i chokladblandningen och vispa så det blandar sig ordentligt.

Fördela smeten i 12 muffinsformar ca 2/3 fyllda. Använd gärna muffinsplåt, har du ingen använd dubbla formar så håller dom bättre.

In i ugnen 225 grader 10-12 minuter. Till den konsistens du vill ha dom. Jag tog ut dom när dom var lite smetiga fortfraande så dom skulle bli som kladdkakemuffins.



Jag trodde jag läst helt galet när jag vispade ägen, men sen hällde jag i smör och choklad blandningen och då genast blev det en DUNDERGOD smet, som tjocknade till genast :) antagligen av äggulan och smöret och choklade dom kallnade i den kalla äggsmeten.

Nu ska jag gå och hämta mig en muffins, synd man inte har lite vaniljglass hemma man kunde haft på...en annan gång....


Gonatt! och njuuuut av godsaker med lågt kolhydratinnehåll.

Av Emilie - 8 augusti 2012 20:09

Idag fick vi hem ett paket med massa bra kritor och pennor från BIC Kids.

Lukas gjorde det enda rätta och vände upp och ner på alla förpackningarna i soffan och tog kartonen dom kom i för att rita på.

Vår leverens kom från Buzzador, så nu ska vi testa dessa nya pennor pch kritor.

Så vi får skaffa oss lite rit-dater med Lukas kompisar.

Vi fick hem:

-12 kladdfria färgkritor

- 12 tuschpennor som ska vara lätta att tvätta bort

- 12 mini tuschpennor som går att måla på varann

- 12 träfria färgpennor, som inte flisar sig eller inte heller går att tugga sönder

såklart fick vi även lite rabattkuponger till dom som vill köpa egna produkter.


Lite synd att dom kommer nu när det ska sluta regna för ett par dagar, men vi ska nog hinna med att använda dom väl.    

Av Emilie - 7 augusti 2012 21:25

Igår brydde jag mig inte jättemycket om vädret, passade på att titta på OS mest hela dagen.

Idag hade jag/vi lite mer planerat. Jag skulle släppa ut hästarna på morgonen, senare på dan rida och ta in två på middagsvila sen träffa Jessica med Judit och Vide. Därbefter slänga skräp och röja källaren.


med Jessica och barnen hade vi bestämt träff i blåbärsskogen. Det började med JÄTTEskur på väg hem dig. Sen gav det sig lagom till att alla fått alla kläder på sig. Sen började det regna efter ett tag. Lukas hatade det ganska mycket. Detr var kul en stund medans Judit matade honom med blåbär, men han ville inte gå själv i riset eller plocka själv och då blir det ju inte så skoj. Vi fick med oss 1 liter hem kanske iaf.

När vi till slut bestämde oss för att ge upp hittade vi en jätte stor vattenpöl, på asfalten. Vilket var MYCKET roligare. Fick knappt med barnen där ifrån. Men Lukas hade ju kissat ner si såklart så till slut fick jag med honom.

Han har blivit lite sämre det senaste på att gå på potta/toa. Så nu har vi byggt upp ett belöningssystem.


När vi kom hem fick Lukas hoppa i baljan och jag fick torka lite innan vi for iväg igen. För att tömma kärran på allt vi klippte ner från häcken, den har växt helt galet mycket på 2 år.

Vi lämnade sen tillbaka kärran till Rilles jobb eftersom den visst hade vinterdäck, och det är ju inte så bra att köra runt med nu.


Vi har ju bara halva källaren med kartong, tidningar, plast och plåt och glas skräp att slänga, men vi får väl ta några lass med bilen imorrn istället, för hans jobbs andra kärra var upptagen.

Vi hade nog behövt ta en vänta till tippen med, men om vi slänger allt den enkla blir det lättare att röja bland resten innna vi åker.


Ikväll ger jag upp OS tillfälligt, kollar på Mannen som talar med hundar istället :)


Just det, jag har ju börjat med LCHF om ni missat det, men idag har jag ansträngt mig lite och gjort "Bountys" så man har nåt snack hemma om man blir sugen. Dom tog lite tid att göra eftersom det var mycket väntan, men själva görande var väldigt enkelt. Och gott blev det med!

Jag gjorde dom inte så stora så det  inte 12-14 utan snarare dubbel så många så jag fick leta upp lite mer choklad att doppa dom i.


Dags för nåt mer att tugga på blev lite hungrig nu :)


Av Emilie - 6 augusti 2012 10:42

Nu är vi ju äntligen hemma igen och jag har laddat upp en del foton.
Fortsättningen av vår semester efter att vi kommit till Karlstad fortsätter så småningom :)


Helsinör såklart.

     

Lukas fick välja vad han ville inne i en butik med prylar och leksaker, Rille fick svälja sin stolthet och ge med sig till de rosa solglasögona


 

Vi besökte ett riktigt barndomsminne i Ängelholm, Nisses konditori, dit vi alltid gick med farmor och farfar


 

Vi lämnade Ängelholm med dessa mörka moln jagandes efter oss


       


Faster Kerstins underbara Lusthus

     


Såhär reste vi de första dagarna 2 barn och 1 vuxen bak

   

och välfyllt bagage


Slottsskogen, Göteborg

       


Fika på V.Ä.N.N.E.R innan Universeum    


Lunch i Maribergsskogen i Karlstad. SUPERGOD mat.
På andra sidan älven spenderade vi en solig kväll med solnedgång på rätt håll in på uteplatsen.

   


På lördagen packade vi in oss i bilen igen och gjorde världens bästa snabbstopp i Sjötorp.
Bättre stopp på vägen har vi aldrig gjort. Vädert var underbart och där var marknad och massa folk i rörelse. Vi hittade ett riktigt glasscafé att slå oss ner på. Tyvärr missade vi precis en båt i slussen på Göta Kanal, sen kom det inte fler båtar


 

Mamma erbjöd oss födelsedagsmiddag för att fira Richard, och det tackade vi inte nej till. Vi skulle ju ändå förbi där för att hämta Tösen. Där är detta tok-unge kort taget :)



Badning hemma i pollen och Borås Djurpark:

           



Av Emilie - 2 augusti 2012 18:07

Nu har vi äntligen kommit fram till Richards bror
med familj i Karlstad. 13.20 lämnade vi Backaplan. 17.00 anlände vi här efter ett stop i Åmål för lite mat. Huset gav intryck av ett mysigt ställe men maten var ju i halvdan vägkrog stil. Men mätta blev vi. Nu väntar det grillat och trevligt umgänge, Lukas är väl uppassad av sina kusiner, sina tjejer som han kallar dom :-)

Av Emilie - 1 augusti 2012 22:43

Nu blir det ett litet prov inlägg från Rilles mobil. Och en bild från lekstugan med Emil.

Av Emilie - 1 augusti 2012 18:17

Känns som jag behöver updatera lite, innan jag glömmer bort allt.

Vi har ju haft ritigt tur med vädret hittills.

Jag har inte fått med mig minneskortläsaren så bilderna kommer en annan gång.


Då ska vi se vad jag minns...

Vi börjar v 30:

måndag 1:a dagen, gjorde nog mest ingenting. Minns faktiskt inte.

tisdag: upp tidigt, släppte ut hästarna och mockade, hem och sprang en runda med Tösen som jag fick dra halva vägen :) Sen snabbt in i duschen och sen iväg me familjen till JKpg för att möta upp Sofie och Olivia som kom med tåget 9.00

Vi tog frukost på stationen och sen åkte vi en snabbis till Olssons, va grejer dom hade där!

Efter det tog vi storhandling på Maxi, va pengar det kan gå åt där! :)

Grillning och sen bar det av för mig och Richard med sällskap av Fredrik och Lisabeth till Varberg, för att se komiker showen Badjävlar. Och på vägen till Varberg ligger ju Ullared och Gekås, och ja där gjorde vi av med ett par tusen till :)


Badjävlar var riktigt skoj, tyvärr var upplägget runt omkring riktigt dåligt.


Onsdag: eh...antagligen inte så mycke. Minns inget. Rille var på Rock-puben i Vaggeryd.

Vi var säkert och badade en sväng i Bratteborg. Lukas är en liten badkruka i början men sen kommer han igång efter sådär 20 minuter.


Torsdag: antagligen inte heller så mycket, inget minne :)


Fredag: då åkte jag och Sofie med barnen och grannarna till Borås Djurpark. En heldag med skoj. En ganska varm dag men där är ju så mycket skog och träd så det märktes inte av så mycket.

På väg hem. Somnade Lukas snabbt men Olivia tyckte bara det var varm och hemskt. Så i Ulricehamn stannade vi vid sjön, utmed 40:an och badade. Det var galet långgrunt och lite äckligt i vattnet men det gick bra att bada ändå. Olivia är som en fisk i vattnet, hon stormtrivdes.

Jamie hade nu kommit ikapp oss och vi åkte i varsina bilar hemåt.


Lördag: på Kvällen kom Kim och Anna med NNova, Kim skulle laga Sofie och Jamies bil. Sen blev det middag till alla inkl. mamma och pappa som fick ta med sig Tösen hem, inför vår semester.

Mamma hade varit på torget på morgonen och köpt havskräftor som vi åt till förrätt. Lukas vräkte i sig :)

Det sjuka var att hon betalade 150:-/kg för dom och några dagar tidigare betalade hon 100: - mer kilot direkt från båten i hamnen hos mormor.


Söndag: Jamie åkte hem för att arbeta på måndagen. Vi spenderade dagen mest med att packa och städa och diska upp inför semestern.


Måndag. 8.15 var vi inpackade i bilen och styrde kosan mot Helsingborg och Helsingör.

Dit bara måste man åka på semestern, det är nåt vi alltid gjort i min familj iaf.

Vi strosade lite, åt pölse, och glass med grädde, sylt och kokosboll på.

Sen åkte vi hem igen. Tyvärr missade vi att den danska kronon var lägsta nånsin och handlade knappt inget med oss.

På svensk mark åkte vi till Ängelholm för att spana lite på farmor och farfars gamla hus, och besökte konditoriet vi alltid köpte frallor och fika på. Det var precis som förr, inget förändrat. Så underbart.

Vi köpte med oss en Spättekaka och for vidare till Väröbacka, till faster Kerstin.

Det var stoooora svarta moln över Ängelholm som tur var för annars hade vi även besökt hembygdsparken och då hade klockan blivit så mycket innan vi kommit fram till Kerstin och Anders.


Det blev grillat och hallonkaka och spättekaka till efterrätt. Mycket gott såklart!

Kvällen blev ganska lång i deras underbara lusthus.

Emil min kusin var hemma och han har en stor beundrare i Lukas. Han är helt galen i honom. Emil har nämligen alla möjliga maskiner, grävmaskin, traktorer osv....


fortsättning följer, efter middagen :)




FORTSÄTTNING...nyäten och go :)

Tisdag: blev en liten resedag, vi tog oss alla 6 milen till Göteborg. Men först åt vi såklart Kerstins GODA våfflor. T.o.m Lukas smakade. Vi åkte direkt till Slottsskogen och tittade på djuren på barnens Zoo och Richard fick en tur på ponnyridningen. Vi traskade vidare till de stora djuren och sen vidare mot Plikta en stor lekpark.

Kvällen fortsatte med 2 trötta föräldrar och 1 piggt barn, ingen bra kombo.

Vi somnade tidigt och Lukas sent.


Onsdagen: Förmiddagen var sådär innan vi kom iväg. Luaks var lite lagom omöjlig. Men till slut kom vi iväg, vi gjorde vårt första stopp på ett fik/restaurang där Lukas fick kanelbulle och vi andra åt sen lunch.

Sen traskade vi "över gatan" till Universeum. Ännu en dag i djurens tecken.


Efter ett par timmar där och ett inhandlat pussel och läskiga dinosaurier så köpte vi glass utanför och åkte sen hem. Lukas däckade i mina armar på väg till parkeringshuset och fortsatte att sova på vägen hem till S & J.

Vi har nu ätit middag, hämtmat med sushi och thaimat. Olivia som vägrar sova tar nu ett bad med Lukas för att komma på andra tankar. Hon brukar sova för 2,5 timme sen men vill INTE!!

Så...imorrn bär det av till Karlstad, bilder kommer en annan dag.




Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards