Alla inlägg under november 2011

Av Emilie - 23 november 2011 07:25

Jessica frågade efter receptet till vår farsdagstårta.


Recptet kommer från ica.se och heter där Mintchokladtårta med after eight.


Ingredienser:

200 gr mörk choklad, jag bytte ut 50 gr till mjölkchoklad

200 gr smör

3 ägg

2,5 dl. socker

3 dl. vetemjöl


Chokladglasyr:

25 gr smör

1 dl. grädde

20 plattor after eight


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en form med avtagbara kanter.

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Rör om då och då. Låt svalna.


Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölet och chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Den ska inte vara genomgräddad

Låt kakan svalna något innan du kan ta loss den från formen. Låt kakan bli kall


Gör chokladglasyren, blanda allt i en kastrull, smält på svag värmen under omrörning. Låt den svalnda och bli tjockflytande innan du breder ut den på kakan.


Det är ganska mycket glasyr så jag bredde även ut över kanterna.

Dekorera kakan efter egna önskemål, servera gärna med grädde, då den gärna blir mastig annars.

Av Emilie - 23 november 2011 07:00

Jag sitter här och njuter lite ensamtid på morgonen.

Onsdagmornar betyder just nu att jag går upp "som vanligt" 5.35 för att åka upp till stallet och ger hästarna frukost, framför allt under tiden Herkules äter en speciell medicin som han får i spruta i munnen.


Jag somnade till under Desperate Hosviwes igår, men bara väldigt snabbt så när det var slut kunde jag hoppa isäng.

Somnade inte direkt men tidigt om man jämför med tidigare dagar. Förra onsdag gick jag ju och la mig när jag kom hem från stallet och då fick ju Lukas knappt liv i mig. Så idag satte jag mig vid tvn med täcket istället och myser med tända ljus. Jag har ätit lite frukost bl.a Icas Pepparkaksfil, som är gudomligt god.Ganska söt, men men...


Lukas började med sitt mummel vid 6.45 men jag tyckte gott han kunde sova en stund till. Han har ju också sovmorgon. Men han verkar inte sova speciellt djupt, så vi får väl se när han kommer upp.


Tisdagar blir dte inte nån bloggande, jag är ju knappt hemma då.

Vi åker till dagis vid 7.30 och när vi kommer hem byter jag om och åker till stallet ganska direkt.

Jag kommer hem till dukat bord och varm mat på spisen. Sen är det snart sängen för Lukas.


Idag har vi en sak planerad. Jag ska duscha och Lukas ska bada. Det blir nog en lång dusch för mig och jag vet att Lukas kommer sitta i badet en bra stund.


Igår fick Richard lite pengar från vårt försäkringsbolag.
Jag hoppas verkligen att det är en summa dom betalt ut som grundsumma och att dom ska ta ställning till resten. Den här summan följde inte ens deras "schablon" belopp på vad man får för ett överfall av flera personer. Är detta vad vi får är det som att skratta oss rakt i ansiktet för våra 3 månader in hell. Summan är inte ens själig för hans sätt att sova i 3 månader, sittandes i soffan. Ja jag hoppas verkligen att detta bara är en delsumma. Annars är det skamligt!


Ha en trevlig dag!

Av Emilie - 21 november 2011 20:55

Lukas är i en period när det är ganska lätt att lämna honom på dagis.

Han kan följa med de andra barnen in, när dom ska in på avdelningen både när vi kommer på morgonen eller när vi kommer efter att dom vart ute.

Han vill dock gärna inte säga hejdå.


Idag när jag hämtade honom var han sist kvar inne. Algot höll på att klä på sig, de andra som åker strax efter 16.30 hade lämnats till stortorget. Dom vet väl att jag brukar vara tidig, så han brukar vara kvar på avdelningen.

Iaf, så var Lukas favvo pedagog tillbaka. Sara. Han sa att han gillar henne, när vi tittade på klassfotot en dag.

Han har opererat sitt knä som inte blivit riktigt bra efter att ha släpats efter en häst.

Dom hade plockat bort lite saker, så just nu kunde hon inte sträcka ut benet för då skulle hon även kunna fortsätta att böja knät på fel håll. Men det verkar ha funkat bra att jobba ändå.


När de flesta barn precis somnat på middan idag gick branlarmet. Sara och vikarien(maggan har semester) fick väcka alla och klä på dom och ytterkläderna. Tack och lov var det bara nåt fel på larmet. Det kan inte vara lätt att hinna med annars. småbarnen får dock hjälp av pedagoger på de äldre avdelningarna.

När allt lugnat sig och dom fått barnen i säng, så gick larmet igen. Efter det gick det inte lugna barnen igen.

Så Lukas var lite lätt trött i eftermiddag.


Han stollar ju runt som vanligt, men ändå.

Efter maten satte vi oss i soffan och kollade lite på SvtB på pingvinerna från madagaskar, han somnade i mitt knä. Som tur var så var tänderna borstade och pyamas på.


Tacksam nattning!

Av Emilie - 20 november 2011 22:47

Jag skulle ju kunna dela upp det...men det är inte riktigt jag, ni får helt enkelt stå ut och kämpa er igenom.


Richard hade lite upptagen eftermiddag och jag lugnt på jobbet så jag slutade vid 13 och hämtade Lukas på dagis, hans schema är ju bara till 13.30 på fredagar eftersom Richard slutar tidigt. När jag hämtade honom hade han värsta rivsåret på kinden, stackarn. Det såg ganska nytt ut, men "fröken" / vikarien verkade knappt veta om det för hon sa inget, eller sa vem som gjort det. Det har vart mycket oj om det i helgen.

Vi packade våra väskor och bar iväg, många stopp blev det.

Apoteket, bara 11 nr före där, det tog sin lilla tid.

OKQ8 för att hämta ett paket med välkomstgåva från en ny bokklubb.

Det fick blir lite av Lukas julklappar. 2 Mamma Mu böcker och en Kråkan docka.

Sen till svärmor och köpte mig en julklapp till mamma. En söt betong tomte, ni får se mer av dom efter nästa helg då jag vart på betongparty. Nån som är intresserad??


När vi kom innanför 50 skyltarna till Vaggeryd så somnade Lukas, han hade sovit på dagis men trött fortfarande. Vaknade i stan när vi skulle in och köpa byxor till honom och välkommern till världen present till Nova.

Lukas fick 3 par (för 2) på Lindex, mysbyxor i stl 98, passade på att köpa extra stora så dom räcker ett tag. Det blev svart, bruna och mörkblå, så nytänkade av mig :)

Till Nova köpte vi världens sötaste "onepiece" med luva som hade kattöron, morrhår och på ryggen/rumpan hade dom satt en svans. Sååå himla söt, kunde inte låta bli. Den var vit med rosa och grå detaljer.


Sen for vi vidare till mormor.

Efter ett tag kom Sofie, Jamie och Olivia. Och sen pappa och vi kunde äta middag.

Det blev idol och film.

På lördagen fick jag stalltjänst. Mamma var i drevet med älglaget och pappa stod på mässan på Elmia, sportmässa. När jag nästan var klar kom Jamie ut med Lukas, dom skulle till stan och bla. hämta Rille så Lukas fick komma ut. Samtidigt kom mamma hem, så han hjälpte till lite, men var väldrig trött och hungrig.


När vi kom in påbörjades maten, kalkon stod på menyn, tack och lov. det är ju så himla gott!

Efterrätt blev kladdkaka med lime och kokos topping, receptet finns i senaste Buffé, vi skippade dock den vita chokladen i frostingen.Dessutom tappade vi (jag) bort tiden så jag skakade lite på kakan för att se om den var klar, när ca 10 cm i mitten var "geggigt" fortfarande så fick den vara klar. Vi tror det var mycket längre än receptet sa.


Anna och Kim kom även dom med lilla Nova.

Kim skulle hjälpa byta mammas däck med.


Vi fick bestämt allt inför jul med, känns skönt, så listan ska skickas ut när som...såg vad klockan var nu bara, herregud va tiden går fort.


Söndagen fick börjas med stalltjänst igen. Pappa var på mässan och mamma kan ju fortfarande inte belasta handleden efter brottet.

Lukas var med och hjälpte mormor med Olivia, han var grym på att skaka vagnen när hon vaknade till.

Lukas fick sova en stund för att bli redo för en stor grej i livet. Bio.

Vi blev bjudna på bio av mormor. Nalle Puh. Den var jättebra, man som vuxen uppskattade den nog mer än barnen. Se svenska rösterna var inte riktigt som vanligt, men fick funka.

Lukas var jätteduktig. Han satt snällt som ett ljus heeela filmen, 1 h lång.

Det får vi göra fler gånger. Efter bio hade vi bokat middags date med morfar så mamma kunde åka med honom hem. På McDonnalds. Lukas åt som en häst.

När vi kom hem fick vi springa in till grannarna och gratta Jesper lite som fyllde 3 idag.

Trots den stora middagen var Lukas hungrig och kunde inte somna vid 20.45 men 1,5 tallrik med pepparkaksfil och lite macka senare gick det bättre. Lite sent bara.


Nu är det dags för sängen. Godnatt


Påväg till ett nytt äventyr :)

   



Av Emilie - 16 november 2011 21:03

jag var obeskrivligt trött imorse!


första gången var jag riktigt pigg, den gången vid 5.35 när jag skulle upp till hästarna och ge Herkules hans medicin.

När jag kom hem låg Lucke och mummlade i sömnen så jag tog med honom in i sängen.

Det brukar nämligen betyda att han inte sover så bra och vaknar snart.

Han somnade och sov riktigt gott till 7.45 ungefär. Då började han pussa på mig med sin kossa (gosedjur).

Jag vaknade till fleeera gånger av att han gjorde snälla försök att väcka mig, men hela tiden kändes det så där tung och jag somnade om.Lukas kan ha slumrat imellan med, men vid 8.30 fick han till slut upp mig. Efter att ha tjatat på mig.


På jobbet har jag varit trött hela dagen med. Så till slut vid 19.30 var jag klar och kunde åka hem.


Nu tittar jag på greys anatmoy såklart.

Av Emilie - 15 november 2011 23:15

vad tycker ni nu då???

hmm

Av Emilie - 15 november 2011 21:23

sitter här och funderar på vad vi gjort sen sist.....


lördag??? just det, jag jobbade.

det var långdraget, 70 års fest till 23.30 men en del barn. Lite för länge tycker jag.


den minsta lille pojken somnades ståendes/hängades över en stol.

Jag satt med barnen en stund och tittade på Pippi, det lugnade ner busungarna lite.

Pojken var jätteblyg och trött och ville bara vara med mamma och titta på Pippi, men hon var ju dotter till födelsedagsbarnet och det var ju "Viktiga" tal hon ville lyssna på.

Pojken vågade inte sätta sig när jag satt där så han hängde sig över en stol, och när jjag tittade till på honom så hade han somnat så, stackarn!


Men han sov där en stund, vi vågade inte flytta på honom. Säkert 30 min, innan dom fick packat in alla blommor och presenter osv.


Söndagen då???

Jag och Lukas bakade chokladtårta med after eight glasyr (suuupergod)

 


ja...vi provsmakade smeten, och slickade visparna.


På eftermiddagen åkte vi hem till farmor och farfar. Lukas fick låna badkaret, väldigt behövligt..


 


Efter badet blev det fika.

Lukas ville inte sova middag så 18.30 DÄCKADE han i bilen hem.

Det var ganska skönt att få en lugn söndagskväll.


Tyvärr hjälpte det inte för det var väldigt svårt att somna, speciellt när vi började prata om vår ekonomi 0.30, när ingen av oss kunde somna.

Tanken var att vi skulle ha en härlig höst med två heltidslöner och ett lån mindre att betala på...det blev inte riktigt så.

Så nu ser vi istället fram emot en desto bättre vår.

Först ska vi bara ta oss igenom julklapprna och Lukas minskade garderob :)


Till Lukas i år tänkte vi köpa en Mamma Mu bok, och lite duplo lego. Han älskar det på dagis och har bara 5 små klossar, så det blir årets grej, lite sent i ålder kanske men han har inget som man kan bygga med, klossar eller lego och han gillar verkligen det nu. Det är ju nåt han kan använda länge med.


Tittade förresten på Kär & Galen idag, nästa vecka blir det nog Sommarpratarna på svt1 istället.

det var alldeles för fånigt för mig och att gifta sig där på stört i studion, nej tack!


Godnatt!

Av Emilie - 15 november 2011 20:44

Nu är jag med och tävlar om en personlig barntavla hos Hildas hem


den hittade jag genom en ny favorit blogg, hon bakar så goda saker på Söta saker


 

Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards