Alla inlägg under november 2011

Av Emilie - 11 november 2011 16:35

soliga lediga fredagar!

Man hinner varva ner så skönt innan helgen då.


Vi hade lekparksdate med Jessica, Judit, Vide och Milla.

Så häärligt var det. Underbart väder jämfört med de senaste gångerna vi var där och fullt regnställ var tvunget.


Solen sken från en blå himmel.

Tösen och Milla hade jätteskoj. Hela tiden. Innan har Tösen blivit trött efter ett tag och struntat i Milla, men nu busade hela tiden. Tyvärr så trissar dom ju upp varann ganska mycket då och så kom det en kvinna med en äldre tax (tror jag det var) nere på cykelvägen och det tog inte många sekunder innan Tösen och Milla var där.

Både hon och hunden blev ju lite rädda, men som tur var så kände Jessica henne och hon verkade vara en ganska vettig hundmänniska.

Hon såg att vi hade barnen med oss där upp och att man inte tittar på hundarna varje sekund.

Samt att dom var upptrissade och när lösa hundar träffar en kopplad hund som bara vill skydda sin matte så blir det ju lite gruff. Det finns ju såklart ingen ursäkt för det som hände. Inget hände ju med den lilla hunden men det var ju inte skoj, tyvärr så vill man ju kunna ha sin hund lös vid sånna här ställen där det går, äben om man inte till 100% kan garantera att man har koll på dom. Det är det jag saknar med att bo i ett sammhälle istället för på landet. Men övar man inte på situationen så kan man ju aldrig hantera den.


Barnen hade också himla skoj idag, mycket gunga och mycket rutschkana.

Vi fikade även lite i solen, Jessica stod för det nyttiga, äppelbitar och vi hade pepparkakor med oss.

Tur man kan dela med sig :)


Efter lekpark blev det lite mer fika hemma och sovdags för Lukas.

Lukas sov, Rille mekade med den nya fönsterbrädan och jag tog med Tösen upp på Grönelund för en springrunda. Hon var inte lika entusiastsk idag efter all lek på förmiddagen. Och jag var inte super pigg efter fikat i magen, så vi tog bara 2,5:an. inkl alla backar, sprang hela vägen på ca 20 min, inkl. uppvärmnings gång till vattentornet.


Ikväll blir det fredagslyx middag :)

Pasta med räkor, vitlök, chili, körsbärstomater, färsk spenat och kanske lite sparris med.

Till det blir det även lite pan riche, kanske att jag grillar dom lite i ugnen och drar över lite vitlök på dom.


Ska testa om vinet hållt sig fräscht i kylen en vecka. Det blir Idol på tv och sen en film med Rille.

Får nog göra popcorn till den.


Lilla Nova...nä kortet blev inte så bra, ville inte blixtra henne i ögona mer.

 


Sofie och Olivia titta på Greys Anatomy. Dom såg så roliga ut, sådan mor sådan dotter

 


  Vi tog med lite blåsbubblor till lekparken.



Fikatajm! Munnen full med äpple 



Hundbus


 


Vide blev visst 6 mån idag. Han gillade den stora gungan.

   



Speciellt när Lukas puttade på.


  Han fick den bara på läppen en gång så då var det inte så kul längre.


Tösen är helt utslagen här hemma nu.


Trevlig helg!

Av Emilie - 10 november 2011 20:55

Igår fick jag äran att följa med Lukas på gympan.


Va kul det va!!!


Lukas var helt galen och spexade hela tiden. Det var så kul att se honom så glad och busig.

Efter gympan åkte vi direkt till Kim och Anna. Men ett litet stopp McDonalds, vi kunde ju inte gå direkt på fika utan nån varm mat i magen. Så Lukas fick lite nuggets och jag en liten hamburgare.

Jag körde genom drive in:en för jag orkade inte ta in oss för det lilla. Men jag stannade till på parkeringen för att dela Lukas kycklingbitar och blåsa "lite".

Öppnade påsen och där låg 4 cheeseburgare. SUCK!

gick in och fick bytt, jag erbjuds något för besväret, nej tack sa jag, det hade ju bara blivit onyttigt.


Hemma hos Kim var, Annas föräldrar, och lillebror, mina föräldrar och Sofie med Olivia.

Jag kikade lite på den lilla bebisen och gosade lite med Olivia.

Vi åt lite tårta, just det, den var från Maxi, vanlig prinsess, men såååå god, det var färska hallon i bl.a mycket över förväntningarna.Rekomenderas verkligen.


Jag och Lukas hade gjort kladdkaka på förmiddan med som vi hade med oss.


Oj, jag fastnar i Slumdom Milionair som är på tv hela tiden, svårt att skriva då...


Jag fick ingen bra bild på Nova tyvärr, men det kommer nog snart :)


Idag har vi inte gjort nåt speciellt på förmiddagen, jag städade lite, diskade lite...

När vi skulle till dagis var Lukas inte speciellt sugen, han har börjat leka med sina bilar på sitt rum.

Men det gick bra ändå. När vi kommer till dagis och de andra barnen klär av sig ytterkläderna så kan han gå med dom in, för dom som är klara går in på avdelningen. Ganska smidigt, men lite snurrigt att komma in i stressande och hungriga lärare. Barn överallt och kläder överallt och så ska dom ju helst gör allt själva.


Ikväll när jag kom hem kom Richard ut från Lukas rum och "beklagade" sig lite efter en 1-timmes nattning, "nu får du ta honom" jag höll på med nåt på datan så jag gick inte direkt, men tydligen så hade han somnat iaf under tiden vi pratade.


Så vi kunde istället ta lite glögg och pepparkakor.

Imorgon är vi lediga, jag ska jobba på lördag så jag fick ledigt imorrn. Så vi har bokat lekparksdate med Jessica, Judit, Vide och Smilla.

Judit hade visst velat gå på en gång när jag frågat :)


Nu är reklamen slut igen, så det är lika bra att säga Godnatt!


Trevlig helg!

glöm inte fredagsmysa!

Av Emilie - 8 november 2011 20:56

är det lillbrorsans födelsedag, heeeela 23 år fyller han.

Mamma ringde innan och sa att Sofie och Olivia var och hälsade på dem.

Och imorgon skulle dom åka in och hälsa på Kim, som äntligen fått hem sin familj.

Jag blev ju vääääldigt sugen på att följa med, med Lukas.

Jag jobbar ju egentligen kväll, men imorrn har dom matlagningskurs och Erik skulle också vara med, och han lovade täcka upp för mig på kvällen.

Jag kan ju jobba till 17.30 för Lukas och Richard har ju gympa 17-17.45 och sen vara i stan till 18.30

Så vi kan vara med och fika lite och kika lite på den nya lilla prinsessan.

Vi har ju sovmorgon på torsdag så det gör inget om det blir lite sent.


Ikväll har jag vart i stallet, kom hem till en i stort sett färdig middag och richard lade Lukas.

Nu är det Desperate Housewives.

Gokväll!

Av Emilie - 8 november 2011 19:47

Jag är med hos Äppelblomman och tävlar om en "egen" barnbok från GULTY Trading


 


Kika in där ni med och var med vet jag... eller inte :)

Av Emilie - 7 november 2011 20:19

Idag kändes det som tiden stog still, här hemma för en gång skull.

Vi kom hem 16.30 som vanligt. Kl. 19.30 satt jag mig i soffan. Där imellan hann vi...


1. handla

2. diska upp lite

3. laga mat

4. tömma diskmaskinen

5. plocka i diskmaskinen

6. äta mat

7. röjja upp i köket efter maten

8. jag och Tösen tog en 20 min promenad/spring tur

9. duschade

10. borstade lukas ränder

11. lät han klä av sig ganska mycket själv

12. byta blöja

13, låta lukas ta på sig pyamasen ganska mycket själv

14. söva Lukas


Hur många dagar hinner man så mycket på???

det är då inte många :)

Nu ska jag leta reda på nån stans att titta på söndagens Pan Am, jag missade igår :)

Just det läsa lite bloggar med.

Av Emilie - 7 november 2011 19:45

Det blev mycket släkt träf i helgen.

På lördagen var det ju kalas hos Richards föräldrar där Henke med familj var nere och hälsade på.

Vi passade på att fira Tilda som snart fyller 5 och Henke som snart fyller 39.


Det blev smarriga älgfärsbiffar med potatis och sås. Döskalle tårta till efterrätt med pepparkakor och bullar, för den som orkade...

Vi tittade såklart på Så mycket bättre. Man uppfattar ju inte allt som sas i myllret av barn och kalas. Men det var bra som vanligt.


Lukas somnade inte förrän kl 23, precis som fredagen. Men det gjorde inte så mycket vi hade ju tid till sovmorgon på söndagen.


12.30 Mötte vi upp Mamma och Pappa i Hestra för att samåka till Väröbacka.

Där var det dags för vår Pålsson/Paulsson träff.

Det är inte så många som heter det längre, men det gör inget. Man får komma ändå :)

Det är min familj och min fasters familj som har denna lilla träff 1 gång om året.

Med standard meny: Kåldolmar, hemmagjorda givetvis.

De är så jääääkla goda. Magiskt!


Efter mycket mat och det började bli kväll och dags att åka hem, då åkte vi förbi farmor & farfars grav.

Eller minneslund. För dom delar plats under en sten, med deras aska.

Ett bra beslut av dem tycker jag. Just för att inte tvinga någon att ta hand om platsen. Utan där tas ju hand om av vaktmästarna. Man kan lägga en liten bukett och sätta en lykta vid tillfällen, men inte hålla på att plantera och dona utan det görs det där.


Anders, min fasters man, är tåg entusiast, bland annat. Han är även lokförare och hade ett leksakståg hemma som fick gå varmt under kvällen. Ganska poppis hos alla, både vuxna och barn.


Och så lite bilder från den sensta tiden jag hittade i mobilen:

vår räk leverens i fredags :)
någon som är sugen på lite räkor och vitt vin??





  Min lille stolle :)




Lukas och Jesper trädkojan

 



Tösen konstrar sig i lekparken



Lukas är lite avundsjuk på Tildas paket

   



T.o.m Olivia gillade tåget, hon följde det så duktigt med blickan





Av Emilie - 7 november 2011 06:20

Vilken tjej hon är, lillebrors fästmö, ja dom är ju förlovade nu för tiden.


Först blev hon oplanerat gravid innan hon ens tagit studenten.

Nästan från dag 1 har hon spytt, inlagd till och från eftersom hon spytt så mycket.

Efter alla kräkningar har kroppen tagit stryk och fått dåliga levervärden.


I torsdags blev hennes levervärden lite väl dåliga så det diskuterades igångsättning.

Dom fick åka hem och packa sin väska och innan dom åkte gick hon på toa och då lossnade slemproppen.

Men på BB så kom dom fram till att hon verkade så lugn, kunde sova och hade lite disciplin och kliade inte på all sin klåda som den dåliga levern gav. Så dom skickades hem för att sova genom natten.


För att försöka lura igång förlossningen lite kom dom hit på middag.


Det funkade lite. För vi 1 satte lite värkar igång. Vid 5 åkte dom in.

Dom fick stanna om dom ville, för att få hjälp att sova, men dom valde att ta med sig lite sovhjälp hem och åkte hem. Dom bor ju i stan, det är ki lite lättare då.


Framåt kvällen blev det lite mer värkar. Men hon var bara öppen 1 cm. Så dom stannade över natten och fick sömnhjälp, lite mer denna gången då det var mer värkar denna gången.


Söndag morgon blir Kim magsjuk och skickas hem. Stackars min lillebror!

Han skulle troligtvis missa allt. Efter allt dom gått igenom hela året.

Annas mamma kommer och håller henne sällskap.  Vilket nog också är bra för Anna, som ända ganska nyligen flyttade hemifrån och har bra kontakt med sin mamma.


Kim var så dålig igårkväll att han fick ringa en kompis som skulle hämta hans mobilladdare i bilen, för han kunde inte ta sig ut dit. Han hade även feber nu.


Mamma ringde mig vi 21.12, då hade Kim fått rapport igen, då var hon 8 cm öppen.

Vi sa att ja då blir det nog en bebis idag iaf.

21.54 föddes en liten prinsessa. 3525 gr. och 51 cm.


   


En go liten knubbis :)

om man jämför med stackars spinkiga fågelungar jag och Sofie fått :)


Jag tycker så synd om Kim som missade allt och som inte kommer kunna få träffa sin lilla dotter på ett par dagar.

Och Anna har varit så tapper och stark som klarat av detta, så ung.

Det har ju inte direkt varit nån solskens historia. Man blir ju nästan skrämd att skaffa fler barn.

Och sen denna förlossning på det som varade flera dagar.

Hur det gick på slutet har jag ännu inte fått veta. Men om ni vill följa familjen i framtiden så kan ni läsa Annas blogg här; Viplusett


Dags att göra sig klar för jobbet.

Av Emilie - 5 november 2011 08:57

Igår var en bra fredag!

Eftersom det var afton igår var det många som var lediga och inte så många som kom och åt så kl. 13 kunde jag gå hem, då fanns det inte så mycket kvar  för alla oss att göra.

Lukas höll på att försöka sova när jag kom hem. Det passade ju bra eftersom jag skulle kunna behöva lite motion innan helgens alla kalas.

Jag och Tösen åkte upp till 5 km arn.

Och jag klarade hela, i stort sett, det trodde jag inte på länge att jag kunde, speciellt eftersom jag inte kunnat springa så mycket det senaste.

För er som kan rundan så brukar jag gå förbi vattentornet, sen springa. Jag har klarat springa till den mindre backen innan man tar den jobbiga backen vid gården där man "vänder" jag brukar gå i backen och sen springa en bit och gå lite och springa osv. alltså gå några ggr.

Men nu sprang jag till djävulsbackarna inne på elljusspåret, jag sprang ner för den första gick sen upp, ner upp och ner och sprang till slutet.

Med sprang menar jag ju såklart joggat och knappt det ibland.


Idag har jag ju då träningsverk där efter långt upp i ryggen och magen ända nerifrån fötterna :)


På kvällen fick vi besök av Kim och Anna, min lillebror och hans tjej.

Vi åt taccopaj och räkor. Så himla gott var dte med räkor, jag vräkte i mig som vanligt :)

Men när man käper 5kg för 100:- av Richards bror i Norge så kan man vräka i sig hur mycket man vill.


Kim och Anna sitter och väntar på att deras lilla Nova ska komma ut. Slemproppen gick i torsdags eftermiddag och hon har lite dåliga levervärden efter en graviditet från helvetet ,fullspäckad av spyor.


I eftermiddag ska vi på kalas, för Lukas kusin Tilda. På kvällen blir det kalas för hans far/Richards bror Henke.

Henke var det som gifte sig i somras med sin Becca i Karlstad.


Om jag kan röra mig vid det laget då :) Jag kanske fastnar här hemma i soffan :) men det hoppas jag inte.

Hoppas ni får en trevlig helg!


Presentation

Besöksräknare

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag följer

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Bli en buzzare

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards